Gå til innhold

Er det bare jeg som syntes dette er litt sykt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/trondelag/xl/slankesjef-hevder-du-kan-ikke-spise-deg-ut-av-fedme-1.17377273
De mener at det ikke hjelper å endre kosthold og trene mer. De mener du må ha medisiner for å komme ned i vekt. 

De ønsker å finne en vaksine mot fedme. Hvis ikke jeg er helt ute og kjører så fungerer vel en vaksine slik: du får sprøytet inn en død versjon av et virus slik at kroppen lærer seg hvordan den skal bekjempe det når det levende viruset kommer. På hvilken måte er dette mulig å gjøre med fedme? 

De snakker også mye om BMI i saken, men det er vel gammelt nytt at BMI ikke er det beste målet på hvor sunn du er. BMI tar ikke hensyn til kjønn, fordeling av fett og muskler og heller ikke hvor på kroppen fettet er plassert (fett rundt lår og hofter er mindre helseskadelig enn fett rundt magen)  (hvis du har skyhøy BMI vil jo dette naturlig vis være et tegn på at du er overvektig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Du kan ikke spise eller trene deg ut av fedme, hevder sjefen for et av verdens største legemiddelselskaper."

Jeg har uthever nøyaktig hvorfor han sier det han sier.

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Sinnanordlendig skrev (1 time siden):

De mener at det ikke hjelper å endre kosthold og trene mer. De mener du må ha medisiner for å komme ned i vekt. 

Du må nok lese den artikkelen litt nøyere, eller med et litt mer kritisk blikk.

Hvem er «de» her?

Og hvilke andre synspunkter kommer frem i artikkelen? 

Anonymkode: 25c5c...8c7

• Nyttig 1
Skrevet

Selfølgelig kan man spise og trene seg ut av fedme, men for veldig mange så klarer man ikke dette når man har kommet dithen. Jeg var svært tjukk en god stund. Vært overvektig hele mitt voksne liv og klarte ikke bare ta meg sammen og legge om kostholdet og begynne å trene. Svært aktiv som barn, men det hjelper lite når man er midt i 30 årene. Nå har jeg gått ned 30 kg og har bmi på 27. Dette har jeg klart ved hjelp av tabletter. Mysimba for å være nøyaktig. Hadde faktisk ikke hatt kjans å få dette til uten. Vaner, følelser og en hel masse annet henger sammen med mat i vår tid og ikke er det vanskelig å få tak i heller. For mange er nok dette løsningen på overvekt og fedme. Sånn er det dessverre blitt men også heldigvis for min del.

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo akkurat det man må, legge om livsstilen for å gå ned i vekt! Det er fullt mulig å gjøre det uten operasjon eller medikamenter, jeg har selv gått ned 30 kg på "den gamle måten", og jeg har beholdt min nye matchvekt 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lagt om livsstilen og lever på lite kalorier, lavkarbo og mye trening. Er i grunnen konstant sulten, unner meg lite unntatt litt Pepsi Max ov og til. Klarer ikke å finne en stabil vekt. Det er en evig kamp, så det ligger noe i dette. BMI er utdatert og lite nyttig, fettprosent er, men vanskeligere å måle. 

Anonymkode: 2cfa8...571

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilleggsinfo: Har vært overvektig fra jeg var 6 år, er i dag 45, og har levd på lavkarbo og veldig strengt kosthold, samt trening i over 20 år. 

Anonymkode: 2cfa8...571

AnonymBruker
Skrevet
Guddla skrev (47 minutter siden):

Selfølgelig kan man spise og trene seg ut av fedme, men for veldig mange så klarer man ikke dette når man har kommet dithen. Jeg var svært tjukk en god stund. Vært overvektig hele mitt voksne liv og klarte ikke bare ta meg sammen og legge om kostholdet og begynne å trene. Svært aktiv som barn, men det hjelper lite når man er midt i 30 årene. Nå har jeg gått ned 30 kg og har bmi på 27. Dette har jeg klart ved hjelp av tabletter. Mysimba for å være nøyaktig. Hadde faktisk ikke hatt kjans å få dette til uten. Vaner, følelser og en hel masse annet henger sammen med mat i vår tid og ikke er det vanskelig å få tak i heller. For mange er nok dette løsningen på overvekt og fedme. Sånn er det dessverre blitt men også heldigvis for min del.

Jeg går også på mysimba. Gikk ned 13 kilo på ett halvt år. Men nå har vekta stått stille i snart 1 år. Gir opp snart 

Anonymkode: e16e6...902

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går også på mysimba. Gikk ned 13 kilo på ett halvt år. Men nå har vekta stått stille i snart 1 år. Gir opp snart 

Anonymkode: e16e6...902

Ja da er det nok ikke vits mer. Jeg gikk ned 20 kg på 4 måneder og så 10 til på halvåret etter. Går på de enda men vedlikeholdsdose til jeg kjenner meg trygg på å klare å holde meg uten.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må nok lese den artikkelen litt nøyere, eller med et litt mer kritisk blikk.

Hvem er «de» her?

Og hvilke andre synspunkter kommer frem i artikkelen? 

Anonymkode: 25c5c...8c7

Jeg har aldri sagt noe om at «de» var en pålitelig kilde og er fullt klar over at de kommer fra et legemiddelselskap. Det jeg syntes er sykt er at de kan si noe sånt i avisen. Jeg har også fått med meg at det er en motpart som sier at dette ikke stemmer. 
Tro det eller ei, men jeg kan faktisk lese. 

AnonymBruker
Skrevet
Sinnanordlendig skrev (12 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/xl/slankesjef-hevder-du-kan-ikke-spise-deg-ut-av-fedme-1.17377273

De ønsker å finne en vaksine mot fedme. Hvis ikke jeg er helt ute og kjører så fungerer vel en vaksine slik: du får sprøytet inn en død versjon av et virus slik at kroppen lærer seg hvordan den skal bekjempe det når det levende viruset kommer. På hvilken måte er dette mulig å gjøre med fedme? 

De snakker også mye om BMI i saken, men det er vel gammelt nytt at BMI ikke er det beste målet på hvor sunn du er. BMI tar ikke hensyn til kjønn, fordeling av fett og muskler og heller ikke hvor på kroppen fettet er plassert (fett rundt lår og hofter er mindre helseskadelig enn fett rundt magen)  (hvis du har skyhøy BMI vil jo dette naturlig vis være et tegn på at du er overvektig)

Allergi er ingen virus. «Vaksine» mot allergi finnes, eller hyposensitivering som det kalles. 
Når du ikke forstår mekanismene så blir kommentarene dine langt ute på viddene. 

Anonymkode: 556a7...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...