AnonymBruker Skrevet 9. juni #21 Skrevet 9. juni Jeg forstår deg så godt! Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Føles nesten som at mamma frister med vilje. Hun glemmer seg ikke bort. Det er ekstremt vanskelig. Eneste jeg kan si for å hjelpe deg er at det er ikke verdt det å gi etter for fristelsen. Etter at jeg var på påsketur med familien for over et år siden, og jeg var svak og ga etter for sukkerpresset familien påla meg, har jeg fortsatt ikke klart å snu det og spiser nå sukker nesten hver dag fortsatt 1 år etter:( Anonymkode: e9881...b59 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #22 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du craver fortsatt sukker. Jeg har ikke cravet sukker på over 10 år. Så vi kan jo diskutere hvilken tilnærming som er best. Anonymkode: 1dcb8...693 Hva snakker du om? Jeg har ikke cravings lenger. Å ønske å delta i det sosiale og spise noe utenom det vanlige som smaker godt, er en helt annen sak - og det er dét jeg snakker om her, med desserten jeg foreslo. Min tilnærming er best for meg. Hva som er best for deg, gir jeg blanke i - nå oppfører du deg som en veganer eller gladkristen, eller crossfitter som absolutt MÅ overbevise alle andre om å leve livet slik som du gjør 😂 Usmakelig tilnærming i kommunikasjon med andre, spør du meg. Anonymkode: 2fa7c...043 1
ThereGoesBob Skrevet 9. juni #23 Skrevet 9. juni Bare å ta en hvit løgn å si at du har fått sukkersyke (diabetes) Da blir det nok andre boller fra din familie. Gjør det! 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #24 Skrevet 9. juni Sånn er mamma også. Hvis hun skal innom ringer hun alltid og spør om hun skal ta med bolle, is eller kake. Hvis jeg sier nei så kan du banne på hun har med noe likevel, og så blir hun sur når jeg sier nei og sender det med henne igjen. Det er akkurat som om hun ønsker jeg skal faile. Selv går hun på slankemedisiner. Anonymkode: 03968...938 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #25 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånn er mamma også. Hvis hun skal innom ringer hun alltid og spør om hun skal ta med bolle, is eller kake. Hvis jeg sier nei så kan du banne på hun har med noe likevel, og så blir hun sur når jeg sier nei og sender det med henne igjen. Det er akkurat som om hun ønsker jeg skal faile. Selv går hun på slankemedisiner. Anonymkode: 03968...938 Det høres jo bare toxic ut. Du er sterk! Anonymkode: 35e5c...427 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #26 Skrevet 10. juni Jeg forventer ikke spesialservering av verken venner eller familie. Mannen min og barna spiser chips og sjokolade. Dette er noe jeg må leve med! Det som dog er irriterende, er hvis jeg sier til folk at jeg ikke spiser kake eller sjokolade, så maser de og prøver å overtale meg. Dette gjør ikke familien min, men noen venner og spesielt på jobb. Det er alltid kaker når noen har dager og is hver fredag. i tillegg har jeg kostholdsregulert diabetes 2 og skal ikke ha disse tingene. Ikke det en gang respekteres på jobben min.... Og jeg jobber innen helse. Anonymkode: 54934...f1f 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #27 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg baker ikke for å friste folk. Jeg forventer at voksne folk klarer å styre seg. Anonymkode: 23f31...dec Ja, det forventer de fleste, men er det greit for deg om andre ikke spiser noe av det du serverer? Der er gjerne forskjellen Mange klarer fint å styre unna, men sliter man med en avhengighet, så kan de trigge en person veldig hvis en maser og maser til en gir seg. Anonymkode: 54934...f1f
AnonymBruker Skrevet 10. juni #28 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): det er uansett og bra og være for streng med seg selv for da går man bare på en stor smell Anonymkode: b49f5...c78 Det kommer an på. Det er jo det samme som alkoholikere. Det er best å avstå hundre prosent. Jeg har ikke spist sjokolade på flere år, og det frister meg ikke. Det er faktisk ikke i tankene min en gang lenger. Samme med kaker eller is. Jeg har gått på en smell de siste årene, og det var da jeg hadde bestemt med for å unne meg kaker i en konfirmasjon. Det slo helt feil, og jeg havnet rett utpå sukkerspising igjen. Da brukte jeg et halvt år på å komme tilbake til vanene jeg har i dag med totalavhold fra sjokolade/kaker/is. Anonymkode: 54934...f1f 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #29 Skrevet 10. juni ThereGoesBob skrev (17 timer siden): Bare å ta en hvit løgn å si at du har fått sukkersyke (diabetes) Da blir det nok andre boller fra din familie. Gjør det! Det er ikke alle som respekterer det heller.... For mange kan spise litt sukker fordi de går på medisin. Jeg har selv diabetes som kostholdsreguleres. Alle bare "jo, men du kan jo ta et lite stykke for det om".... "Gi deg da, ikke vær så streng med deg selv... " osv osv. Og dette er fra helsepersonell (sykehus). Folk er folk og enkelte takler eller forstår rett og slett ikke at andre kan slite med ting en selv ikke sliter med... Anonymkode: 54934...f1f
AnonymBruker Skrevet 11. juni #30 Skrevet 11. juni Du må tilpasse deg og ditt liv etter omgivelsene. Du kan ikke forvente at resten av verden skal tilpasses dine matvaner, så her må du bare ta et valg om å si "Nei takk" når noen tilbyr deg noe du ikke ønsker å spise. Anonymkode: 6db21...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #31 Skrevet 11. juni Kanskje de er litt bekymret? Mamman min gikk ekstremt fort ned i en periode, og vi var i blant litt redde for at hun kanskje hadde en type ortoreksi eller spiseforstyrrelse. Forstår at det er kjipt, for jeg har selv vært der du er og det er myyyye jobb å gå ned i vekt, så creds til deg! Likevel, selv om jeg selv har vært gjennom den prosessen maste jeg nok litt for mye på mamma, fordi det gikk så fort ned. Mest sannsynlig kommer det fra et godt sted. Og hvis du sier «enten må dere slutte mase eller så må jeg slutte se dere så ofte som nå», blir du enten respektert, eller så blir de mer bekymret 🫣😅 Anonymkode: fbb1f...b95
AnonymBruker Skrevet 11. juni #32 Skrevet 11. juni ThereGoesBob skrev (På 9.6.2025 den 14.07): Bare å ta en hvit løgn å si at du har fått sukkersyke (diabetes) Da blir det nok andre boller fra din familie. Gjør det! 1. det heter ikke sykkersyke 2. har man type 1, kan man spise akkurat like mye sjokolade som den gjengse mann i gata. Anonymkode: fbb1f...b95
AnonymBruker Skrevet 11. juni #33 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 10.22): Jeg baker ikke for å friste folk. Jeg forventer at voksne folk klarer å styre seg. Anonymkode: 23f31...dec og jeg forventer at folk klarer la være å bedrive en form for foodshaming når noen takker nei og sier hvorfor.. det å "klare styre seg" og sånn får begge veier Anonymkode: eac27...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #34 Skrevet 11. juni Du har vært flink ts, og klart å gå ned på tross av disse utfordringene 🙏👏👏 Jeg tenker det kan være kjipt å hele tiden bli fristet av familie, men siden de tydeligvis ikke evner forståelse og støtte så er det bare å innse at den eneste du kan forandre er deg selv. Det du skal sette fokus på da er evnen din til å si et høflig "nei takk ikke idag" til desserten eller kakestykket når du faktisk ikke ønsker å spise det. Du styrer jo inntaket ditt og vurderer om du vil spise det eller det akkurat den dagen. Du skal ikke la deg vippe av pinnen dersom de blir sure, og ikke bli sur tilbake eller begynn med forklaringer på hvorfor du ikke vil ha. Anonymkode: d964f...8e4 1
Knirke Skrevet 12. juni #35 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 10.27): Det er ditt ansvar - og ditt alene - hva du putter i din munn. Du kan ikke forvente at din mor lar være å servere kaker og desserter til seg selv og øvrig familie, og du kan heller ikke kontrollere hva de tilbyr deg. Joda, jeg forstår at du kunne ønske dine nærmeste lot være å nøde deg til å spise, men du kan ikke kontrollere hva andre gjør, kun din egen reaksjon på det. Anonymkode: be5b8...698 Nei, vettu hva… TS, jeg blir forbanna på familien din på dine vegne😠. Deres jobb er å støtte deg, ikke sabotere deg! Det MÅ gå an å forvente, selv fra gamle mødre og tanter som er glad i kaker, at de respekterer slektningen sin som tross alt ønsker å forbedre livet sitt💪 Jeg synes det er vanskelig selv. Jeg er ikke overvektig, men jeg har vennet meg av med kaker, godteri og frukt, nettopp fordi jeg ønsker å ha kontroll på egen vekt, og jeg legger mye lettere på meg nå enn da jeg var 20 og kunne spise hva jeg ville. Noen ganger blir det dårlig stemning fordi jeg takker nei til kaker, og da kommer de gjerne med «jamen ta nå litt, du som er jo så tynn» (Jeg er IKKE tynn, jeg er normalvektig). Det bunner ut i at de vil at alle skal spise kake, slik at de kan rettferdiggjøre sitt eget inntak. Jeg har sett meg nødt til å begrense omgangen med slike folk, fordi de heller ikke klarer å la være å gi hunden min mat ved bordet🙄 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #36 Skrevet 12. juni Ts her.. Ser det er flere her som sliter med det samme ja. Min mor bygger selvfølelsen sin av at vi i familien spiser maten hun lager, da inkludert kaker og dessert. Spiller ingen rolle om noen prøver å slanke seg for å få det bedre med seg selv. Min far får stadig høre det av min mor om at han må "ta seg sammen" siden han har blitt ganske stor, og i neste øyeblikk så er det både kaker, boller, vafler og is til dessert.. alt på en gang. Jeg vet veldig godt at alt-i-alt så er det mitt ansvar hva jeg velger å spise / ikke spise. Kommer egentlig ikke kommer så langt med å klage heller, for jeg vet at det ikke vil skje noen endring her, og jeg er nødt til å å være beinhard selv. Men, om det hadde vært alkohol det var snakk om, og jeg hadde hatt problemer med det, så ville det jo vært helt forkastelig om nær familie hadde insistert på at jeg "må klare å kose meg litt inniblant". Sukker/raske karbohydrater kan være totalt ødeleggende for enkelte, og jeg tror mange ikke forstår hvilken avhengighet det er. Kunne bare ønske at det hadde vært like tabu å tilby noen sukker, i alle fall om man har stått frem som en som er avhengig og helt tydelig gitt beskjed med hjelp om å ikke bli tilbudt noe form for desserter.. ja ja.. the struggle continues.. Anonymkode: 1d81a...002 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #37 Skrevet 13. juni Det var egentlig en ganske god sammenligning. Man tilbyr jo ikke en som sliter med alkoholinntaket alkohol… Eller en som sliter med røykestopp mer røyk. Anonymkode: 03968...938 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå