AnonymBruker Skrevet 8. juni #1 Skrevet 8. juni Jeg har arvet et våpen, det har hengt på hytteveggen sider 1945 å det har vel ikke hvert brukt siden 80 tallet en gang, Har ikke noe innteresse i å beholde det men vet ikke om det er papirer eller noe på det, min bestefar fikk det etter krigen av en jeger, våpenet er fra 1911, er det bare å levere til politiet eller blir det problemer pga det anntaglivis ikke er registrert? Anonymkode: 74c74...686
AnonymBruker Skrevet 8. juni #2 Skrevet 8. juni Sjekk først om det er et verdifullt våpen. Om det er så registrer og selg. Hvis ikke lever til politiet bør det er våpen amnesti Anonymkode: 101bf...3a0 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #3 Skrevet 8. juni Jeg arvet en pistol etter min far. Jeg leverte det inn til politiet og sa som sant var at jeg ikke visste hvor han hadde fått det fra. Det ble ikke noen sak av det. De bare tok i mot og takket. Anonymkode: 3288c...e96 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Jeg arvet en pistol etter min far. Jeg leverte det inn til politiet og sa som sant var at jeg ikke visste hvor han hadde fått det fra. Det ble ikke noen sak av det. De bare tok i mot og takket. Anonymkode: 3288c...e96
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg arvet en pistol etter min far. Jeg leverte det inn til politiet og sa som sant var at jeg ikke visste hvor han hadde fått det fra. Det ble ikke noen sak av det. De bare tok i mot og takket. Anonymkode: 3288c...e96 Ja, bare gjør dette hvis du ikke vil beholde det. Det blir neppe noe problem ut av at det ikke var registrert, det er ikke sånn at folk vanligvis går rundt og dreper noen med hundre år gamle pistoler… hvis du vil beholde det blir det litt mer styr, usikker på om de kan plombere det eller om du må melde deg inn i pistolklubb. En slektning var ute for det samme, det ordnet seg i alle fall uten at hun fikk trøbbel med politiet. Anonymkode: c320e...3da 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #6 Skrevet 8. juni Sjekk opp om der er blombert er det det så er det enkelt. Kan være verdi i den hvis det er rett alder. Det kan eks slik som våpensmia, enkelte jakt og fiske butikker hjelpe til å taksert. Hvis du ikke tenker det er noe verdi, drar du beste på politiet sier det er arvet, hengt på hytte vegg og lever inn. Da blir det destruert. Anonymkode: 336c1...c68 2
Gjest jegerrinne Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arve-vapen/
test1e Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni Selv om det er gammelt betyr det ikke at det ikke er brukanes. Få papirer i orden hos politiet. Si det er arv men at papirer er tapt, Så kan du eventuelt levere børsa til en børsemaker for gjennomgang. (Børsemakerne kan jo sikkert også gi tilbakemelding på om det er verdt noe) Dette er dagligdags hos politiet. (Anbefales at du har en pose/søplesekk rundt om du ikke har noe å bære det i)
enkefru Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Jeg gjorde det og etter noen år kom det brev fra politiet (?) med krav om å enten plombere det eller levere det inn, så jeg fikk det plombert hos XXL og sendte inn (de gjorde mener jeg å huske?) bekreftelse på det til politiet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni Jeg har håndtert flere slike saker for slekt og bekjente, og dette er egentlig ikke så komplisert. Aller først: de færreste våpen fra den tiden har noen særlig økonomisk verdi (kanskje forbausende nok for mange). Unntak finnes selvsagt. Hadde du gitt litt fler opplysninger som type og modell så skulle du fått en relativt kvalifisert anslag. Siden bestefaren din fikk det fra en jeger så gjetter jeg på at det er en gammel rifle eller hagle? Våpen KAN arves på affeksjon, i visse tilfeller også hvis det er lovlig uregistrert. Registreringsplikt på hagler kom f.eks tidlig på 90-tallet. Etter den tid har haglegevær kunnet beholdes uregistrert, kun hvis de ble solgt/gitt bort måtte de etterregistreres. Du sier du ikke har noen interesse av å eie våpenet selv, så da er saken grei: du pakker det i en søppelsekk (etter å ha forsikret deg om at det ikke er ladd!), og tar det med på nærmeste politikammer (det å få kontakt med våpenkontoret i ditt lokale distrikt over telefon er nemlig i disse dager omtrent like enkelt som å få audiens hos paven). Forklarer saken og ber dem aller først sjekke om det er registrert. Er det registrert kan du også få det solgt, men igjen så er gamle rifler og hagler gjerne så lite verdt og så tungsolgte at det knapt er verdt bryet. Politiet tar gjerne imot dette til destruering, uten problemer for deg. MERK: Du må levere det inn innen rimelig tid etter at det er funnet, ellers kan du få problemer. Ønsker du å få det plombert for fortsatt å ha det hengende på veggen kan dette selvsagt ordnes. De nye plomberingsreglene har imidlertid gjort dette til en svært kostbar affære. Anonymkode: 36a2d...82b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå