Gå til innhold

Trodde samvær betydde at far skulle ta jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far villig ha samvær og jeg legger tilrette for det. Vi kommer dit og han må bare ut å fikse noe, han stikker ut og jeg står igjen med en bleie å skifte. Så kommer vi oss ut, får beskjed om å sette barnet i vogna, han stikker hodet bort til i blant, men ikke noe mer. Barnet nærmer seg 1 år og er ganske aktiv, dette må jeg følge opp.

Når vi er inne igjen så skal far spise, jeg sier at barnet trenger også mat. Han prioriterer seg selv, jeg må ordne med barnet. Barnet er trøtt, jeg må legge barnet, far må ta en telefon.

Altså hva er vitsen med dette samværet egentlig? 

Anonymkode: 25f11...61a

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Mulig han er utrygg, og ikke tørr å gjøre noe så lenge du er der fordi han er redd for å gjøre noe du oppfatter som feil. Han trør vel opp når han får ha barnet alene.

Anonymkode: 152bc...e8f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Om det er slik du beskriver det så er samvær meningsløst. Far trenger tydeligvis en støttekontakt for å kunne ivareta eget barn. Jeg ville ikke tilrettelagt for flere samvær før far har mottatt veiledning på det å skulle være en voksen pappa, ivareta barnet og sette barnets beste først. Han kan begynne med å melde seg på pappakurs på familievernkontoret

Foreldreveiledning på familievernkontoret | Bufdir

Anonymkode: cbb3a...65b

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig han er utrygg, og ikke tørr å gjøre noe så lenge du er der fordi han er redd for å gjøre noe du oppfatter som feil. Han trør vel opp når han får ha barnet alene.

Jeg er veldig klar på at det er samme hvordan ting gjøres, det finnes ungen fasit. 

Han har fått tilbud ukentlig om å ha barnet alene. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med et såpass lite barn så kan ikke TS ta sjansen på det for barnet kan ikke si i fra om barnet ikke får mat, tilsyn, omsorg etc.

Noe er grunnleggende feil når et forelder lager mat kun til seg selv og ikke tenker på at barnet også skal ha mat. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det er slik du beskriver det så er samvær meningsløst. Far trenger tydeligvis en støttekontakt for å kunne ivareta eget barn. Jeg ville ikke tilrettelagt for flere samvær før far har mottatt veiledning på det å skulle være en voksen pappa, ivareta barnet og sette barnets beste først. Han kan begynne med å melde seg på pappakurs på familievernkontoret

Foreldreveiledning på familievernkontoret | Bufdir

Har forsøkt det, kurs og veiledning fra hs, men han vil ikke sånt. 

Sier i blant at når jeg er alene hele tiden så må jeg ofte nok sette middag på vent fordi barnet trenger noe. Jeg kan ikke prioritere meg selv noe særlig. Det går ikke inn. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Med et såpass lite barn så kan ikke TS ta sjansen på det for barnet kan ikke si i fra om barnet ikke får mat, tilsyn, omsorg etc.

Noe er grunnleggende feil når et forelder lager mat kun til seg selv og ikke tenker på at barnet også skal ha mat. 

Han har hatt barnet alene ca 4 timer en gang, det ble tatt med til familie og alt gikk fint. Men når jeg er der tenker han vel at jeg tar det, så er vi liksom bare der som tilskuere til hans liv. Han får sett barnet, barnet får sett han. Jeg har vært tydelig på at bånd knyttes når han gjør jobben. Sier ofte nok at pappa får skifte bleie og slikt. Sist fikk jeg sagt "nå tar du barnet, så får jeg spist et måltid i ro."

En gang var jeg avgårde for å hente noe på posten, brukte litt lengre tid enn planlagt, var borte i 15 min i stedet for 5. Han ringte etter 10 min og spurte hvor jeg ble av. 

Har hatt samvær hjemme hos oss og, men han gjør ikke noe mer da. 

Har fulgt opp ukentlige samvær, noen perioder annen hver dag og andre ganger noen timer per helg helt siden baby var 4 mnd. Det er ingen utvikling, jeg må mase og forlange hver gang. 

• Hjerte 3
Skrevet

Merker at jeg må ut med litt frustrasjon nå. 

En gang ba jeg han om å legge barnet på dagtid, han kom ut etter kort tid for han fikk så vondt i kroppen av det. Svarte han at kroppen min er ikke magisk, det er like tungt for meg. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har forsøkt det, kurs og veiledning fra hs, men han vil ikke sånt. 

Sier i blant at når jeg er alene hele tiden så må jeg ofte nok sette middag på vent fordi barnet trenger noe. Jeg kan ikke prioritere meg selv noe særlig. Det går ikke inn. 

Da må du faktisk vurdere å enten:

• Ikke legge til rette for flere samvær
  • Melde bekymring til barnevernstjenesten at far ikke drar god nok omsorg for barnet og at far ikke evner å dekke barnet grunnleggende behov - så kan barnevernstjenesten (om det vurderes at vilkårene for å opprette undersøkelse i §2,1/2.2 er oppfylt) gå inn og undersøke, observere og eventuelt foreslå tiltak

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet

Da må du faktisk vurdere å enten:

• Ikke legge til rette for flere samvær
  • Melde bekymring til barnevernstjenesten at far ikke drar god nok omsorg for barnet og at far ikke evner å dekke barnet grunnleggende behov - så kan barnevernstjenesten (om det vurderes at vilkårene for å opprette undersøkelse i §2,1/2.2 er oppfylt) gå inn og undersøke, observere og eventuelt foreslå tiltak

Han har ikke registrert noe samvær, det står etter avtale. Han bor ikke med oss, så hva skal jeg melde ifra om? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er dette unge mødre episode av noe slag

Anonymkode: fc064...b5a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette unge mødre episode av noe slag

Anonymkode: fc064...b5a

Unge fedre

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har ikke registrert noe samvær, det står etter avtale. Han bor ikke med oss, så hva skal jeg melde ifra om? 

Det du beskriver for oss. At når far har samvær evner han ikke å følge opp barnet med bleieskift, mat, tilsyn etc. Han er fortsatt far og dermed også en omsorgsperson for barnet når han har samvær. 

At dere ikke bor sammen har ingen betydning. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Altså hva er vitsen med dette samværet egentlig? 

Det må du nesten spørre far om... Spørs om det ikke er deg han vil tilbringe tid meg. 

Anonymkode: 4e405...4e0

• Liker 6
Skrevet
Ny Bruker skrev (2 minutter siden):

Unge fedre

30 år?

Annonse
Skrevet

Det du beskriver for oss. At når far har samvær evner han ikke å følge opp barnet med bleieskift, mat, tilsyn etc. Han er fortsatt far og dermed også en omsorgsperson for barnet når han har samvær. 

At dere ikke bor sammen har ingen betydning. 

Jeg er tilstedet og tar jobben. Jeg ønsker at han skal ta jobben mens jeg er der så jeg ser at han kan. Slik at samværet etter hvert kan gjøres på andre måter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er tilstedet og tar jobben. Jeg ønsker at han skal ta jobben mens jeg er der så jeg ser at han kan. Slik at samværet etter hvert kan gjøres på andre måter. 

Jeg skjønner det. Jeg er usikker på om du skjønner hva jeg skriver og foreslår. Så jeg avslutter med å ønske dere lykke til og håper det ender godt for barnet. 

• Liker 4
Skrevet

Da kan du prøve å si fra skriftlig før samvær hvordan det vil bli. Så får han forberede seg litt mentalt. 

Hensikten med samvær er at du skal ta deg av barnet og knytte bånd. Jeg er tilstede for å trygge barnet ved at det ser meg, svare på spørsmål og hjelpe til hvis det blir krise. Du skal gjøre alle oppgaver med barnet, og planlegge ting som utetid, måltider, lek og søvn.

Derfor skal du ikke be meg om å skifte bleier, sette barnet i vogna, gi barnet mat så du får spise, legge barnet imens du tar en telefon. Det er ikke VI som har samvær, det er DU. 

Anonymkode: 15142...9e0

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Da kan du prøve å si fra skriftlig før samvær hvordan det vil bli. Så får han forberede seg litt mentalt. 

Hensikten med samvær er at du skal ta deg av barnet og knytte bånd. Jeg er tilstede for å trygge barnet ved at det ser meg, svare på spørsmål og hjelpe til hvis det blir krise. Du skal gjøre alle oppgaver med barnet, og planlegge ting som utetid, måltider, lek og søvn.

Derfor skal du ikke be meg om å skifte bleier, sette barnet i vogna, gi barnet mat så du får spise, legge barnet imens du tar en telefon. Det er ikke VI som har samvær, det er DU. 

Anonymkode: 15142...9e0

Når det er gjort flere ganger?

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når det er gjort flere ganger?

Hvorfor forventer du et annet resultat da? Han vil jo ikke. 

Anonymkode: e3483...a29

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...