Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift nå, men har begynt å lage en slags plan B for selvstendig økonomi. Har alltid tjent ok og var den som stilte med EK da mannen og jeg kjøpte første bolig, men økonomien er litt annerledes etter at jeg fikk helseproblemer og til slutt ble ufør for to år siden. 

Min årlige uføretrygd er på 460’ og hvis jeg blir skilt og vi selger hus får jeg minimum 1 million i EK. Men hvor mye lån jeg kan få går vel på likviditet, ikke hvor mye penger man har? Har ingen annen gjeld, studielån er betalt ned og jeg har ingen kredittkort etc.

Hvis jeg blir i området her og vil ha en 3-roms leilighet, er det fra 3,2 og oppover. Hvis jeg bruker alt jeg har etter hussalget til EK, må jeg uansett ha minst 2 mill i lån alene. Er det i det hele tatt mulig når man er ufør? 

Anonymkode: 7cfb6...bf4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 480’ i året, og 90’ i studiegjeld. Ingen barn, ikke bil. Får låne 3,4 med 1,7 i EK. Men dok.avg utenom. Jeg får ikke dette til å gå opp og har gitt opp boligkjøp. Orker ikke et liv på flatbrød og vann, droppe medisiner og tannlege-for å eie veggene rundt meg☺️

460x5=2,3 mill. Forutsett ikke bil, barn eller noen gjeld bør du vel få låne 2 mill med din EK🧐

Anonymkode: 99ddc...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har 480’ i året, og 90’ i studiegjeld. Ingen barn, ikke bil. Får låne 3,4 med 1,7 i EK. Men dok.avg utenom. Jeg får ikke dette til å gå opp og har gitt opp boligkjøp. Orker ikke et liv på flatbrød og vann, droppe medisiner og tannlege-for å eie veggene rundt meg☺️

460x5=2,3 mill. Forutsett ikke bil, barn eller noen gjeld bør du vel få låne 2 mill med din EK🧐

Du er enslig og klarer ikke finne en bolig til 5,1 mill? :klo: 

Anonymkode: 8ed15...a70

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er gift nå, men har begynt å lage en slags plan B for selvstendig økonomi. Har alltid tjent ok og var den som stilte med EK da mannen og jeg kjøpte første bolig, men økonomien er litt annerledes etter at jeg fikk helseproblemer og til slutt ble ufør for to år siden. 

Min årlige uføretrygd er på 460’ og hvis jeg blir skilt og vi selger hus får jeg minimum 1 million i EK. Men hvor mye lån jeg kan få går vel på likviditet, ikke hvor mye penger man har? Har ingen annen gjeld, studielån er betalt ned og jeg har ingen kredittkort etc.

Hvis jeg blir i området her og vil ha en 3-roms leilighet, er det fra 3,2 og oppover. Hvis jeg bruker alt jeg har etter hussalget til EK, må jeg uansett ha minst 2 mill i lån alene. Er det i det hele tatt mulig når man er ufør? 

Hvor mye du kan få i lån er avhengig av hvor mye du kan betale på et lån. 
Har du ikke økonomi til en treroms, så må du nøye deg med en toroms. 

Anonymkode: 1bcd9...6a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye du kan få i lån er avhengig av hvor mye du kan betale på et lån. 
Har du ikke økonomi til en treroms, så må du nøye deg med en toroms. 

Anonymkode: 1bcd9...6a9

Ja, jeg er ikke så opptatt av superfancy bolig, mer om man i det hele tatt får lån som ufør. Bor gjerne i bobil eller minihus om jeg er nødt. Jeg bare tenker på gjensalgsverdi, som enslig er økonomien mer sårbar, så en ny bolig bør være i det minste omsettelig. 

Selv om jeg håper å komme i jobb igjen, så er jo trygden pr nå en «fast inntekt», og i og med at ingen kan ta fra meg det vedtaket (med mindre jeg blir frisk) så er det mer pålitelig inntekt enn mange har på private arbeidsplasser. 
Mulig jeg var uklar. Men 460’ i året og ufør er altså ikke automatisk «nei til boliglån»?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, jeg er ikke så opptatt av superfancy bolig, mer om man i det hele tatt får lån som ufør. Bor gjerne i bobil eller minihus om jeg er nødt. Jeg bare tenker på gjensalgsverdi, som enslig er økonomien mer sårbar, så en ny bolig bør være i det minste omsettelig. 

Selv om jeg håper å komme i jobb igjen, så er jo trygden pr nå en «fast inntekt», og i og med at ingen kan ta fra meg det vedtaket (med mindre jeg blir frisk) så er det mer pålitelig inntekt enn mange har på private arbeidsplasser. 
Mulig jeg var uklar. Men 460’ i året og ufør er altså ikke automatisk «nei til boliglån»?

ts

Nei, banken bryr seg ikke om hvor pengene kommer fra, så lenge det er fast og stabil inntekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og har 350.000 i trygd. Jeg hadde en mill I egenkapital og fikk låne 1,3 mill. Det er ikke umulig å få lån, men du får ofte nei først

Anonymkode: c7e05...51b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ts

Jeg fikk boliglån i Dnb og jeg er uføretrygdet. Men de hadde ikke den beste renten. Har siden "shoppet rundt" etter bedre renter og søkte derfor boliglån i annen bank. Fikk lån der også, flyttet det dit et par år. Så ny jakt etter bedre rente, søkte hos Bulder bank og fikk boliglån der også, og er nå kunde hos dem. Har vært det i tre år og er fornøyd med renten.

På meg virker det slett ikke umulig å få boliglån selv om man er ufør. Du har jo ikke minsteytelsen.

Anonymkode: 75c13...d35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du er enslig og klarer ikke finne en bolig til 5,1 mill? :klo: 

Anonymkode: 8ed15...a70

5,1?? jeg kan kjøpe til maks 3,4. Får ikke finansieringsbevis til mer…Med mine medisinske utgifter og meget høye taxi regningen så tenker jeg å fortsette å leie. Hvorfor skriver du 5,1 mill?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*lån 1,7+EK 1,7=3,4💋

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

5,1?? jeg kan kjøpe til maks 3,4. Får ikke finansieringsbevis til mer…Med mine medisinske utgifter og meget høye taxi regningen så tenker jeg å fortsette å leie. Hvorfor skriver du 5,1 mill?

Fordi...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Får låne 3,4 med 1,7 i EK.

...det ser ut som du mener at du får låne 3,4 med den ordlyden, ikke at det er 3,4 tilsammen (lån + ek). 

Anonymkode: 19630...070

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi...

...det ser ut som du mener at du får låne 3,4 med den ordlyden, ikke at det er 3,4 tilsammen (lån + ek). 

Anonymkode: 19630...070

Sorry klønete skrevet av meg! men min lave inntekt er eg godt clue da😅Ja jeg kan kjøpe bolig til verdi av 3,4 mill. Men dropper det inntil videre😌

Skrevet

husbanken

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du få deg TT-kort siden du har så høyt forbruk av taxi?

Anonymkode: f25a7...966

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe lån selv med kausjonist. Har ingen andre lån og hadde 1,5 mill i egenkapital. Så Husbanken ble min løsning. 

Anonymkode: 47615...8ff

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du få deg TT-kort siden du har så høyt forbruk av taxi?

Anonymkode: f25a7...966

Jeg har TT kort, men det dekker kun ca 6 turer årlig  t/r lege(egentlig skal det ikke brukes for helseavtaler). Dog har jeg fra en til tre helseavtaler ukentlig, da jeg har sammensatte helseproblem, og har også mye oppfølging av fysioterapeut. Jeg prøver å ta kollektiv, men det skaper ofte store problemer på krykker og 12 minutt å gå til buss. Og noen steder er det 10-15 min å gå fra buss til behandler, frisør, eller whatever jeg skal. Dessverre er ikke bil aktuelt pga økonomi, men og bruk av smertestillende😌

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting og si at du er ufør, men at du har lav inntekt. Jeg tror ikke du får nok lån nå ihvertfal. Det er jo ikke bare og få lån, du må jo kunne betale på det. Jeg ha samme inntekt og dobbelt så mye ek, sitter helt fast. 

Anonymkode: 369f5...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (15 timer siden):

husbanken

Neppe. 

Anonymkode: 369f5...60b

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ørten steder i landet der du får deg en ok bolig for 3 mill. Det går jo an å flytte.

Anonymkode: c9536...bcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har TT kort, men det dekker kun ca 6 turer årlig  t/r lege(egentlig skal det ikke brukes for helseavtaler). Dog har jeg fra en til tre helseavtaler ukentlig, da jeg har sammensatte helseproblem, og har også mye oppfølging av fysioterapeut. Jeg prøver å ta kollektiv, men det skaper ofte store problemer på krykker og 12 minutt å gå til buss. Og noen steder er det 10-15 min å gå fra buss til behandler, frisør, eller whatever jeg skal. Dessverre er ikke bil aktuelt pga økonomi, men og bruk av smertestillende😌

Du har ikke sjekket om du kan få pasientreiser til legebesøk?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...