Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 16.23):

Jeg er tydeligvis uenig med alle her. De pengene man tjener eier man og har full råderett over. Det gjelder både gifte og samboere. 

Dere må bli enige om hva som er felles utgifter, og hvordan de skal fordeles. Dersom han ikke vil bruke penger på oppussing kan du ikke kreve det.

Dere må også bli enige om hvordan dere skal fordele arbeid i hjemmet; inkludert det å "passe" barna. Dersom du synes det er slitsomt å være alene, må du bruke det som argument, ikke hvordan ekstrapengene skal brukes. 

Anonymkode: 50133...768

Jeg tenker det samme

Han tar vel barna noen dager der ts også kan jobbe ekstra?

Anonymkode: e6741...5da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 11.30):

Her er ikke vi helt enig. Han jobber turnus, men hans jobb har myyyye ledige vakter. Han jobber masse ekstra, og det ender da med at jeg alltid må ta barna da såklart. Det blir jo ekstra jobb på meg, i tillegg til at han fra før jobber mye seinvakt og helger. Han tjener godt på de vaktene, får tjent seg opp god pensjon osv. Jeg mener at de pengene skal gå til fellesskap. Det er de pengene vi kan kjøpe det ekstra vi trenger, pusse opp osv. Nå har jeg mest lyst å nekte han å jobbe ekstra, selv om det er vanskelig når han bare tar på seg.. Jeg har òg til tider å flytte fra han, så kan han gjøre det han vil den ene uken, men at da kan jeg og ta meg en ekstra jobb om jeg vil… 

Hva mener dere? 
Vi MÅ ikke jobbe ekstra så det er sagt… 

Anonymkode: 08197...46a

Enig med deg. 

Anonymkode: e95a4...f28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 11.37):

Han bruker så teite argumenter og når jeg sier jeg er så mye alene med barna fordi han jobber.. «tenk på de i Nordsjøen da» og «han og han jobber og reiser masse i jobben da».. så da føler jeg at jeg blir så svar skyldig. Men jeg blir sliten av å være så mye alene med de..

Men de i Nordsjøen deler jo lønna si med partner? Forstår ikke argumentet hans. Hvis han fortsetter slik, kan du kreve at han ordner betalt barnevakt når han jobber frivillig overtid. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (På 8.6.2025 den 17.26):

Gullstandarden på KG er at begge i ethvert par skal ha like mange "frikvelder" hver i løpet av en måned og like mye "fuck-you-penger" tilgjengelig.  De fleste lever ikke etter den gullstandarden.
Du cherrypicker det ene argumentet om omsorg for barn, og ser bort fra de andre, selv om økonomi er det eneste argumentet TS trekker frem.  Hun vil enten ha av hans penger, eller være i stand til å tjene egne ekstra penger.  På tross av at hun nevner at "Vi MÅ ikke jobbe ekstra så det er sagt".

Økonomi er det viktige for ts. Så enten får han dele pengene, eller holde seg hjemme så HUN kan få jobbe ekstra like mange dager per uke som han får. Om han deler pengene vil han fortsatt tjene mest på dette siden han skatter og tjener opp pensjoin av det. Om han dropper ekstra jobb for å passe sine egne barn så kona kan få jobbe overtid og ha mer å rutte med hun også blir det mest rettferdig. Og at de ikke MÅ? Nei, men de begge ønsker tydeligvis mer penger, og sånn det er nå tar han alle pengene og nekter henne muligheten til å tjene egne ekstrapenger.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker det samme

Han tar vel barna noen dager der ts også kan jobbe ekstra?

Anonymkode: e6741...5da

I følge ts gjør han ikke det nei, tvert i mot må hun i tillegg ta barna en del på kveld og helg når han ikke jobber ekstra fordi han også jobber turnus. 

Anonymkode: b9fa1...eb2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo verdens største dust av en mann. Til og med etter at du har argumentert med han, så skjønner han det ikke.

Selv har vi ikke barn enda, men det er ofte en ulempe for hverandre om vi jobber overtid. Vi har masse prosjekter på huset, dyr og (familie som trenger hjelp bl.a. Så siden jeg som regel får utbetalt overtid i penger, så setter jeg inn ekstra på felleskontoen pga det. Mens han jobber i stat og stort sett bare får avspasering og fleksitid, så bruker han disse på ting som vi trenger at blir gjort. 

Vi har ikke helt felles økonomi enda, men kommer til å ha det om vi får barn. Bortsett fra noen prosentvis av lønn som kan brukes på litt eget, så skjønner jeg ikke verdien i at man skal sitte på masse penger som ikke skal gå resten av familien til gode. Jeg måtte faktisk selv argumentere litt med samboer, så det er jo ikke gitt at alle er helt enige før man snakker sammen. Han var redd for at jeg skulle ta alle arvepengene hans bl.a., uten bakgrunn i at han mente at jeg var en slik person, men hadde fått inntrykk av at dette gjennom amerikanske filmer og media. 

Anonymkode: ff8b5...5af

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 13.35):

Hun taper økonomisk på at hun ikke får anledning ti å jobbe ekstra fordi far ikke er hjemme og kan ta ungene (fordi han jobber ekstra). 

Anonymkode: 5a81f...371

AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 13.50):

"Det koster 420 kr timen å bruke meg som barnepass ettersom dette blir ekstra på meg etter en lang arbeidsdag." 

Noe annet er jo bare teit. 

Anonymkode: bffd1...1ea

Man hører hele tiden tåredryppende historier om mødre (og fedre) som er tvunget til å jobbe på bekostning av den dyrebare tiden med barna. Av alle ting i verden, så er «tid med barna» det aller viktigste. 

Sannheten er altså at mødre vil ha betalt for å tilbringe tid med sine egne barn, og far heller vil være på jobben. 

Og folk lurer på hvorfor vi barnløse er så mye lykkeligere … 

Anonymkode: 99c90...318

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 11.52):

Vi har hatt alt felles i 20 år nå. Slik som våre foreldre på begge sider også alltid har hatt. Det kalles å være en familieenhet. 

Vi har flyttet etter enes jobb, tatt etterutdanning, jobbet overtid, tatt alt på hjemmebane en periode - så vi er et team som spiller hverandre gode.

Vi er hverandres nærmeste familie. At den ene skal spise indrefilet mens den andre må ta brødskiver til middag er uaktuelt. Og for ferier ønsker vi det felles økonomi klarer, ikke å reise etter den som tjener minst sitt budsjett. 

Jeg hadde ikke ønsket noe annet av et forhold. 

Anonymkode: 9fa63...973

I utgangspunktet er dette den beste måten å tenke og styre økonomien på. Så lenge man har i bakhodet at forholdet kan falle fra i framtiden og at begge da blir likestilte økonomisk ETTER bruddet også. At ikke den ene sitte igjen med masse og den andre har brukt opp alle sparepengene fordi den andre hadde litt lite i perioden før det ble samlivsbrudd…feks.

Anonymkode: 118d3...e0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 11.30):

Her er ikke vi helt enig. Han jobber turnus, men hans jobb har myyyye ledige vakter. Han jobber masse ekstra, og det ender da med at jeg alltid må ta barna da såklart. Det blir jo ekstra jobb på meg, i tillegg til at han fra før jobber mye seinvakt og helger. Han tjener godt på de vaktene, får tjent seg opp god pensjon osv. Jeg mener at de pengene skal gå til fellesskap. Det er de pengene vi kan kjøpe det ekstra vi trenger, pusse opp osv. Nå har jeg mest lyst å nekte han å jobbe ekstra, selv om det er vanskelig når han bare tar på seg.. Jeg har òg til tider å flytte fra han, så kan han gjøre det han vil den ene uken, men at da kan jeg og ta meg en ekstra jobb om jeg vil… 

Hva mener dere? 
Vi MÅ ikke jobbe ekstra så det er sagt… 

Til syvende og sist er det vel du som har valgt å få barn. En mann kan ikke få barn med en kvinne som ikke ønsker barn, og han betaler vel sin del av kaka. Det gangner vel familien at han tjener ekstra?

Ser ikke problemet annet enn at du er misunnelig fordi du ikke får styre pengesekken hans på det du vil. Skal du gå fra han fordi du kanskje har lyst å jobbe ekstra? Du kommer nok til å tape på det. Hadde vært noe annet om det var tilfelle her at du så for deg at du kom til å jobbe ekstra. Dere får snakke sammen å ta annenhver mnd med ekstra jobb. 

Anonymkode: 8d0b1...031

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor aksepterer du dette da, TS?

Anonymkode: 273ba...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til syvende og sist er det vel du som har valgt å få barn. En mann kan ikke få barn med en kvinne som ikke ønsker barn, og han betaler vel sin del av kaka. Det gangner vel familien at han tjener ekstra?

Ser ikke problemet annet enn at du er misunnelig fordi du ikke får styre pengesekken hans på det du vil. Skal du gå fra han fordi du kanskje har lyst å jobbe ekstra? Du kommer nok til å tape på det. Hadde vært noe annet om det var tilfelle her at du så for deg at du kom til å jobbe ekstra. Dere får snakke sammen å ta annenhver mnd med ekstra jobb. 

Nå er vel problemet nettopp at ts ikke får noen glede av de ekstra pengene. Hun får bare mer ansvar hjemme.

Anonymkode: 90aef...5f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han bruker så teite argumenter og når jeg sier jeg er så mye alene med barna fordi han jobber.. «tenk på de i Nordsjøen da» og «han og han jobber og reiser masse i jobben da».. så da føler jeg at jeg blir så svar skyldig. Men jeg blir sliten av å være så mye alene med de..

Hvorfor blir du svar skyldig?

Fyr tilbake med at du jo ikke har mulighet til å gjøre det samme, pga noen må faktisk være sammen med barna. Og at du naturligvis ville ment det samme om han var i nordsjøen.

Mannen min jobber vanligvis innenfor kontortid, men har i enkelte perioder jobbet på prosjekt og måttet bo borte. Alt han har fått ekstra av dette, både overtid og reisetillegg osv, har gått til ekstra nedbetaling på boliglånet. Altså til gled og nytte for vår felles framtid. 

Anonymkode: 964c5...b73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man hører hele tiden tåredryppende historier om mødre (og fedre) som er tvunget til å jobbe på bekostning av den dyrebare tiden med barna. Av alle ting i verden, så er «tid med barna» det aller viktigste. 

Sannheten er altså at mødre vil ha betalt for å tilbringe tid med sine egne barn, og far heller vil være på jobben. 

Og folk lurer på hvorfor vi barnløse er så mye lykkeligere … 

Anonymkode: 99c90...318

Til informasjon; mennesker er ikk like. Noen velger å jobbe redusert eller til og med være hjemmeværende for å få mer tid sammen med barna. Dette er neppe de samme menneskene som krangler om hvem som skal få lov å jobbe ekstra og hvem som "må" være hjemme med barna. Skjønte du det nå?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun kommer selvsagt ikke på å tape på det, for går de fra hverandre vil han måtte ta barna 50 % av tiden der ts kan jobbe så mye overtid hun vil, evt om han er fullstendig drittsekk som gir faen i barna sine må han betale henne barnebidrag for at hun skal passe ungene hans hele tiden. Sånn det er nå får mannen i pose og sekk og ts får all belastning og null økonomisk utbytte. Heldigvis for hun sannsynligvis bedre relasjon til barna også. 

Til syvende og sist er det både ts OG MANNEN som har valgt å få disse barna. Og om du leser trpåden er hele poenget at det ikke gagner familien at han jobber ekstra, han tar alle de ekstra pengen selv til ego-bruk og vil ikke dele. Hadde han delt hadde det vært en helt annen diskusjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en mann som jobber på nordsjøen, og joda, det er tungt når han er borte i 2 uker, men han er jo deretter 100% hjemme i 4 uker, og da tar han mer enn meg med hus og barn, og vi har felles økonomi, så totalt er det ikke så slitsomt for meg. For min del var det mye verre da han jobbet mer vanlig men ofte kvelder og helger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva bruker han pengene på? 

Ved å øke inntekten, blir det riktignok noe mer pensjonsopptjening mot NAV, men i utgangspunktet gir ikke økt inntekt, bedre pensjonsrettigheter f.eks i Statens Pensjonskasse. Pensjonstrekk på 2% opprettholdes. 

Anonymkode: 93c3e...b91

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Økonomi er det viktige for ts. Så enten får han dele pengene, eller holde seg hjemme så HUN kan få jobbe ekstra like mange dager per uke som han får. Om han deler pengene vil han fortsatt tjene mest på dette siden han skatter og tjener opp pensjoin av det. Om han dropper ekstra jobb for å passe sine egne barn så kona kan få jobbe overtid og ha mer å rutte med hun også blir det mest rettferdig. Og at de ikke MÅ? Nei, men de begge ønsker tydeligvis mer penger, og sånn det er nå tar han alle pengene og nekter henne muligheten til å tjene egne ekstrapenger.

..........

Så hvorfor argumentere om omsorg for barn når økonomi er det viktigste.  TS vil ha mer penger til å pusse opp huset, altså er det opportunt å tro at de eier huset.  TS sier ingen ting om eierbrøk og hvem som eier andre gjenstander, om de er gifte eller samboere, og om det finnes særkullsbarn i ligningen.  Alle disse tingene spiller selvfølgelig inn.

Så det er sagt. Han tar ikke alle pengene, men han beholder sine.  Den eneste gangen hans penger er hennes penger, om de er gift, er når han er død før henne.
Ja, det er rettferdig at han har like mange hjemmekvelder, eller omsorgskvelder som henne - det er jeg enig i.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjelden jeg tenker så bombastisk om noe, men denne mannen ville jeg faktisk aldri holdt sammen med! Han har langt ifra rett, men det verste er at han er så selvsentrert, ensidig og ikke tenker på dere som et fellesskap (eller familie for den saks skyld)

Anonymkode: d7543...b78

• Liker 2
Skrevet

Det burde være kun hans hvis han kun bruker av egen, og ikke også din, fritid til å tjene pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man stikker selvfølgelig ikke av med pengene når partner må være hjemme og ordne resten av familielivet fordi far vi jobbe ekstra.

Anonymkode: 1adff...a15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir du svar skyldig? Du må være hjemme alene og ordne fordi han vil være ute og tjene penger. Til seg selv. Altså er han ikke litt familiemann engang. Enten så sørger han for at det drypper på deg og dere fordi han dumper sitt ansvar for familie hjemme på deg, eller gå. Hvis han vil være tradisjonell, så tar han hele pakka, ikke bare at dama gjør alt hjemme. Ekkel fyr.

Anonymkode: 1adff...a15

• Liker 1
Skrevet

At ikke folk har felles økonomi når de får barn sammen forstår ikke jeg, men det får være opp til hver enkelt.

Her er jeg og mannen gift, men uten felles barn. Han har ingen barn, jeg hadde tre fra før. Han visste godt at de var en del av pakken da vi ble sammen, og mtp at de ikke har kontakt med sin biologiske far, så bor de med oss fulltid. 

Her er alle pengene som kommer inn felles. Og sånn har det vært siden vi flyttet sammen. Mannen tjener godt, ca 1 mill i året + en del overtid. Jeg har minstesats AAP for tiden, så bidrar ikke så mye med lønn. Samtidig så er det jeg som forvalter pengene våre best. Før vi ble sammen sløste han bort lønna si hver måned. I dag er han blitt superøkonomisk, og vi bruker kun penger på det vi er enige om. Vi har dermed fått råd til å skaffe oss to utleieboliger som gir oss ekstra inntekt hver måned osv. Han bidrar mest økonomisk til det, mens jeg bidrar mest praktisk. (Ordner lån i banken, følger opp leieavtaler, er kontaktperson for leietakere osv). 

Vi vet begge to godt at jeg hadde ikke klart å skaffe de boligene selv med egne midler, samtidig som vi også vet at han ikke hadde hatt råd til å skaffe de fordi han sløste bort 60k i måneden før han ble sammen med meg. Og hans visshet om at han hadde ikke hatt leietakere som betaler ned lån på boliger han er medeier i uten min kunnskap og økonomiske sans gjør at han ikke føler at han "taper noe" selv om han bidrar med mest penger inn i lønn. 

Vi er et team, og vi jobber felles mot mål og drømmer. En dag flytter ungene ut, og da er det bare meg og han. Og vi jobber begge to felles for at vi skal ha det så godt som mulig da. Han jobber mer enn gjerne overtid så ofte som mulig, men samtidig så vet han veldig godt at det da blir mer på meg på hjemmebane. Han sier selv at det er utenkelig at han skulle hatt de pengene selv, for det går jo utover tid vi kunne hatt sammen. Som gifte ser vi på oss selv som en felles enhet, og da går alt i samme potten. Målet er at vi skal kunne leve av utleieboligene våre når barna er flyttet ut. Og det hadde vi aldri klart om vi ikke delte økonomi, og forstod viktigheten av at det er langt mer enn penger inn som avgjør hvordan vår felles økonomi og fremtidige muligheter vil være. 

Anonymkode: 3119c...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...