AnonymBruker Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni Av forberedelser? Jeg hadde en forferdelig første fødsel og gruer meg helt sinnsykt til å gjøre det igjen nå snart. Og jeg holder på å drukne i jungelen av teer, oljer, frukter, treningsprogrammer etc som skal gjøre fødselen "enklere" fordi jeg blir sittende og nistirre på slike snutter på SoMe fordi jeg gruer meg sånn 😅 Og får behov for å gjøre alle disse tiltakene, men er jo innerst inne usikker på om noe av det spiller noen rolle... Får nesten tvangstanker knyttet til feks treningsprogrammer jeg MÅ gjennomføre for få en bedre fødsel, og det går jo over i bare stress for min del... Dere som har vært i lignende situasjon, gjorde dere noe spesielt som forberedelse? Funket det? Hvordan ble neste fødsel? Anonymkode: 2c93a...e4e
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni Leste boka «positiv fødsel» og snakket med jordmor om første fødsel. Sammen la vi en plan for et tydelig og kortfattet fødebrev som ga sykehuset informasjon om hvordan jeg hadde det sist og hva mine tanker rundt denne fødselen var. Jeg ble tatt veldig godt vare på nå sist, og hadde en drømmefødsel! Har tidligere aldri skjønt de som sier at de kunne født 10 ganger til, men akkurat det kunne jeg med nr 2, helt merkelig. Så selv om nr 1 var helt forbanna jævlig og gjorde at det knyter seg i magen bare jeg kjenner lukten av dusjsåpen jeg hadde med meg så ble nr 2 nesten en slags terapi fordi kroppen fikk oppleve å takle det så bra, nå skulle jeg faktisk ønske at jeg kunne født flere ganger (men flere barn er utelukket). Anonymkode: 9cc2a...58a 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni 2. fødsel går som oftest mye lettere og det blir oftest en helt annen og bedre opplevelse😊 Så ikke kom poeng med å stresse med masse kjerringråd. Anonymkode: 4e6ec...010 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Første var keisersnitt. Helt jævlig etterpå. 8 uker på sykehus med infeksjoner etc. Så min eneste plan med nr 2 var å unngå keisersnitt. Heldigvis gikk det. Anonymkode: b5b47...596 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): 2. fødsel går som oftest mye lettere og det blir oftest en helt annen og bedre opplevelse😊 Så ikke kom poeng med å stresse med masse kjerringråd. Anonymkode: 4e6ec...010 Ja "alle" sier jo dette men det går ikke inn hos meg... Akkurat som om kroppen min "vet" at det blir likt som sist 🙃 Anonymkode: 2c93a...e4e 1
MaCeSø Skrevet 7. juni #6 Skrevet 7. juni Gjorde ingenting spesiellt, men fødsel nummer 2 ble allikevel en mye bedre opplevelse. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #7 Skrevet 7. juni Ikke se sånn dritt på SoMe!! Det fungerer høyst sannsynlig IKKE. Logg deg av! Snakk med jordmor og/eller lege i stedet! Gjør ting som gjør deg glad. Hold deg aktiv. Jeg var på kontroller hver 14. dag hele svangerskapet for å forsøksmessig holde psyken i sjakk. Hadde en jævlig fødsel som endte i haste-ks og komplikasjoner etterpå. Fikk fødselsangst, depresjon og sannsynligvis også en post-traumatisk stressreaksjon, evt -lidelse. Jeg tok keisersnitt i andre svangerskap, noe annet var helt uaktuelt av både fysiske og psykiske årsaker, men de timene hos en fantastisk fastlege + jordmor var viktige for å bearbeide traumer og holde meg noenlunde i vater. Var sykmeldt helt eller delvis gjennom hele svangerskapet. Anonymkode: 6a172...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni Holdt meg hjemme. Hadde tre fantastiske hjemmefødsler etter den første, grusomme på sykehuset. Anonymkode: 338e8...c93
AnonymBruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni Fødsel nummer to var en drøm i forhold til første fødsel, og det var dét jeg håpet på også. Gjorde ingenting for å forberede meg; forventet det verste, håpet på det beste. Hadde alltid ønsket meg to barn, så da var det to fødsler som måtte til, og da måtte jeg bare stå i det. Heldigvis ble den andre fødslene et utrolig vakkert minne🥰 Anonymkode: 4d05b...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): 2. fødsel går som oftest mye lettere og det blir oftest en helt annen og bedre opplevelse😊 Så ikke kom poeng med å stresse med masse kjerringråd. Anonymkode: 4e6ec...010 Akkurat det der er en myte, så det blir feil og villedende å si. Det er lavere risiko for f.eks rift, det er det. Og oftere noe kortere fødselsforløp. TS, jeg gjorde ingen spesielle forberedelser, da det i praksis har svært lite å si. Men mentalt var jeg mer forberedt på at det kunne bli tøft andre gang. Anonymkode: 39994...497
luxifine Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni Jeg levde i komplett fornektelse frem til termindato. Så fikk jeg panikk og var redd for stort barn (som første hadde vært) så gikk jeg 5 dager over tiden og ble rett og slett DRITTLEI. Ville bare bli ferdig. Søkte på nett og fant en fantastisk pusteteknikk (du skal si ordet relax. Pust inn naturlig på "re" og slipper it pusten sakte og rolig mens du sier "laaaaaaaaax". Gjenta prosessen). Googlet dette 23.45, fødsel startet rett over midnatt og han var ute 05.55. Relax ble hele forskjellen for meg. Så enkelt, så effektivt. Håper det kan hjelpe deg også. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Akkurat det der er en myte, så det blir feil og villedende å si. Det er lavere risiko for f.eks rift, det er det. Og oftere noe kortere fødselsforløp. TS, jeg gjorde ingen spesielle forberedelser, da det i praksis har svært lite å si. Men mentalt var jeg mer forberedt på at det kunne bli tøft andre gang. Anonymkode: 39994...497 Nei det er godt dokumentert at de fleste komplikasjoner skjer hos førstegangsfødende. Anonymkode: 4e6ec...010 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni Gjorde absolutt ingenting. En fødsel kan ikke planlegges, men man vet mer hva man går til andre gang. Fødsel nummer to blir ofte lettere og man er litt bedre forberedt mentalt, på en naturlig måte. Anonymkode: dc976...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Med første drakk jeg litt bringebærbladte i ukene før termin. Tror ikke det hadde særlig effekt, for fødselen varte i 30 timer med sterke, men ineffektive rier, og minst 25 av de var grusomme. Hadde full panikk på et tidspunkt. Med andremann gjorde jeg ingenting spesielt. Ble igangsatt uke 38 pga. lite fostervann. Hadde ikke noe vondt før jeg var i aktiv fødsel, og da fikk jeg epidural som tok det meste av smertene. Fødte på tre timer, med ni minutter trykking og hadde ikke noe vondt gjennom det hele. Drømmefødsel! Med tredjemann som ble født for noen dager siden startet det av seg selv noen dager før termindato. Hadde ikke gjort noen forberedelser her heller. Hadde vonde rier med ett minutts mellomrom litt før 4 cm, og da fikk jeg epidural med god effekt. Var forberedt på at jeg skulle slappe av noen timer før det var klart for å presse, men baby hadde hastverk. Gikk fra 4 til 10 cm på noen få minutter(!) uten at jeg kjente det, og det kom som en overraskelse på jordmor og barnepleier også da jeg plutselig ropte at han var på vei ut, så de måtte kaste alt de hadde i hendene og løpe for å ta imot. Babyen var ute etter tre trykk der kroppen jobbet helt på automatikk de to første trykkene, og det tok tre minutter før han var ute. Veldig intenst på slutten, men nok en drømmefødsel uten noen forberedelser 😊 Husk at førstemann er verst! Jeg også var overbevist om at andre fødsel ville bli som første gang, men tok jo heldigvis veldig feil. Lykke til! Anonymkode: ddc85...6e7
AnonymBruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni Turte aldri å få flere barn. Anonymkode: 57a6f...428 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Første fødsel utviklet seg til å bli kritisk for mor og barn. Selvfølgelig vondt, smertefullt og langvarig. På dag tre ble jeg innkalt til møte med overlegen. Han forklarte alt, sa at det var unormalt/sjeldent og neppe ville bli sånn neste gang. Fødte heldigvis på Rikshospitalet, med de beste legene. Jordmor og farble bare dyttet bort i et hjørne til slutt. Leger for mor og barn pluss sykepleiere overtok. Fikk beskjed om å ikke føde på fødestue neste gang, for sikkerhets skyld. Alt gikk bra, og kan ikke si at jeg fikk noe skrekk etterpå. Jeg er god til å legge ting bak meg. Neste fødsel ble helt normal. Lang og vond, selvfølgelig, men ikke noe kritisk. Anonymkode: 111ce...35b
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni Lastet ned appen Gentle Birth og hørte på endel affirmasjoner (ikke hypnose, det funka ikke for meg). Leste og boka som hører til i appen, veldig fin for meg. Hjalp med å slippe kontrollen på det jeg ikke kan kontrollere og finne ut hvordan jeg vil ha det jeg (kanskje) kan kontrollere. Ba om samtaler med terapeut på helsestasjon, snakket med jordmor og hadde en samtale på sykehuset. Samtalene med hun på helsestasjon var veldig nyttige, samt gå gjennom forrige fødsel på sykehuset. Skrev et kortfattet fødebrev. Hjalp meg og å tenke at dette er MIN fødsel, alle andre er hjelpere rundt meg. Hjalp meg å ikke føle meg så maktesløs. Endte opp med styrtfødsel og baby var ute etter 2,5 time fra første tegn så rakk ingenting av det jeg hadde sett for meg og jordmor rakk ikke lese fødebrev da jeg bare var 30 min på sykehuset 😅 kjempefin opplevelse, vond selvsagt, men noe helt annet enn den tøffe første fødselen. Kan nevne og at jeg var kjempesprek i første svangerskap, men nærmest sengeliggende i andre, og grudde meg til fødsel og pga det siden kroppen ikke var i god form. Men jordmor beroliget meg med at kroppen klarer det uansett, og det gikk helt fint både under og etter! Jeg orket ikke turer, trening eller noe i graviditeten. Det er ikke den første fødselen din, det er en ny opplevelse. Det kan, og forhåpentligvis blir det, en helt annen opplevelse! Og om ikke annet vet du at du kommer deg gjennom det og får den største premien på andre siden. ❤️ Anonymkode: 35ee9...60d
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni Nei. Det som funker for meg når jeg gruer meg til noe er å prøve å ikke tenke så mye på det. Gikk på fødselsforberedende kurs og oppdaterte meg på pusting under fødsel. Nr 2 gikk mye bedre, og MYE fortere. Fra 9t aktiv fødsel med første til 1t med nr 2! Det var heftig, men godt å få det raskt overstått. Kroppen din har allerede forberedt seg mye etter førstemann. Anonymkode: ef475...165
AnonymBruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni Hadde en forferdelig 2. fødsel, orker ikke gå i detaljer, men jeg var lenge på sykehuset i ettertid og måtte også operere noen dager etter fødsel. Ting gikk ganske galt. hva gjorde jeg for å forberede fødsel nr 2? ingenting. Jeg tok fakta for fakta; jeg var uheldig med fødsel nr 1, og det er ingenting jeg kunne gjort for å forhindre det, dermed er det heller ingenting jeg kunne gjort for å ikke ende opp i samme situasjon me fødsel nr 2. jeg gruet meg nok litt, men min innstilling har alltid vært å ikke bekymre meg over ting jeg umulig kan påvirke utfallet av. Anonymkode: 2c90e...f0c
AnonymBruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni Valgte å ikke få flere barn. Anonymkode: 5e106...8a9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå