Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærbutikken min har en sånn stor pantemaskin man kan helle en sekk med pant inn i og en vanlig man mater en og en flaske/boks inn i.

I dag hadde jeg med meg tre fulle søppelsekker med pant. Foran meg i køen stod en dame som hadde to bæreposer. Da jeg kom var begge pantemaskinene opptatt. Den til å mate en og en flaske i ble først ledig, og jeg ble overrasket da damen foran meg ikke gikk dit siden hun bare hadde et par bæreposer som det jo går kjapt å mate inn i maskinen og han som brukte den som tar hele sekker fortsatt hadde en sekk og et par poser å helle inn.

Jeg gjorde henne høflig oppmerksom på at den var ledig og hun sa irritert hun ventet på den andre. Jeg svarte at siden hun bare hadde et par poser ville det jo gå kjappere å bruke den ledige maskinen enn å vente på at den store pantemaskinen skulle bli ledig siden han som brukte den fortsatt hadde en sekk og et par poser å helle inn. Hun svarte at hun gadd ikke stå og mate maskinen og at jeg kunne jo bare bruke den om jeg hadde det så travelt.

Altså, er det ikke en uskreven regel at de som har mengder med pant bruker de store pantemaskinene man kan helle sekkevis med pant inn i bruker dem og de som har en pose eller to bruker de vanlige man mater en og en flaske/boks inn i? Er jeg helt på viddene her?

Anonymkode: f77eb...e00

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun var frekk. Man går dit det blir ledig i stedet for å lage kø.

Anonymkode: 5169b...88e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor panter du ikke oftere? 
Da slipper du å komme drassende med tre søppelsekker fulle av flasker og bokser. 

Det er heller ingen lover eller regler når det gjelder panting. 

Anonymkode: 6826f...b16

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det finnes noen etikkette regler akkurat på dette.

Men det kan tenkes at hun ikke ønsket å grise til fingrene med å putte en og en boks i panteautomaten, og heller velger å få fylle det direkte inn i luka. Og siden hun bare hadde et par bæreposer så ville det uansett ikke bli så lang tid og vente for deg på at hun skulle bli ferdig.

Tror heller ikke ditt råd til henne var velment for at hun skulle spare tid, men heller at du skulle spare tid, og da kan det oppstå uggen stemning. 

Anonymkode: 8c9ad...185

• Liker 22
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gjorde henne høflig oppmerksom på at den var ledig og hun sa irritert hun ventet på den andre. Jeg svarte at siden hun bare hadde et par poser ville det jo gå kjappere å bruke den ledige maskinen enn å vente på at den store pantemaskinen skulle bli ledig siden han som brukte den fortsatt hadde en sekk og et par poser å helle inn. Hun svarte at hun gadd ikke stå og mate maskinen og at jeg kunne jo bare bruke den om jeg hadde det så travelt.

Anonymkode: f77eb...e00

Mulig du bare var høflig da du sa fra at det var ledig (noe hun sikkert så), men når du fortsatte å diskutere var du frekk. 

Anonymkode: a9013...96b

• Liker 24
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror heller ikke ditt råd til henne var velment for at hun skulle spare tid, men heller at du skulle spare tid, og da kan det oppstå uggen stemning. 

Ikke sant. TS kunne spart tid selv ved å ta den trege maskinen 😉

Anonymkode: eadf9...ec5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet på den som gjorde at jeg slapp ta i panten. Du har ingenting med å legge deg bort i hvilken maskin andre vil bruke.

Anonymkode: 7abcd...701

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror reglene er sånn:

Om du kun har to bæreposer med pant og det er kø på flermater så skal du bruke enkeltmater, med mindre:

• Du kun har småbokser, da vil antallet rettferdigjøre bruk av flermater
  • Du har en blanding av store og små flasker/bokser, og volumet av småbokser overgår volumet av 1,5 liters flasker
  • At panten som du har medbrakt er klissete og det ikke finnes vaskemuligheter på stedet eller engangshansker.
  • At det står en person lenger frem enn deg i køen, som har mindre volum enn deg, da plikter han å gå til enkeltmater før deg.
  • Men volumregelen ovenfor gjelder ikke visst han foran deg kan påvise at han skal pante flere antall enheter enn deg.
  • Ved likt volum så avgjøres prioritet ved å telle antall enheter.

Anonymkode: 8c9ad...185

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min pant er viktigere enn din pant

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv mange års erfaring fra serviceyrker..og én ting kan jeg si: Alle som påstår at de selv er så høflige når de henvender seg til andre, de oppfattes absolutt ikke som høflige! Jeg kan tenke meg at TS var svært nedlatende i tonen, uansett om ordene hun sa ikke var frekke i seg selv, siden damen foran svarte irritert med én gang. 

(Dette var en gjenganger ved kundeklager: Folk som skrev e-post og fortalte hvor høflige og hyggelige og ydmyke de selv var da de snakket til den ansatte, og at det er jo helt uforståelig at de til slutt fikk beskjed om å forlate butikken! Sannheten er naturligvis at de oppførte seg som regelrette rasshøl, for å si det mindre pent. Og til slutt fikk den/de ansatte nok. For det finnes jo grenser for hva man skal finne seg i, også i et serviceyrke.)

Anonymkode: e8e6c...800

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har selv mange års erfaring fra serviceyrker..og én ting kan jeg si: Alle som påstår at de selv er så høflige når de henvender seg til andre, de oppfattes absolutt ikke som høflige! Jeg kan tenke meg at TS var svært nedlatende i tonen, uansett om ordene hun sa ikke var frekke i seg selv, siden damen foran svarte irritert med én gang. 

(Dette var en gjenganger ved kundeklager: Folk som skrev e-post og fortalte hvor høflige og hyggelige og ydmyke de selv var da de snakket til den ansatte, og at det er jo helt uforståelig at de til slutt fikk beskjed om å forlate butikken! Sannheten er naturligvis at de oppførte seg som regelrette rasshøl, for å si det mindre pent. Og til slutt fikk den/de ansatte nok. For det finnes jo grenser for hva man skal finne seg i, også i et serviceyrke.)

🤌🤌

Enig… 

Mange år i servicebransjen bak meg og…

Anonymkode: 914d4...11a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne uskrevne regelen er kun oppkonstruer i ditt eget hode. 

Og du tror ikke at hun var klar over at den var ledig så du måtte "høflig" gjøre henne oppmerksom på det?

Gå du i den automatiske da. 

Anonymkode: 6d58b...a58

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her er du på viddene TS. Rett og slett frekk, som ba hun som sto foran deg i køen benytte den trege maskinen for at DU skulle spare tid.

Anonymkode: 25e94...51d

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg, TS. En uskreven regel som kun eksisterer i ditt hode, fordi du selv ville komme lengre fram i køen. 🙄

Anonymkode: 94a16...8b5

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Helt enig og dette er min erfaring også. I tillegg er denne "uskrevne regelen" helt ukjent for meg, så allmennkunnskap er det ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du var uhøflig og frekk.

For alt du vet var damen revmatikker og det å stå der å putte inn flasker ville gi henne store smerter. 

Uansett var hun før deg i køen og det var selvfølgelig hennes rett å vente på den enklere panteautomaten og ikke slippe deg fram i køen.

Det er ikke slik at det å vente til man har sekkevis med pant gir en spesialrett til panteautomater til å helle hele poser i.

Anonymkode: e1a2c...6bc

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vanligvis lurt å gjøre det sånn som du sier, men det er ingen regel. Du skulle ha gitt deg etter å ha gjort henne oppmerksom på ledig maskin.

Forøvrig trodde jeg det var en uskreven regel at folk som vil pante store mengder, gjør det på et tidspunkt når butikken er nesten tom. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun var frekk. Man går dit det blir ledig i stedet for å lage kø.

Anonymkode: 5169b...88e

Så det er frekt å selv ville velge hvilken pantemaskin man ønsker å bruke? Selv synes jeg det er skikkelig ekkelt å dra opp en og en flaske, som kanskje er blitt klissete på grunn av bokser med brus som det har rent litt ut av. Hadde jeg hatt valget, ville jeg valgt en maskin der jeg bare tømte innholdet ut, og slapp å ta på hver flaske. Særlig der det ikke er vaskemuligheter.

Synes ts burde forholde seg til at hun er etter denne damen i køen, og vente på sin tur. 

Anonymkode: 4269e...044

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...