Gå til innhold

Null boligprisvekst i Oslo neste tre år - i beste fall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bygårdsmegler Anders Langtind mener det blir null vekst i boligprisene i Oslo neste tre år - i beste fall. Årsaken er at det skal selges veldig mange utleieboliger de nærmeste årene. Langtind spår at det vil selges 2–3.000 utleieboliger årlig frem til 2028. Det vil i så fall gi en tilbudsøkning på over 10 prosent hvert år.

Jeg bor 40 min syd for Oslo, og vurderer å flytte til Oslo etter hvert. Men hvis prisene der skal ligge flatt neste tre år, er det kanskje bedre å bo noen år til i nåværende bolig? Her jeg bor pleier boligprisene å stige sakte, men sikkert i takt med årlig lønnsøkning/inflasjon.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kommer-med-bombe-om-oslo-boliger/s/5-95-2467828

Anonymkode: 98c76...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo en sjanse å ta…. Er en annen tråd her inne hvor en har sittet og ventet på boligkrakk i Oslo i snart 15 år vel, «fordi noen sa det ville komme» en gang. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

xxx "mener det blir null vekst" - ja også en mening. Bryr meg mindre, har kjøpt vår siste bolig og beholder den til barna evt arver den.

Anonymkode: ecf8b...e08

Skrevet

Kan være Langtind får rett. For min del gir det mer mening å ha lenger perspektiv. SSB sine analyser peker på sentralisering (ca 4000 ekstra  personer i Oslo hvert år frem til 2050). 

Jeg ville prioritert eget behov for bolig fremfor potensiell avkastning på 3 år. Hva er bra ift pendling, familie, fritidstilbud, natur, stillhet, liv og røre +++. 

Har bodd i Oslo i 25 år nå, og eid de siste 15.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her står det det jeg også mener er sant. Så fort knappen for rentenedsettelse trykkes på, går det rett opp igjen. Sånn er det bare. Her nevnes tilbudssiden, og at den har bedret seg noe som følge av disse utleieboligene som har blitt lagt ut for salg. Men det vil ifølge sjeføkonom i Prognosesenteret, Nejra Macic, absorberes ganske raskt. Dermed går det bare en vei så fort renten justeres, uansett hvor mye du ønsker og hvor hardt du ber om det motsatte 😅 Skulle kanskje ikke ha sittet på gjerdet så lenge?

Screenshot fra VG-artikkel publisert for tre dager siden.

Screenshot_20250608_122136_VG.jpg

Anonymkode: e6903...fbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han svarte dog ikke på hva som skjer med alle de som mister leieboligen sin.

De blir ikke borte, neppe nullvekst, antagelig betydelig høyere.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, intet kan evig vokse. Smertegrensen er nådd for lengst.

Anonymkode: 7001e...0a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, det har det gjort i alle år. De kommer noen dupper, og det fortsetter å vokse. Noen ganger veldig sakte, andre ganger veldig fort. Bare vent til renta blir satt ned. Og nei, smertegrensen er på ingen måte nådd. Den eksisterer ikke.

• Liker 3
Skrevet

Det er innvandringen som driver boligprisene. Og innvandringen viser ingen tegn til å avta, tvert i mot.

Argumentet til denne «eksperten» er at flere utleieboliger blir solgt. Men det som han overser (med vilje?), er jo at de som nå leier, også trenger bolig. Skal de som nå leier, flytte ut av Oslo?

Rentenivået har liten eller ingen innvirkning på boligprisene. Det er kommunene som kjøper opp boliger til innvandrere, og kommunene klarer alltid å skaffe penger til boligkjøp for innvandrere. Men det som skjer, og som er en bevisst politikk fra myndighetenes side, er at nordmenn blir presset ut av Oslo og andre storbyer til fordel for innvandrere.

Det er vanskelig å forstå boligprisutviklingen, for avisene skriver om ting som er irrelevante for boligprisene, som lønninger, rentenivå osv. Det som driver boligprisene, nemlig innvandring, nevner man ikke.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
amit skrev (18 minutter siden):

Det er innvandringen som driver boligprisene. Og innvandringen viser ingen tegn til å avta, tvert i mot.

Argumentet til denne «eksperten» er at flere utleieboliger blir solgt. Men det som han overser (med vilje?), er jo at de som nå leier, også trenger bolig. Skal de som nå leier, flytte ut av Oslo?

Rentenivået har liten eller ingen innvirkning på boligprisene. Det er kommunene som kjøper opp boliger til innvandrere, og kommunene klarer alltid å skaffe penger til boligkjøp for innvandrere. Men det som skjer, og som er en bevisst politikk fra myndighetenes side, er at nordmenn blir presset ut av Oslo og andre storbyer til fordel for innvandrere.

Det er vanskelig å forstå boligprisutviklingen, for avisene skriver om ting som er irrelevante for boligprisene, som lønninger, rentenivå osv. Det som driver boligprisene, nemlig innvandring, nevner man ikke.

Tulling med en "ørliten" besettelse? 🤣 Uansett, det er en del av det ja. Men det er et rentesensitivt boligmarked også. Og boligregulering i Oslo tar mange år. Og det er massiv boligmangel. Så du kan roe ned de bastante "ekspertuttalelsene" dine litt, selv om jeg er enig i at økning av folketall og behovet for bosteder har økt. 

AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (På 8.6.2025 den 9.39):

Ja, det er jo en sjanse å ta…. Er en annen tråd her inne hvor en har sittet og ventet på boligkrakk i Oslo i snart 15 år vel, «fordi noen sa det ville komme» en gang. 

Lenger enn det også. Kjenner de som har sittet på gjerdet siden begynnelsen av 2000, fordi det jo skulle komme et krakk...Nei, det er stor risiko å ta å vente flere år.

Anonymkode: ea5b9...ddb

AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (På 8.6.2025 den 9.39):

Dette. Har hørt om boligkrakk i Oslo siden 2010 og det har aldri skjedd. Derimot, har jeg bor så har rekkehus økt fra 4 millioner (da var det bygd nytt) og de selges nå for 12 millioner :) 

Anonymkode: 7845f...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.12):

Nei, vanlige folk har jo råd. De fleste eier bolig.

Smertegrensen er det veldig lenge til.

Anonymkode: 2e589...29f

Skrevet
amit skrev (2 timer siden):

Ehh, så vidt jeg vet, HAR den avtatt. Strengt tatt ser vi ingen tegn på at den skal øke.

For øyeblikket er største andelen innvandrere Ukrainere. Og selv om lengden på krigen har ført til at en større og større prosentandel vil forbli i landet, må vi forvente at relativt mange vil forlate når den er over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel få som har gått på en større smell i privatøkonomien sin enn de som har skullet vente på denne voldsomme nedkjølingen i boligmarkedet de siste 10-15-20 årene. Klart det vil svinge litt over lang nok tid, og intet tre vokser inn i himmelen (i hvert fall ikke i samme fart hele veien), men jeg hadde hadde aldri i verden tatt sjansen på å prøve å treffe med timingen på det her. Hadde det vært bred enighet blant alle med peiling om at dette kom til å skje, greit nok, men det er det virkelig ikke.

Anonymkode: 9c77e...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn elsker innvandring, men en velferdsstat og fri innvandring er ikke kompatible.

Og det hjelper ikke å si "flytt ut av Oslo" heller. Prisene øker der også om det ikke er ubeboelige rønner. Og de er det mange av. De fleste har ikke penger til både kjøp og oppussing.

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (16 minutter siden):

Ehh, så vidt jeg vet, HAR den avtatt. Strengt tatt ser vi ingen tegn på at den skal øke.

For øyeblikket er største andelen innvandrere Ukrainere. Og selv om lengden på krigen har ført til at en større og større prosentandel vil forbli i landet, må vi forvente at relativt mange vil forlate når den er over.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Som du ser er innvandringen enorm, uansett hvordan du snur og vender på det. Innvandrere og deres etterkommere utgjør snart en fjerdedel av Norges befolkning, og denne endringen har skjedd i løpet av få år.

Anonymkode: e0912...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Som du ser er innvandringen enorm, uansett hvordan du snur og vender på det. Innvandrere og deres etterkommere utgjør snart en fjerdedel av Norges befolkning, og denne endringen har skjedd i løpet av få år.

Anonymkode: e0912...e4a

Og ta det rolig, ingen reiser frivillig tilbake selv om krigen skulle ta slutt. De har ikke nav der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...