AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #21 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du har da ikke opplevd monopol tiden😉 Anonymkode: 01699...feb Jeg vet at alternativet er verre. Anonymkode: 6626e...368
I Grosny Skrevet 8. juni 2025 #22 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det flere enn meg som savner NRK fra monopoltiden, da programmene var langsommere, mer eksperimentelle, og da man kunne risikere å lære noe? For hvert år som går opptar arkivet en større og større del av mediedietten min. De nye programmene er masete, tomme, lidenskapsløse; laget av en institusjon som er desperate etter å beholde seere, desperate etter å treffe en fiktiv ungdomsmålgruppe. Kan hende er jeg alene i min sorg, i min fortvilelse. Men jeg håper at jeg en gang får muligheten atter til å se: et program som jeg aldri har sett før. M25. Anonymkode: 6626e...368 Jeg likte Nrk i forrige årtusen, men bodde slik til at vi også fikk inn Sverige. TV var mer interessant for meg da enn det er nå.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #23 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det ligger tilgjengelig på nettet. Gratis. Uten begrensninger. Regnestykket ditt er fra Silicon Valley. Anonymkode: 6626e...368 Fjasemikkel. Du kan ikke savne noe du har tilgjengelig. Kanskje du skal gå over til voksentv. Anonymkode: a59af...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #24 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fjasemikkel. Du kan ikke savne noe du har tilgjengelig. Kanskje du skal gå over til voksentv. Anonymkode: a59af...4d4 Det lages ikke TV for voksne lenger. Anonymkode: 6626e...368
Kjetil E Skrevet 8. juni 2025 #25 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det flere enn meg som savner NRK fra monopoltiden, da programmene var langsommere, mer eksperimentelle, og da man kunne risikere å lære noe? For hvert år som går opptar arkivet en større og større del av mediedietten min. De nye programmene er masete, tomme, lidenskapsløse; laget av en institusjon som er desperate etter å beholde seere, desperate etter å treffe en fiktiv ungdomsmålgruppe. Kan hende er jeg alene i min sorg, i min fortvilelse. Men jeg håper at jeg en gang får muligheten atter til å se: et program som jeg aldri har sett før. M25. Anonymkode: 6626e...368 Må si jeg savner først og fremst den tiden da NRK hadde enerett på det meste av sport. Da man slapp å ha x antall strømmeabonementer for å få med seg idretten. Men helst ikke lenger tilbake enn 90 tallet for går du lenger tilbake var det mye mindre som ble sendt. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #26 Skrevet 8. juni 2025 Kjetil E skrev (5 minutter siden): Må si jeg savner først og fremst den tiden da NRK hadde enerett på det meste av sport. Da man slapp å ha x antall strømmeabonementer for å få med seg idretten. Men helst ikke lenger tilbake enn 90 tallet for går du lenger tilbake var det mye mindre som ble sendt. Skal dere ha NRK lisensen til bake og? Med lisenskontrollører som gikk på dørene til folk for å skjenke om de hadde tv? Nei, får være grenser for å henge igjen i gamledager. Anonymkode: a59af...4d4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #27 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hegels tid har vart i 200 år. Anonymkode: 6626e...368 Troll Anonymkode: 01699...feb
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #28 Skrevet 8. juni 2025 Født i 1975 og vokste opp med 1 kanal på tv. Etterhvert fikk vi Tv2 og naboen fikk parabol Savner ikke gamle NRK, bortsett fra sporten. Gud det var MYE traurig på gamle NRK. Jeg husker enda Tirsdagsmatinè (ofte noe finske greier), Syng med Oss, Trim for Eldre, kokke-tv med Ingrid Espelid osv. Det var mye sakte- og gæmlis-tv. Glad NRK har fornyet seg og blitt litt mer spenstig Anonymkode: 081b7...515
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #29 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Skal dere ha NRK lisensen til bake og? Med lisenskontrollører som gikk på dørene til folk for å skjenke om de hadde tv? Nei, får være grenser for å henge igjen i gamledager. Anonymkode: a59af...4d4 Vi betaler jo det enda? Den har bare skiftet navn og vi får ikke regningen lenger. Den er innbakt i skatten vår Anonymkode: 8d29f...481 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #30 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Troll Anonymkode: 01699...feb Nei, les Åndens fenomenologi. Den er like sann nå som da den ble skrevet. Anonymkode: 6626e...368
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #31 Skrevet 8. juni 2025 Jeg ser mye på nrk selv (40 år gammel), og husker når det kom parabolkanaler. Jeg savner selvsagt ikke alle programmene, men når man kun har en kanal, blir vestavind, klassekampen og Vibeke Løkkeberg ganske spennende likevel. Savner veldig påskekrim på nrk, der du faktisk måtte se den når det ble sendt. Ikke det samme å binche hele serien på en kveld. (Ja jeg vet jeg kan fordeler det utover selv) Savner det at alle hadde sett det samme, og at vi kunne diskutere det dagen etter. Alle så det samme barnetv, alle så på tande P på lørdagen osv. Men, når man ser programmene om igjen nå, er det jo mye som er i overkant kjedelig og pedagogisk 😂 Anonymkode: db7f4...ff5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #32 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser mye på nrk selv (40 år gammel), og husker når det kom parabolkanaler. Jeg savner selvsagt ikke alle programmene, men når man kun har en kanal, blir vestavind, klassekampen og Vibeke Løkkeberg ganske spennende likevel. Savner veldig påskekrim på nrk, der du faktisk måtte se den når det ble sendt. Ikke det samme å binche hele serien på en kveld. (Ja jeg vet jeg kan fordeler det utover selv) Savner det at alle hadde sett det samme, og at vi kunne diskutere det dagen etter. Alle så det samme barnetv, alle så på tande P på lørdagen osv. Men, når man ser programmene om igjen nå, er det jo mye som er i overkant kjedelig og pedagogisk 😂 Anonymkode: db7f4...ff5 Haha, husker Vestavind. Det var tider altså Og så husker jeg Dynastiet. Først på onsdager, for da fikk jeg ikke se det fordi det gikk så sent og jeg hadde skole neste dag. Så byttet de til fredager og da fikk jeg se på. Og så husker jeg når de lagde pølser i et Vibeke Sæther program. Var traumatisert i årevis etterpå 😅 Anonymkode: 081b7...515
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2025 #33 Skrevet 8. juni 2025 Jeg synes mye av det som har kommet er bra, med unntak av alle humor programmene. Liker blant annet godt Brennpunkt dokumentarene. Men jeg savner blant annet Klassekampen, 20 spørsmål og Beat for Beat med Ivar Dyrhaug. K29 Anonymkode: 3caea...ed3
Kjetil E Skrevet 8. juni 2025 #35 Skrevet 8. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal dere ha NRK lisensen til bake og? Med lisenskontrollører som gikk på dørene til folk for å skjenke om de hadde tv? Nei, får være grenser for å henge igjen i gamledager. Anonymkode: a59af...4d4 Nå betaler man over skatteseddlen så strengt tatt betaler man lisens fortsatt selv om det gjøres på litt annen måte. Og vi betalte langt mindre i lisens i forhold til det vi må betale for å få de nødvendige kanalene/strømmetjenestene for å se den sporten vi vil se.
Tekumseh79 Skrevet 9. juni 2025 #36 Skrevet 9. juni 2025 Det er i hvertfall tydelig at NRK som alle andre offentlige bedrifter her i landet er tynget av besparelser og nedbemanning. De siste månedene er det repriser, og ikke minst noe oppskrytte KORK med ulike artister konstant. Jeg savner nok like mye livet på 80- og 90-tallet som jeg savner monopolet til NRK. Familiekvelder med hjemmelaga pizza eller gryterett (dette var før tacoens tid), en pose potetgull og en liter brus på glassflaske på deling - vi spiste mindre både i volum og variasjon den gangen. Her er massevis av NRK-mimring: https://tv.nrk.no/serie/lisenskontrolloeren Spellemannsprisen, Melodi Grand Prix, først den norske en kveld og så den internasjonale en annen med avstemninger til langt på natt, Jahn Teigen alltid innblandet. Amanda-prisen, Nyttårshopprenn i Orberstdorf, Donald Duck på julaftens morgen (med jule- og vinterfilmer) - ikke midt på dagen, og 3 Nøtter til Askepotts gjennintog etter å ha vært borte noen år (et glemt kapittel for mange - google sier at det er sendt hvert år.) Serier som Nord og Sør, Dynastiet, Lov og Rett i LA. Husker også en serie om holocaust, men jeg er usikker på om det var reprise av serien som hette Holocaust? Finner ingen info om dette. En mørk serie med mye jødedeportering på tog og innblandet ekte bilder fra konsentrasjonsleirer i siste episode. Sikkert i 1990 pga noe "jubileum" etter 2. verdenskrig. Noen som vet/husker? Halv7, Blikkbåx, Midt I Smørøye etter Barne-TV lørdager. Talkshow som FreDan og LørDan med Dan B Akerø og vaktmester Trond Viggo, Tande På Programmet, Rondo, Wiese, og musikkprogrammer med bergenserne ? Larsen og Tor Endresen. Og litt krim fredagskvelder med Derrick og etterhvert på TV2, McGyver og Silke. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #37 Skrevet 13. juni 2025 Jeg savner ikke monopoltiden og det var mye dårlig på NRK i gamle dager. MEN jeg ser verdien av en ikke-kommersiell kanal. Jeg synes også NRK har gått for langt i å fokusere på å nå flest mulig seere, fremfor å fokusere på å levere et alternativ til det kommersielle. Noe jeg liker med NRK er at de prøver å ha et skille mellom underholdning/reklame/propaganda og fakta. Om man ser på kommersielle programmer så er det ofte ganske flytende og det gjøres bevisst slik at seerne f.eks kan bli lurt til å tro at en reklame er en dokumentar. Eller for å lure seerne til å tro at propagandaen de ser er en dokumentar. Som nevnt i første avsnitt så mener ikke jeg at NRK er eller har vært perfekte. Men jeg synes det er viktig med et alternativ til det kommersielle. Det finnes selvsagt mange gode kommersielle programmer. Jeg sier ikke at vi skal gå tilbake til tiden da NRK hadde monopol i Norge. Anonymkode: 1a8bd...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #38 Skrevet 16. juni 2025 Jeg er gammel nok til å huske monopol-tiden og savner ikke den. Er svært glad for at vi nå har enormt tilgang til filmer og serier. Men jeg ser også verdien i en ikke-kommersiell kanal. Jeg synes også at NRK har gått for langt i å prøve å få flest mulig seere. Poenget med en ikke-kommersiell kanal er jo at den ikke skal fokusere på det samme som de kommersielle kanalene. Jeg ønsker en kanal hvor det er tydelig skille mellom fakta og fiksjon. At det ikke er fokus på å sensasjonalisere, preke til koret eller selge noe. Det finnes som nevnt mange gode ikke-kommersielle programmer. Men ofte er det vanskelig å finne frem til dem. I tillegg så er det mange programmer som starter seriøse og som så endres over tid fordi det er mer penger i å legge inn skjult reklame eller lignende. Jeg ønsker blant annet NRK som et kvalitetsstempel for å vite hva som har en viss kvalitet. Anonymkode: 1a8bd...0b0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå