AnonymBruker Skrevet 8. juni #1 Skrevet 8. juni Og noen barn blir redde selvsagt, ikke så ønskelig for noen av oss involverte. Jeg øver med hunden. Jeg har en line som jeg lett kan tråkke på, men noen få ganger har det glippet. Jeg kommer til å være enda mer påpasselig nå. Hunden er ikke stor og det handler om å løpe etter å kjefte. Men det er det jo bare jeg som vet. Jeg vet om dette slik at jeg holder unna barn i det offentlige rom. Det er når barna begynner å løpe og skrike i nær omkrets at dette skjer. Skulle likevel ønske meg at hunden sluttet med det. Selv bjeffing i båndet. Er det eksponeringsterapi som gjelder? Kan en adferds spesialist ha faciten på dette mon tro? Anonymkode: 5e2e2...3a5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #2 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og noen barn blir redde selvsagt, ikke så ønskelig for noen av oss involverte. Jeg øver med hunden. Jeg har en line som jeg lett kan tråkke på, men noen få ganger har det glippet. Jeg kommer til å være enda mer påpasselig nå. Hunden er ikke stor og det handler om å løpe etter å kjefte. Men det er det jo bare jeg som vet. Jeg vet om dette slik at jeg holder unna barn i det offentlige rom. Det er når barna begynner å løpe og skrike i nær omkrets at dette skjer. Skulle likevel ønske meg at hunden sluttet med det. Selv bjeffing i båndet. Er det eksponeringsterapi som gjelder? Kan en adferds spesialist ha faciten på dette mon tro? Anonymkode: 5e2e2...3a5 Feil formulert. Jeg holder oss unna barn så godt det er.. Anonymkode: 5e2e2...3a5
Tabris Skrevet 8. juni #3 Skrevet 8. juni Det finnes sånn sett ingen fasit, men det er ulike fremgangsmåter man kan bruke for å jobbe med det, ja. Ja, anbefaler at du tar kontakt med en dyktig atferdsspesialist som kan hjelpe deg med dette. Se om du finner noen nær deg på denne listen: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/ 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Tabris skrev (5 minutter siden): Det finnes sånn sett ingen fasit, men det er ulike fremgangsmåter man kan bruke for å jobbe med det, ja. Ja, anbefaler at du tar kontakt med en dyktig atferdsspesialist som kan hjelpe deg med dette. Se om du finner noen nær deg på denne listen: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/ Takk. Skal sjekke ut noen. Det jeg imidlertid er redd for er at jeg ender opp med noen som ikke har peiling.. Anonymkode: 5e2e2...3a5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk. Skal sjekke ut noen. Det jeg imidlertid er redd for er at jeg ender opp med noen som ikke har peiling.. Anonymkode: 5e2e2...3a5 Ja, det er bedre å ikke gjøre noe 🤦♀️så går det plutselig galt en dag med bitt barn og avlivd bikkje. Anonymkode: a3d89...3c3 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #6 Skrevet 8. juni Motbetinging/sladretrening er god trening for slikt. Men, enig i at det kan være lurt å ta kontakt med en atferdsspesialist fra linken ovenfor. Anonymkode: 87289...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har en line som jeg lett kan tråkke på, men noen få ganger har det glippet. Anonymkode: 5e2e2...3a5 Da må du droppe line. Anonymkode: 8c70d...637 6 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni Du kan tydeligvis ikke bruke line på den hunden, så det må du droppe. Og at hunden oppfører seg slik skal du ta svært alvorlig. Mitt barn ble jaget av en slik hund, noe som resulterte i alvorlig hundeskrekk i mange år. Anonymkode: 89fcb...b1e 7 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Hvis du vet at bikkja løper etter unger, er jo første bud at du har den i bånd du faktisk holder i. Hele tiden. At å tråkke på lina glipper "noen få ganger" er virkelig ikke greit, og det er helt og holdent ditt ansvar. Å bli løpt etter av en høylydt hund kan være skremmende både for barn og voksne, helt uavhengig både av hundens størrelse og hvor mye eieren "vet" at det er alt den vil. Anonymkode: 44411...b25 9 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni Bedre trening. Hver dag og hele livet til hunden. Line kan du bare kutte ut. Du skal ha kontroll og det har du ikke. En dag så biter hunden din et barn i ryggen. Hjelper ikke å skylde på barna da. Anonymkode: 8867c...e3d 6 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Og noen barn blir redde selvsagt, ikke så ønskelig for noen av oss involverte. Jeg øver med hunden. Jeg har en line som jeg lett kan tråkke på, men noen få ganger har det glippet. Jeg kommer til å være enda mer påpasselig nå. Hunden er ikke stor og det handler om å løpe etter å kjefte. Men det er det jo bare jeg som vet. Jeg vet om dette slik at jeg holder unna barn i det offentlige rom. Det er når barna begynner å løpe og skrike i nær omkrets at dette skjer. Skulle likevel ønske meg at hunden sluttet med det. Selv bjeffing i båndet. Er det eksponeringsterapi som gjelder? Kan en adferds spesialist ha faciten på dette mon tro? Anonymkode: 5e2e2...3a5 Du er en av maaaange som aldri skulle hatt hund. Anonymkode: 3aa64...8be 3 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni TS, slik du beskriver det høres det egentlig normalt ut... i hundeverdenen ihvertfall. Hunden ønsker å få kontroll over situasjonen når ungene løper og skriker rundt. Det er kanskje uønsket men det er vanlig hundeatferd. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er en av maaaange som aldri skulle hatt hund. Anonymkode: 3aa64...8be Og dette er bare feil. Du vet åpenbart ikke at lignende situasjoner kan oppstå med hvem som helst som har hund. Anonymkode: 415f8...c12 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TS, slik du beskriver det høres det egentlig normalt ut... i hundeverdenen ihvertfall. Hunden ønsker å få kontroll over situasjonen når ungene løper og skriker rundt. Det er kanskje uønsket men det er vanlig hundeatferd. Og dette er bare feil. Du vet åpenbart ikke at lignende situasjoner kan oppstå med hvem som helst som har hund. Anonymkode: 415f8...c12 Litt rart. Var ute nå og traff tilfeldigvis naboen, de vet om dette problemet. De har et barn som overhode ikke er redd for hund. Foreldrene er ganske inne med hund de også. Vi ble enige om at vi skal presentere litt eksponering sammen med barnet. Denne jenta vet også godt om at denne hunden kan løpe å kjefte litt. Og som sagt, hun er ikke redd. Vi lager derfor en plan sammen til uka. Kan komme til å bite? Har den aldri vært i nærheten av, så det kan vi avskrive. Og denne munnen og tenner er ikke store greiene. Så nå kommer nok hylekoret her inne. Stakkars barn!! Uansvarlig av deg og foreldre. Anonymkode: 5e2e2...3a5
Tabris Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt rart. Var ute nå og traff tilfeldigvis naboen, de vet om dette problemet. De har et barn som overhode ikke er redd for hund. Foreldrene er ganske inne med hund de også. Vi ble enige om at vi skal presentere litt eksponering sammen med barnet. Denne jenta vet også godt om at denne hunden kan løpe å kjefte litt. Og som sagt, hun er ikke redd. Vi lager derfor en plan sammen til uka. Kan komme til å bite? Har den aldri vært i nærheten av, så det kan vi avskrive. Og denne munnen og tenner er ikke store greiene. Så nå kommer nok hylekoret her inne. Stakkars barn!! Uansvarlig av deg og foreldre. Anonymkode: 5e2e2...3a5 Hva går planen ut på? Det er lurt med eksponeringsterapi, men det må gjøres riktig slik at hunden får en god erfaring. Hvis den bare blir stående i båndet og bjeffe og hoppe så får den en negativ erfaring og dere kommer ikke videre. 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt rart. Var ute nå og traff tilfeldigvis naboen, de vet om dette problemet. De har et barn som overhode ikke er redd for hund. Foreldrene er ganske inne med hund de også. Vi ble enige om at vi skal presentere litt eksponering sammen med barnet. Denne jenta vet også godt om at denne hunden kan løpe å kjefte litt. Og som sagt, hun er ikke redd. Vi lager derfor en plan sammen til uka. Kan komme til å bite? Har den aldri vært i nærheten av, så det kan vi avskrive. Og denne munnen og tenner er ikke store greiene. Så nå kommer nok hylekoret her inne. Stakkars barn!! Uansvarlig av deg og foreldre. Anonymkode: 5e2e2...3a5 Det er slike kommentarer som dette som gjør at folk tenker sitt om hundeholdet ditt, tenker jeg. Du virker til å ta svært lett å risikoen for både at hunden faktisk kan bite selv om den aldri har gjort det før, og at den kan skremme barn når du ikke har kontroll på den. Vet om flere enn en hund som plutselig bet uten at den noen gang hadde visst tegn til å være anlagt for det, og også uten å ha blitt hverken provosert eller skremt av noe. Helt rolig situasjon, og plutselig bet hundene uten noe forhistorie på å bite, glefse eller Knurre. Ellers tenker jeg ikke negativt om treningen dere har planlagt med naboungen, så lenge dere gjør en skikkelig jobb. Anonymkode: 89fcb...b1e 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan komme til å bite? Har den aldri vært i nærheten av, så det kan vi avskrive. Og denne munnen og tenner er ikke store greiene. Så nå kommer nok hylekoret her inne. Stakkars barn!! Uansvarlig av deg og foreldre. Anonymkode: 5e2e2...3a5 Hvor mange eiere av hunder som har bitt barn tror du har sagt liknende ord i forkant...? Å trene litt forsiktig med et barn som.er trygg og kjenner hunden trenger ikke være uansvarlig, men måten du bagatelliserer hundens oppførsel og potensielle risikoer på (det er ikke så farlig om den biter, fordi den har så små tenner?!) er ganske skremmende - det er i den innstillingen det uansvarlige ligger. Anonymkode: 44411...b25 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni Vi måtte avlive en kanin som bet. Den skadet nesten senene i hånda på en mann som bruker hendene i jobben sin. Vi valgte å avlive for å hindre skade på andre i fremtiden. Dette var en kanin. Hvor stor skade tror du en hund kan gjøre hvis den biter på feil sted? Ikke undervurder skadeomfang, og ta treningen av hunden på alvor! Anonymkode: c322c...687 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni Du kan ikke bruke line når den er som den er, også må du ta det seriøst, du kan ikke bare avskrive at hunden kan komme til å bite for det kan du ikke garantere. Anonymkode: d0c95...4dd 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni Tabris skrev (7 minutter siden): Hva går planen ut på? Det er lurt med eksponeringsterapi, men det må gjøres riktig slik at hunden får en god erfaring. Hvis den bare blir stående i båndet og bjeffe og hoppe så får den en negativ erfaring og dere kommer ikke videre. Prøver nok flere løsninger og ser hva som fungerer best. Det er mange veier til Rom. Tror kanskje jeg først jobber med å komme i forkant av situasjonen, få kontakt og fokus mot meg og noen godbiter. Når den etterhvert blir vant med støy og uro kan jeg sikkert avslutningsvis å kunne gjennomføre et stans underveis i løpet. Det kan j kanskje i fremtiden bli en aktuell situasjon. For når alt er sagt er jeg ikke spesielt imponert over enkelte småbarnsforeldre altså. Hva med info gjeldende å ikke sette brått igang med løp og hyl rett ved en hund? En hund blir faktisk redd også. Pedagogisk ansvar finnes det ofte et fullt fravær av hos foreldre. Ved sånne foreldre blir jeg ikke overrasket når jeg hører de har latt barnet gå bort til en søt bit-bull utenfor butikken. Anonymkode: 5e2e2...3a5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøver nok flere løsninger og ser hva som fungerer best. Det er mange veier til Rom. Tror kanskje jeg først jobber med å komme i forkant av situasjonen, få kontakt og fokus mot meg og noen godbiter. Når den etterhvert blir vant med støy og uro kan jeg sikkert avslutningsvis å kunne gjennomføre et stans underveis i løpet. Det kan j kanskje i fremtiden bli en aktuell situasjon. For når alt er sagt er jeg ikke spesielt imponert over enkelte småbarnsforeldre altså. Hva med info gjeldende å ikke sette brått igang med løp og hyl rett ved en hund? En hund blir faktisk redd også. Pedagogisk ansvar finnes det ofte et fullt fravær av hos foreldre. Ved sånne foreldre blir jeg ikke overrasket når jeg hører de har latt barnet gå bort til en søt bit-bull utenfor butikken. Anonymkode: 5e2e2...3a5 Du kan stort sett ikke oppdra andres barn, men du kan oppdra din egen hund. Det er ditt ansvar at den fungerer i et tidvis uforutsigbart samfunn med hylende barn. Barn kommer til å være barn, de kommer til å ha brå bevegelser, løpe og hyle. Anonymkode: d6256...e6a 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå