Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er "avspasering".

AnonymBruker
Skrevet

Lærere på småtrinnet og på ungdomskole/vgs jobber jo ikke like mye, og har derfor mer fri.

Anonymkode: 23dfb...68b

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (13 minutter siden):

Det betyr null familietid, ja. Veldig mye kveldsarbeid i perioder.

Dessuten har jeg aldri i mine 11 år som lærer hatt full vinter, høst- eller juleferie. Det er alltid noe retting eller forberedelse som må gjøres. 

Det betyr absolutt ikke null familietid. Jeg er takknemlig for at jobben min som lærer gjør at jeg kan følge opp barna mine veldig tett, faktisk. Jeg jobber fem minutters sykkeltur fra huset vårt, går hjem klokken 14 to dager i uken (ellers 15/1530) og gjør planleggingsarbeid på kveldene etter at barna er lagt. Tar gjerne noen gode økter i høst/vinter og sommerferie for å legge skuddsikre planer frem mot neste ferie, og på den måten har jeg ikke sånn ALT for mye å gjøre når det står på som verst midt i året. Jeg er kontaktlærer for 26 elever på 5. trinn. 

Anonymkode: 86bcf...e1d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det varierer litt. Er man faglærer på vgs, underviser i fag med bare motiverte elever, og det ikke har skjedd store endringer i læreplanmål osv så kan man nok kjøre på med mye av det samme opplegget år etter år- og slipper å bruke så mye tid på planlegging. 

Men er man sosiallærer eller kontaktlærer øst i Oslo feks så er det vanlig at man jobber 7:30-16:30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

75 elever

Og i mitt fylke får nå språklærere fort 130 elever hver uke. Jeg ville ikke anbefalt noen å bli lærer slik arbeidsvilkår og lønn er. Arbeidstida med mye styrt, men også mye fleksitid er det eneste godet igjen. 

Anonymkode: a825a...031

AnonymBruker
Skrevet

Tja...mannen min er ungdomsskolelærer, flere av vennene mine er lærere, og jeg jobber selv som lærer i perioder. Det er mye fri, og jeg tror en del her inne overdriver litt hvor mye de sitter med jobb utenom skoletid.

Hvis du må sitte med arbeid til langt på kveld i perioder utenom store innleveringer, karaktersetting og elevsamtaler, kan jeg få spørre hva du sitter med?

Jeg tenker faktisk at det er bra at lærere har såpass mye "fri" som de har, for det er en ekstremt intens jobb. Man er mentalt og fysisk utslitt etter en hel dag med undervisning og oppdragelse, og spesielt lærerne på 1.-4. trinn burde hatt enda lengre restitusjonstid, eventuelt flere pedagoger inne i klasserommet. Dagens barn er krevende, en stor andel foreldre er resignerte, og dagens reform funker ikke.

Anonymkode: cd3ef...ebf

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det betyr absolutt ikke null familietid. Jeg er takknemlig for at jobben min som lærer gjør at jeg kan følge opp barna mine veldig tett, faktisk. Jeg jobber fem minutters sykkeltur fra huset vårt, går hjem klokken 14 to dager i uken (ellers 15/1530) og gjør planleggingsarbeid på kveldene etter at barna er lagt. Tar gjerne noen gode økter i høst/vinter og sommerferie for å legge skuddsikre planer frem mot neste ferie, og på den måten har jeg ikke sånn ALT for mye å gjøre når det står på som verst midt i året. Jeg er kontaktlærer for 26 elever på 5. trinn. 

Anonymkode: 86bcf...e1d

Fint for deg, men det betyr jo ikke at jeg tar feil i min hverdag? 
Jeg har 130 elever hvert år, alle skal ha tre karakterer i faget jeg underviser i. I tillegg er jeg kontaktlærer for 30, som skal følges opp ganske tett. 
Det er alt rundt som tar tid og krefter, undervisningen er veldig fin (og grunnen til at jeg holder ut). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy8 skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke dette med 0 familieliv? Hvis man enten starter tidlig eller jobber etter barna er lagt seg, får man jo ettermiddager og helger med familieliv? Mange som jobber mer enn 40 t i uka.

På skolen der jeg jobbet (barneskole) var det bundet arbeidstid på skolen fra kl 07.30 - 16.00 fire dager i uken, og en kort med bundet til 13.30. Dvs 40 timer bundet tid i uken. 

Skolen hadde en avtale om at bundet tid skulle utføres på skolen, slik at det ble lettere for alle å samarbeid om møter etc. Kunne jo ikke sette møter til skolens undervisningstid, så alle møter ble alltid avtalt mellom 15-16.00.

Dette fordi vi lærere ofte måtte steppe inn som vikar på sfo hvis noen var borte derfra, eller ta over for noen som var syke. 

Med denne arbeidstiden fikk jeg omtrent ikke sett barnet mitt på 1,5 år fire dager på rad, da han fikk så lange dager i bhg at han la seg utslitt kl 18. Far kjørte i bhg og hentet for jeg rakk ikke levere i bhg før jeg måtte bære på jobb, da måtte barnehagen åpnet tidligere. Så ca en time fikk vi hvor vi skulle spise sammen, kose, leke, osv.

Jeg sluttet. 

Anonymkode: e46f1...c33

AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (1 time siden):

Og de som jobber som assistent / fagarbeider i BÅDE skole og SFO får en spesiell brøk, og enda verre vilkår.
Timeplanen i skolen legges i time x 2,37 = stillingsprosent, mens SFO er ordinært og regnes time x 2,67 (37,5-timers uke).
Dette gir ofte en gjennomsnittlig 40-timers uke, og med ubetalt matpause i tillegg blir dagene lange og krevende, 8,5 timer på jobb hver dag.

Og så kommer skoleferien, der du har fri (avspasering) fra skolestillinga, men må jobbe "dine" SFO-timer. Så mens læreren har fri, må du jobbe dine prosenter på SFO. Dermed har du ikke lang vinterferie, høstferie, juleferie osv, og må jobbe i endene av sommerferien. Det blir kanskje 2 dager vinterferie og 3 dager høstferie og 5 uker sommerferie - dager du har arbeida inn da skolestillinga gir 42,5 timer pr uke.
Det er også så personavhengig og låste timeplaner at fri ellers i året ofte er helt umulig.

Dette stemmer da ikke? Der jeg jobber, har fagarbeidere 37,5 timer tilstedeværelse i uken i 100 prosent stilling. Altså betalt pause i de timene. Men kanskje det er forskjellig fra kommune til kommune, men det hørtes veldig merkelig ut.

Anonymkode: 12c43...d8d

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanskelig å jobbe 9 timer om dagen og ha familieliv.

Jeg er på kontoret ca 8.30-15.30 og jobber hjemmefra 20.00-22.00 f. Eks

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barn av en lærer og en selvstendig næringsdrivende. Det siste er nok grunnen til at læreren kunne være lærer på grunn av fleksibel arbeidstid til selvstendig næringsdrivende. 

Alle ferier og planleggingsdager i løpet av året satt min forelder enten hjemme med oppgaveretting og planlegging. Ofte til langt på kveldene slik at for eksempel fredag i vinterferien kunne brukes til å være med oss barna. Sommerferien startet senere og ble avsluttet tidligere enn for oss barna. Kvelder og helger ble ofte benyttet på hjemmekontoret.

Etter min mening får lærere alt for dårlig betalt. 

Anonymkode: a2550...ce8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høstferien, vinterferien og påskeferien går i hvert fall med til retting og annet "papirarbeid" etter at jeg fikk barn. Før jeg fikk barn kunne jeg jobbe inn feriene, men jeg har ikke sjans til det lenger. Husk at det er en del røde dager i påsken og julen, så disse dagene er det ikke bare lærerne som får på toppen av de 5 ukene, det gjelder også andre yrkesgrupper. 

Og så må jeg legge til at dersom jeg bare skulle velge yrke etter arbeidstid, så hadde jeg heller valgt min manns jobb. Han jobber i privat sektor og har 7,5 time arbeidsdag i utgangspunktet, men mye fleksitid og en del arbeidsoppgaver som kan gjøres på PC fra hvor som helst.  Han har mulighet til å jobbe overtid, som han enten kan ta ut i lønn eller avspasering. I tillegg har han 5 uker ferie ila året og fri alle røde dager + enkelte inneklemte dager. 

Anonymkode: 7b7db...7b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg det er mye overdrivelse i hvor mye lærere jobber hjemmefra, ingen ville blitt lærer hvis det innebar å ha null familietid eller fritid. Jeg jobber selv på en skole, og det er sjelden å se lærere på ettermiddag, kveld og i helger på skolen, det er ofte noen få gjengangere som sitter utover ettermiddagen. 

Anonymkode: 8ecc4...17d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke være lærer for å jobbe mellom 9-10 timer hver dag. I enkelte bransjer er det ganske normalt.  Lærerene har den fordelen at det er fri når det er fri, men i gjengjeld ikke overtidsbetalt osv.  mens i min bransje er det enten overtid eller bakt inn i ei fastlønn. Ikke mer ferie. 

Anonymkode: e52e4...b03

Og så har du bransjer hvor du både får overtid innbakt i lønn og mer ferie. Hos oss blir alle med overtid innbakt i lønn kompensert med to uker ekstra ferie, i tillegg til ekstra ferieuke for ledere. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan sammenligne det med andre yrker. Jeg jobber for eksempel mellom 45 og 50 timer i uka. Om jeg skrev opp ekstra timer som avspasering så kunne jeg også tatt ut mye mere fri fra jobb. Jeg skriver det opp som overtid til utbetaling, noe lærere ike har anledning til å gjøre, og får det dermed utbetalt i penger og ikke i fritid.

Lærere har altså samme antall ferieuker som alle oss andre. Men de har timer til avspasering, som de må ta ut (de får altså ikke velge selv, som mange av oss andre kan gjøre) når ungene har ferie. 

Nå har lærere heller ikke alltid fri selv om ungene har fri. 

Anonymkode: a79a1...309

Det er jo ikke sammenlignbart. Du jobber timemessig flere timer i året enn en lærer, pga overtiden. Lærere jobber ikke overtid, de jobber et komprimert arbeidsår. En del helsearbeidere gjør det samme, særlig med årsturnus. Med gjennomsnittsberegning kan de jobbe mange ekstra timer i uka mot lengre friperioder. Men antall timer i året er det samme. 

Det du jobber er jo reell overtid. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja...mannen min er ungdomsskolelærer, flere av vennene mine er lærere, og jeg jobber selv som lærer i perioder. Det er mye fri, og jeg tror en del her inne overdriver litt hvor mye de sitter med jobb utenom skoletid.

Hvis du må sitte med arbeid til langt på kveld i perioder utenom store innleveringer, karaktersetting og elevsamtaler, kan jeg få spørre hva du sitter med?

Jeg tenker faktisk at det er bra at lærere har såpass mye "fri" som de har, for det er en ekstremt intens jobb. Man er mentalt og fysisk utslitt etter en hel dag med undervisning og oppdragelse, og spesielt lærerne på 1.-4. trinn burde hatt enda lengre restitusjonstid, eventuelt flere pedagoger inne i klasserommet. Dagens barn er krevende, en stor andel foreldre er resignerte, og dagens reform funker ikke.

Anonymkode: cd3ef...ebf

Det er nok ekstremt individuelt. Broren min er også lærer og jobber definitivt ikke 43 timer i uka. 🙈 Han sier det samme som deg, at mange lærere overdriver arbeidsmengden. Men han er nok ikke så pliktoppfyllende. Har en god venninne som også er lærer og hun jobber nok mer (i snitt) enn de 43 timene. Hun er alltid godt forberedt og bruker mye tid på ulike opplegg, mens broren min tar mye mer på sparket og det har han alltid gjort. 

Anonymkode: 8fd47...ace

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer da ikke? Der jeg jobber, har fagarbeidere 37,5 timer tilstedeværelse i uken i 100 prosent stilling. Altså betalt pause i de timene. Men kanskje det er forskjellig fra kommune til kommune, men det hørtes veldig merkelig ut.

Anonymkode: 12c43...d8d

Jeg var fagarbeider i kommunal barneskole/SFO i 20 år. I de 3 siste årene fikk vi dispans for betalt matpause pga krevende barnegruppe. Det førte i mitt tilfelle litt for ofte til ikke pause, som jo er ulovlig om du jobber mer enn 5,5 timer på en dag. Men standarden er ubetalt matpause for fagarbeider og ufaglært ja.

Pr i dag jobber jeg i teknisk avdeling som fagarbeider i samme kommune, og vi har 37,5 timer pluss ubetalt matpause. På jobb 07:30 - 15;30 hver dag.

Endret av Tekumseh79
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her tror jeg det er mye overdrivelse i hvor mye lærere jobber hjemmefra, ingen ville blitt lærer hvis det innebar å ha null familietid eller fritid. Jeg jobber selv på en skole, og det er sjelden å se lærere på ettermiddag, kveld og i helger på skolen, det er ofte noen få gjengangere som sitter utover ettermiddagen. 

Anonymkode: 8ecc4...17d

På skolen min har vi ikke lov til å være på skolen for å jobbe i helgene. Skolen er stengt, noe som er veldig upraktisk for min del. Det er ikke rart du ikke ser dem på skolen hvis de faktisk jobber hjemmefra.

Uansett. De aller fleste lærere jeg kjenner, og som jeg jobber sammen med, jobber en god del hjemmefra, i tillegg til tiden på skolen. MEN, det er stor forskjell på en kontaktlærer og en faglærer. Det sier faglærerne på skolen min også; de orker ikke arbeidsmengden kontaktlærerfunksjonen bringer med seg.

Det er en grunn til at det blir mer og mer upopulært å være kontaktlærer. Jeg er kontaktlærer, og du må jo gjerne bytte med meg, altså. Ta gjerne over mine oppgaver. 

Jeg blir så irritert over folk som skal minimere mitt arbeid og min arbeidstid. 

Jeg har jobbet i det private i 14 år før jeg ble lærer. Det er peanøtter sammenlignet med lærerjobben. Virkelig peanøtter.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Undervisningsfri er ikke det samme som arbeidsfri. 

Som lærer har jeg en rekke tidsfrister, mange av disse fristene ligger strategisk rett etter skoleferiene. Noe som gjør at det jobbes relativt mye i høstferie, vinterferie og påskeferie. Noen ganger også i juleferien, om jeg ikke er ajour. Vi prøver å gjøre oss ferdig med terminprøve og de store vurderingene før jul, men noen ganger går det ikke opp med timeplanen. 

Nå i pinsen, hvor de fleste har fri, har jeg hatt flere møter på teams. Vi er midt i eksamen og det er karakteroppgjør, mye som skal på plass på kort tid. 

Vi er to lærere i min husstand, begge jobber i videregående skole. Det kreves hard planlegging for å få terminprøver og eksamen til å gå opp, sånn at vi i tillegg kan ta vare på egne barn.

Jeg tror mange som ikke jobber i skolen, ikke forstår hvor mange tilleggsoppgaver det er. Minst tid bruker vi i klasserommet til å undervise. Det er leit, det er strengt tatt i klasserommet jeg trives best. 

Anonymkode: 2e18f...bbc

Sånn er det jo for veldig mange. Mannen min er leder og må være tilgjengelig hele døgnet. Jeg jobber ofte litt på kveldstid eller i helger. Bare at vi har ikke fri alle ferie og lang sommerferie i tillegg.

Anonymkode: 9edf7...161

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er det ikke slik i alle jobber da? Ingen andre som vet hva det egentlig går ut på jobben? Jeg får høre at herregud. Du står jo bare å dele ut sanghefter. Du tjener godt for å gjøre det. Jeg jobber i begravelsesbyrå. Å dele ut sanghefter i en begravelse er 1 % av jobben jeg gjør. 

Anonymkode: 04840...805

Enig. Jeg jobber i akademia. Alle tror jeg har kjempegod tid, hvis jeg har 4-6 timer med undervisning i uka. Men de timene jeg underviser studentene er bare toppen av isfjellet. 
Dessuten blir folk sjokkert når jeg sier til dem at jeg har fem uker ferie, for alle tror jeg har «lærerferie», som de kaller det. Vel. Jeg er ikke lærer. 

Anonymkode: e7e0d...b34

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det jo for veldig mange. Mannen min er leder og må være tilgjengelig hele døgnet. Jeg jobber ofte litt på kveldstid eller i helger. Bare at vi har ikke fri alle ferie og lang sommerferie i tillegg.

Anonymkode: 9edf7...161

Men da skriver du vel opp timene du jobber på kveldstid? Og får overtidsbetalt. Eller avspasering. Som du feks kan bruke i høstferien...

Anonymkode: c6b51...696

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det betyr 0 familieliv utenom ferier. Kan dette stemme? 

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...