Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis gitt barna lite av denne typen ferdigmat. Emballasjen er giftig og maten har tilnærmet null næring, etter all varmebehandlingen. 

Anonymkode: 5ecd7...cbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis aldri gitt slikt ultraprossesert tull. De spiser vår mat. 

Anonymkode: 44808...3ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri gitt dem (eller oss) slikt. Lager maten fra bunnen. Handler i sesong, og fra Reko. 

Anonymkode: b8aa8...c9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har heldigvis gitt barna lite av denne typen ferdigmat. Emballasjen er giftig og maten har tilnærmet null næring, etter all varmebehandlingen. 

Anonymkode: 5ecd7...cbe

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heldigvis aldri gitt slikt ultraprossesert tull. De spiser vår mat. 

Så bra! :)

Jeg har dog inntrykk av at mange gir dette i hverdagen til sine barn ut i fra termingruppe jeg er medlem i, og at de argumenterer for at det er like bra å f.eks gi sviskemos fra klemmepose i stedet for å lage det selv. Jeg har alltid tenkt at det ikke kan være tilfelle, så lager all mat til baby selv og bruker plastfri oppbevaring av maten. 

Anonymkode: 800ba...98d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt grogro sine grøter når vi er på farta, men må vel prøve å unngå det fremover. Tragisk at man ikke kan ha noen gode alternativer.

Anonymkode: fc87c...99a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har gitt en del av dette til min datter.. synes det var skremmende å lese denne artikkelen 😕 tror det er veldig mange som gir dette til sine barn 

(bortsett fra alle perfekte mødre her på kvinneguiden som lager alt selv ……….) 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (20 minutter siden):

Jeg har gitt en del av dette til min datter.. synes det var skremmende å lese denne artikkelen 😕 tror det er veldig mange som gir dette til sine barn 

Ja, FHI skriver også i sin rapport om miljøgifter hos barn at 99,6% av barna de undersøkte hadde for høye nivåer av BPA, og en tredjedel hadde for høye nivåer av PFAS. Det synes jeg er helt utrolig skremmende.

Jeg føler jeg kjemper en umulig kamp mot miljøgifter og at jeg padler motstrøms for harde livet, men håpet er jo at innsatsen jeg gjør kan ha en betydning i fremtiden for barnet mitt. Så vi unngår i alle fall plast i alt maten til barnet mitt er i kontakt med inkl det barnet spiser med, og så bytter vi sakte, men sikkert ut alt i plast av kjøkkenredskaper etc. Vi har kjøpt klemmeposer i silikon til å ha på farten i håp om at det er et tryggere alternativ. BPA-fritt er det ihvertfall. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel egentlig ikke overraskende. Det samme vil de nok se om de sjekker feks klær. Det burde jo gjøres mye oftere enn det som gjøres. Det samme med kosmetikk, selv shampoo, dusjsåpe osv. Skal vedde på at den typen emballasje også inneholder ulovlige stoffer samt forhøyede verdier av skadelige stoffer. Det samme med selve produktene. Man vet også lite om cocktaileffekten av alle stoffene man utsettes for.

Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Pengene rår. Og hva skjer? Jo, der blir varige følgeskader hos befolkningen. Man ser jo allerede at veldig mange har behov for hjelp til reproduksjon. Det har sikkert med effekten av alle kjemikaliene man har blitt utsatt for gjennom mange mange år, og maten og livsstilen. Mennesket er ikke lagd for denne moderne verden. Sånn er det bare. Vi utrydder oss selv. Men igjen, verden vil kanskje bli takknemlig for det. 

Anonymkode: 36d23...a30

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel egentlig ikke overraskende. Det samme vil de nok se om de sjekker feks klær. Det burde jo gjøres mye oftere enn det som gjøres. Det samme med kosmetikk, selv shampoo, dusjsåpe osv. Skal vedde på at den typen emballasje også inneholder ulovlige stoffer samt forhøyede verdier av skadelige stoffer. Det samme med selve produktene. Man vet også lite om cocktaileffekten av alle stoffene man utsettes for.

Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Pengene rår. Og hva skjer? Jo, der blir varige følgeskader hos befolkningen. Man ser jo allerede at veldig mange har behov for hjelp til reproduksjon. Det har sikkert med effekten av alle kjemikaliene man har blitt utsatt for gjennom mange mange år, og maten og livsstilen. Mennesket er ikke lagd for denne moderne verden. Sånn er det bare. Vi utrydder oss selv. Men igjen, verden vil kanskje bli takknemlig for det. 

De sjekker bare Temu. For det gir klikk på nett. 

Og så tror alle at HM og lignende er trygt. Mens det i praksis er fra de samme fabrikkene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og så tror alle at HM og lignende er trygt. Mens det i praksis er fra de samme fabrikkene. 

Ja, det bør absolutt sjekkes oftere klær fra merker som HM og Kappahl etc. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (2 timer siden):

Du vet at det er det absolutt letteste, å bare gi barnet den maten resten av familien spiser? Man skal jo uansett lage mat til de voksne og evnt søsken, det er faktisk null ekstraarbeid. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så lenge siden at det ble sjekket noen produkter fra nille og noen andre, husker ikke i farta. Og det kom jo ikke noe bedre ut enn Temu. 

Jeg tenker at man gjør best i være nøktern i all forbruk, det være seg klær, mat, kosmetikk og alt annet. Rett og slett holde seg til at det enkle er ofte det beste. Det er bra for kroppen, miljøet, klimaet og lommeboka. Det er vinn-vinn-vinn-vinn for deg, men de kapitalistiske kreftene vil haaaate det. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker og at dette er nok ikke de eneste produktene man kan finne sånt. Det finnes nok i ting vi voksne bruker også. Ikke at jeg mener det er bra. Det er jo synd at det skal være sånn. 

Anonymkode: 9efad...384

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt masse sånt til min og kjenner jo på det. Jeg har vært alene med han og i full jobb, hadde ikke sjans i havet til å lage alt fra bunnen av nei. Gjorde så godt jeg kunne, men det ble en hel del middagsglass de første par årene. Trøster meg med at han virker frisk og fin, kan ikke gjøre annet enn å håpe det gikk bra :) 

Venter nr. 2 nå og til henne tenker jeg det blir mer av vår mat uansett siden vi nå er en mer "etablert" familie som uansett spiser middag sammen hver dag :) 

Anonymkode: 785bb...d3f

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir svært lite ferdig, på linje med at vi sjeldent spiser slikt selv. Men det blir kanskje et par klemmeposer i måneden, hvis det er dårlig planlagt på farten og lignende. 

Anonymkode: d0415...1f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tenker og at dette er nok ikke de eneste produktene man kan finne sånt. Det finnes nok i ting vi voksne bruker også. Ikke at jeg mener det er bra. Det er jo synd at det skal være sånn. 

Anonymkode: 9efad...384

Barn er spesielt sensitive for slike ting som BPA og derfor er det forbudt i barnematemballasje. Selvsagt er det ikke bra at voksne får det i seg heller, og man bør absolutt så langt det lar seg gjøre unngå plast i all matlaging og matoppbevaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...