Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er ikke vi helt enig. Han jobber turnus, men hans jobb har myyyye ledige vakter. Han jobber masse ekstra, og det ender da med at jeg alltid må ta barna da såklart. Det blir jo ekstra jobb på meg, i tillegg til at han fra før jobber mye seinvakt og helger. Han tjener godt på de vaktene, får tjent seg opp god pensjon osv. Jeg mener at de pengene skal gå til fellesskap. Det er de pengene vi kan kjøpe det ekstra vi trenger, pusse opp osv. Nå har jeg mest lyst å nekte han å jobbe ekstra, selv om det er vanskelig når han bare tar på seg.. Jeg har òg til tider å flytte fra han, så kan han gjøre det han vil den ene uken, men at da kan jeg og ta meg en ekstra jobb om jeg vil… 

Hva mener dere? 
Vi MÅ ikke jobbe ekstra så det er sagt… 

Anonymkode: 08197...46a

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig, det burde gå til felles. Enkelt å tenke at hans jobb er hans penger, men realiteten er at han hadde ikke hatt mulighet til å jobbe ekstra om ikke du var hjemme med barna. I tillegg fratar det deg muligheten til å jobbe ekstra sånn at du eventuelt kunne tjent ekstra. 
Absolutt ikke rettferdig at han skal putte alle disse pengene rett i egen lomme. 

Anonymkode: a252f...8e8

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet

Forstår deg godt. Merkelig holdning. Her må det jobbes med hans forståelse av "oss". Personlig anser jeg alt som kommer inn på konto som familien sin. Penger min kone og jeg disponerer helt på likefot.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Helt sprøtt om han ikke er enig i det. 
Ville foreslått at dere sitter igjen med samme beløp på egen konto til eget bruk hver mnd, resten felles. 

Anonymkode: df146...ebe

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Han bruker så teite argumenter og når jeg sier jeg er så mye alene med barna fordi han jobber.. «tenk på de i Nordsjøen da» og «han og han jobber og reiser masse i jobben da».. så da føler jeg at jeg blir så svar skyldig. Men jeg blir sliten av å være så mye alene med de..

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mening er at det er sykt å ikke ha felles økonomi når man først har valgt livet sammen

Jeg synes det er sykt at alle penger skal være felles. Her bør det selvfølgelig settes opp kalender med 'fritid/ekstra jobb/barnepass 50/50 til begge parter. Om mor også vil jobbe ekstra kan hun det tenker jeg. 

Hvis begge jobber like mye/passer barn like mye bør alt over faste fellesutgifter/fast felles sparing tilfalle utførende part. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han bruker så teite argumenter og når jeg sier jeg er så mye alene med barna fordi han jobber.. «tenk på de i Nordsjøen da» og «han og han jobber og reiser masse i jobben da».. så da føler jeg at jeg blir så svar skyldig. Men jeg blir sliten av å være så mye alene med de..

Min venninnes mann jobber på sjøen og derfor har de alltid hatt bedre råd enn oss. DE har. Dvs hun får hun og.

Du får begynne ta betalt for barnevakt jobben.

Anonymkode: b3805...c7b

• Liker 14
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jaha, men de han viser til, bruker de pengene bare på seg selv eller går det til familien? 

Jeg forstår deg utrolig godt. Hadde en samboer som var slik og. Han jobbet akkurat når det passet han og jeg satt hjemme med barna. Så var det hans penger som han skulle bruke på det han ville. Bor ikke med han lengre for å si det sånn. 

De andre som har kommenter her i tråden kommer med gode poeng. Du må få han til å forstå at barna er et felles prosjekt. Hvis han vil jobbe ekstra for å tjene penger bare til seg, så får han leie barnevakt da slik at du kan gjøre det samme. Eller at han bare kan jobbe ekstra 2 dager en uke og 3 dager en uke, så får du like mye tid til å jobbe ekstra for å tjene penger til deg selv. 

Anonymkode: f4241...fa5

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De i Nordsjøen har jo x-antall uker på, og x-antall uker helt av, det kan jo ikke sammenlignes med en 100% stilling hvor man er hjemmeboende, og man i tillegg påtar seg mer enn de ordinære 100 prosentene. Og at andre reiser mye i jobben er vel ikke akkurat et gyldig argument, for alt han vet, så kompenseres damene med en lignende løsning som du foreslår.

Anonymkode: 0d010...c0b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Kinkig situasjon. Hvis du jobber innen helse/sykehus el. Har du mulighet til å jobbe ekstra? Kan du ikke bare varsle at du skal jobbe ekstravakt den og den dagen, så får han tilpasse seg deg? Bare kjør på en periode og jobb ekstra så kanskje han forstår greia. 

Anonymkode: 4d643...2cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her er ikke vi helt enig. Han jobber turnus, men hans jobb har myyyye ledige vakter. Han jobber masse ekstra, og det ender da med at jeg alltid må ta barna da såklart. Det blir jo ekstra jobb på meg, i tillegg til at han fra før jobber mye seinvakt og helger. Han tjener godt på de vaktene, får tjent seg opp god pensjon osv. Jeg mener at de pengene skal gå til fellesskap. Det er de pengene vi kan kjøpe det ekstra vi trenger, pusse opp osv. Nå har jeg mest lyst å nekte han å jobbe ekstra, selv om det er vanskelig når han bare tar på seg.. Jeg har òg til tider å flytte fra han, så kan han gjøre det han vil den ene uken, men at da kan jeg og ta meg en ekstra jobb om jeg vil… 

Hva mener dere? 

Er dere gift, eller samboere? 

Anonymkode: 9063d...921

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva mener dere? 

Han kan jobbe ekstra fordi du tar ungene. Uten deg, kunne han ikke ha gjort det. Du taper jo på at han gjør det, fordi han blokkerer dine muligheter for å jobbe ekstra. 

Anonymkode: 5a81f...371

• Liker 13
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

For en egoist.. og jeg er ikke veldig optimistisk om dette lar seg endre på. Hvis man i utgangspunktet er egoistisk så pleier ikke det å la seg endre på. 

Du har allerede sagt i fra. Han vil ikke høre eller endre på dette

Anonymkode: aa518...9f1

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Man betaler etter evne, så den som tjener mest betaler mest inn på felleskontoen. Da får begge en rettferdig sum igjen til " seg selv", evt til felles sparing om det et målet.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener dere? 

Har dere barn sammen og du tar din del av lasset for at han skal kunne jobbe overtid og tjene de pengene så klart at det bør gå til fellesen. Noe annet hadde vært utopi her. Eller så får dere gå på et kompromiss -at han kan «beholde» en viss % av de ekstra pengene til ekstra pensjonsparing eller noe sånt.

Anonymkode: 302aa...a7d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er sykt at alle penger skal være felles. Her bør det selvfølgelig settes opp kalender med 'fritid/ekstra jobb/barnepass 50/50 til begge parter. Om mor også vil jobbe ekstra kan hun det tenker jeg. 

Hvis begge jobber like mye/passer barn like mye bør alt over faste fellesutgifter/fast felles sparing tilfalle utførende part. 

Vi har hatt alt felles i 20 år nå. Slik som våre foreldre på begge sider også alltid har hatt. Det kalles å være en familieenhet. 

Vi har flyttet etter enes jobb, tatt etterutdanning, jobbet overtid, tatt alt på hjemmebane en periode - så vi er et team som spiller hverandre gode.

Vi er hverandres nærmeste familie. At den ene skal spise indrefilet mens den andre må ta brødskiver til middag er uaktuelt. Og for ferier ønsker vi det felles økonomi klarer, ikke å reise etter den som tjener minst sitt budsjett. 

Jeg hadde ikke ønsket noe annet av et forhold. 

Anonymkode: 9fa63...973

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han kan jobbe ekstra fordi du tar ungene. Uten deg, kunne han ikke ha gjort det. Du taper jo på at han gjør det, fordi han blokkerer dine muligheter for å jobbe ekstra. 

Anonymkode: 5a81f...371

Dette!

Om hans ekstrajobbing går ut over dine muligheter til å jobbe ekstra og tjene ekstra penger så må dere selvsagt dele på hans overtidspenger. Utrolig at han ikke ser det selv for uten deg ville han ikke hatt den muligheten. Og du sitter hjemme og blir frarøvet muligheten. 

Anonymkode: f5b70...864

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det burde selvfølgelig være felles… Her er det også sånn at mannen jobber ekstra, og da må jo jeg ta ungene alene. Men han spør ALLTID om det er ok at han tar en ekstra vakt eller går inn tidligere. Vi har felles økonomi, noe annet hadde vært helt uaktuelt for min del når vi har barn sammen.. 

Du må sette ned foten. Hvorfor skal du ta ekstra ansvar når du bare taper på det? Og barna. 

Anonymkode: bed31...4a8

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kunne ikke ha tatt en eneste ekstravakt om ikke du passet ungene hans og holdt huset hans i orden mens han var borte. Det hadde vært 100 % uaktuelt for min del, han behandler deg jo som en idiot! Og hvis det er så utrolig synd på ham fordi han i likhet med deg er sliten, så får han jo bare la være å jobbe ekstra da!

Anonymkode: fad49...839

• Liker 8
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...