Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte litt på om å jobbe i bhg, men så har jeg hørt rykter om at ganske mange barn i dag ikke hører, bare ler av deg, og snakker tilbake, eller får sånne skikkelige tantrums om du prøver å kjefte på de

Stemmer dette, eller er ryktene løgn?

Får ikke barn disiplin nå til dags om dette faktisk stemmer?

(Kanskje feil emneknagg men fant ikke noe annet)

Anonymkode: 6dc65...e99

AnonymBruker
Skrevet

Barna er det minste problemet i barnehagene. Problemet er organiseringen, stadig økende arbeidspress, dårlig lønn, krevende foreldre, dårlig luft, tunge løft, stress, osv.

Men spørs helt på barnehagen.

Anonymkode: 27c05...b62

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ganske mange barn i dag ikke hører, bare ler av deg, og snakker tilbake, eller får sånne skikkelige tantrums om du prøver å kjefte på de

Først av alt: Man kjefter ikke på barn. Skal du jobbe i barnehage så må du lære deg dette.

Nummer 2: Det er grunnleggende kunnskap om barn at barn kan le når de blir irettesatt og blir usikker på enten den voksne eller konsekvensene av handlingen. Det er strategier mange voksne også kan ha

Nummer 3: Nei, barn hører ikke alltid etter. Det er en læringsprosess for barn. Slik var det før og slik er det også nå. Forskjellen nå er at før i tiden hørte foreldre etter. Foreldre i dag er ofte mer opptatt av å unnskylde, tilrettelegge, unnlate å ta ansvar osv. 

Utover det høres det ut som barnehage ikke er jobben for deg. Eller at du troller litt med oss ;)

Anonymkode: f0319...a06

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei da passer nok ikke barnehage for meg, om foreldre ikke klarer oppdra barn hjemme.

Mente irettesette ikke kjefte, bare fant ikke ordet, som f.eks. skriking og roping hører til utendørs, hvis du vil løpe masse, gå heller ut og løp fra deg.

Som sagt, var det nok bare rykter da, at barn nå til dags bare ler av deg og syntes det du sa var veldig idiotisk så deg gidder jeg ikke høre på.

Skrevet

Ta mer utdanning og finn en jobb der du kan gå på do ved behov og ikke etter klokka 😉

AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (1 minutt siden):

Ta mer utdanning og finn en jobb der du kan gå på do ved behov og ikke etter klokka 😉

Får dere ikke gå på do når dere vil?

AnonymBruker
Skrevet

Underbemanning er hovedproblemet.

Og det er klart at en del barn blir vanskelige å styre, når de går dag etter dag uten verken positiv eller negativ oppmerksomhet. Mange blir skjevutviklet på grunn av mangel på voksenkontakt i hverdagen. 

Alle barnehager er selvfølgelig ikke slik, men en stor del. Det er en synd begått av de som styrer øverst, mot den yngste generasjonen.

Så ja, noen barn blir slik du beskriver, hører ikke etter uansett hvilke virkemidler du bruker og er i verste fall til fare for både andre barn og voksne. Andre blir livredde hvis noen snakker til dem i en litt bestemt tone. Andre igjen takler det fint på grunn av robusthet, eller er blant "favorittbarna" som opplever passe dose voksenkontakt. 

Anonymkode: 89fd2...30c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg jobba i barnehage et par år for nesten 25 år siden.

Man fikk gå på do, men det var ikke alltid det passa da det var trangt med bemanning, mangel på vikar ved sykdom (og sykdom finner du i en barnehage!) og barn som var uforutsigbare eller krevende.

Jeg opplevde at dobesøk ikke var selvsagt. Og private ærender - og telefonsamtaler - måtte man ta på fridager, i ei tid da f.eks. bank og biltilsyn krevde personlig oppmøte, før BankID.

Kvinnedominerte yrker henger igjen litt når det går på bekvemhet i arbeidslivet. I mannsdominerte yrker er det mindre omsorg som skal gis og dermed mindre avhengighet - og friere. Selv om man også der kan ha gammeldagse harde regimer og kanskje høyere lydnivå om det først er noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i familien noen med autisme (av og til lurt på om jeg har det selv) og har selv slitt i skole, så har alltid hatt en liten lyst inni meg på å hjelpe disse som har slitt litt ekstra. 

Dette var egentlig tanken bak å kanskje teste barnehage først. Men nå ble jeg litt usikker, kanskje det er bedre med SFO ellernoe.

Det må være ekstremt kjedelig for dere som jobber i bhg om foreldre ikke klarer oppdra barna sine hjemme/ikke gir de oppmerksomheten de trenger.

Jeg selv fikk ikke alltid den oppmerksomheten jeg trang selvom jeg gikk på skole i "gamle dager", så jeg kunne finne på å utagere på SFO, og legge meg ned å gråte for ingenting for å få den oppmerksomheten jeg ikke fikk hjemme.

Jeg skylder ikke på barn på noen som helst måte i dette her, jeg skylder på foreldrene som ikke vet å oppdra barn lenger, gir de en ipad for å få de til å ti stille/ikke utagere på den måten de har behov for.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at det er uholdelig å jobbe i barnehage, ikke barns manglende oppdragelse. Kompetansen og lysten til å gjøre en god jobb for barna som trenger deg (det gjør de alle) drukner i sykefravær, praktiske oppgaver og brannslukking. Selv kastet jeg inn håndklet etter 20 år som ped.leder. Jobben kunne vært drømmejobben - med flere kollegaer og tid til å faktisk drive pedagogikk. 

https://www.vg.no/nyheter/i/qP8gkL/barnehager-oppfyller-bemanningsnormen-kun-korte-perioder-av-dagen-det-er-krise?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR4LrtYi2P0alOkCb44pMwFMqdMQExG0xWw8vjRL7RhjNpPDbtLBBMC_WJTo1Q_aem_8FFRWUagrjLiaDG85m4f5g

Anonymkode: 61541...47f

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange problemer, det største er bemanning og andre oppgaver man har i tillegg til å skulle være der for barna.

Man skal heller ikke stikke under en stol at mange barn i dag mangler normal oppdragelse. Vi ser det samme i skolen.

Anonymkode: 0c2aa...193

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehage er tross alt bedre enn sykehjem. Føler en gjør en bedre jobb i barnehage. Kan gå hjem uten å bekymre deg for medmenneskers ve og vel, stort sett. Minuset er at lokalene ofte ikke er tilrettelagt. Det er temperatursenking innendørs, så må gå med sko og uteklær inne hele vinterhalvåret. Man blir presset til å møte på jobb med både spysyken, influensa og forkjølelse. Det er vanskelig å få tak i nok voksne folk. Lokalene og utearealet er for små og triste, så man må dele opp avdelingen og tilbringe mye av tiden ute i vær og vind, som igjen gjør at man fryser og fryser. Det er ikke egne toaletter eller garderober til personalet, så barna tisser i uteskoene dine. Klærne dine er våte og kalde når du skal ut etter lunsj, Kjøkkenet og utstyret er gammelt, mangelfullt, øydelagt og slitt, så å lage mer en brødmat er vanskelig. Lønna er elendig om man ikke har relevant utdannelse. Har man relevant utdannelse er lønna neste til å forsørge seg selv på. Man har lite å stile opp med i forhold til å irettesette barna. Man skal ha maks tålmodighet. Men samtidig er det ikke så aller verst, de skal jo tross alt oppdras til å passe inn i den sosialistiske tankegangen. Så alle blir tvunget til å spise opp skorpene på brødet sitt og blir tvunget til å holde sidemannen med masse vorter i hendene, i hånda. Så litt robuste blir de tross alt. 

Anonymkode: 63803...bd1

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger til at dette nødvendigvis ikke er standarden overalt. Men slik er det der jeg jobber. Gjør det i hovedsak fordi jeg ønsker å jobbe dagtid, ikke trenger penger og jobber med venninner jeg trives med som og det er mangel på folk som ønsker å jobbe i barnehage. Så gjør vi sammen det beste vi kan ut i fra forutsetningene og ressursene vi har. Men skulle jeg trenge penger en dag, da bytter jeg til noe annet. Man kan ikke leve på en assistentlønn om mannsp bare har seg selv å forsørge. 

Anonymkode: 63803...bd1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som ny kan det hende de ikke hører på deg, da tester de deg gjerne ut (spesielt de største). Men når de lærer deg å kjenne og du kommuniserer godt med barna bruker det å gå greit

Men man kjefter ikke på barna, men de trenger gjerne veiledning og grensesetting 

Jeg stortrives å jobbe i barnehage, liker å ha det travelt i hverdagen 

Anonymkode: b8a4b...635

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med ferier? Må alle ta ut ferie når den er sommerstengt? Hva med resterende uker? 

Hvordan er vaktene? Må dere ofte starte 7 eller gå 1630/17? 

Pleier dere ha planleggingsdager på kveld slik at ansstte får langhelg i stedet? 

Anonymkode: 88c8d...a14

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bbg-ansatte liker å være martyrer ang do-og spisepauser . Det handler om å være strebere! Man får tid til å gå på do hvis man sier at "nå går jeg på do". Og alle har krav på pause!

Når det gjelder dagens barn er de preget av stress fordi dagen og hverdagen er preget av et vanvittig opplegg og kjør. Lite tid til å gjøre frilek og utvikle seg i egen retning,alle skal inn i samme boksen. 

Jeg snakka med ei som har vært ute av barnehagejobb i åtte år og hun bekreftet at utviklingen var enorm til den negative siden.Og jeg ser det selv også,det går feil veg. Både barn og voksne er fulle av stress.

Anbefaler ikke en slik jobb og det er ikke rart at folk rømmer fra bransjen. 

Anonymkode: 2686f...9d3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan er det med ferier? Må alle ta ut ferie når den er sommerstengt? Hva med resterende uker? 

Hvordan er vaktene? Må dere ofte starte 7 eller gå 1630/17? 

Pleier dere ha planleggingsdager på kveld slik at ansstte får langhelg i stedet? 

Anonymkode: 88c8d...a14

Dette varierer fra kommune til kommune og fra barnehage til barnehage. Der jeg jobbet før jeg sluttet, kommunal barnehage i Lillestrøm kommune: 

Barnehagen sommerstengt uke 29 og 30, de fleste ansatte hadde da en eller to uker ferie i forkant eller i etterkant. De resterende 1-2 ukene avvikles etter eget ønske, ofte i forbindelse med jul, påske, høstferie ol. 

Vakter; åpningstid kl. 7.00–17.00

Tidligvakt; 7.00-14.30

Mellomvakt: 8.15-15.45

Senvakt: 9.30–17.00 

Med tre ansatte på avdeling jobbet vi typisk; TV-SV-MV i rullering hver tredje dag. 

Vår styrer ønsket ikke planl.dager på kveld for å jobbe inn inneklemt dag så vi hadde 5 planleggingsdager på dagtid. Lite fleksiblilitet ifh til ferie og fridager da det nesten alltid er fullt med barn og dermed uforsvarlig å gi ansatte fri var også en av grunnene til at jeg måtte slutte i bhg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Bbg-ansatte liker å være martyrer ang do-og spisepauser . Det handler om å være strebere! Man får tid til å gå på do hvis man sier at "nå går jeg på do". Og alle har krav på pause!

Når det gjelder dagens barn er de preget av stress fordi dagen og hverdagen er preget av et vanvittig opplegg og kjør. Lite tid til å gjøre frilek og utvikle seg i egen retning,alle skal inn i samme boksen. 

Jeg snakka med ei som har vært ute av barnehagejobb i åtte år og hun bekreftet at utviklingen var enorm til den negative siden.Og jeg ser det selv også,det går feil veg. Både barn og voksne er fulle av stress.

Anbefaler ikke en slik jobb og det er ikke rart at folk rømmer fra bransjen. 

Anonymkode: 2686f...9d3

Krav på pause er en ting, men om du er to ansatte på 18 barn pga sykdom er det ikke forsvarlig å gå på pause å etterlate kollegaen din alene med alle barna. 

Politikere og folk flest har nok tenkt at barnehageansatte er sytete og leker martyrer når vi har ropt om for lav bemanning og dårligere rammer i årevis. Men nå rammer det foreldre og arbeidsgivere fordi det ikke finnes ansatte nok til å tilby barnehageplasser i f.eks Tromsø, er det lov å håpe det kanskje skjer noe…. 

https://www.barnehage.no/alta-barnehageloven-barnehageplass/tromso-gir-avslag-til-72-barn-med-rett-til-barnehageplass/265944?fbclid=IwQ0xDSwKzmnNleHRuA2FlbQIxMQABHqB9Ka8x3LFWozF3EhUM-1ly1Q9eRSNZe8h7be4U4qfKUeQMR2LjK7NdDaBd_aem_3L9dhv1ZZPkMqhpQDQ0JGw

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i praksis noen mnd og var bare guttebarna som var problemene

Anonymkode: 22275...d56

Skrevet (endret)

Noe av det som er givende med å jobbe i barnehage er for mange nettopp det å være en betydningsfull person for barn. Alle barn! De stille og "snille", de utagerende, de med språkvansker, de som kommer fra sårbare hjem, de med funksjonshemminger osv ❤️ Men det er mye man skal lære seg om hvordan man skal være en profesjonell voksen i møte med alle disse ulike barna. Det får du veiledning på hvis du kommer i en god barnehage! Prøv :) 

Ellers er jeg enig i at det som gjør det tungt å jobbe i barnehage handler om andre ting enn barna! 

Endret av Tauriela
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...