Gå til innhold

Hvor stor er sjangsen for at hund blir syk av flått?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Trøndelag, om det skulle ha noe å si. 
Jeg har funnet to flått på hunden, og npr jeg skulle fjerne de klarte jeg søren meg å miste ‘taket’ på pinsettet, slik at jeg klemte flåtten mens den enda sto i huden. 
Jeg er livredd for at disse to flåttene har hatt smitte og nå spydd dette inn i bikja mi da jeg klemte de. 

Hva er sannsynligheten for at hunder blir syk av flåttbitt? Jeg er livredd😟

Anonymkode: a40fd...986

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Svært liten. 

Anonymkode: 193f8...729

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hund har blitt bitt utallige ganger, og har aldri blitt syk. Sjansen er svært lav, så du kan nok ta det helt med ro. 

Anonymkode: 8b854...335

AnonymBruker
Skrevet

aldri opplevd at noen av mine hunder har blitt syk🤩

Anonymkode: fe0e6...03f

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg katter, og de kan få mange flått som har sugd seg fast. Har aldri opplevd at de har blitt syke av det. Så sjansen er nok minimal.

Anonymkode: e7fc5...b00

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan slappe av. Har pillet ut mang en flått med ulikt hell. Hunden har ikke blitt syk. Hovedsaken er at du tar en god sjekk hver gang hunden har vært ute nå under flått-sesongen. 

Det har dog hendt ved to anledninger at før jeg har oppdaget flåtten og fjernet den, at hunden får løs avføring. Det har rettet seg med en gang flåtten er fjernet og hunden har fikk tilskudd av fiber (lager en grøt av kokte gulrøtter). Tok da kontakt med veterinær, ble beroliget mht smitte/sykdom. 

Anonymkode: 185bd...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen er ganske liten.

Tips: ha en klesrull liggende i gangen som du kan gå over hunden når du kommer inn fra tur 😄

Anonymkode: 027de...83a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har aldri blitt syk. Har plukket en del av han. Men flåtthalsbånd kan du å bruke hvis du vil det. Det gjør at flåtten dør når han setter seg i huden. Min hund ble så slapp av den at jeg slitta å bruk den. 

Anonymkode: 7f6ef...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Min får tabletter på resept av dyrlegen, en gang telte jeg 12 flått på han etter en tur. Han har aldri blitt dårlig, visste ikke at det var flått i Østfold når jeg flytta hit 😄

Anonymkode: 53417...20b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi hunden flåttmedisin som AdTab, flått halsbånd eller reseptbelagt flåttmedisin

Anonymkode: 601f0...9cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå har jeg katter, og de kan få mange flått som har sugd seg fast. Har aldri opplevd at de har blitt syke av det. Så sjansen er nok minimal.

Anonymkode: e7fc5...b00

katter blir ikke syke av flått slik som hunden kan 

Anonymkode: e5c7b...e24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...