AnonymBruker Skrevet 8. juni #1 Skrevet 8. juni Jeg og min samboer planlegger barn, og temaet etternavn har kommet opp. Jeg har bare to navn, ett fornavn og ett etternavn (pappa sitt). Samboer har tre navn, ett fornavn og etternavn fra begge foreldrene. Greia er at jeg av en eller annen grunn ønsker at barnet vårt bare skal ha ett fornavn og ett etternavn, slik som meg. Siden jeg ikke er så knytta til mitt etternavn (litt konflikter med min far) så ønsker jeg at barnet skal ha samboer sitt etternavn, men jeg ønsker jo forsåvidt samme etternavn som barnet mitt selv. Jeg har snakka med min samboer om det, han har ikke noe imot at jeg skulle tatt hans etternavn, og mener også at det skulle vært greit å beholde etternavnet hans hvis vi gikk fra hverandre. Hvor vanlig er det egentlig å ta samboer sitt etternavn når man ikke er gift? Målet til oss begge er jo etterhvert å gifte oss, men det blir trolig ikke før vi har fått barn. Et annet dilemma er og at jeg og samboer sin søster heter det samme (hehe), så det eneste som ville skilt vårt hele navn fra hverandre er hennes mellomnavn (moren hennes sitt etternavn). Hun syns også det er greit da, men klarer ikke bestemme meg om det egentlig hadde blitt litt dumt?🙈 Hva ville dere gjort i samme situasjon? Anonymkode: 86102...db1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #2 Skrevet 8. juni Giftet meg før barn. Uavhengig av alt det andre. Om man først vil etablere en familie sammen. Anonymkode: aaae9...264 15 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni #3 Skrevet 8. juni Virker som at det ikke er noen lover ang dette hvertfall, så lenge begge er enige. Dvs det må gis tillatelse fra den andre parten om det er et fredet ( at bare et lite antall har det etternavnet) etternavn. Anonymkode: ef292...b55
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Ville og giftet meg før barn. Dere kan gifte dere på rådhuset nå med liten seremoni og ha større fest for å feire om noen år, hvis det er selve bryllupsfesten som stopper dere. men om dere ikke gjør det, er etternavnet til samboeren din er navn du kan bytte til uten å måtte få samtykke fra alle som har samme etternavn? Virker veldig kunstig å bytte navn som samboere. Anonymkode: ae06f...cd8 10
SPOCA Skrevet 8. juni #6 Skrevet 8. juni Gitt barnet fars etternavn, og tatt mannens navn når jeg giftet meg. Ville ikke tatt navnet før jeg var gift. 12 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg og min samboer planlegger barn, og temaet etternavn har kommet opp. Jeg har bare to navn, ett fornavn og ett etternavn (pappa sitt). Samboer har tre navn, ett fornavn og etternavn fra begge foreldrene. Greia er at jeg av en eller annen grunn ønsker at barnet vårt bare skal ha ett fornavn og ett etternavn, slik som meg. Siden jeg ikke er så knytta til mitt etternavn (litt konflikter med min far) så ønsker jeg at barnet skal ha samboer sitt etternavn, men jeg ønsker jo forsåvidt samme etternavn som barnet mitt selv. Jeg har snakka med min samboer om det, han har ikke noe imot at jeg skulle tatt hans etternavn, og mener også at det skulle vært greit å beholde etternavnet hans hvis vi gikk fra hverandre. Hvor vanlig er det egentlig å ta samboer sitt etternavn når man ikke er gift? Målet til oss begge er jo etterhvert å gifte oss, men det blir trolig ikke før vi har fått barn. Et annet dilemma er og at jeg og samboer sin søster heter det samme (hehe), så det eneste som ville skilt vårt hele navn fra hverandre er hennes mellomnavn (moren hennes sitt etternavn). Hun syns også det er greit da, men klarer ikke bestemme meg om det egentlig hadde blitt litt dumt?🙈 Hva ville dere gjort i samme situasjon? Anonymkode: 86102...db1 Dere skal ikke gifte dere? Uansett, har ei venninne som byttet til samboerens etternavn, gikk helt fint det. Anonymkode: 9a59e...a05
AnonymBruker Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni Jeg skiftet også navn i forbindelse med barn, ser ikke noe problemer med det. Vi er gift nå, men det tok noen år. Anonymkode: eb54d...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Hvorfor er det så viktig å ha samme etternavnet som barnet? Ellers enig i at ett fornavn og ett etternavn er best. Det er en sjeldenhet i dag. Anonymkode: d8c2e...9c2 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni hvaduikkeser skrev (18 minutter siden): Hvor lenge har dere vært sammen? Ca to år Anonymkode: 86102...db1
hvaduikkeser Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ca to år Anonymkode: 86102...db1 Er jo bare å ta hans etternavn hvis du vil det. Ville nok venta til etter barn da. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere skal ikke gifte dere? Uansett, har ei venninne som byttet til samboerens etternavn, gikk helt fint det. Anonymkode: 9a59e...a05 Jo hehe, det står i innlegget at vi tenker å gifte oss etterhvert men at det ikke ligger i planene akkurat nå. Anonymkode: 86102...db1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Javel, Fru Økonomikonsulent Ivar Storhelle, var det 50-tallet som ringte? Du vil ha samme etternavn som datteren din helt til hun gifter seg og da ønsker å være Fru Sin Mann fordi du har brakt disse antikvariske verdiene videre til henne. For å svare på spørsmålet: Du kan bytte etternavn hvis hans ikke er beskyttet. Anonymkode: a56e4...4fc 9
Hulderen Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Virker som at det ikke er noen lover ang dette hvertfall, så lenge begge er enige. Dvs det må gis tillatelse fra den andre parten om det er et fredet ( at bare et lite antall har det etternavnet) etternavn. Anonymkode: ef292...b55 Er navnet vernet, så er det ikke nok at samboeren gir samtykke. Da må samtlige som har det etternavnet samtykke. 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Så lenge dere har vært samboere i 2 år eller har felles barn kan du lovlig ta hans navn. At han «samtykker» til at du beholder navnet ved et brudd er helt irrelevant. Så snart det blir ditt navn så er det ditt navn og han kan mene så lite eller så mye han vil om det uten at det betyr noenting. Jeg hadde sendt inn søknad om navnebytte på deg og babyen samtidig. Anonymkode: 56d26...6e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni Hulderen skrev (3 minutter siden): Er navnet vernet, så er det ikke nok at samboeren gir samtykke. Da må samtlige som har det etternavnet samtykke. Nei, 2 års samboerskap eller felles barn er nok. Anonymkode: 56d26...6e9 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor er det så viktig å ha samme etternavnet som barnet? Ellers enig i at ett fornavn og ett etternavn er best. Det er en sjeldenhet i dag. Anonymkode: d8c2e...9c2 Ønsker jo å ha denne knytningen til barnet mitt. I tillegg kan det være en fordel og praktisk i ulike situasjoner, for eksempel under reise. Anonymkode: 86102...db1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni Hulderen skrev (4 minutter siden): Er navnet vernet, så er det ikke nok at samboeren gir samtykke. Da må samtlige som har det etternavnet samtykke. Det er egentlig merkelig. For hvis man gifter seg er det plutselig greit uten samtykke. Anonymkode: ef292...b55
Grüner Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg og min samboer planlegger barn, og temaet etternavn har kommet opp. Jeg har bare to navn, ett fornavn og ett etternavn (pappa sitt). Samboer har tre navn, ett fornavn og etternavn fra begge foreldrene. Greia er at jeg av en eller annen grunn ønsker at barnet vårt bare skal ha ett fornavn og ett etternavn, slik som meg. Siden jeg ikke er så knytta til mitt etternavn (litt konflikter med min far) så ønsker jeg at barnet skal ha samboer sitt etternavn, men jeg ønsker jo forsåvidt samme etternavn som barnet mitt selv. Jeg har snakka med min samboer om det, han har ikke noe imot at jeg skulle tatt hans etternavn, og mener også at det skulle vært greit å beholde etternavnet hans hvis vi gikk fra hverandre. Hvor vanlig er det egentlig å ta samboer sitt etternavn når man ikke er gift? Målet til oss begge er jo etterhvert å gifte oss, men det blir trolig ikke før vi har fått barn. Et annet dilemma er og at jeg og samboer sin søster heter det samme (hehe), så det eneste som ville skilt vårt hele navn fra hverandre er hennes mellomnavn (moren hennes sitt etternavn). Hun syns også det er greit da, men klarer ikke bestemme meg om det egentlig hadde blitt litt dumt?🙈 Hva ville dere gjort i samme situasjon? Anonymkode: 86102...db1 Gift deg og skift navn da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå