Gå til innhold

Noen med erfaring med kortisoninjeksjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen her har erfaring de vil dele om kortisoninjeksjon i skulder. Hvor lang tid det tok før det ble bedring, og om det evt ble komplikasjoner eller forverring. 

Anonymkode: d6c1f...d22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har helt fersk erfaring pga frossen skulder. Merket litt vondt i november, besøkte fastlegen min i januar. Dessverre fikk jeg ikke hjelp og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Etter hvert hadde jeg mer og mer vondt, det ble veldig ille. I begynnelsen av mars fikk jeg time hos fysioterapeut spesialist med ultralyd på kontoret. Han satt diagnose og jeg fikk første sprøyte som ikke hjalp. Etter to uker fikk jeg andre sprøyte og det ble litt bedre. Til sammen fikk jeg fire sprøyter og nå er jeg helt bra. Som jeg fikk høre av fysioterapeuten, vanligvis holder det med 1-2 sprøyter. Jeg ventet altfor lenge og det var den største feilen. 
Terapeuten traff med nål  riktig sted i skulderen fordi han fant stedet ved hjelp av ultralyden.

Jeg var veldig fornøyd med behandlingen og anbefalte terapeuten til to av kollegaene mine. De ble også fornøyd.

Ingen komplikasjoner. Lykke til med behandling og ikke vent altfor lenge som meg. 

Anonymkode: 5102f...e73

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har helt fersk erfaring pga frossen skulder. Merket litt vondt i november, besøkte fastlegen min i januar. Dessverre fikk jeg ikke hjelp og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Etter hvert hadde jeg mer og mer vondt, det ble veldig ille. I begynnelsen av mars fikk jeg time hos fysioterapeut spesialist med ultralyd på kontoret. Han satt diagnose og jeg fikk første sprøyte som ikke hjalp. Etter to uker fikk jeg andre sprøyte og det ble litt bedre. Til sammen fikk jeg fire sprøyter og nå er jeg helt bra. Som jeg fikk høre av fysioterapeuten, vanligvis holder det med 1-2 sprøyter. Jeg ventet altfor lenge og det var den største feilen. 
Terapeuten traff med nål  riktig sted i skulderen fordi han fant stedet ved hjelp av ultralyden.

Jeg var veldig fornøyd med behandlingen og anbefalte terapeuten til to av kollegaene mine. De ble også fornøyd.

Ingen komplikasjoner. Lykke til med behandling og ikke vent altfor lenge som meg. 

Tusen takk for svar. Det er betryggende å høre at du ble bedre etter flere behandlinger. Jeg tok første injeksjon for 5 dager siden og føler egentlig mest forverring. Har gått ganske lang tid nå også så jeg er sliten psykisk og det spiller nok også en rolle. Har ikke fått time for oppfølging før i juli. Skal følge ditt råd og be om hjelp tidligere enn det. Kanskje jeg kan få en ny injeksjon om ikke så lenge. Takk igjen og fortsatt god bedring ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg lurer også på når du skriver at du nå er helt bra, mener du helt bra både i forhold til smerte og bevegelse?

AnonymBruker
Skrevet

Rart du ikke fikk ny time tidligere. Som jeg nevnte, fikk jeg andre time to uker etter første, og tredje også etter to uker. Så ventet jeg tre uker på fjerde.

Jeg fikk sykemelding etter første besøket hos fysioterapeuten og sykemelding ble forlenget flere ganger. Har aldri vært sykmeldt så lenge. Fikk streng beskjed å ikke belaste armen.

Ellers betalte jeg ganske mye for hele opplegget, men jeg hadde ikke valg. Var helt utslitt av det, fikk ikke sove ordentlig…

God bedring!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en injeksjon i 2015 og en i 2018. Har hatt kronisk irritasjon med tilbakevendende betennelse siden 2005. 

Hadde god effekt av den første, den dempet irritasjon godt, men fjernet den ikke. Byttet jobb og ble sittende mye på kontor, og da fikk jeg tilbake alle plagene. 

Fikk ny injeksjon i 2018, og fikk bedre oppfølging etterpå for opptrening. Og fikk inn skikkelig treningsrutiner. Kan kjenne det murre litt nå om jeg går en periode uten trening, eller om jeg har hektiske dager på jobb med mye jobbing på pc, men vil si jeg har tilnærmet full funksjon i skuldra nå, og for det meste helt smertefritt. 

Men det å holde seg i ro den første tiden etter injeksjonen, og deretter ha mye fokus på rehabiliteringsøvelser er viktig! 

Anonymkode: f169f...ac8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer også på når du skriver at du nå er helt bra, mener du helt bra både i forhold til smerte og bevegelse?

Smerte er helt, helt bra. Bevegelse er ok, men ikke helt som det skulle være. Nå klarer jeg f.eks. å åpne bh på ryggen.

Terapeuten sa at stivheten burde forsvinne samtidig med vondt. Ved tredje besøket sa han at jeg var en av de få som skulle ha problemer med stivheten lengre, men ved siste besøket så han at det ble bedre enn forventet. 
Jeg er kjempefornøyd at jeg ikke har vondt nå. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk en injeksjon i 2015 og en i 2018. Har hatt kronisk irritasjon med tilbakevendende betennelse siden 2005. 

Hadde god effekt av den første, den dempet irritasjon godt, men fjernet den ikke. Byttet jobb og ble sittende mye på kontor, og da fikk jeg tilbake alle plagene. 

Fikk ny injeksjon i 2018, og fikk bedre oppfølging etterpå for opptrening. Og fikk inn skikkelig treningsrutiner. Kan kjenne det murre litt nå om jeg går en periode uten trening, eller om jeg har hektiske dager på jobb med mye jobbing på pc, men vil si jeg har tilnærmet full funksjon i skuldra nå, og for det meste helt smertefritt. 

Men det å holde seg i ro den første tiden etter injeksjonen, og deretter ha mye fokus på rehabiliteringsøvelser er viktig! 

Anonymkode: f169f...ac8

Tusen takk for at du deler. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro etter injeksjonen men jeg skulle absolutt ikke bruke fatle og skulle la armen henge ned og leve som vanlig. Gå tur med hunden f.eks. Men jeg får så store smerter av å gå at jeg har bare gitt litt opp nå. Får hjelp til å lufte hunden nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for at du deler. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro etter injeksjonen men jeg skulle absolutt ikke bruke fatle og skulle la armen henge ned og leve som vanlig. Gå tur med hunden f.eks. Men jeg får så store smerter av å gå at jeg har bare gitt litt opp nå. Får hjelp til å lufte hunden nå.

Hva er diagnosen egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er diagnosen egentlig? 

Foreløpig frossen skulder. Men venter på resultat av MR. Problemene startet etter et kraftig rykk i armen for tre mnd siden.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Foreløpig frossen skulder. Men venter på resultat av MR. Problemene startet etter et kraftig rykk i armen for tre mnd siden.

Har du tatt MR allerede? Håper det 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt MR allerede? Håper det 

Ja, får resultatene på tirsdag 👍

AnonymBruker
Skrevet

Ja, får resultatene på tirsdag 👍

Kjempebra! Tipper det blir enklere å velge riktig behandling når du vet hva det er.

Jeg fikk ikke vondt på den måten du beskriver. Først kjente jeg nesten ingenting, vondt kom snikende, litt og litt mer helt til jeg ble desperat etter hjelpen.

God bedring!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fungerer det. Får både under kneskålene og i ryggen. 

Anonymkode: 5cc59...ecd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om noen her har erfaring de vil dele om kortisoninjeksjon i skulder. Hvor lang tid det tok før det ble bedring, og om det evt ble komplikasjoner eller forverring. 

For meg var det betre i berre 1 veke etter siste injeksjon. Har hatt fleire runder med dette. 

Fann etter kvar ut at eg får like god smertelindring med TENS-apparat som eg sjølv styrer. (Om du ikkje allereie har prøvd det, så gi det ein sjanse). 

Anonymkode: 28b1a...85f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg var det betre i berre 1 veke etter siste injeksjon. Har hatt fleire runder med dette. 

Fann etter kvar ut at eg får like god smertelindring med TENS-apparat som eg sjølv styrer. (Om du ikkje allereie har prøvd det, så gi det ein sjanse). 

Meg over. Ville også legge til at det er ein del bivirkningar med kortison som du bør være klar over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så leit at det ikke fungerte for deg 😩 Skal sjekke ut tens-apparat. God bedring ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Galskap å sette fire injeksjoner på så kort tid, man bør ikke få mer enn fire injeksjoner ila hele livet i samme ledd. Du får økt sjanse både for muskelsvinn og seneruptur ved å holde på sånn. Dette er også litt problemet med kg, folk uttaler seg veldig om behandling uten å egentlig kunne noe om det annet enn det som er selvopplevd.

Ts det viktigste er at du kommer i gang med et skikkelig treningsopplegg for å styrke muskulaturen rundt skulderen, ikke driv med gjentatte kortinsinjeksjoner, selv om du kanskje blir smertefri løser det ingenting, og forverre potensielt problemet på sikt. 

Anonymkode: 5b934...5c8

• Liker 1
Skrevet

Skal selv ta kortisonsprøyter i skulderen første gang snart. Blir vært sykemeldt av og på i 2-3 måneder med betennelse i muskulatur rundt skulder :( Har noen opplevd bedring med bare fysioterapi og hvile? Jeg får beskjed om å hvile armen helt, foruten en liten øvelse i 5 min hver dag og ta Ibux for betennelsesdempende, men om det ikke blir bedre snart vil fysio at jeg tar kortison hos spesialist med ultralyds 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Galskap å sette fire injeksjoner på så kort tid, man bør ikke få mer enn fire injeksjoner ila hele livet i samme ledd. Du får økt sjanse både for muskelsvinn og seneruptur ved å holde på sånn. Dette er også litt problemet med kg, folk uttaler seg veldig om behandling uten å egentlig kunne noe om det annet enn det som er selvopplevd.

Ts det viktigste er at du kommer i gang med et skikkelig treningsopplegg for å styrke muskulaturen rundt skulderen, ikke driv med gjentatte kortinsinjeksjoner, selv om du kanskje blir smertefri løser det ingenting, og forverre potensielt problemet på sikt. 

Anonymkode: 5b934...5c8

Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre noen som helst trening med slike smerter. Bare det å sitte oppreist er ganske uutholdelig 😩 Derfor er det jo fristende å få noe smertestillende som gjør det mulig å bevege seg så man kommer seg videre. Paracet, ibux og paralgin forte har ingen effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...