AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #1 Skrevet 8. juni 2025 Er det flere som også sliter med kviseutbrudd fra tid til annen, som også kan vare en uke/to? Forrige gang jeg slet med det var forrige måned noen dager før menstruasjon. Etter en dag eller to etter mensen så gikk det bort. Nå igår kom det tilbake sånn nesten over natten.. Venter mensen om 2 dager. Generelt sett har jeg ikke sett en link til menstruasjonssyklusen men dette er noe jeg skal følge med på. Har også vært hos en gynekolog for celleprøve/HPV prøver og da har jeg snakket om mine problemer nedentil, hun har da sagt at det hun ser er arr etter kviser og noen får det mer/lettere enn andre 😅 Jeg snakket med henne om det siden en legevakt lege såvidt hadde nevnt i forbifarten under en undersøkelse for noe annet, at det kunne se ut som jeg hadde hatt et herpesutbrudd 🙃 Kan med sikkerhet si at jeg aldri har hatt noe feber, frysetokter eller noe sånn typ smerte der nede som skal tilsi at jeg noen gang har hatt et sånt utbrudd; likevel føles det ut som den diagnosen forfølger meg - for hver gang jeg er litt plaget der nede 😭 En annen lege hadde også ved annen anledning tatt en prøve for både kjønnssykdommer og herpesvirus og det hadde kommet frem til ‘ingen kjønnssykdom’ og herpesvirus kunne de ikke konkludere med.. 😅 Ble langt dette, men nå er jeg bare såå utrolig LEI av å være så plaget der nede 😭 Går jo også i perioder.. Anonymkode: 9fcef...50f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #2 Skrevet 8. juni 2025 Burde vel også kanskje legge til nå at der jeg er plaget nå er på/ved de indre kjønnsleppene. Så ikke sånn utenpå eller rundt/i lysken, men det er innenfor og på indre kjønnsleppe 🙃 Anonymkode: 9fcef...50f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #3 Skrevet 8. juni 2025 Tok de prøver fra en "kvise" da de sjekket for herpes 2 da? Er jo litt typisk at det kommer rundt eggløsning, rundt mensen og når man er syk/har redusert immunforsvar. Anonymkode: a1479...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #4 Skrevet 8. juni 2025 Du må få testet når du har utbrudd. Herpes vises ikke på prøver mellom utbruddene. Hvordan ser kvisene ut når du har dem? Blir de som små blemmer først som sprekker til sår? Anonymkode: 18578...27c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #5 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tok de prøver fra en "kvise" da de sjekket for herpes 2 da? Er jo litt typisk at det kommer rundt eggløsning, rundt mensen og når man er syk/har redusert immunforsvar. Anonymkode: a1479...4c4 Jaa vet, det er jo det som er litt irriterende her nå da.. Bare tenker litt på utseende også, da dette ikke er noe som sprekker, og smertene er ikke sånn at det skal tilsi at dette er noe herpesvirus. Har også lest at det er vanlig med kviser rundt denne tiden grunnet hormoner osv. Det den ene legen begrunnet sin identifisering av herpes var jo bare arr etter vanlige kviser, som også gynekologen såg, men sa at dette bare er vanlige arr etter typiske kviser.. Anonymkode: 9fcef...50f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #6 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må få testet når du har utbrudd. Herpes vises ikke på prøver mellom utbruddene. Hvordan ser kvisene ut når du har dem? Blir de som små blemmer først som sprekker til sår? Anonymkode: 18578...27c Har jo et typisk ‘utbrudd’ nå, men nei de er ikke sånn blemmer og de sprekker heller ikke. Disse går jo bort av seg selv etter noen dager - 1-2 uker i verste fall. I tillegg så er ikke smertene intens, det bare er ubehagelig og ukomfortabelt å sitte rett opp og ned, f.eks. Jeg har heller ikke feber eller noe nedsatt allmenntilstand sånn sett.. Anonymkode: 9fcef...50f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #7 Skrevet 8. juni 2025 For å teste for herpes så må man teste ved utbrudd. Høres ut som herpes 2. Man har ikke feber og nedsatt allmenntilstand ved hvert utbrudd. Er somregel ved det første. Anonymkode: a1479...4c4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #8 Skrevet 8. juni 2025 Man kan ta blodprøve for å dokumentere herpes. Problemet er bare at de fleste har herpes, og vil få positivt svar uten å noen gang ha utbrudd. Du bør teste når du har utbruddet. Er det herpes fins det tabletter som hjelper. Klør det før dem kommer? Er vanlig med en "kløe" før utbrutt. Barberer du? kan også være tette hårkanaler. Kan også bare være hormonelle kviser. Kun en lege kan gi endelig svar. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har jo et typisk ‘utbrudd’ nå, men nei de er ikke sånn blemmer og de sprekker heller ikke. Disse går jo bort av seg selv etter noen dager - 1-2 uker i verste fall. I tillegg så er ikke smertene intens, det bare er ubehagelig og ukomfortabelt å sitte rett opp og ned, f.eks. Jeg har heller ikke feber eller noe nedsatt allmenntilstand sånn sett.. høres for min del faktisk ut som herpes. det varer fra noen dager til 1-2 uker uten behandling. ikke sprekker blemmene heller. Så kom deg til lege for å få et ordentlig svar. Man trenger ikke ha nedsatt feber eller andre ting samtidig med herpesutbrudd. Selv om det er vanlig å få utbrutt når man er stressa eller syk generelt. Anonymkode: 1fa61...fc6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #9 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kan ta blodprøve for å dokumentere herpes. Problemet er bare at de fleste har herpes, og vil få positivt svar uten å noen gang ha utbrudd. Du bør teste når du har utbruddet. Er det herpes fins det tabletter som hjelper. Klør det før dem kommer? Er vanlig med en "kløe" før utbrutt. Barberer du? kan også være tette hårkanaler. Kan også bare være hormonelle kviser. Kun en lege kan gi endelig svar. høres for min del faktisk ut som herpes. det varer fra noen dager til 1-2 uker uten behandling. ikke sprekker blemmene heller. Så kom deg til lege for å få et ordentlig svar. Man trenger ikke ha nedsatt feber eller andre ting samtidig med herpesutbrudd. Selv om det er vanlig å få utbrutt når man er stressa eller syk generelt. Anonymkode: 1fa61...fc6 Jeg har ikke merket noe med kløe først, nei - men skal ha det i bakhodet om det fortsetter å komme tilbake 😅 Jeg tenker jo selv personlig det bare er hormonelle kviser - tidvis plaget med dette i ansiktet, så hvorfor ikke der nede også 🤪 Ellers så føler jeg virkelig ikke at leger generelt kan gi meg noe svar. Har gått til 2-3 forskjellige leger med dette problemet; dog bare en og en kvise eller sånn, og ingen av de har faktisk kunne gitt meg noe definitiv svar på det, bortsatt fra gynekologen min som sjekket nedentil og sa at alt så normalt ut og at noen er mer plaget med kviser enn andre. Anonymkode: 9fcef...50f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #10 Skrevet 8. juni 2025 Det høres jo ut som herpes, men ingen av oss kan fortelle deg det med sikkerhet. Jeg kan dog fortelle deg litt om hva jeg vet/min opplevelse med herpes. Aller første utbrudd kan komme med feber og nedsatt allmenntilstand, men da kun med første utbrudd. Man bruker ikke å få feber ved utbrudd etter første utbrudd. Utbrudd kan gjerne komme med mensen. Jeg hadde ganske hyppige utbrudd i starten (og første utbrudd var så ille at jeg knapt kunne gå), men etter to år fikk jeg bare utbrudd 1-2 ganger i året som var såpass milde at jeg knapt merket det. I fjor ble jeg slått ut av både covid og influensa rett etter hverandre, og etter det fikk jeg herpesutbrudd hver gang jeg hadde mensen. Det begynner heldigvis å roe seg igjen nå og kommer ikke hver måned, men irriterende er det. "kløen" noen nevnte tidligere som kan komme før et utbrudd, kjennes ikke nødvendigvis ut som en kløe. Det kan også kjennes ut som økt sensitivitet i huden. For eksempel, jeg vet at et utbrudd kommer om et lite område av huden i/rundt underlivet føles unormalt sensitiv ut ved berøring. Det er en litt rar men ikke ukomfortabel følelse- litt som om nervene i akkurat dette området av huden ligger litt nærmere overflaten. Hvilket område dette dukker opp i, kan endre seg fra utbrudd til utbrudd. Noen ganger kan det være et lite område i lysken som føles mer sensitivt. Andre ganger er det på et lite område på innsiden av låret, rett under en rumpeball eller opp nært korsryggen. Herpesutbrudd flytter seg også gjerne litt rundt for hvert utbrudd. De kan poppe opp utenfor kjønnsleppene ved et utbrudd, og neste utbrudd kan kanskje komme rundt analåpningen eller på innsiden av kjønnsleppene. En gang fikk jeg en blemme rett på klitoris, og det er definitivt ikke å anbefale 😬😅 Små herpesblemmer kan ofte se ut som kviser. Etter et par dager får de kanskje litt skorpe på seg før de til slutt forsvinner. Du sier at du nå har noen ved de indre kjønnsleppene. Får man kviser på slimhinnene, er det gjerne tilstoppede talgkjertler det er snakk om som har blitt litt betente, og da vil de ikke nødvendigvis se ut som kviser man får på "vanlig" hud, men mer som små kuler. Litt tilstoppede talgkjertler nedentil vil man ikke merke når man sitter/går- med mindre de er veldig, veldig betente og hovne, og da forsvinner de ikke så lett av seg selv på måten du beskriver. Herpesblemmer, også når de er små og utbruddet er veldig mildt, vil man kjenne når man sitter/går. Det kan være veldig vondt om man har et skikkelig stort utbrudd, men milde utbrudd er vanligvis bare irriterende/plagsomt, ikke smertefullt. Om du Googler "genital herpes", så vil du få opp en del bilder. Mange av bildene vil vise ekstreme tilfeller, men du kan også se noen bilder av små, milde utbrudd. Noen ser veldig ut som blemmer, og andre ser mer ut som kviser. Som sagt, om det er herpes eller kviser, kan jeg ikke fortelle deg. Du må rett og slett til en lege når du har utbrudd som kan ta en prøve rett fra "kvisen". Om det blir litt vanskelig, kanskje det er mulig å spørre legen om du får prøve ut medisiner mot herpes? Om utbruddene slutter/blir mye mildere/varer kortere, er vel det et godt tegn på at det er herpes? Jeg er litt usikker på om leger kan gi ut resept uten bekreftet diagnose først, men det går an å spørre. Uansett, siden du ikke vet sikkert hva det er, så er det lurt å ta noen forholdsregler. Noen typer herpesvirus kan smitte til lepper og til og med øyne, så vær obs på å vaske hendene når du har utbrudd og har vært borti underlivet. Anonymkode: b4699...d7c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #11 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke merket noe med kløe først, nei - men skal ha det i bakhodet om det fortsetter å komme tilbake 😅 Jeg tenker jo selv personlig det bare er hormonelle kviser - tidvis plaget med dette i ansiktet, så hvorfor ikke der nede også 🤪 Ellers så føler jeg virkelig ikke at leger generelt kan gi meg noe svar. Har gått til 2-3 forskjellige leger med dette problemet; dog bare en og en kvise eller sånn, og ingen av de har faktisk kunne gitt meg noe definitiv svar på det, bortsatt fra gynekologen min som sjekket nedentil og sa at alt så normalt ut og at noen er mer plaget med kviser enn andre. Anonymkode: 9fcef...50f Har du vært hos gynekolog når du har utbrudd? Anonymkode: 4250d...b8e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #12 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres jo ut som herpes, men ingen av oss kan fortelle deg det med sikkerhet. Jeg kan dog fortelle deg litt om hva jeg vet/min opplevelse med herpes. Aller første utbrudd kan komme med feber og nedsatt allmenntilstand, men da kun med første utbrudd. Man bruker ikke å få feber ved utbrudd etter første utbrudd. Utbrudd kan gjerne komme med mensen. Jeg hadde ganske hyppige utbrudd i starten (og første utbrudd var så ille at jeg knapt kunne gå), men etter to år fikk jeg bare utbrudd 1-2 ganger i året som var såpass milde at jeg knapt merket det. I fjor ble jeg slått ut av både covid og influensa rett etter hverandre, og etter det fikk jeg herpesutbrudd hver gang jeg hadde mensen. Det begynner heldigvis å roe seg igjen nå og kommer ikke hver måned, men irriterende er det. "kløen" noen nevnte tidligere som kan komme før et utbrudd, kjennes ikke nødvendigvis ut som en kløe. Det kan også kjennes ut som økt sensitivitet i huden. For eksempel, jeg vet at et utbrudd kommer om et lite område av huden i/rundt underlivet føles unormalt sensitiv ut ved berøring. Det er en litt rar men ikke ukomfortabel følelse- litt som om nervene i akkurat dette området av huden ligger litt nærmere overflaten. Hvilket område dette dukker opp i, kan endre seg fra utbrudd til utbrudd. Noen ganger kan det være et lite område i lysken som føles mer sensitivt. Andre ganger er det på et lite område på innsiden av låret, rett under en rumpeball eller opp nært korsryggen. Herpesutbrudd flytter seg også gjerne litt rundt for hvert utbrudd. De kan poppe opp utenfor kjønnsleppene ved et utbrudd, og neste utbrudd kan kanskje komme rundt analåpningen eller på innsiden av kjønnsleppene. En gang fikk jeg en blemme rett på klitoris, og det er definitivt ikke å anbefale 😬😅 Små herpesblemmer kan ofte se ut som kviser. Etter et par dager får de kanskje litt skorpe på seg før de til slutt forsvinner. Du sier at du nå har noen ved de indre kjønnsleppene. Får man kviser på slimhinnene, er det gjerne tilstoppede talgkjertler det er snakk om som har blitt litt betente, og da vil de ikke nødvendigvis se ut som kviser man får på "vanlig" hud, men mer som små kuler. Litt tilstoppede talgkjertler nedentil vil man ikke merke når man sitter/går- med mindre de er veldig, veldig betente og hovne, og da forsvinner de ikke så lett av seg selv på måten du beskriver. Herpesblemmer, også når de er små og utbruddet er veldig mildt, vil man kjenne når man sitter/går. Det kan være veldig vondt om man har et skikkelig stort utbrudd, men milde utbrudd er vanligvis bare irriterende/plagsomt, ikke smertefullt. Om du Googler "genital herpes", så vil du få opp en del bilder. Mange av bildene vil vise ekstreme tilfeller, men du kan også se noen bilder av små, milde utbrudd. Noen ser veldig ut som blemmer, og andre ser mer ut som kviser. Som sagt, om det er herpes eller kviser, kan jeg ikke fortelle deg. Du må rett og slett til en lege når du har utbrudd som kan ta en prøve rett fra "kvisen". Om det blir litt vanskelig, kanskje det er mulig å spørre legen om du får prøve ut medisiner mot herpes? Om utbruddene slutter/blir mye mildere/varer kortere, er vel det et godt tegn på at det er herpes? Jeg er litt usikker på om leger kan gi ut resept uten bekreftet diagnose først, men det går an å spørre. Uansett, siden du ikke vet sikkert hva det er, så er det lurt å ta noen forholdsregler. Noen typer herpesvirus kan smitte til lepper og til og med øyne, så vær obs på å vaske hendene når du har utbrudd og har vært borti underlivet. Anonymkode: b4699...d7c Men jeg spurte jo egentlig først og fremst om kviseutbrudd og ikke herpes. Det ble bare nevnt i forbifarten av en lege og i tillegg når jeg ikke hadde noe utbrudd av noe. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt noe utbrudd av noe som ligner herpes og ei heller ikke hatt noe smerter eller sånn. Jeg bare nekter å tro jeg har herpes. Jeg er jo vant med kviser generelt og dessverre generelt der nede. Men for all del, fortsetter dette og blir flere sånne episoder og nærme menstruasjonen, så blir jeg å kontakte lege 😅 Anonymkode: 9fcef...50f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #13 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du vært hos gynekolog når du har utbrudd? Anonymkode: 4250d...b8e Nei det har jeg ikke - men det hadde jeg ikke heller da denne legevakt legen sa han trodde jeg kunne ha hatt et utbrudd før 😂 Anonymkode: 9fcef...50f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå