Gå til innhold

Bare jeg som er pålagt å ta med ungene på ferie?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skilt og har to barn. Barna bor mest hos meg, men er også hos far en del. Men det er bare meg som tar dem med på feriereiser til utlandet og innlands. Min eksmann og barnas far gjør aldri noe med barna, hverken ferier eller hyttetur. Men han er veldig grei og flink til å følge opp både skolearbeid og fritidsaktiviteter når han har samvær. Jeg har alltid tenkt at dette er godt nok. Eksmannen tjener litt mindre enn meg og har ikke så mye å rutte med.

Jeg derimot har alltid tatt med unga på ferier, hver sommer, på høsten og i påsken leier vi hytte. Men i år har vi ikke hatt råd fordi jeg har valgt å renovere kjøkken og bad i tillegg til annen oppussing. I tillegg skal jeg på en jentetur til høsten, da reiser jeg på storbyferie med noen venninner. Dette har tatt alt av feriepenger. Vi blir hjemme hele sommerferien og det blir ikke noe ferietur på ungene før tidligst neste sommer 2026. Dette har jeg snakket med ungene om lenge, og de vet at det kommer. Likevel er de pottesure nå fordi jeg ikke unner dem ferietur. Jeg er både kjip og «urettferdig», fordi jeg reiser på ferie og bruker alle pengene på teit kjøkken og bad. Som de mener er kjempe stygt. 

Jeg får virkelig gjennomgå og ungene er veldig ugreie mot meg. Mens far som aldri tar dem med på noen ting er tilgitt alt? Hva er galt med dem? Bør de ikke være takknemlige for alle de fine turene vi har vært på, for det er slettes ikke normalt at barn flest reiser på så mange fine turer som vi har fått til, skal jeg tro avisene og folk flest rundt meg. Har dere noen tips til hvordan jeg kan forklare ungene dette? Slik at det faktisk går inn? 

Anonymkode: b5797...3c6

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at barna dine er litt bortskjemte og at du er den som har skjemt dem bort. Du har forklart dem hvorfor det ikke blir ferie i år. La de surmule. Noen ganger må andre ting prioriteres og dersom de ikke gir seg, blir det ikke ferietur neste år heller. Ta en prat med dem i fredstid om hva ting koster og hva de kan bidra med selv. 

Anonymkode: 7eeb0...4e4

• Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg hadde vært glad for at han var flink med de og hadde ikke laget noe utav at de aldri reiser noe sted. Du kan jo foreslå at han kanskje finner på ting og tang i ferien selv om det ikke er dyre turer.

At unger er utakknemlige er vel ikke noe nytt :) Du får din lønn i himmelen.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er skilt og har to barn. Barna bor mest hos meg, men er også hos far en del. Men det er bare meg som tar dem med på feriereiser til utlandet og innlands. Min eksmann og barnas far gjør aldri noe med barna, hverken ferier eller hyttetur. Men han er veldig grei og flink til å følge opp både skolearbeid og fritidsaktiviteter når han har samvær. Jeg har alltid tenkt at dette er godt nok. Eksmannen tjener litt mindre enn meg og har ikke så mye å rutte med.

Jeg derimot har alltid tatt med unga på ferier, hver sommer, på høsten og i påsken leier vi hytte. Men i år har vi ikke hatt råd fordi jeg har valgt å renovere kjøkken og bad i tillegg til annen oppussing. I tillegg skal jeg på en jentetur til høsten, da reiser jeg på storbyferie med noen venninner. Dette har tatt alt av feriepenger. Vi blir hjemme hele sommerferien og det blir ikke noe ferietur på ungene før tidligst neste sommer 2026. Dette har jeg snakket med ungene om lenge, og de vet at det kommer. Likevel er de pottesure nå fordi jeg ikke unner dem ferietur. Jeg er både kjip og «urettferdig», fordi jeg reiser på ferie og bruker alle pengene på teit kjøkken og bad. Som de mener er kjempe stygt. 

Jeg får virkelig gjennomgå og ungene er veldig ugreie mot meg. Mens far som aldri tar dem med på noen ting er tilgitt alt? Hva er galt med dem? Bør de ikke være takknemlige for alle de fine turene vi har vært på, for det er slettes ikke normalt at barn flest reiser på så mange fine turer som vi har fått til, skal jeg tro avisene og folk flest rundt meg. Har dere noen tips til hvordan jeg kan forklare ungene dette? Slik at det faktisk går inn? 

De er sur på deg fordi du er åpen og pålitelig. De sier ingenting om eller til far fordi han er ikke til å stole på. Din relasjon tåler det, hans er de usikker på. Man banker ikke med hammer på vaklende vegger.

Anonymkode: cb344...e0c

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er disse barna?  Det har noe å si for forklaringen.. 

Anonymkode: a517b...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du velger å prioritere kjøkken og bad + venninnetur. Far har ikke råd, men problemet er sannsynligvis at de føler at du prioriterer alt annet enn ferie med dem med midlene du har, mens far ikke har midlene, så det er ikke såre følelser i det. Når du har penger, hvorfor ta disse 3 tingene på bekostning av ferietur med barna? Kunne du ikke tatt en tur med dem og en av greiene neste år? Påske, høst + sommerferie til ingenting, også er grunnen kjøkken/bad/venninnetur, er nok det barna reagerer på.

Anonymkode: 5090e...5bd

• Liker 14
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er sur på deg fordi du er åpen og pålitelig. De sier ingenting om eller til far fordi han er ikke til å stole på. Din relasjon tåler det, hans er de usikker på. Man banker ikke med hammer på vaklende vegger.

Kutt ut da. Hvem har sagt at far ikke er til å stole på? Tvert i mot beskriver TS en god far, men uten særlig god økonomi. 

Anonymkode: 5090e...5bd

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De er vant til at du tar dem med på ferie, og er sure for at det ikke blir noe av iår.

De vet jo at pappa'n ikke gjør det, så ingen grunn til å være sur på han.

Det er jo mye å gjøre som ikke koster så mye, så be dem komme med forslag. Masse å finne på i Oslo f.eks. om dere ikke bor langt unna.

Anonymkode: 1cb85...452

• Liker 7
Skrevet

Det handler om forventninger, far har ikke tatt de med, mens ud har år etter år tatt de med på turer så dermed forvente de at du skal gjør det i år og, mens far slipper unna.

Det blåser over, finn på noen kjekke hjemme aktiviteter.

• Liker 7
Skrevet

De bør forstå at man av og til må prioritere anderledes. 

Hva med å lage billigferie i år, og gjør litt sport ut av å klare mest mulig på en billig sum? Telttur i marka, gratis museum, stolpejakt, hengekøyetur osv. Låne sup på bua osv 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart prioritert å ta ungene med på en liten ferie istedenfor venninnetur. Skjønner godt at ungene blir skuffet 

Anonymkode: 577b9...1d2

• Liker 20
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er ikke far til å stole på? Selv om han ikke tar de med på ferier betyr absolutt ikke at han ikke er til å stole på. Står i innlegget at han er flink til å følge opp skolearbeid og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 72aa5...967

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi de ikke forventer at far tar de med på turer. De føler vel at du prioriterer venninner over de. Tenker jo egentlig at det hadde vert bedre å tatt 2 turer i stede for 3 de andre årene, så heller ta en venninne tur da, enn å velge bort alle turene med barna samme år for så å dra med venninnee. Tror ikke noe tips kan gjøre det bedre desverre. 

Anonymkode: 72aa5...967

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sett om jeg hadde mulighet til å samarbeide med far økonomisk til en tur med han Bidratt f.eks med noen tusen pr barn, men at han tar hovedkostnaden. Barna kunne også bidratt litt, jobbet og tjent litt slik at det ble et spleiselag. Tror jeg hadde strekt meg litt her - og kanskje droppet venninneturen. 

Anonymkode: 43666...d25

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg det er på tide med en alvorsprat om penger og om privilegier. &nbsp
Inkludert de privilegiene som forsvinner hvis de behandler deg dårlig pga dette. 
Jeg ville IKKE trukket faren inn i dette i det hele tatt. 

Anonymkode: 9036e...503

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde sett om jeg hadde mulighet til å samarbeide med far økonomisk til en tur med han Bidratt f.eks med noen tusen pr barn, men at han tar hovedkostnaden. Barna kunne også bidratt litt, jobbet og tjent litt slik at det ble et spleiselag. Tror jeg hadde strekt meg litt her - og kanskje droppet venninneturen. 

Det hadde ikke jeg gjort. Barn klarer faktisk å la være å dra på ferie en sommer. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Venninnetur er jo bortkasta penger deluxe da. Hjernedød tomprat trenger ikke koste mer enn en vaffelrøre.

Anonymkode: cb0c8...423

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde helt klart prioritert å ta ungene med på en liten ferie istedenfor venninnetur. Skjønner godt at ungene blir skuffet 

Anonymkode: 577b9...1d2

Dette er andre gangen i livet mitt jeg drar på venninnetur, sist gang var da jeg gikk på videregående. Nå er jeg i begynnelsen av 40 årene. Hvert neste år siden ungene ble født har vi eller jeg alene vært på ferie med ungene. Dette er første sommeren vi ikke drar på ferie. Selv under koronaen var vi på norgesferie. Tenk på alle unger der som aldri får seg en utenlandstur eller så mye som en natt på hotell. 

• Liker 10
  • Hjerte 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her tenker jeg det er på tide med en alvorsprat om penger og om privilegier. &nbsp
Inkludert de privilegiene som forsvinner hvis de behandler deg dårlig pga dette. 
Jeg ville IKKE trukket faren inn i dette i det hele tatt. 

Du har helt rett. Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med fars innsats ut fra de ressursene han har. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Far har ikke råd til ferieturer. Det lille han har går med til å komme seg igjennom måneden, feriepenger blir spart opp til buffer og uforutsette utgifter. Ett par tusenlapper fra meg utgjør ingenting, med tanke på hva en ferietur faktisk koster. Mine unger er såpass sta og krevende at de ikke er fornøyde med en telttur eller ett par netter i en rimelig DNT -hytte. Ferie for mine unger er hotellopphold, frokostbuffet, daglige restaurantbesøk osv. Dette synet på ferie må jeg jobbe med å endre føler jeg…

• Liker 12
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...