Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det sånn mange tenker? Ikke mene for mye, ikke informere for mye, ikke gjøre mer enn man må?

Jeg jobber som leder og vi har en lederchat på Teams. Der kan man skrive inn litt forskjellig, det kan gjelde feil, problemer, generell informasjon til de andre. Man får ikke nødvendigvis svar, men virker som at min egen leder (vet ikke engang om vedkommende er lederen min rent formelt) prøver å svare på ting. Av og til bare en tommel opp, i noen tilfeller virker det som at vedkommende enten ikke vil eller "tør" å kommentere noe særlig.

Vi har regler for hvor mye pausetid de ansatte kan ta og vi registrerer pauseavvik om pausetiden blir for høy. Det de ansatte neppe vet, utenom et par stykker som jeg har snakket med nylig, er at vi kan registrere pausetid fra de kommer inn døra til de kommer i gang med arbeidet, som for eksempel kan være 5 min. Hvis de ansatte tar maks pausetid, så mye de har lov til, og i tillegg har for eksempel 5 min pausetid som de ikke vet at vi tar med, så blir det fort pauseavvik. Jeg nevnte dette i lederchatten, men vet ikke om noen kommer til å respondere noe særlig på det.

Er dette et eksempel på ting som folk bare holder kjeft om, ikke kommer med forslag til løsninger? Jeg får bare gjøre arbeidet mitt uten å ta opp ting?

Er dessverre litt kultur for ignorering på arbeidsplassen og jeg lurer på om jeg må holde en lavere profil. Så får heller den som fremstår som lederen min ta tak i ting, selv om vedkommende ikke nødvendigvis ser/skjønner hva som bør gjøres.

Anonymkode: 50c07...d80

Hvis jeg forstår dette riktig, så har du kommet med et konstruktvtit innspill på hvor økonomisk tap oppstår. Hvordan man omsetter denne kunnskapen til gevinst er en utfordring, det ikke nødvendigvis er en løsning på. Dette kan være en grunn til at man ikke snakker om det. En annen grunn kan være at det ikke foreligger en incentivstruktur som belønner mellomledere for å ha innovative løsninger eller komme med innspill. Det andre er at jo mer man holder arbeidere i øra, jo mer misnøye, så vinninga kan gå opp i spinninga. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det står altså kontroll av pause tid i stillingsinstruksen din ? Imponerende i 2025. 

Anonymkode: 38bd5...e71

Det er en av mine arbeidsoppgaver som sagt, vi er flere ledere som kontrollerer pausetidene, vi bytter på å ha den oppgaven.

Skrevet
PrivatiserAlt skrev (29 minutter siden):

Hvis jeg forstår dette riktig, så har du kommet med et konstruktvtit innspill på hvor økonomisk tap oppstår. Hvordan man omsetter denne kunnskapen til gevinst er en utfordring, det ikke nødvendigvis er en løsning på. Dette kan være en grunn til at man ikke snakker om det. En annen grunn kan være at det ikke foreligger en incentivstruktur som belønner mellomledere for å ha innovative løsninger eller komme med innspill. Det andre er at jo mer man holder arbeidere i øra, jo mer misnøye, så vinninga kan gå opp i spinninga. 

Se her, faktisk en som svarer på temaet.

Skrevet

Har dere høy turnover? Hvis ikke, så kan du regne med at det blir det av dette syke regimet. 

Anonymkode: 0f48f...84c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere høy turnover? Hvis ikke, så kan du regne med at det blir det av dette syke regimet. 

Anonymkode: 0f48f...84c

Ikke noe sykt regime og de har plenty med pausetid.

Skrevet

Denne tråden vet jeg jammen ikke om jeg skal ta seriøs eller ikke. Jo mer TS svarer, jo mer heller jeg mot trolling.

hvilken leder har ansvar for å holde kjøkkenet rent? Høres ut som ts er en assistent som tror hun har lederoppgaver.

og nei - det dere holder på med er ikke lovlig. Det hadde ALDRI stått seg i en arbeidsrettssak. 

Anonymkode: a31e7...173

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt er linken fra Datatilsynet relevant. 

Du er enten troll TS, eller bare ekstremt ung, uvitende og fullstendig naiv. Denne arbeidsplassen opererer på ulovlig vis. 

Anonymkode: 10290...c1d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne tråden vet jeg jammen ikke om jeg skal ta seriøs eller ikke. Jo mer TS svarer, jo mer heller jeg mot trolling.

hvilken leder har ansvar for å holde kjøkkenet rent? Høres ut som ts er en assistent som tror hun har lederoppgaver.

og nei - det dere holder på med er ikke lovlig. Det hadde ALDRI stått seg i en arbeidsrettssak. 

Jeg har ikke ansvar for generelt renhold, men kaffemaskinen og oppvaskmaskinen. Ellers tørker jeg bare kjapt over benken om den er veldig våt/grisete.

Ja, assistenter pleier jo å følge opp ansatte. Det gir mening. Du som gjør deg selv til latter her. Stillingstittelen tilsier at jeg er leder, jeg har også myndighet til å gi skriftlige advarsler.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er linken fra Datatilsynet relevant. 

Du er enten troll TS, eller bare ekstremt ung, uvitende og fullstendig naiv. Denne arbeidsplassen opererer på ulovlig vis. 

Anonymkode: 10290...c1d

Nei. Tenk deg om før du svarer, dette ser ikke bra ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal noen svare på trådens tema etter hvert også?

JA HADDE LIGGET LAVT I TERRENGET 

Anonymkode: bbab4...f81

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke ansvar for generelt renhold, men kaffemaskinen og oppvaskmaskinen. Ellers tørker jeg bare kjapt over benken om den er veldig våt/grisete.

Ja, assistenter pleier jo å følge opp ansatte. Det gir mening. Du som gjør deg selv til latter her. Stillingstittelen tilsier at jeg er leder, jeg har også myndighet til å gi skriftlige advarsler.

Nei. Tenk deg om før du svarer, dette ser ikke bra ut.

Nei for arbeidsgiveren din gjør det ikke det

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Registrering av arbeidstid og kontroll av pausetid er en av mine arbeidsoppgaver, og jeg har en del arbeidsoppgaver som både går på jevnlig oppfølging av de ansatte (det gjør jeg i snitt ca annenhver dag), teknisk "support", prosjektstyring, holde kjøkkenet i orden osv.

Så en slags vaktmester altså

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så en slags vaktmester altså

Ja, vaktmesterwannabeleder er stillingstittelen. Det er derfor jeg har myndighet til å gi skriftlige advarsler.

Mye dumskap i denne tråden for å være ærlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, vaktmesterwannabeleder er stillingstittelen. Det er derfor jeg har myndighet til å gi skriftlige advarsler.

Mye dumskap i denne tråden for å være ærlig.

Jeg er enig i at det er mye dumskap i denne tråden, men vi er nok ikke enig i hva som utgjør dumskap

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svarer ikke noe mer i denne tråden før moderator har kommet på banen. Her er det et alvorlig regelbrudd som må håndteres først.

Har du registrert at noen tok mer enn 5 minutter pause fra tråden uten å stemple ut?

Anonymkode: a6b13...965

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er mellomleder, kommunalt, og jeg grøsser av det du beskriver. Vi har også faste pausetider selvfølgelig, men jeg er ekstremt glad for at ingen tar tida på meg når jeg er på do, og om jeg møter en kollega på veien og vi faktisk snakker jobb og løser et problem/legger en kabal for dagen mens vi står i gangen, er det da også "pause"? I mine øyne er det jobb selv om jeg ikke sitter på "plassen min" mens jeg utfører den.

Selvfølgelig skal man ikke sluntre unna jobb, det er på ingen måte det jeg sier. Men jeg er veldig glad bedriften min ikke er et "mini-Nord-Korea" hvor hver bevegelse overvåkes (tar folk pause om de må snyte seg pga forkjølelse/allergi også, og dermed bruker et minutt på å gjøre det og vaske hender etterpå?)

Nei, der hadde jeg ikke vært lenge! (og jeg jobber definitivt "for mye" og ikke for lite på min arbeidsplass, men det overvåkes ikke!)

Anonymkode: 01ad9...a74

• Liker 6
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva slags arbeidsplass er det som har et slikt naziregime? 

Anonymkode: b1fda...9d9

Og som samtidig lurer på hvorfor folk holder hodet lavt og ikke bidrar mer en nødvendig. Jeg ville nok kun fokusert på å unngå pauseavvik. Høres ut som om det er det eneste som betyr noe, ikke at det faktisk blir skapt noe av verdi. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Hengebuksvinet skrev (8 timer siden):

Er det dere som har de kinobillett- belønningene også?

Høres veldig rotete ut på toppen. Klarer dere "ledere" å levere gode resultater? Om hele jobben er låst til dataen, er det kanskje bra om folk beveger seg litt? Jeg er en person som sjelden tar mer enn 15 minutter matpause, men har man ikke rett til småpauser i tillegg? Som for eksempel å kunne gå på do?

Og ja, dere bør selvfølgelig informere de ansatte om hvordan de ligger an. Ellers har vel ikke systemet noen funksjon.

Jo, det har man. I tillegg til lovfestet 30 min lunsjpause er det lovfestet at man har 5 minutter pause pr. time. Og så er det selvsagt lov å skravle med kollegaer, strekke på beina, ta seg en kaffe, gå på do etc. utover dette.

TS, dette høres ut som arbeidsplassen fra helvete. Og den overvåkningen som bedrives er ulovlig.

Kom deg vekk, og rapporter arbeidsplassen.

Endret av Turkis Sau
.
  • Liker 4
Skrevet

At du i det hele tatt går med på dette når du er i ledergruppen! Dette er så ugreit som det kan bli. Du er del av dette og du viser det gjennom tråden ved å forsvare overvåkingen. Du unner ikke arbeidstakerne deres noe annet enn å produsere. Du kunne like så godt vært leder på en klesfabrikk i Kina. Du mangler kompetanse om arbeidsmiljø og burde ikke vært ansatt som leder i det hele tatt. Men med lederne over deg så er det heller ikke rart at det har skjedd. Dere rotter dere vel sammen og himler med øynene om en ansatt har 20min pausetid utenom lovpålagt lunsj. Hvor 2x5 minutter er toalettbesøk, 5minutter er faglig snakk med kollega og 5minutter er div som å hente vann, informere en leder om noe eller svare raskt på en telefon fordi barnehagen ringer. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Turkis Sau skrev (46 minutter siden):

Jo, det har man. I tillegg til lovfestet 30 min lunsjpause er det lovfestet at man har 5 minutter pause pr. time. Og så er det selvsagt lov å skravle med kollegaer, strekke på beina, ta seg en kaffe, gå på do etc. utover dette.

TS, dette høres ut som arbeidsplassen fra helvete. Og den overvåkningen som bedrives er ulovlig.

TS er med på galskapen og gir ansatte som har vært borte fra skjermen i 5 min advarsel. 

Anonymkode: b1fda...9d9

• Liker 1
Skrevet
Turkis Sau skrev (2 timer siden):

What? Hvor faen står det?
Jeg har ikke 5 min pause per time de dagene jeg jobber poliklinikk på sykehus?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...