Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe her som har opplevd dette? Jeg har i mange år fått plutselig problem med foten, det veksler mellom høyre og venstre. Det kommer alltid mens jeg sover, og når jeg våkner kan jeg ikke trø på den foten som har problemet. Spesielt kan jeg ikke trø forover/bøye tærne.

Jeg har vært hos flere leger, men ingen kan si noe om hva det er. Etter mye googling har jeg selv kommet fram til at det kan være en låsning. Det kan vare alt fra 2 til 14 dager, og når det er riktig ille må jeg bruke krykker. Jeg har ikke lagt merke til noen spesiell årsak til at det skjer.

Er det noen her som har opplevd dette og kan beskrive følelsen av det? Og hva dere eventuelt gjør når det skjer.

Anonymkode: b4f39...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en løs bruskbit inne i den ene ankelen min. Når jeg ligger nede og slapper av i foten kan denne biten flytte på seg. Da kan ankelen låse seg litt og den blir vond å trå på frem til biten flytter på seg igjen. 

Jeg synes teiping (sportstape) hjelper meg litt, da det holder foten mer i ro om natten. 

Siden du har det på begge føttene virker det kanskje litt usannsynlig at det dreier seg om løs brusk i ditt tilfelle. Kan det være slakt bindevev eller noe sånt? At ankelen går litt ut av posisjon? Kanskje det kan hjelpe å styrke muskulaturen?

Kan du be en fysioterapeut om råd? Kanskje trening vil kunne hjelpe deg. Teiping kan også være verdt et forsøk.

Anonymkode: 0d964...034

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en løs bruskbit inne i den ene ankelen min. Når jeg ligger nede og slapper av i foten kan denne biten flytte på seg. Da kan ankelen låse seg litt og den blir vond å trå på frem til biten flytter på seg igjen. 

Jeg synes teiping (sportstape) hjelper meg litt, da det holder foten mer i ro om natten. 

Siden du har det på begge føttene virker det kanskje litt usannsynlig at det dreier seg om løs brusk i ditt tilfelle. Kan det være slakt bindevev eller noe sånt? At ankelen går litt ut av posisjon? Kanskje det kan hjelpe å styrke muskulaturen?

Kan du be en fysioterapeut om råd? Kanskje trening vil kunne hjelpe deg. Teiping kan også være verdt et forsøk.

Har forsøkt både teiping og støttebandasje, men det er ikke ankelen som er problemet. Når det starter så kjennes det ut som det er er ytterkanten av foten, og det er ømt oppå, i det området firkantbeinet er. Når det blir verre kjennes det også i ankelen, og i puten under stortåleddet.

Jeg tror ikke bindevevet heller er slakt. Jeg har for eksempel aldri vrikket foten, til tross for at jeg alltid har drevet med idrett, Men jeg har trøbbel med korsryggen, så har lurt på om det kan komme derfra, at jeg blir å bevege meg annerledes når det er ille, og det setter seg i den ene eller andre foten som en låsning i alle de små leddene i selve fotbladet.

Når det er der, så kan jeg heller ikke sprike med tærne eller bøye dem i noen retning. Det er som om alt er fryst.

Jeg har hatt telefontime, for det er alt man får nå til dags, med ortoped, men han hadde heller ingen ideer 😕 Det er vel ikke annet å gjøre enn å planlegge tur til Oslo og få en privattime på en av fotklinikkene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men jeg har trøbbel med korsryggen, så har lurt på om det kan komme derfra, at jeg blir å bevege meg annerledes når det er ille, og det setter seg i den ene eller andre foten som en låsning i alle de små leddene i selve fotbladet.

Jeg ville tatt den timen hos fysioterapeut uansett da. Dette er jo noe de kan.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville tatt den timen hos fysioterapeut uansett da. Dette er jo noe de kan.

Ja. Jeg har lest det. Men her jeg bor må man vente 4-6 uker. Da er det ikke et problem, og de vet ikke de heller. Har forsøkt å spørre, men det blir gjetninger om alt fra Mortons til kuboid syndrom. Og tilstandene krever helt forskjellig behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får en låsning inankeken. Det er en lynende smerte opp langs innsiden på foten. Kiropraktor løser det med en gang. (Vet ikke om du har samme problem). Så når det skjer kan jeg velge mellom å la det gå over av seg selv i løpet av 2-4 uker eller jeg bestiller time hos kiropraktor og er frisk når jeg går derfra. Vet ikke om du har det samme, men om fysio ikke hjelper ville jeg prøvd kiropraktor.

Anonymkode: 9c1d6...bec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja. Jeg har lest det. Men her jeg bor må man vente 4-6 uker. Da er det ikke et problem, og de vet ikke de heller. Har forsøkt å spørre, men det blir gjetninger om alt fra Mortons til kuboid syndrom. Og tilstandene krever helt forskjellig behandling.

Det er jo gjetninger helt frem til de får sett på deg, ryggen, ganglaget og føttene dine... Så synd at det er så lang ventetid. :( Hos meg var det bare en drøy uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...