Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det jeg ikke vet eller har forstått? Lærere har som jeg har forstått en årsarbeidstid på 1950 timer og 5 ukers ferie. De har fri opptil 10 dager i julen, høstferie uke som er 5 dager, vinterferie 5 dager, påskefri 3 dager og sommerferie 8 uker. Det betyr at 1950 timer skal fordeles på ca 40-41 uker. Det betyr en arbeidstid per uke på mellom 45 -48 timer. Altså at hver lærer jobber mellom 9 og 9,75 timer hver dag. Det betyr 0 familieliv utenom ferier. Kan dette stemme? 

Anonymkode: b3ba5...53a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærere har komprimert arbeidsår, og en arbeidsuke er 43,5 timer. En god del av denne tiden styrer man selv, og de fleste lærere jobber derfor i skolens ferier (utenom sommerferien) og i helger. 

Det ville vært vanskelig for meg å være lærer (på vgs) hvis ikke partneren min var innstilt på at hun i perioder må ta mye mer ansvar for barna våre enn jeg gjør. Det gjelder for eksempel nå på våren, når jeg er sensor på eksamen, skal sette standpunktkarakter på 75 elever, forberede dem til muntlig eksamen, være sensor på muntlig eksamen på andre skoler enn min egen osv. Men så vet partneren min til gjengjeld at jeg tar mye ansvar i ukene før hennes ferie, i skolens ferier osv. Men ja - jobben min går utover familielivet. Men det gjør mange jobber. 

Anonymkode: 254a4...c52

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Undervisningsfri er ikke det samme som arbeidsfri. 

Som lærer har jeg en rekke tidsfrister, mange av disse fristene ligger strategisk rett etter skoleferiene. Noe som gjør at det jobbes relativt mye i høstferie, vinterferie og påskeferie. Noen ganger også i juleferien, om jeg ikke er ajour. Vi prøver å gjøre oss ferdig med terminprøve og de store vurderingene før jul, men noen ganger går det ikke opp med timeplanen. 

Nå i pinsen, hvor de fleste har fri, har jeg hatt flere møter på teams. Vi er midt i eksamen og det er karakteroppgjør, mye som skal på plass på kort tid. 

Vi er to lærere i min husstand, begge jobber i videregående skole. Det kreves hard planlegging for å få terminprøver og eksamen til å gå opp, sånn at vi i tillegg kan ta vare på egne barn.

Jeg tror mange som ikke jobber i skolen, ikke forstår hvor mange tilleggsoppgaver det er. Minst tid bruker vi i klasserommet til å undervise. Det er leit, det er strengt tatt i klasserommet jeg trives best. 

Anonymkode: 2e18f...bbc

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Undervisningsfri er ikke det samme som arbeidsfri. 

Som lærer har jeg en rekke tidsfrister, mange av disse fristene ligger strategisk rett etter skoleferiene. Noe som gjør at det jobbes relativt mye i høstferie, vinterferie og påskeferie. Noen ganger også i juleferien, om jeg ikke er ajour. Vi prøver å gjøre oss ferdig med terminprøve og de store vurderingene før jul, men noen ganger går det ikke opp med timeplanen. 

Nå i pinsen, hvor de fleste har fri, har jeg hatt flere møter på teams. Vi er midt i eksamen og det er karakteroppgjør, mye som skal på plass på kort tid. 

Vi er to lærere i min husstand, begge jobber i videregående skole. Det kreves hard planlegging for å få terminprøver og eksamen til å gå opp, sånn at vi i tillegg kan ta vare på egne barn.

Jeg tror mange som ikke jobber i skolen, ikke forstår hvor mange tilleggsoppgaver det er. Minst tid bruker vi i klasserommet til å undervise. Det er leit, det er strengt tatt i klasserommet jeg trives best. 

Men er det ikke slik i alle jobber da? Ingen andre som vet hva det egentlig går ut på jobben? Jeg får høre at herregud. Du står jo bare å dele ut sanghefter. Du tjener godt for å gjøre det. Jeg jobber i begravelsesbyrå. Å dele ut sanghefter i en begravelse er 1 % av jobben jeg gjør. 

Anonymkode: 04840...805

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det jeg ikke vet eller har forstått? Lærere har som jeg har forstått en årsarbeidstid på 1950 timer og 5 ukers ferie. De har fri opptil 10 dager i julen, høstferie uke som er 5 dager, vinterferie 5 dager, påskefri 3 dager og sommerferie 8 uker. Det betyr at 1950 timer skal fordeles på ca 40-41 uker. Det betyr en arbeidstid per uke på mellom 45 -48 timer. Altså at hver lærer jobber mellom 9 og 9,75 timer hver dag. Det betyr 0 familieliv utenom ferier. Kan dette stemme? 

Ja, stemmer. Jeg er lærer på videregående og har små barn. Det er fint i ferien såklart, men resten av året har jeg sjelden fri - dvs jeg jobber alle kvelder og alle helger for å få det til å gå noenlunde opp. Mannen er lege og jobber vanlig arbeidsdag,så han må jo bidra mye i helger. Han jobber en god del mindre enn meg i ukedagene, siden han bare jobber fra 08-16 (ikke turnus). Jeg retter også i høstferie og vinterferie og juleferie. Men deilig å ha lang sommerferie da, da kan jeg være tilstede mye :-)

Endret av Lillibetha
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke være lærer for å jobbe mellom 9-10 timer hver dag. I enkelte bransjer er det ganske normalt.  Lærerene har den fordelen at det er fri når det er fri, men i gjengjeld ikke overtidsbetalt osv.  mens i min bransje er det enten overtid eller bakt inn i ei fastlønn. Ikke mer ferie. 

Anonymkode: e52e4...b03

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lærere har 33 timer uken. Feier som vil påske, høst og vinterferie er ikke nødvendigvis helt fri, det kan brukes til retting, planlegging osv. Sommerferien er nok den som er helt fri siden det ikke finnes elevarbeid å følge opp da.

Anonymkode: 61f43...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men er det ikke slik i alle jobber da? Ingen andre som vet hva det egentlig går ut på jobben? Jeg får høre at herregud. Du står jo bare å dele ut sanghefter. Du tjener godt for å gjøre det. Jeg jobber i begravelsesbyrå. Å dele ut sanghefter i en begravelse er 1 % av jobben jeg gjør. 

Anonymkode: 04840...805

Jeg vil tro det er sånn i svært mange jobber. Folk ser noe og oppfatter det som en sannhet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønte ikke dette med 0 familieliv? Hvis man enten starter tidlig eller jobber etter barna er lagt seg, får man jo ettermiddager og helger med familieliv? Mange som jobber mer enn 40 t i uka.

• Liker 11
Skrevet

Lærerne jobber inn avspasering uten overtidstillegg hver eneste dag, og ofte er lærer på jobb søndag kveld for å forberede neste uke, uten helgetillegg. De har litt over en time tvungen innarbeiding til tvungen avspasering hver dag.

Og de som jobber som assistent / fagarbeider i BÅDE skole og SFO får en spesiell brøk, og enda verre vilkår.
Timeplanen i skolen legges i time x 2,37 = stillingsprosent, mens SFO er ordinært og regnes time x 2,67 (37,5-timers uke).
Dette gir ofte en gjennomsnittlig 40-timers uke, og med ubetalt matpause i tillegg blir dagene lange og krevende, 8,5 timer på jobb hver dag.

Og så kommer skoleferien, der du har fri (avspasering) fra skolestillinga, men må jobbe "dine" SFO-timer. Så mens læreren har fri, må du jobbe dine prosenter på SFO. Dermed har du ikke lang vinterferie, høstferie, juleferie osv, og må jobbe i endene av sommerferien. Det blir kanskje 2 dager vinterferie og 3 dager høstferie og 5 uker sommerferie - dager du har arbeida inn da skolestillinga gir 42,5 timer pr uke.
Det er også så personavhengig og låste timeplaner at fri ellers i året ofte er helt umulig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy8 skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønte ikke dette med 0 familieliv? Hvis man enten starter tidlig eller jobber etter barna er lagt seg, får man jo ettermiddager og helger med familieliv? Mange som jobber mer enn 40 t i uka.

Jeg klarer fint å få til familieliv ved siden av lærerjobben. Det har tatt meg noen år å få til en god struktur. I noen perioder er det der i mot svært vanskelig å være like tilgjengelig, både fysisk og mentalt. 

Jeg har mammatid mellom kl 17.00-20.00 hver dag. Da er jeg avlogget. Med mindre det er noe som krever at jeg er fysisk på jobb.  Logger meg på fra kl 20.00 og jobber 2-3 timer da, alt etter som hva som må gjøres.

I helgene jobber jeg ikke på dagtid, da er det familietid.

Nå når det er eksamenstid, er det ikke mye tid til overs til barna, men det er snakk om to uker. Vi får ta det igjen etter 20.juni.

Skoleavslutning til eget barn får jeg ikke med i år, da jeg har avgangselever og det er forventet at jeg er på jobb. 

Det er vel en grunn til at ingen av mine tre barn kommer til å bli lærere :) 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette er en klassisk øvelse i å telle "fri" som fritid – uten å forstå hva som faktisk ligger bak læreryrket og årsverket.

Ja, lærere har en årsramme på 1687 timer pluss 5 uker ferie, som gjør at totalen kommer til 1950 timer. Men dette er ikke 1950 tilfeldige timer fordelt på uker med «fri». Arbeidstiden er regulert i to deler: 38 uker med bundet tid på skolen (bl.a. undervisning, møter, tilsyn), og en god del ubundet tid til for- og etterarbeid – som ofte skjer hjemme, på kvelder og i helger. Så nei, lærere har ikke "fri" i høstferien, vinterferien eller julen – det er arbeidsdager som brukes til planlegging, retting og forberedelser.

(Når det gjelder sommeren: Lærere har fem uker ferie som alle andre, resten av sommeren jobbes det inn resten av året – nettopp ved å jobbe 45+ timers uker. Mange jobber langt mer enn 45 timer i uken i intensive perioder.)

Så nei, lærere har ikke 8 ukers "sommerferie", og de har slett ikke "fri" hver gang elevene har det. Å tro det, er omtrent som å tro at en kokk bare jobber når han faktisk står og rører i gryta.

Vil man diskutere realitetene i lærerarbeid, så bør folk starte med å forstå hvordan arbeidstiden faktisk er organisert – ikke regne seg frem til fantasitall basert på misforståelser.

Endret av Tradegy
  • Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sammenligne det med andre yrker. Jeg jobber for eksempel mellom 45 og 50 timer i uka. Om jeg skrev opp ekstra timer som avspasering så kunne jeg også tatt ut mye mere fri fra jobb. Jeg skriver det opp som overtid til utbetaling, noe lærere ike har anledning til å gjøre, og får det dermed utbetalt i penger og ikke i fritid.

Lærere har altså samme antall ferieuker som alle oss andre. Men de har timer til avspasering, som de må ta ut (de får altså ikke velge selv, som mange av oss andre kan gjøre) når ungene har ferie. 

Nå har lærere heller ikke alltid fri selv om ungene har fri. 

Anonymkode: a79a1...309

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Lillemy8 skrev (13 minutter siden):

Det er enormt krevende å jobbe i skolen da. Jeg tror med tanke på energibelastning burde full lærerstilling ha vært halve arbeidstida. Men det funker for mange, og det kan være like hardt i andre yrker.

De siste 20 åra har det blitt helt vilt i skolen. Ikke bare med oppførsel, grenseutprøving, vold og støy. Men personlig oppfølging, masete, krevende og anklagende foreldre, dokumentasjon opp i mente, massevis av møter, kartlegging og gud vet hva. Og det nedbemannes over en lav sko, når behovet for oppbemanning aldri har vært større.
Fengselsbetjent, politi, vekter og lærer begynner å bli samme kategori, bare at lærerne ikke har samme apparat rundt seg - kvinnedominert yrke vettu...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er det du ikke forstår?

Mannen og jeg har omsorg for et barn (hans sønn, min stesønn) med spesielle behov 50/50. Denne måneden 80/20. Vi får jo til familieliv, men ja, det krever at han ikke perioder tar mer enn meg.

Jeg jobber ca 50 timer i uka (tidligere 60, der jeg jobbet før). All jobb er selvfølgelig ikke undervisning, det er den miste jobben. Jeg er på jobb ca 08:15, og jobber til mellom 15 og 16. Etter undervisning er det gjerne møter. 

Etter bunden tid på skolen, går jeg gjerne hjem og jobber. Det vil si; jeg lager f.eks mat og gjør husarbeid, før jeg jobber på kvelden igjen når min stesønn har lagt seg.

Jeg jobber på småskoletrinnet, så jeg har ikke mange prøver å rette, men jeg har mye annet å gjøre. Mye av arbeidet jeg gjør, er arbeid man ikke ser så godt; lage og sette sammen kartleggingsprøver, og rette disse, lage materiale for elev(er) med spesielle behov, lage og gjøre i stand undervisningsopplegg (det blir sånn når man ikke har bøker lenger), lage både lekser og oppgaver i mange ulike nivå, kontakt med foreldre (det blir en del ila en dag), skriver rapporter av ulikt slag (nettopp ferdig med IOP'er og årsrapporter) osv. I tillegg kommer foreldremøter, avslutninger og veldig mye annet vi må gjøre ila året.

Ofte jobbes det i avspaseringsdagene. Det er alltid noe som må gjøres. 

Ferien er fem uker, i Osloskolen har vi endelig fått fem, 4 i juli og 1 i høstferien (tidligere var det bare 4 uker). Resten er avspasering. Jeg får ikke overtidsbetalt, unntaket er 17. mai, for omtrent halvparten av tiden jeg jobbet da.

Til sammenligning jobbet jeg minst 60 timer overtid i finansbransjen hver måned. Det var en lett jobb sammenlignet med lærerjobben. Det var selvfølgelig tøft, jobbet jo mye, men lærerjobben er for mye mer krevende, kanskje mest fordi man skal være så mye forskjellig på en gang; mamma og pappa, sosionom og helsepersonell, logoped og spesialpedagog, pedagog i det man jobber som, terapeut og gud-vet-hva.

Det er en givende og fin jobb, jeg elsker den, men den absolutt ikke for alle. Den er ikke så enkelt som andre vil ha det til. Spesielt ikke kontaktlærerrollen (som jeg har/er).

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (4 minutter siden):

Det er enormt krevende å jobbe i skolen da. Jeg tror med tanke på energibelastning burde full lærerstilling ha vært halve arbeidstida. Men det funker for mange, og det kan være like hardt i andre yrker.

De siste 20 åra har det blitt helt vilt i skolen. Ikke bare med oppførsel, grenseutprøving, vold og støy. Men personlig oppfølging, masete, krevende og anklagende foreldre, dokumentasjon opp i mente, massevis av møter, kartlegging og gud vet hva. Og det nedbemannes over en lav sko, når behovet for oppbemanning aldri har vært større.
Fengselsbetjent, politi, vekter og lærer begynner å bli samme kategori, bare at lærerne ikke har samme apparat rundt seg - kvinnedominert yrke vettu...

Det siste nye nå, er at man ikke leier inn vikar ved sykdom. Klassene slås sammen. En lærer på vgs kan bli stående med 30-60 elever alene, uten kompensasjon. Før ble vi spurt og fikk ekstra betalt. Nå er det bare forventet at vi gjør det, uten betaling og det er ingen som bryr seg om det passer inn i planen for dagen. Vi har heller ikke tilgang til elevlister og får dermed ikke ført fravær eller anmerkninger, noe som fører til fri flyt hos enkelte elever. 

Dette går spesielt hardt ut over de nye, unge lærerne som ikke tør å sette seg i mot. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De 1950 er inkl ferien (for alle arbeidstakere, ikke bare lærere), så derfor får du altfor mange timer å fordele på de ukene. Det opereres vanligvis med at 1687,5 timer er normalarbeidstid uten ferie, og at de fordeles på 38 undervisningsuker + 6 planleggingsdager. I snitt gir dette lærere en betalt arbeidstid på 43 timer i uka.

Om man klarer å holde seg til dette kan man klare å ha et ok familieliv, for eksempel ved å jobbe 7-16 flere dager i uka, men da får man ikke gjort en så god jobb som man ønsker. Er man heldig og jobber på en skole som er lite opptatt av bunden tid, så kan man styre dette selv og ta seg veldige korte dager i de periodene det er lite å gjøre, eller når man trengs mer hjemme. Da føles det mer holdbart ut med de ukene man knapt ser barna, for noen uker har (for meg på vgs) retting av vurderinger, møter med instanser, oppstart av nye temaer og planlegging av større prosjekter frem i tid på en gang, i tillegg til elever som trenger ekstra støtte faglig og sosialt, kollegaer som trenger hjelp og samarbeid og så er det på tide med en større opprydning på skolens lab for at den skal kunne brukes videre, som er ditt ansvar.  Ingenting av dette kan nødvendigvis utsettes eller tas tidligere, fordi det bygger på ting man har gjort rett før, så da blir det noen veldig travle perioder "gratis".

Anonymkode: bb116...e21

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som barn av to lærere husker jeg at mine foreldre alltid satt med noe arbeid på kveldstid. Det var stadig telefoner som måttes tas og ting som måtte planlegges til neste dag, de måtte stadig innom skolen for å ordne noe osv.

Også dersom de var syke måtte de planlegge hva vikaren deres skulle gjøre. 

Jeg valgte bort læreryrket av pga dette. Ja vi hadde lange ferier om sommeren, men det var vel det eneste positive. Alle de andre feriene jobbet de stort sett hjemmefra. 

Anonymkode: 264dd...e88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja. 

Det stemmer nok på sett og vis, men samtidig ikke.

Mitt barns lærer har små barn. Det er ikke få ganger i løpet av dette året at det har kommet meldinger fredag/lørdag/søndag kveld rundt 22-23. Altså etter ungene er i seng. (Mitt barn har en del ekstra oppfølging pga ufrivillig skolefravær og andre utfordringer som følge av ADHD og autisme.) 

Jeg sender aldri melding til lærer utenom 'vanlig kontortid' (man-fre 8-16), men det er langt fra alle foreldre som viser såpass hensyn til lærernes mulighet for fritid...

Å være lærer ser jeg for meg er en voldsom øvelse i å sette grenser for egen disponering av tid utenom bundet tid.

Anonymkode: e3c89...cbe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det betyr null familietid, ja. Veldig mye kveldsarbeid i perioder.

Dessuten har jeg aldri i mine 11 år som lærer hatt full vinter, høst- eller juleferie. Det er alltid noe retting eller forberedelse som må gjøres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...