AnonymBruker Skrevet 8. juni #1 Skrevet 8. juni Er det sånn mange tenker? Ikke mene for mye, ikke informere for mye, ikke gjøre mer enn man må? Jeg jobber som leder og vi har en lederchat på Teams. Der kan man skrive inn litt forskjellig, det kan gjelde feil, problemer, generell informasjon til de andre. Man får ikke nødvendigvis svar, men virker som at min egen leder (vet ikke engang om vedkommende er lederen min rent formelt) prøver å svare på ting. Av og til bare en tommel opp, i noen tilfeller virker det som at vedkommende enten ikke vil eller "tør" å kommentere noe særlig. Vi har regler for hvor mye pausetid de ansatte kan ta og vi registrerer pauseavvik om pausetiden blir for høy. Det de ansatte neppe vet, utenom et par stykker som jeg har snakket med nylig, er at vi kan registrere pausetid fra de kommer inn døra til de kommer i gang med arbeidet, som for eksempel kan være 5 min. Hvis de ansatte tar maks pausetid, så mye de har lov til, og i tillegg har for eksempel 5 min pausetid som de ikke vet at vi tar med, så blir det fort pauseavvik. Jeg nevnte dette i lederchatten, men vet ikke om noen kommer til å respondere noe særlig på det. Er dette et eksempel på ting som folk bare holder kjeft om, ikke kommer med forslag til løsninger? Jeg får bare gjøre arbeidet mitt uten å ta opp ting? Er dessverre litt kultur for ignorering på arbeidsplassen og jeg lurer på om jeg må holde en lavere profil. Så får heller den som fremstår som lederen min ta tak i ting, selv om vedkommende ikke nødvendigvis ser/skjønner hva som bør gjøres. Anonymkode: 50c07...d80
AnonymBruker Skrevet 8. juni #2 Skrevet 8. juni Ser at jeg glemte å nevne at jeg foreslo å informere de ansatte om den ekstra pausetiden vi tar med i regnestykket, slik at det ikke blir for mange pauseavvik. Slike forslag bør jeg kanskje bare droppe, selv om jeg mener at det er riktig å foreslå slikt. Anonymkode: 50c07...d80
AnonymBruker Skrevet 8. juni #3 Skrevet 8. juni Hvordan måler dere "pauseavvik"? Anonymkode: 22f6b...19c 18 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Trodde alle hadde regler for hvor lang pause man har i arbeidstiden, men har likevel aldri opplevd å overvåkes. Anonymkode: 5be3c...5ba 15
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan måler dere "pauseavvik"? Anonymkode: 22f6b...19c AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trodde alle hadde regler for hvor lang pause man har i arbeidstiden, men har likevel aldri opplevd å overvåkes. Anonymkode: 5be3c...5ba Vi ser minutter og sekunder, helt nøyaktig. Det gjør også disse vanlige ansatte mtp egen pausetid, i hvert fall for hver enkeltpause. Det skyldes en pausefunksjon som benyttes når de forlater dataen eller som de benytter hvis de bare blir sittende ved dataen for å ta en pause. Men tilbake til temaet, dette er jo bare et eksempel, kanskje det bare er best å ikke bry seg for mye, finne løsninger, ikke fortelle for mye om hva som foregår de dagene jeg er eneste leder på jobben...? Anonymkode: 50c07...d80
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. juni Populært innlegg #6 Skrevet 8. juni Hva slags arbeidsplass er det som har et slikt naziregime? Anonymkode: b1fda...9d9 59 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni Det er forresten ulovlig det din arbeidsgiver gjør. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-av-ansattes-bruk-av-elektronisk-utstyr/sjekkliste-for-arbeidsgiveren/ Anonymkode: b1fda...9d9 19 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det de ansatte neppe vet, utenom et par stykker som jeg har snakket med nylig, er at vi kan registrere pausetid fra de kommer inn døra til de kommer i gang med arbeidet, som for eksempel kan være 5 min. Anonymkode: 50c07...d80 Regner dere nødvendig tid det tar å logge seg på maskinen som pause? Hva slags arbeidsplass er det her? Anonymkode: 52302...7cc 21 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Og du stiller spørsmål om å ligge lavt og ikke regimet på jobb? Ta opp at fete registerer pausetid på et personalmøte, så tipper jeg Arbeidstilsynet snart er på døra og ansatte gjør opprør. Anonymkode: e3643...499 17 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni Det der hørtes skikkelig ugreit ut, at dere overvåker pausetiden på den måten. Da må de ansatte bli informert om det og vite hvordan dere bruker det. Så lenge folk gjør jobben sin og leverer så skal det ikke være nødvendig å overvåke noen?? Det er sånt man kan se på når ansatte blir «ett problem» og dere må ta opp ting med vedkommende. Så handler det om å tilrettelegge på arbeidsplassen -noen trenger kanskje en timeout oftere en andre men kan levere like bra Anonymkode: f07a3...88e 13 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni Så om noen bruker pauseknappen for å gå på toalettet, så blir dette registrert og lagt til som avvik..? Hjelpes, det er jo absolutt ikke ok.. Anonymkode: 6b500...7bc 16 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni Og hvem overvåker dere, TS? Anonymkode: 929eb...495 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni Det er mulig sjefen din vet at det dere driver med ikke er lovlig. Da er det nok smart å ligge lavt ja. Anonymkode: 6a4b9...614 12 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Hadde aldri giddet å jobbe et sånt sted. Og jeg er en pliktoppfyllende arbeidstaker med ekstremt lavt fravær, er alltid på tilbudssiden, så det handler ikke om det... Anonymkode: 5fc04...5c3 10
visp Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni Registrerer dere tulletiden dere ledere bruker på dette da? 27 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Så utrolig sært... Enkelte dager regner det sidelengs, jeg trenger fem minutter på å være presentabel. Eller du må følge opp noe privat med et-par telefoner. Du har en dårlig dag og trenger litt avbrekk. Eller en kollega du ikke har snakket med på en stund er inne, og dere tar en hyggelig kaffepause. Andre dager brenner det i alle retninger, og du dropper pauser, til og med lunsj. Eller du følger opp noen mail eller en telefon på kvelden, eller i helg. Og jeg drar meg inn på kontoret og gjør det beste tross hodepine. Om jeg hadde blitt overvåket og "tatt" på pauser. Så kan jeg love deg at fleksibiliteten i andre enden hadde sluttet umiddelbart. Og jeg kan love at det er mye "vondere" for en leder enn at en ansatt er litt mindre effektiv en dag. Anonymkode: 41890...697 12 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni Arbeidsplass fra helvete vil jeg si. Hadde aldri orket å jobbet på slik plass. Og slik dere driver er ulovlig, så nesten synd du ikke sier firma så kunne en sendt bekymring på arbeidsplassen din. Om jeg må gå en kjap tur på do er ikke det pause. Sitter en å leser skjemaer osv, så kan en ha behov for å reise seg å gå litt, lette litt på hodet for så jobbe videre. Det å ta en prat med en kollega for påfyll osv kam gjøre en mer produktiv. Slik jeg leser så hadde ikke jeh orket å jobbet hos dere. Har vært innom mange forskjellige kontorer opp mellom årene. For å si det slik flere steder der jeg var stod det ofte plakater som det stod: husk å ta små pauser, husk å reis deg å gå noen skritt, husk å ta en prat med kollega. Og folk gjorde jobben sin. Selv med små pauser. Små pauser hjelper faktisk hjernen så den ikke blir så sliten Er det rart folk blir utslitt når de har slike ledere. Anonymkode: 7b678...cbb 8 3
Blåsippa Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni Er dette et seriøst innlegg?! 🤯 Sier du at det er dette dere som ledere bruker tiden på, - å overvåke hvor ofte Trude går på do og om hun snakker for lenge med Per på veien dit?? For en horribel og ulovlig ting å gjøre! Og DER bør fokuset ditt være når du tar det opp med de andre lederne! 8 3
Charminia Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni Kvalitet fremfor kvantitet sier jeg bare.. Kan love deg en ting, er selv leder, og det dere holder på med fører IKKE til bedre resultater!! 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå