Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.05):

Jeg er bifil, er det også galt. Det er ikke noe jeg har valgt eller "gjør", men jeg ER altså feil?

Anonymkode: 62332...a31

Det jeg skal skrive nå gjelder mange her inne kommentarfeltet. Ta dere sammen!

Jeg er 100% sikker på at de fleste av dere vrir og vender på det TS sa bare for å lage bråk.

1. Dere har full rett til å mene at homofil er ok for dere.

2. TS har like full rett til å mene at homofili er galt.

Det er hva man gjør ut av meningene sine som avgjør om man trår over en grense eller ikke.

Jeg skulle likt å se om noen av dere turde å ytre disse meningene i det virkelige liv, samtidig så blir jeg kvalm av å se hvordan holdningene at utartet seg i denne diskusjonen, så jeg ønsker og vil ikke risikere på møte på en eneste en av dere.

Jeg har vært usikker lenge, men nå trekker jeg meg fra hele Pride. Dette går ikke lenger. Jeg kan ikke støtte en markering som også gjelder meg, når det går denne veien.

Jeg er nå blitt ganske sikker på den eneste rette måten å bli sett på som normal, er å vise at man er normal. Jeg har ingen behov for å markere og vise meg frem som en annerledes som vil aksepteres.

Jeg er akseptert men føler Pride bidrar til at jeg ikke er akseptert så mye lenger.

🎤

Anonymkode: 8e9c9...970

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er 100% sikker på at de fleste av dere vrir og vender på det TS sa bare for å lage bråk.

Det er hva man gjør ut av meningene sine som avgjør om man trår over en grense eller ikke.

Jeg skulle likt å se om noen av dere turde å ytre disse meningene i det virkelige liv, samtidig så blir jeg kvalm av å se hvordan holdningene at utartet seg i denne diskusjonen, så jeg ønsker og vil ikke risikere på møte på en eneste en av dere.

Jeg har vært usikker lenge, men nå trekker jeg meg fra hele Pride. Dette går ikke lenger. Jeg kan ikke støtte en markering som også gjelder meg, når det går denne veien.

Jeg er nå blitt ganske sikker på den eneste rette måten å bli sett på som normal, er å vise at man er normal. Jeg har ingen behov for å markere og vise meg frem som en annerledes som vil aksepteres.

Jeg er akseptert men føler Pride bidrar til at jeg ikke er akseptert så mye lenger.

🎤

Hvem er du? En bruker med flere kontoer? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gå i Pride hvis du mener homofile gjør noe galt når de er sammen med en av samme kjønn eller har sex med en av samme kjønn. 

Anonymkode: 50a7d...5fa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🎤

Hadde ikke hatt problem med å fortelle motstandere av homofili min mening om at jeg ikke er enige med dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.24):

Det er ikke det jeg sier men jeg opplever at min mening ikke er godtatt i dagens samfunn, det er rett og slett ikke greit å være mot homofili. 

Anonymkode: df8c7...cc4

Det kommer an på hva du vil. At du personlig ikke -liker- homofili tror jeg de fleste godtar. Altså, ikke nødvendigvis med respekt og forståelse såklart, men du kan leve ganske trygt og fredfullt med de holdningene, selv om de fleste såklart ville diskutert det med deg fordi man ikke helt forstår hvorfor.

Men at du er i mot det, på den måten at du vil innskrenke homofiles rettigheter, eller "bare" vil minske homofiles "synlighet" eller hvis du "bare" er opptatt av å fortelle folk at du synes homofili er galt, da er du faktisk endel av problemet. Homofile blir, også i Norge, angrepet for å ikke gjøre andre ting enn å vise kjærlighet. Folk kaller de ekle når de holder hverandre i hånda, mens heterofil seksualitet blir slengt i trynet på oss overalt. Å normalisere homofili i medier og spill og i samfunnet generelt er en måte å redusere volden og fremmedfrykten på, så om du ikke godtar å ha homofili rundt deg uten å klage, så bidrar du indirekte til at det forblir sånn. Og DET godtar åpenbart ikke folk like lett!

Anonymkode: a4517...08a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det gleder meg litt at homofobe også får kjenne på hvordan det er å bli sett ned på.

Anonymkode: ecb26...595

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.11):

Jeg vet jeg kommer til å få masse hat for dette innlegget, men:

Vi får beskjed om at vi skal respektere og akseptere alt i forhold til pride. Jeg er enig i at man ikke skal dømme mennesker for deres seksualitet og at man skal akseptere dem slik de er og respektere dem. Jeg har venner som er homofile og jeg tenker ikke at de er mindre verd enn andre. 

Men hvorfor aksepteres det ikke at jeg mener at homofili er galt. Hvorfor aksepteres det ikke at jeg tenker at det bare finnes to kjønn. Det virker som at det bare er de som «godkjenner» Pride som skal respekteres. Og ikke de som mener det er galt. Hvorfor kan det ikke respekteres at jeg føler det jeg føler? 

Du må skille mellom homofili, og det å mene at det finnes flere kjønn og at man kan være et annet kjønn enn det man er født som.

ALLE må selvsagt få leve livet slik de ønsker, og elske den de vil. På samme måte som de må få ha den hobbyen de vil, spise den maten de vil, reise hvor de vil, gå i de klærne de vil osv. Mennesker skal selvsagt ha fri vilje til å ta egne valg, så lenge de ikke bryter med norsk lov eller skader noen. At DU ikke forelsker deg i samme kjønn, betyr ikke at det er galt. Du kan ikke mene at mennesker som liker noe annet enn deg gjør noe galt, det burde du forstå. Jeg synes ikke du respekterer homofile/bifile når du mener deres følelser og valg av partner er feil. 

Å mene at det kun finnes to kjønn, og at man er det kjønnet man er født som, er fakta, og denne meningen burde respekteres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er du? En bruker med flere kontoer? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gå i Pride hvis du mener homofile gjør noe galt når de er sammen med en av samme kjønn eller har sex med en av samme kjønn. 

Jeg sa ikke at jeg mener homofili er galt. Hadde jeg ment det så hadde jeg ikke giftet meg med min utkårede.

Jeg sa at det må være lov å uttrykke uenighet uten å bli angrepet som menneske. Hvis Pride ikke tåler det, så er det ikke inkluderende. Da er det bare en klubb for de som mener det samme.

Og nei, jeg har ikke flere kontoer. Jeg har bare én stemme. Og den bruker jeg her, så lenge det fortsatt er mulig å si noe uten å bli kansellert av sine egne.

Hvis fellesskap bare tåler bekreftelse og ikke ettertanke, så er det ikke fellesskap, det er et ekkokammer.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg sa ikke at jeg mener homofili er galt. Hadde jeg ment det så hadde jeg ikke giftet meg med min utkårede.

Jeg sa at det må være lov å uttrykke uenighet uten å bli angrepet som menneske. Hvis Pride ikke tåler det, så er det ikke inkluderende. Da er det bare en klubb for de som mener det samme.

Og nei, jeg har ikke flere kontoer. Jeg har bare én stemme. Og den bruker jeg her, så lenge det fortsatt er mulig å si noe uten å bli kansellert av sine egne.

Hvis fellesskap bare tåler bekreftelse og ikke ettertanke, så er det ikke fellesskap, det er et ekkokammer.

Pride er ikke en person. Selvfølgelig vil du få kritikk, selvfølgelig vil du få noen ræva og usaklige kommenterer selv om du ikke fortjener det. Jeg har til med rapportert en av dem. Men det er ikke "Pride" som har gitt deg dem. Du har fått masse saklige kommentarer, men du velger å ta de verste og kalle dem "Pride", og at "Pride" ikke tåler uenighet uten å angripe folk som person. Dette er bare tull.

Selvfølgelig finnes det visse grunnleggende enigheter blant dem som markerer Pride. Folk som markerer Pride mener ikke at det er galt at homofile velger partner og et liv i tråd med deres legning. Hvis de gjør det, så mener de i så fall at homofiles frihet til å velger partner etter legning trumfer deres egen mening.

Hvorfor skal andre inkludere deg i en markering du ikke egentlig støtter? Du trenger ikke å markere Pride. Enkelt og greit. Andre trenger ikke å tilpasse seg deg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem sitter på fasiten av hvem som har rett til å mene det ene eller den andre før noe blir feil? Hvem er det som definerer at noe er feil, er det storsamfunnet? Når 63% av unge menn under 30 svarer de er kritiske til pride. Er det de som tar feil eller er det flertallet som ikke mener det? Hvor går grensen for hva en skal akseptere og mene? Blir man stemplet som hater og ekstremist fordi man er kritisk til en samfunns bevegelse? Synes dette er interessant

Anonymkode: a4d9c...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er pride inkluderende når de som mener noe annet blir stemplet som motarbeidere/hatere selv om de respekterer at de som går i pride får lov til å være den de vil, elske den de vil, og føle og være det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvem sitter på fasiten av hvem som har rett til å mene det ene eller den andre før noe blir feil? Hvem er det som definerer at noe er feil, er det storsamfunnet? Når 63% av unge menn under 30 svarer de er kritiske til pride. Er det de som tar feil eller er det flertallet som ikke mener det? Hvor går grensen for hva en skal akseptere og mene? Blir man stemplet som hater og ekstremist fordi man er kritisk til en samfunns bevegelse? Synes dette er interessant

Hvis 63 prosent av unge menn tror at Pride er en samfunnsbevegelse, så er det helt uinteressant. For at noe skal være interessant, må man i det minste klare å definere det man vil diskutere riktig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi får beskjed om at vi skal respektere og akseptere alt i forhold til pride. Jeg er enig i at man ikke skal dømme mennesker for deres seksualitet og at man skal akseptere dem slik de er og respektere dem. Jeg har venner som er homofile og jeg tenker ikke at de er mindre verd enn andre. 

Men hvorfor aksepteres det ikke at jeg mener at homofili er galt. Hvorfor aksepteres det ikke at jeg tenker at det bare finnes to kjønn. Det virker som at det bare er de som «godkjenner» Pride som skal respekteres. Og ikke de som mener det er galt. Hvorfor kan det ikke respekteres at jeg føler det jeg føler? 

Hvorfor kan ikke jeg mene dine holdninger er galt, når du åpenbart får tenke at homofili er galt? Du har ikke monopol på å ha egne meninger! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis 63 prosent av unge menn tror at Pride er en samfunnsbevegelse, så er det helt uinteressant. For at noe skal være interessant, må man i det minste klare å definere det man vil diskutere riktig.

Du klarte å kommentere oppgulp fremfor å svare på spørsmålet, typisk når man blir kritisert :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du klarte å kommentere oppgulp fremfor å svare på spørsmålet, typisk når man blir kritisert :)

Det er ikke noe spørsmål. Det er bare en grenseløs åpning i total vaghet. Å være kritisk er ingen verdi i seg selv når man ikke engang vet hva man er kritisk mot. Du ønsker å åpne muligheten for at 63 prosent kan rett, eller at mengde gir legitimitet, noe det ikke gjør, og som historien ellers kan svare deg på.

Det mest sannsynlige er at også majoriteten av unge menn under 30 ikke engang klarer å karakterisere hva det er de kritiserer, siden de såkalte "kritikerne" her inne kronisk definerer Pride som en bevegelse eller ideologi.

Da forblir diskusjon meningsløst. Det er ikke oppgulp, men fakta.

Skrevet

Jeg antar at dette er et forsøk på trolling, men hva bygger argumentet ditt: "homofili er galt" på? Hvilken vitenskapelig knagg henger argumentet ditt på?
Homofili er ikke bare noe mennesker gjør, det er utbret i dyrelivet også, så på hvilken måte er det galt om det er naturlig?
Om du synes det er ekkelt å tenke på, så er jo det selvfølgelig veldig infantilt, men det er i hvert fall en posisjon som kan forsvares på samme måte som at du synes en viss type matvare eller at du synes slanger er ekle. 
Du ser ut til å lide av samme tankefelle som mange i dag gjør; alle ideer og påstander stiller likt. Slikt er det selvfølgelig ikke, en påstand vurderes ut ifra alt annet vi vet om verden rundt oss.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke noe spørsmål. Det er bare en grenseløs åpning i total vaghet. Å være kritisk er ingen verdi i seg selv når man ikke engang vet hva man er kritisk mot. Du ønsker å åpne muligheten for at 63 prosent kan rett, eller at mengde gir legitimitet, noe det ikke gjør, og som historien ellers kan svare deg på.

Det mest sannsynlige er at også majoriteten av unge menn under 30 ikke engang klarer å karakterisere hva det er de kritiserer, siden de såkalte "kritikerne" her inne kronisk definerer Pride som en bevegelse eller ideologi.

Da forblir diskusjon meningsløst. Det er ikke oppgulp, men fakta.

Det er jo det dummeste og rareste jeg har hørt? Så hvis 63% mener noe og har en mening om noe og er kritisk til noe så er det helt irrelevant og meningsløst for deg. Ok :) da kan vi ikke ha en diskusjon når du allerede har stengt døren, helt greit det. 

Du kan jo nekte så mye du vil på hva Pride er, og det kan vi ære uenige og enige om ting. Men endrer fortsatt ikke det faktum at det kommer fra en bevegelse etter et opprør i 1969 fra Stonewall opprøret. Og du kan også mene så mye du vil at Pride ikke har en agenda eller politikk, men det er der kritikerne kommer til synet og hvor vi er uenige. 

Men forstår jo her nå, at døren er stengt, og greit :) for her er man kun positive og ingen skal være kritiske til noe eller så holder man kjeft. Så da holder jeg kjeft. Minner ikke om demokrati når man ikke kan være kritisk til noe storsamfunnet er for? Menmen..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo det dummeste og rareste jeg har hørt? Så hvis 63% mener noe og har en mening om noe og er kritisk til noe så er det helt irrelevant og meningsløst for deg. Ok :) da kan vi ikke ha en diskusjon når du allerede har stengt døren, helt greit det. 

Du kan jo nekte så mye du vil på hva Pride er, og det kan vi ære uenige og enige om ting. Men endrer fortsatt ikke det faktum at det kommer fra en bevegelse etter et opprør i 1969 fra Stonewall opprøret. Og du kan også mene så mye du vil at Pride ikke har en agenda eller politikk, men det er der kritikerne kommer til synet og hvor vi er uenige. 

Men forstår jo her nå, at døren er stengt, og greit :) for her er man kun positive og ingen skal være kritiske til noe eller så holder man kjeft. Så da holder jeg kjeft. Minner ikke om demokrati når man ikke kan være kritisk til noe storsamfunnet er for? Menmen..

Vi kan ikke være uenig i hva Pride ER på alle måter. At Pride-markeringen har bakgrunn i Stonewall er riktig. Pride er en markering, ikke en bevegelse, ikke en ideologi. Siden Pride er en markering, kan den ikke i seg selv ha en ideologi eller være politikk. I Pride, som feks. toget, eller ulike arrangementer, evnt foredrag, kommer det til syne de ulike tingene som markeringen skal representere. I dag er det mer fest enn politikk, særlig toget.

Ulike folk og organisasjoner arrangerer Pride. Det hender det er uenighet om hvem som skal arrangere det. Pride vil se annerledes ut etter hvem som arrangerer. Ulike arrangører vekter ulikt. Uenighet er allerede til stede, også blant de som går i tog. Mennesker fra hele det politiske spekteret går i Pride-tog. Folk er uenig i politiske enkeltsaker, men går i tog sammen under det brede politiske budskapet: friheten til å være den man er og elske den man vil, som skeiv. 

Du kan selvfølgelig kritisere hvordan Pride foregår, altså dets ulike elementer, på grunnlag av hva elementene representerer eller hvilken effekt du mener det har. Hvis du ellers skal kritisere, så må du kritisere deler av synet du er uenig i hos arrangørene. Å være "imot" Pride, er ikke å være kritisk, det er å være upresis.

Frem til det finnes bedre presisjon blant de såkalte kritikerne, så forblir "kritikken" totalt uinteressant, nettopp fordi utgangspunktet for kritikken ikke er reelt og er helt grenseløst.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan ikke være uenig i hva Pride ER på alle måter. At Pride-markeringen har bakgrunn i Stonewall er riktig. Pride er en markering, ikke en bevegelse, ikke en ideologi. Siden Pride er en markering, kan den ikke i seg selv ha en ideologi eller være politikk. I Pride, som feks. toget, eller ulike arrangementer, evnt foredrag, kommer det til syne de ulike tingene som markeringen skal representere. I dag er det mer fest enn politikk, særlig toget.

Ulike folk og organisasjoner arrangerer Pride. Det hender det er uenighet om hvem som skal arrangere det. Pride vil se annerledes ut etter hvem som arrangerer. Ulike arrangører vekter ulikt. Uenighet er allerede til stede, også blant de som går i tog. Mennesker fra hele det politiske spekteret går i Pride-tog. Folk er uenig i politiske enkeltsaker, men går i tog sammen under det brede politiske budskapet: friheten til å være den man er og elske den man vil, som skeiv. 

Du kan selvfølgelig kritisere hvordan Pride foregår, altså dets ulike elementer, på grunnlag av hva elementene representerer eller hvilken effekt du mener det har. Hvis du ellers skal kritisere, så må du kritisere deler av synet du er uenig i hos arrangørene. Å være "imot" Pride, er ikke å være kritisk, det er å være upresis.

Frem til det finnes bedre presisjon blant de såkalte kritikerne, så forblir "kritikken" totalt uinteressant, nettopp fordi utgangspunktet for kritikken ikke er reelt og er helt grenseløst.

Helt greit og det er din mening, men som sagt da har du valgt å stenge døren. Det å mene at pride får side opp og ned i avisen i 30 dager og pågår lenge, når jeg mener vi heller burde feire mangfoldet og være den man vil være, føle og elske året rundt uten å ha noe felles markering som det offentlige bruker masse ressurser på. Samtidig å mene at FRI ikke burde være den som arrangerer Oslo Pride på grunn av at FRI ikke er politiske nøytrale og har en agenda.

Alt dette tilsier at min kritikk er uinteressant, helt greit det. Det er ikke reelt og grenseløst? Har aldri sagt et eneste sted at jeg er imot pride, hvor får du det fra? Kan man ikke stille spørsmål og være kritiske til noe uten å være imot noe? 

Men godt å se at det er så enorm takhøyde at man blir tillagt meninger man ikke har, når kritikken som kommer ikke er ønskelig eller forståelig fra deres side. Lykke til og ønsker deg alt godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.55):

Det er jo faktisk forkastelig å mene at det er noe galt med andre mennesker fordi de  er født annerledes enn deg. 
Mener du det er galt å være født med en annen hudfarge også? Eller med Downs Syndrom eller døv eller blind eller...

Anonymkode: 35902...fd7

Hm... det er vel mulig å velge bort Downs, ville vi valgt bort homofili om vi kunne det?

Hva med krispr teknologi oppi dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt greit og det er din mening, men som sagt da har du valgt å stenge døren. Det å mene at pride får side opp og ned i avisen i 30 dager og pågår lenge, når jeg mener vi heller burde feire mangfoldet og være den man vil være, føle og elske året rundt uten å ha noe felles markering som det offentlige bruker masse ressurser på. Samtidig å mene at FRI ikke burde være den som arrangerer Oslo Pride på grunn av at FRI ikke er politiske nøytrale og har en agenda.

Alt dette tilsier at min kritikk er uinteressant, helt greit det. Det er ikke reelt og grenseløst? Har aldri sagt et eneste sted at jeg er imot pride, hvor får du det fra? Kan man ikke stille spørsmål og være kritiske til noe uten å være imot noe? 

Men godt å se at det er så enorm takhøyde at man blir tillagt meninger man ikke har, når kritikken som kommer ikke er ønskelig eller forståelig fra deres side. Lykke til og ønsker deg alt godt. 

Nei. Begge de tingene du nevner, FRI som arrangør de stedene de er arrangør og lengde på markeringen, er kritikk med utgangspunkt i hva Pride faktisk er, og hva det ikke er, og det kan man fint diskutere. I Oslo feks så har det vært andre skeive grupperinger som har ønsket å arrangere Pride og det var vel oppe til bestemmelse i år, tror jeg. Og det er nettopp det jeg mener. Dette er kritikk som i det minste treffer målet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...