Gå til innhold

Bare jeg som er pålagt å ta med ungene på ferie?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unger skjønner ikke voksnes prioriteringer. 

Men det de skjønner, er at de ikke kan gå til far og be om den ferien de ønsker seg. 

Du får bare stå i at de er skuffet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke si rett ut til ungene at de er urettferdige? At du ikke har vært på venninnetur siden du var tenåring og at du nå bør få unne deg dette?

Anonymkode: 29544...51b

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du velger å prioritere kjøkken og bad + venninnetur. Far har ikke råd, men problemet er sannsynligvis at de føler at du prioriterer alt annet enn ferie med dem med midlene du har, mens far ikke har midlene, så det er ikke såre følelser i det. Når du har penger, hvorfor ta disse 3 tingene på bekostning av ferietur med barna? Kunne du ikke tatt en tur med dem og en av greiene neste år? Påske, høst + sommerferie til ingenting, også er grunnen kjøkken/bad/venninnetur, er nok det barna reagerer på.

Anonymkode: 5090e...5bd

Fordi oppussing av bad og kjøkken er både tidkrevende og dyrt. Dette er naturligvis en større utgift jeg har spart lenge til. Grunnen til at jeg gjør alt sammen nå i sommer er for å bli ferdig med det i løpet av de 3 ukene ungene uansett er hos far. Så slipper de å ha 3 uker her med unntakstilstand der vi ikke kan dusje og kjøkkenet ikke er montert. Jeg som voksen kan jo alltids dusje på treningssenteret og spise brødmat i noen dager, vil helst ikke utsette ungene for dette. Dessuten var det rimeligere for meg å ta alt nå, det samme firma gjør hele jobben, fikk en del rabatter. Mens dette pågår kommer jeg til å ta noen småting i boligen, som å male ett par rom osv. Greit å ta alt nå og bli ferdig med det. 

Når det gjelder venninnetur, så er det nettopp vennegjengen og når det passer for dem å reise som avgjør når det blir. Denne turen har dessuten vært planlagt lenge, ingen spontantur. Dette er foresten den andre gangen i livet mitt, jeg er 40+, jeg reiser på venninnetur, sist gang var da jeg gikk på videregående. Barna har vært på ferie vært neste år, siden de ble født. Selv under koronaen var vi på norgesferie.

Anonymkode: b5797...3c6

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke si rett ut til ungene at de er urettferdige? At du ikke har vært på venninnetur siden du var tenåring og at du nå bør få unne deg dette?

Anonymkode: 29544...51b

Jeg har gjort det, men de mener likevel at det er urettferdig at jeg får ferie og ikke de.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er andre gangen i livet mitt jeg drar på venninnetur, sist gang var da jeg gikk på videregående. Nå er jeg i begynnelsen av 40 årene. Hvert neste år siden ungene ble født har vi eller jeg alene vært på ferie med ungene. Dette er første sommeren vi ikke drar på ferie. Selv under koronaen var vi på norgesferie. Tenk på alle unger der som aldri får seg en utenlandstur eller så mye som en natt på hotell. 

Vettu, la ungene surmule. Dette har de gått av å lære seg.. men du har jo skjemt de litt bort da. men kan du ikke skaffe telt og litt campingutstyr ???? Campe i skog og mark! Det er så herlig !! Og fiskestang.... Må jo ikke være Norges ferie hvert år..... Jeg virkelig foretrekker natur og camping enn hotell turer, og hytte. Helt ærlig. Sønnen min også, men han vokser opp med dette da 💪😍

Anonymkode: 8f847...127

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke pålagt noe som helst. 

Anonymkode: 3ba41...94a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt at med den holdningen og behandlingen av deg så er det ikke fristende å ta de med på tur neste år. Gjerne fortell hvor utrolig bortskjemt de faktisk er og at en sommer eller tre uten ferie ikke er noe krise. 

Anonymkode: ff4e7...257

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er sur på deg fordi du er åpen og pålitelig. De sier ingenting om eller til far fordi han er ikke til å stole på. Din relasjon tåler det, hans er de usikker på. Man banker ikke med hammer på vaklende vegger.

Anonymkode: cb344...e0c

For et svar, fylt med overdreven fantasi og ønsketenkning. 

Barna har rett til å føle seg sviktet. Mor velger bort ferie med barna for å dra på ferie med venninner. 

Hvor komplisert tror du en barnehjerne er? 

Anonymkode: cabe8...923

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at den venninneturen skal du unne deg med god samvittighet! Det er som du sier noe som må passe for alle, og da ble det nå.  Ungene har ikke vondt av å ikke dra på ferie et år. Og de har tydeligvis godt av å lære at ferie ikke bare må være luksus😉 Og de har godt av å lære seg at mor også kan prioritere seg en sjelden gang.

Jeg har planlagt hengekøyetur, i tillegg til hytta til familien i år. Det er det vi har råd til. Og selv om de får dyre ferier hos far, så er de fornøyd med feriene de får hos meg også. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Be idioten av en far å spare opp litt til en liten ferie til barna. Jeg vet, du som gir mest, får mest pes. De som gir ingenting, får fred. 
Men jeg hadde samtidig virkelighets orientert barna! 

Anonymkode: d4542...a76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som er voksen, det er dine penger, og det er du som bestemmer. Hadde lagt det fram på den måten for barna 😊 Samt fortalt at det er lov å være skuffet, men akkurat i år så blir det sånn. 

Skjønner at de gjerne vil reise på ferie, men det er jo ikke en menneskerett - de kommer til å klare seg helt fint.

Anonymkode: 218f4...01c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de?

Du har skjemt dem bort. Om de har vært på ferietur hvert år hele livet er det ikke rart de reagerer. Det blir som å plutselig nekte de lørdagsgodt eller ta fra dem mobilen eller playstation. De får bare sutre. Jeg husker at jeg var dritsur da jeg var 13 fordi jeg ikke fikk lov til å dra til oslo alene. Barn tenker ikke lenger enn sin egen nesetipp noen ganger. 

Anonymkode: f5de4...a1c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å gi dem lommepenger? Ikke mye, men litt. For konkrete oppgaver som blir gjort. Når det blir tomt, så blir det tomt med penger hos dem også. Og når de ønsker seg ting fra nå av må du lære dem å spare. Eller ønske seg det til jul og bursdag. Ikke kjøpe noe utenom da. Og fortell dem underveis hvor mye de har på kontoen, helst vis dem det. Så ser de hvor lang tid det tar. Vis dem også prisjakt.no.

Og biblioteket har bøker om økonomi for små lesere.

Hilsen mor til enebarn. 

Anonymkode: bc46c...617

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De påpeker det de opplever som en sær prioritering fra deg. Det må være lov. Du hadde ikke trengt kjøkken, bad og venninnetur samme år.

Anonymkode: c9492...314

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor gamle er disse barna?  Det har noe å si for forklaringen.. 

Anonymkode: a517b...6ef

Barneskolealder 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er sur på deg fordi du er åpen og pålitelig. De sier ingenting om eller til far fordi han er ikke til å stole på. Din relasjon tåler det, hans er de usikker på. Man banker ikke med hammer på vaklende vegger.

Anonymkode: cb344...e0c

Barna har en veldig god relasjon til far. Som jeg sier innledningsvis, han er veldig flink til å følge opp barna, og gjør det han skal som far. Han tjener mindre enn gjennomsnittet og bor dyrt for å kunne ha barna i nærheten. Derfor har han lite å rutte med, ferier med to barn er dyrt. Barna koster like mye som voksne på ferier og reisene barna mine er vant og vil ha er ikke rimelige. Det er som sagt snakk om hotellopphold, frokostbuffet og restaurantbesøk daglig på ferie. De nøyer seg ikke med telttur eller en rimelig DNT -hytte. Eldste var på telttur med klassen nylig og fortalte at det var tortur 🙈

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er andre gangen i livet mitt jeg drar på venninnetur, sist gang var da jeg gikk på videregående. Nå er jeg i begynnelsen av 40 årene. Hvert neste år siden ungene ble født har vi eller jeg alene vært på ferie med ungene. Dette er første sommeren vi ikke drar på ferie. Selv under koronaen var vi på norgesferie. Tenk på alle unger der som aldri får seg en utenlandstur eller så mye som en natt på hotell. 

Ikke hør på de som sier du skal prioritere vekk venninneturen. Det er ikke noe man kan få til hvert år, og nå som det klaffer så skal du selvsagt dra på den! 

Du kan høre med far om han har ei hytte som han kan låne og så kan de dra på den? Eller be ham om å støtte deg i denne saken iallfall. 

Jeg er stolt av deg som står på det du har bestemt deg for. Bare vær standhaftig, men tilby selvsagt strand og aktiviteter i nærområdet. 

Anonymkode: b2edf...bf6

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å begynne å gi dem lommepenger? Ikke mye, men litt. For konkrete oppgaver som blir gjort. Når det blir tomt, så blir det tomt med penger hos dem også. Og når de ønsker seg ting fra nå av må du lære dem å spare. Eller ønske seg det til jul og bursdag. Ikke kjøpe noe utenom da. Og fortell dem underveis hvor mye de har på kontoen, helst vis dem det. Så ser de hvor lang tid det tar. Vis dem også prisjakt.no.

Og biblioteket har bøker om økonomi for små lesere.

Hilsen mor til enebarn. 

Anonymkode: bc46c...617

De får lommepenger, og de er regulert etter hvor mye de gjør hjemme, slik du sier. Og det er nok til å spare til småting de har lyst på, men alle nødvendige ting, blir dekket av oss, hovedsakelig av meg. Lommepengene er ikke nok til å kunne betale for en ferie i høysesongen, det kan i beste fall dekke litt lommepenger på en ferietur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skilt og har to barn. Barna bor mest hos meg, men er også hos far en del. Men det er bare meg som tar dem med på feriereiser til utlandet og innlands. Min eksmann og barnas far gjør aldri noe med barna, hverken ferier eller hyttetur. Men han er veldig grei og flink til å følge opp både skolearbeid og fritidsaktiviteter når han har samvær. Jeg har alltid tenkt at dette er godt nok. Eksmannen tjener litt mindre enn meg og har ikke så mye å rutte med.

Jeg derimot har alltid tatt med unga på ferier, hver sommer, på høsten og i påsken leier vi hytte. Men i år har vi ikke hatt råd fordi jeg har valgt å renovere kjøkken og bad i tillegg til annen oppussing. I tillegg skal jeg på en jentetur til høsten, da reiser jeg på storbyferie med noen venninner. Dette har tatt alt av feriepenger. Vi blir hjemme hele sommerferien og det blir ikke noe ferietur på ungene før tidligst neste sommer 2026. Dette har jeg snakket med ungene om lenge, og de vet at det kommer. Likevel er de pottesure nå fordi jeg ikke unner dem ferietur. Jeg er både kjip og «urettferdig», fordi jeg reiser på ferie og bruker alle pengene på teit kjøkken og bad. Som de mener er kjempe stygt. 

Jeg får virkelig gjennomgå og ungene er veldig ugreie mot meg. Mens far som aldri tar dem med på noen ting er tilgitt alt? Hva er galt med dem? Bør de ikke være takknemlige for alle de fine turene vi har vært på, for det er slettes ikke normalt at barn flest reiser på så mange fine turer som vi har fått til, skal jeg tro avisene og folk flest rundt meg. Har dere noen tips til hvordan jeg kan forklare ungene dette? Slik at det faktisk går inn? 

Du har nok skjemt dem bort, når de ikke viser takknemlighet er det på tide å stramme inn. Du må lære dem at alt koster penger, at ting må gjøres i huset innimellom og da blir det ikke råd til dyr ferie. Kanskje dere har familie dere kan reise til, eller noe som ikke koster så mye? Unødvendig med sydentur hvert år, ikke alle har råd til det. Og det må dem forstå.

Anonymkode: 2c804...c20

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenk på alle unger der som aldri får seg en utenlandstur eller så mye som en natt på hotell. 

Årsaken til det er neppe at foreldrene heller velger å bruke penger på å feriere med venner eller venninner.

Vi er forskjellige og jeg mener ikke at voksne alltid skal prioritere barna, men akkurat når det gjelder ferietid og reiser så har jeg i alle år prioritert først ferietid og reiser med ungene. Enten det er telting, camping i Sverige, 1 uke i syden eller hva det måtte være. Ferie og reiser med ungene er kremen av det å være mamma :) Hverdager er det nok av..... 

Reiser med venninner an jeg gjøre når ungene er store eller når jeg har penger til begge deler - både ferieturer med ungene og med venninner. 

Anonymkode: 577b9...1d2

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...