AnonymBruker Skrevet 8. juni #1 Skrevet 8. juni Min søster er sammen med en fullstendig ubrukelig mann som ikke hjelper til med husarbeid eller med barna over hodet. Likevel har hun valgt å få 3 barn sammen med denne mannen, hvorav sistemann har litt spesielle behov som krever litt ekstra. Hun sitter med alt ansvar så og si alene og er naturlig nok veldig sliten, mens mannen setter seg rett på pc og gamer hver dag etter jobb. Både jeg, vår bror og vår mor føler vi har stilt opp mye for henne med både barnevakt og å komme på besøk og avlastet henne, men det er jo begrenset hvor mye tid vi han sette av for å stille opp for henne. Vi har jo alle våre egne liv også. Jeg er kanskje den som har stilt opp mest, men etter at hun ble gravid med nr 3 så har helt ærlig luften gått litt ut av ballongen for min del og jeg har trappet ned besøkene. Jeg var mye på besøk for å avlaste henne litt så hun slapp å vær helt alene med de, var med på turer og aktiviteter og kunne ta med meg barna på noe gøy mens hun slappet av litt. Men når hun valgte å bli gravid for 3. gang, vell vitende om at mannen er slik han er så har jeg ikke like mye sympati for henne lenger heller. Hun setter ingen krav til mannen, og om vi i familien prøver å hinte til at han burde stille opp mer så tar hun han i forsvar med en gang og sier at de er enig om at siden han jobber (hun er ufør), så tar hun seg av det meste annet, og at det trenger ikke andre å legge seg borti. Skal sies at vi har ingen mistanker om at han er slem mot henne på noen annen måte. Jeg, bror og mor hadde en samtale om dette da hun ble gravid for 3. gang og kom frem til at dette er hennes valg så hun får stå til ansvar for det, og at vi kan hjelpe til hvis vi har lyst og det passer for oss, men vi trenger ikke hjelpe henne noe mer enn vi ville gjort med andre familiemedlemmer. Nå er hun skuffet over familien for at vi ikke stiller opp like mye som før. Jeg synes synd på henne og vet hun er sliten, men samtidig så føler jeg ikke at det er mitt (og resten av familiens) ansvar å avlaste henne hele tiden, samtidig som mannen sitter på gutterommet hele dagen. Synes ikke noe om at jeg skal bruke min fritid på å dra dit for å avlaste, slik at mannen skal få slippe på en måte. Egentlig synes jeg det er på grensen til frekt av henne å si at hun er skuffet over familien, samtidig som vi gjør langt mer for henne og barna enn hennes mann… Hvordan løser man denne situasjonen? Anonymkode: c69c6...539 4 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #2 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): de er enig om at siden han jobber (hun er ufør), så tar hun seg av det meste annet Dere får si til henne at dere jobber jo også, så hvorfor er ikke dere som familie unnlatt på lik linje som han som bor i huset og er faren til ungene?? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): er hun skuffet over familien for at vi ikke stiller opp like mye som før Og dere kan si at dere er skuffet over at far ikke stille opp og tar sitt ansvar (slik fedre skal gjøre, f.eks. som ts sin mann gjør, som bror gjør osv). Dere har deres egne barn og egne familier å ta hånd om også. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Egentlig synes jeg det er på grensen til frekt av henne å si at hun er skuffet over familien, samtidig som vi gjør langt mer for henne og barna enn hennes mann… Hvordan løser man denne situasjonen? Ja, det er sinnsykt frekt! Dere har ikke ansvar overfor hennes barn, og dere advarte henne for nr 3 kom. Dere trenger ikke å gjøre noe for å løse dette. Henvis henne til familievernkontoret med gubben og få han til å bidra. Dette er ikke ditt problem egentlig.. Anonymkode: da4e1...17c 6 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni #3 Skrevet 8. juni Det er faktisk ganske psykopatisk å legge seg opp i hvordan søstra (eller annet familiemedlem) organiserer seg og sin familie. Anonymkode: c3559...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Stå på ditt/deres! Eneste dere blir "belønnet" med om dere gir etter blir nok et 4. tantebarn. Men forsøk så åpen dialog som mulig. Anonymkode: cba6e...207 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk ganske psykopatisk å legge seg opp i hvordan søstra (eller annet familiemedlem) organiserer seg og sin familie. Anonymkode: c3559...6e4 Eh, ikke når hun tydeligvis er helt avhengig av deres hjelp. Da er det absolutt deres sak. Anonymkode: cba6e...207 14 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni #6 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eh, ikke når hun tydeligvis er helt avhengig av deres hjelp. Da er det absolutt deres sak. Anonymkode: cba6e...207 Selvfølgelig ikke. De kan kun svare for seg selv, ønsker de ikke å stille opp så gir de beskjed om det og lar være å ta opp andre forhold som ikke angår de. Anonymkode: c3559...6e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni Er hun trygdesvindler da? Hvis mannen og hun er enig om at hun er i stand til å gjøre absolutt alt av husarbeid og barnepass. Det tilsvarer jo en fulltidsjobb, faktisk mer fordi det er 24/7. Hvorfor tar hun ikke heller lønnet arbeid enn å snylte på oss andre? Anonymkode: 2e75e...532 9 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er faktisk ganske psykopatisk å legge seg opp i hvordan søstra (eller annet familiemedlem) organiserer seg og sin familie. Anonymkode: c3559...6e4 Nei? Anonymkode: bbccf...784 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni Dette er ikke deres ansvar og ikke noe dere behøver å «løse». Det er mange foreldre som ikke har hatt en dag med barnevakt/avlastning, og som jobber fulltid begge to. «Dere må selv ta ansvar for barna dere har valgt å sette til verden. Dersom du behøver avlastning får du be din mann stille opp.» Enkelt og vanskelig. Anonymkode: 37052...073 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni Hun er ufør, velger å få 3 barn med en ubrukelig mann, og forventer at mor og søsken skal stille opp med barnepass og avlastning stadig vekk? Skamløs dame. Anonymkode: 1ed8e...74a 8 6
Sannhetsøkende Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni Så to voksne mennesker, den ene trygdet og den andre i arbeid bestemmer seg for å lage barn nummer 3. Mor som er trygdet mener at barnefar som jobber må få slippe å delta i oppgaver hjemme og med barna, for å få dyrket sine egne interesser? Mens hennes søster, bror og mor som også er i arbeid, skal selvfølgelig bidra i hjemmet hennes så hennes mann kan slippe å delta i noe han selv har vært med på å skape? Hvor gamle er disse to da? Selvfølgelig skal barnefar få ræva i gir å delta i hjemmet. Dette er deres liv som de har skapt selv. De får vokse opp begge to. De er helt ute og ro hvis det er sånn de tror det skal være. 5 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er hun trygdesvindler da? Hvis mannen og hun er enig om at hun er i stand til å gjøre absolutt alt av husarbeid og barnepass. Det tilsvarer jo en fulltidsjobb, faktisk mer fordi det er 24/7. Hvorfor tar hun ikke heller lønnet arbeid enn å snylte på oss andre? Anonymkode: 2e75e...532 Hvor har du det fra at de som er ufør er ufør fra husarbeid og pass av egne barn? Hva tenker du om de tusenvis av kvinner som ble ufør og like etter fikk barn med en mann de ikke ønsker å leve med så hun endte oppnsom alenemor? Bør hun fratas barna? Anonymkode: c3559...6e4 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Søsteren din er UTROLIG heldig som har så mye familie rundt henne som kan avlaste nå og da. Jeg har barn selv og vi har hatt barnepass (ca 2 timer hver gang) 4 ganger ila barnets liv. Ene gangen var det søskebarnet til mannen som gikk tur, en gang farmor og 2 ganger mine foreldre. Barnet er snart 5. Det er absolutt ikke vanlig å forvente barnepass og man kan ikke "være skuffet" over at du ikke vil passe/avlaste. Synes hun bør faktisk være mer takknemlig for de gangene dere har passet/avlastet for det er ingen selvfølge. Det er også mulig at dere har gjort henne en bjørnetjeneste ved å tilby hjelp for mye hjelp med de to første og at det har blitt normalen for henne. Jeg synes du gjør rett i å sette tydelige grenser, hun må få seg en tankevekker og kanskje få mannens ræv i gir etterhvert som realiteten setter inn. Du har ikke valgt å få disse barna, det er hennes valg. Hjelp ut ifra egen lyst og anledning! Anonymkode: 62df9...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor har du det fra at de som er ufør er ufør fra husarbeid og pass av egne barn? Hva tenker du om de tusenvis av kvinner som ble ufør og like etter fikk barn med en mann de ikke ønsker å leve med så hun endte oppnsom alenemor? Bør hun fratas barna? Anonymkode: c3559...6e4 Nei, det er veldig synd på kvinner i den situasjonen. Men i denne situasjonen har hun en mann som bør gjøre halvparten av husarbeidet og helst mer, gitt at hun er uføretrygdet og dermed ikke bør være i stand til å ha en så krevende «jobb» som det er å være alenemor og husmor på fulltid samtidig som hun skal ta vare på helsen. I alle fall ikke uten av det går på bekostning av helse og velbefinnende. Anonymkode: 2e75e...532 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor har du det fra at de som er ufør er ufør fra husarbeid og pass av egne barn? Hva tenker du om de tusenvis av kvinner som ble ufør og like etter fikk barn med en mann de ikke ønsker å leve med så hun endte oppnsom alenemor? Bør hun fratas barna? Anonymkode: c3559...6e4 Hvor har du det fra at de som har en ufør kone er fritatt fra husarbeid og pass av egne barn? Hvorfor sammenligner du søsteren til TS, som har en mann, med alenemødre? Anonymkode: 2e75e...532 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor har du det fra at de som er ufør er ufør fra husarbeid og pass av egne barn? Hva tenker du om de tusenvis av kvinner som ble ufør og like etter fikk barn med en mann de ikke ønsker å leve med så hun endte oppnsom alenemor? Bør hun fratas barna? Anonymkode: c3559...6e4 Ts skriver at søsteren og mannen er enige om at hun skal ta alt av husarbeid og pass av barna fordi hun er ufør. Og så velger de å få et tredje barn, og blir enda mer avhengig av hjelp fra hennes familie. Det henger jo ikke helt på greip. Anonymkode: 1ed8e...74a 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni "Vi er gjerne deltagende i barnas liv som tante og bestemor. Men barna er heldige som har både far og mor som deltagende i oppdragelsen sin, så det er ikke vår plass å bidra der". Anonymkode: 009ca...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ts skriver at søsteren og mannen er enige om at hun skal ta alt av husarbeid og pass av barna fordi hun er ufør. Og så velger de å få et tredje barn, og blir enda mer avhengig av hjelp fra hennes familie. Det henger jo ikke helt på greip. Anonymkode: 1ed8e...74a Denne avtalen er jo i utgangspunktet helt på trynet. Hvorfor skal søsteren ta alt av barnepass og husarbeid fordi hun er ufør? Det er for det første en minst like krevende oppgave som å jobbe -100%. Dessuten bør den naturlige fordelingen være 50/50, med mindre helsa hennes er så dårlig at hun burde ta mindre enn 50% av barnepass og husarbeid. Nei, her har et mannebarn funnet seg en grei løsning - får formere seg og får tilgang sex, får vasket hus og mat, slipper å gjøre noe med ungene, bare spille. 10/10. Hun burde dra ham rett til Familievernkontoret. Eller gå fra ham. Jeg ville rett og slett sagt at det er ikke min oppgave å ivareta disse ungene. Jeg jobber også fullt. Det er han som er far til disse ungene, og han sitter bare og spiller. Dere har en veldig urettferdig fordeling av oppgaver, du skal ikke være nødt til å bære byrden hjemme bare fordi du er ufør. Du er ufør av en grunn, det er fordi helsa di er dårlig. Denne mannen skader deg og barna, enten det er med vilje eller ikke. Dere må enten få hjelp til å fordele oppgaver og trekke lasset sammen, eller så bør du gå. Du fortjener bedre. Og jeg skjønner dette er vanskelig for deg, men jeg kan ikke bære byrden for at du har fått tre barn med en udugelig mann, med åpne øyne. Anonymkode: 5e5e0...0e7 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #20 Skrevet 9. juni Takk for svar alle sammen! ts Anonymkode: c69c6...539
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå