Gå til innhold

Hva gjør du hvis du ser en person som er så ruset at de ikke klarer å ta vare på seg selv?

Holdninger knyttet til mennesker som er ruspåvirket  

41 stemmer

1. 1. Hva gjør du hvis du ser en person sterkt ruset på et lovligt rusmiddel (som alkohol)?

• Ringer legevakt/ambulanse
      19
    • Ringer politi
      7
    • Ingenting
      14
  2. 2. Hva gjør du hvis du ser en person sterkt ruset på et ulovligt rusmiddel (som amfetamin)?

• Ringer legevakt/ambulanse
      18
    • Ringer politi
      8
    • Ingenting
      14

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt ved en meningsmåling. Gjerne diskuter hvorfor dere gjør som dere gjør.

Anonymkode: 203e6...d9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper naturligvis. Den berusede er et menneske og jeg hjelper de som er hjelpløse. Man vet aldri hvorfor de er så beruset som de er, men det er ikke min jobb å dømme årsaken til hvorfor. Min jobb blir å skaffe egnet hjelp.

Anonymkode: 4d8ca...5d3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper de selvsagt. 

Anonymkode: d0b44...87d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri ringt legevakt. Jeg har passet på en venn og slikt. Men jeg burde jo sikkert vært mer obs, både på alkohol og annet. Jeg kan jo ikke vite hva folk har rust seg på, men man ser det jo litt på oppførsel ..

Jeg har ikke ofte sett noen i den tilstanden, men ja...jeg skjemmes ved tanken på at jeg potensielt vil gjøre forskjell 

Anonymkode: fde78...0a1

Skrevet

Nummer 1, ambulanse. 

Nummer 2. Politiet 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er noen jeg kjenner, eller en dame, eller ungdommer: ja, ruset mann: nei. 

(er litt engstelig av meg)

Anonymkode: 93144...62b

AnonymBruker
Skrevet
Phoenix Heart skrev (6 minutter siden):

Nummer 1, ambulanse. 

Nummer 2. Politiet 

Vedkommende trenger like mye helsehjelp om det er lovlig eller ulovlig rusmiddel. Ambulanse uansett 🙄

Anonymkode: dfa29...8ac

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva som menes. Som Oslo-beboer, som ofte går forbi div åpne russcener, måtte jeg ringt legevakt eller politi flere ganger om dagen om jeg skulle ringt hver gang jeg så noen tunge narkomane.

Anonymkode: 01526...e48

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Valgte politi, på begge, er vel de som håndtere dette, er det fare for helse så ringe jeg ambulanse, sterkt ruset og behov for umiddelbar helsehjelp er for meg 2 forskjellige ting.

La de sove av rusen i glattcella.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (2 minutter siden):

Valgte politi, på begge, er vel de som håndtere dette, er det fare for helse så ringe jeg ambulanse, sterkt ruset og behov for umiddelbar helsehjelp er for meg 2 forskjellige ting.

I tittelen har jeg skrevet «så ruset at de ikke klarer å ta vare på seg selv». Personen har altså behov for hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett noe så ruset på amfetamin at de ikke kan tavare på seg selv. Jeg har sett mange så ruset på alkohol at de ikke kan ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 02aa0...7cb

• Nyttig 1
Skrevet
Hololo skrev (3 minutter siden):

Samme her. Politiet får vurdere om vedkommende skal til legevakt eller trenger ambulanse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ringer politiet, så tar de avgjørelse om dette er sak før legevakt, fyllearresten eller kjøres heim.

Anonymkode: 9f7d9...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vedkommende trenger like mye helsehjelp om det er lovlig eller ulovlig rusmiddel. Ambulanse uansett 🙄

Anonymkode: dfa29...8ac

Det vet jeg,  vel :roll:

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tittelen har jeg skrevet «så ruset at de ikke klarer å ta vare på seg selv». Personen har altså behov for hjelp.

Ja, ser det, betyr ikke i mitt hode at det betyr umiddelbar helsehjelp, jeg har måttet hjelpe mange venner/bekjente hjem fra byen i ungdomstide da de ikke klarte å ta vare på seg selv, det var fortsatt ikke behov for ambulanse.

Så dette er uten tvil en sak for politiet, så fremt og som sagt det ikke er behov for helsehjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gir totalt faen, altså svaret er ingenting. Ser jo narkomane hver dag i sentrum (ikke Oslo, men en annen mindre by), driter i hele gjengen. 

Alkohol er også vanlig å se fredagskvelden og lørdagskvelden. Hva skal man ringe politiet for? De er ute og patruljerer uansett på den tiden og har mer enn nok å gjøre. 

Anonymkode: c7900...9ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringer ambulanse, åpenbart. Jeg sjekker da ikke med en person i omtrent hjelpeløs tilstand om de har rusa seg lovlig eller ulovlig, de trenger hjelp. Det er det enedte relevante. Jeg har ringt ambulansen ved to slike tilfeller og fikk beskjed om at det var helt eiktig begge gangene. Den ene var sent en vinternatt, den andre var på dagtid på sommeren. Sistnevnte var nok ikke voldsomt utsatt for hypotermi feks, men han kunne jo druka i eget spy, blitt påkjørt, rana eller voldtatt for alt jeg vet. Man har plikt til å hjelpe.

Anonymkode: ac9db...684

• Nyttig 2
Skrevet

Det kommer jo helt ann på. Bor i Oslo og går daglig gjennom de harde narko-områdene. Om jeg skulle ringt ambulanse for hver neddopa person jeg så hadde jeg ikke gjort annet.

Skrevet (endret)

Jeg har to ganger som jeg husker kommet forbi narkomane som har ligget rett ut på benker/halvveis på bakken og tydelig ikke vært i stand til å ta vare på seg selv, men det satt noen andre sammen med dem som hjalp dem begge gangene, så da gikk jeg videre, men jeg har jo tenkt på hva jeg ville gjort hvis jeg hadde vært helt alene med dem, og jeg tenker jo at jeg måtte ringt politiet og ventet sammen med personen til de kom. 

Endret av princeofithilien
AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt å tenke seg at man vil hjelpe, men jeg tror at  i virkeligheten er veien til å ta kontakt lengre.

Og mange tanker som skal filtreres: Er han farlig? Har han kniv? Aggressiv? Vil han bli sint om jeg blander meg? Kanskje er det ikke så ille. Alle andre går videre, da er det sikkert OK. 

Anonymkode: b24c2...5e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...