Gå til innhold

Ung mann på fentanyl ved konsert, politi står og flirer - har vi plikt å hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utenfor konserten til Iron Maiden i går kom en ung mann subbende oppover mot toget. Min sønn trodde det var en zombie, mens jeg trodde han hadde en skade eller funksjonsnedsettelse. Han gikk med overkroppen bakover og i knesenk og da han kom nærmere forstår jeg at det handler om rus, og fentanyl. Jeg har sett  bilder fra USA, og det var samme sak med denne gutten. Han er helt borte, og beveger seg akkurat som en zombie, holder seg fast i et gelender og klarer på et vis, skritt for skritt å komme seg oppover mot toget mens kroppen bøyer seg i unaturlige posisjoner.

Kjenner jeg blir livredd for togskinnene, og ser en gjeng med politivakter som står og flirer mens de følger med ham. Da jeg spør, svarer de bare at det finnes togvakter. Jeg vurderte å snakke med gutten, men ser at det kommer en vakt så jeg går videre. Da jeg ser bakover skimter jeg at gutten står og holder seg fast i noe ved perrongen. 

Jeg lurer på om jeg burde gjort noe, eller politiet.. Hva tenker dere?

Anonymkode: 3ae2e...9b2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke se på noen om det er fentanyl de er rusa på.. Kan likegreit ha vært drita full. 

Blir de til fare for seg selv så kjører politiet de hjem, pakker de i en taxi eller tar de med til sjekk og fyllearresten. 

Anonymkode: 3a461...67c

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg kan love deg at dette var noe helt annet enn vanlig rus, og ikke i nærheten av å være drita full.

Kan jo ikke vite hva, men det var identisk med de tilfellene av fentanylavhengige jeg har sett på nettet, kroppen var helt forvridd og stiv. Har aldri sett noe slikt noen gang i Norge, og det virket det ikke som de andre tilstedeværende heller hadde sett før.

AnonymBruker
Skrevet

Mange rusmidler kan føre til at kroppen oppfører seg merkelig eller virker forvridd – alt fra alkohol og ketamin til fentanyl. Men dette blir i stor grad spekulasjon. Uansett, hvorfor skulle politiet gripe inn? Det virker som om han heller hadde hatt behov for helsepersonell.

Anonymkode: d6233...25e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente ikke at de skulle arrestere ham, men at politiet kunne tatt en nærmere sjekk og eventuelt kontaktet noen for å ivareta ham. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvordan du tenker, men det blir bare grepet inn hvis det er akutt fare for liv (som at han holder på å havne på skinnene) fordi i morgen og dagen etter er det det samme igjen… dessverre. 

Anonymkode: 063e5...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Er du fra bondelandet? 

Anonymkode: 1d7a9...2e4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Utenfor konserten til Iron Maiden i går kom en ung mann subbende oppover mot toget. Min sønn trodde det var en zombie, mens jeg trodde han hadde en skade eller funksjonsnedsettelse. Han gikk med overkroppen bakover og i knesenk og da han kom nærmere forstår jeg at det handler om rus, og fentanyl. Jeg har sett  bilder fra USA, og det var samme sak med denne gutten. Han er helt borte, og beveger seg akkurat som en zombie, holder seg fast i et gelender og klarer på et vis, skritt for skritt å komme seg oppover mot toget mens kroppen bøyer seg i unaturlige posisjoner.

Kjenner jeg blir livredd for togskinnene, og ser en gjeng med politivakter som står og flirer mens de følger med ham. Da jeg spør, svarer de bare at det finnes togvakter. Jeg vurderte å snakke med gutten, men ser at det kommer en vakt så jeg går videre. Da jeg ser bakover skimter jeg at gutten står og holder seg fast i noe ved perrongen. 

Jeg lurer på om jeg burde gjort noe, eller politiet.. Hva tenker dere?

Var jo voldsomt til expert på fentanyl da, kan jo være hvilken som helst annen rus utifra det du beskriver..

Anonymkode: c9d1f...7b6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Politiet har gitt opp. Det er så mye crackheads ute i friheten at det er umulig å kontrollere. 

Anonymkode: b3d84...a92

• Liker 1
Skrevet

Det har vel ingen betydning hva han var ruset på. Poenget er vel at han ikke var i stand til å ta vare på seg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var jo voldsomt til expert på fentanyl da, kan jo være hvilken som helst annen rus utifra det du beskriver..

Anonymkode: c9d1f...7b6

Greia er jo at fentalnylbrukere, mer enn andre rusmidler, er kjent for nøyaktig denne type kroppsbøy i knær og i rygg.

Ketamin gjør noe lignende men sideveis. 

Anonymkode: e39eb...1b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke vi hadde fått fentanyl til Norge enda, det er jo verre enn heroin og ødelegger personer for alltid. Er enig med deg, burde vært hjemmel for tvangsavrusing for de som kommer borti slikt faenskap. 

Anonymkode: a3053...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener ts, og jeg synes det er bra du er obs på folk rundt deg og følger med. Man kan ikke bare bli vant til å se det, og overse det, folk som ikke kan ta vare på seg selv trenger å bli lagt merke til. 

Anonymkode: b25c9...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid morsomt når folk som verken har ruset seg eller jobber med rus plutselig er eksperter. 

Anonymkode: 90aff...b81

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, sett det der noen ganger. Sist var det såpass at jeg ringte 113 og lurte på om de kunne ta en titt på vedkommende.

Det gjorde de. Uvist om det egentlig fikk gjort noe, men de viste i alle fall omsorg.

Anonymkode: 6ebe0...b10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Trodde ikke vi hadde fått fentanyl til Norge enda, det er jo verre enn heroin og ødelegger personer for alltid. Er enig med deg, burde vært hjemmel for tvangsavrusing for de som kommer borti slikt faenskap. 

Hva mener du? Gis jo til og med fentanyl under fødsler 

Anonymkode: e673f...f44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fentanyl har vært her lenge og gis for skader og ved fødsler blant annet. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alltid morsomt når folk som verken har ruset seg eller jobber med rus plutselig er eksperter. 

Anonymkode: 90aff...b81

Hvorfor antar du disse tingene? I mitt tilfelle tar du feil.

Anonymkode: e39eb...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Om ein ser her i teksten kan ein sjå det er slutt på medmeneskligheit. 

Viktigare å finne feil i teksten en å svare på spørsmålet for mange. Synast trådstarter tar opp eit viktig tema.

Eg har ikkje erfaring med rus og ville nok villa hjelpe men erfaring med fulle folk veit eg at det kan være svært vanskelig. Eg ser det som politi oppgåve å hjelpe. Dei ser nok slikt til dagen og har nok høgare , kanskje for høg, grense for å gripe inn.

Anonymkode: 776d7...4ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg leste i ei avis at ungdommer ruser seg på det her også no. 

Anonymkode: a320f...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...