Gå til innhold

Hannkatt vs hunnkatt - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt 3 hannkatter i mitt liv, alle tre var kastrert. 

To av dem tisset inne, i sofa og i sengen min.
Alle tre døde relativt ung (4 år, 6 år og 10 år). To døde på grunn av krystaller i urinen og siste av nyresvikt. 
Alle tre slet mye med urinveiene, urinveisinfeksjoner og betennelser. 

De fikk spesial fòr for kastrerte katter. De hadde vannfontene. Allikevel så slet de alle tre. Veterinæren sa en gang at hannkatter er bare utsatt for urinproblemer etter kastrering, selv når man gjør absolutt alt riktig. 
Han eldste ble kastrert da han var 2 år, for han markerte inne. Jeg holdt ikke ut, og planen var å ikke kastrere men måtte kaste inn håndkleet etter litt over to år. Markeringen forsvant, men han tisset inne når han var syk. Ofte så var det det eneste tegnet på at noe var galt. 

Alle tre var ekstremt kosete og klengete, noe jeg elsket. Perfekt lynne på alle tre. 

Har møtt to hunnkatter i mitt liv. Hun ene var ei skikkelig bitch, hatet alt og alle og veldig selvstendig. Hun andre var litt kosete mot fremmede, men eierne behandlet hun som oftest som luft. Ikke en kosekatt, bare av og til når det passet henne best. 

Hvordan er hunnkatter på disse to punktene? Har de også problemer med urinering inne på grunn av sykdom i urinveiene? 
Ukastrerte hunnkatter har jeg hørt er et mareritt å ha i hus.... stemmer det? Er de to jeg har møtt to spesielle tilfeller med lite kosete katter, eller er hunnkatter mindre kosete? 

Jeg vil ha hannkatt på grunn av lynnet, men urinproblemene gjør det uaktuelt. Hunnkatter har jeg ingen erfaring med, så er litt skeptisk. 

Hvis du kunne ha valgt, ville du ha valgt hannkatt eller hunnkatt? 

Anonymkode: 7d824...874

Skrevet

Hunnkatter kan definitivt være mer selvstendige og reserverte. Men, de kan også være utrolig kosete.

Jeg var fosterhjem for dyrebeskyttelsen en stund, og hunnkattene- også de som var veldig sky i starten- var/ble veldig kosete. De to hannkattene jeg passet, tisset i dusjen.

Hunnkatter bør absolutt kastreres.

Personlig foretrekker jeg hunnkatter. Synes de er mer renslige når det kommer til dovaner, og fordi hunnkatter generelt er litt mer reserverte, så føles det litt ekstra spesielt når de velger å stole på deg og ønsker å være nær deg.

Om du adopterer fra dyrebeskyttelsen, vil du på forhånd vite om katten er kosete eller ikke. Kjøper du kattunge, kan du se på hvordan kattemor oppfører seg for å få et lite innblikk i hvordan kattungen kanskje vil bli som voksen. 

Anonymkode: d0888...9c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hunnkatter kan definitivt være mer selvstendige og reserverte. Men, de kan også være utrolig kosete.

Jeg var fosterhjem for dyrebeskyttelsen en stund, og hunnkattene- også de som var veldig sky i starten- var/ble veldig kosete. De to hannkattene jeg passet, tisset i dusjen.

Hunnkatter bør absolutt kastreres.

Personlig foretrekker jeg hunnkatter. Synes de er mer renslige når det kommer til dovaner, og fordi hunnkatter generelt er litt mer reserverte, så føles det litt ekstra spesielt når de velger å stole på deg og ønsker å være nær deg.

Om du adopterer fra dyrebeskyttelsen, vil du på forhånd vite om katten er kosete eller ikke. Kjøper du kattunge, kan du se på hvordan kattemor oppfører seg for å få et lite innblikk i hvordan kattungen kanskje vil bli som voksen. 

Anonymkode: d0888...9c6

Har hunnkattene mindre problemer med urinering i sofa/seng og dårlig helse knyttet til urinveiene? 

Dyrebeskyttelsen støtter jeg ikke. Liker ikke måten de er urimelig selektive på hvem som får adpotere katter og hvor frekke de ansatte er. Jeg tok kontakt med dem før jeg fikk meg de to siste kattene mine. Makan til frekke folk skal du lete lenge etter. 

Jeg har litt tro på at katter blir som man gjør det til, spesielt hannkatter. Hvis de vokser opp med mye kos og nærhet, så blir de kosete, men vet ikke om det helt stemmer og i alle fall ikke med sterke personligheter som hunnkatter kanskje har. 

Skrevet

Dersom du vegrer deg for kastrering er det din feil om de tisser inne. Det gjelder begge kjønn, da markering er en naturlig del av deres adferd. Det kan hjelpe å kastrere dem når den blir eldre, men er ingen garanti. 

Anonymkode: bb729...ddd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hunnkattene mindre problemer med urinering i sofa/seng og dårlig helse knyttet til urinveiene? 

Dyrebeskyttelsen støtter jeg ikke. Liker ikke måten de er urimelig selektive på hvem som får adpotere katter og hvor frekke de ansatte er. Jeg tok kontakt med dem før jeg fikk meg de to siste kattene mine. Makan til frekke folk skal du lete lenge etter. 

Jeg har litt tro på at katter blir som man gjør det til, spesielt hannkatter. Hvis de vokser opp med mye kos og nærhet, så blir de kosete, men vet ikke om det helt stemmer og i alle fall ikke med sterke personligheter som hunnkatter kanskje har. 

Jeg tenker kanskje dyrebeskyttelsen vet hva dem driver med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du vegrer deg for kastrering er det din feil om de tisser inne. Det gjelder begge kjønn, da markering er en naturlig del av deres adferd. Det kan hjelpe å kastrere dem når den blir eldre, men er ingen garanti. 

Alle tre var kastrert, de to yngste ble kastrert da var gamle nok. Jeg snakker ikke om markering inne, jeg snakker om tissing. Det er stor forskjell på markering og tissing. 

Han eldste ble kastrert da han var litt over 2 år, på grunn av markering inne. Og han sluttet med det.

Skrevet

Har både hunn og hannkatt, alle 3 er kastrert og sterilisert. 4 og 13 år gamle. Aldri vært tilfelle at di tisser inne. Har katteluke.  Ang kosing kommer an på personligheten, ikke kjønnet.

Anonymkode: 62892...845

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg var barn, hadde vi en ukastrert katt. Men det var aldri noe problem med tissing inne. Han brukte alltid doen sin når han var inne. Han var enten eller: enten kosekatt som kunne ligge lenge i fanget og bli klappet og selv oppsøke kos eller så var han villkatt og kunne hoppe opp og bite folk og han hadde perioder hvor han kunne være ute på tokt i flere uker for så å komme tilbake. 

Skrevet

Jeg har en hannkatt og en hunnkatt. De er 12 og 13 år. Ingen har noensinne tisset inne andre steder enn dokassene sine. Heller ikke ved sykdom/skade. Så her tror jeg du har vært uheldig. Begge er veldig kosete, liker å sove sammen i sengen og ligge på fanget. Hannkatten er mer medgjørlig og tålmodig når det gjelder børsting, barbering, kloklipp og slikt, mens hunnkatten ikke aksepterer sånn behandling. Da freser hun og prøver å klore og bite, så det er litt styr.

Skrevet

Har alltid hatt hunnkatter før og foretrukket det. Har nå hannkatt. Var veldig skeptisk og usikkert på ol vi skulle ta i mot. I starten tisset den i dyner. Mistenker at det var uttrykk for mistrivsel. Etter at den fikk komme ut har den bli helt renslig. Ingen markering og bruker ikke dokasse. Godt lynne og tålmodig med små barn som kan være litt voldsom. Aldri klort eller bitt noen av oss. Pr nå foretrekker jeg hannkatt. 

Anonymkode: 5a6f6...858

Skrevet

Jeg har hatt fire hunnkatter og to hunnkatter. Den ene hunkatten tisset mye inne, vurderte avlivning mere enn en gang pga det ble dyrt og mye jobb med den tissinga. En hannkatt tisset inne men kun i dusjen (det fant han på selv) hvilket var ganske praktisk egentlig, lett å gjøre rent så 0 problem. Ergo, to hokatter en en hann tisset ikke inne. Hokattene var mere kosete, en taklet ikke hunder og to elsket hunder og fant seg hundebestiser.

Anonymkode: cfeac...a18

Skrevet

Jeg har én hannkatt og er forvert for dyrebeskyttelsen og har hatt uttalige hunn og hannkatter. 
Mange har tisser i senger/sofa/pledd you name it. Men dette har som regel vært ville ukastrerte hannkatter. Vi hadde sjeldne dette problemet med hunnkattene(bare én, hun tisset på alt som lå på gulvet. Dette ble bedre da hun fikk gå ut). Også min private katt hadde en periode med tissing inne, men det var fordi han var syk.

Min erfaring er at det er lite forskjell mellom kjønnene. Hunnene er vanskeligere å få tamme, fordi hunner er naturlig mer aggressive og territorielle enn hannkatter. Dette er ganske logisk mtp at det er de som oppdrar og beskytter ungene. Utenom det er begge kjønn kosete, rare, teite, fine og flotte. Vi har både en hunn og en hann inne nå. De er begge utrolig kosete og fine katter. Ingen markering og ingen styr med de. Men hunnen liker ikke katten min, det gjør hannen. 

mitt råd er å gå til din lokale dyresbeskyttelse, kattens vern, kattehuset eller noe lignende du har i ditt nærområde. De kjenner kattene godt og kan gi deg råd til hvilken katt du burde velge. 

Anonymkode: cb1ab...c55

Skrevet

Jeg har hatt både kastrerte og ukastrerte katter, og ingen har noen gang tisset inne, så sant de ikke var blitt stengt inne. De har heller aldri markert inne. 

Nå har jeg en hunnkatt, som ble kastrert så fort hun var gammel nok. Hun er litt vár av seg, da hun ikke hadde den beste starten i livet.  Men hun har blitt en veldig kosete katt, veldig rolig og snill. Hun er helt geléklump når jeg tar flått, det er veldig tydelig at hun liker å bli kvitt de. Og liker å bli børstet. Hun følger etter meg hele tiden, og er glad i ungene. Og dersom et nabobarn gjør noe mot Katten hun ikke liker, hverken freser eller biter hun, hun løper bare avsted. (Vi prøver selvsagt å unngå at barna får gjort noe) 

Hun er 100% renslig, holder vekta uten å bli stor, og har ikke hatt noen helseproblemer. Hun får ikke spesialfôr for kastrerte katter. 

Anonymkode: 38d9a...fa4

Skrevet

Jeg har en av hver, de er like gamle. Begge ble kastrert som unge katter. Begge har tisset inne, men kun ved urinveisinfeksjon. Hunnkatten har hatt flere tilfeller av det enn  hannkatten, ingen har hatt det etter at jeg byttet over til spesialfôr. Begge er kosete med meg, kun hunnkatten er kosete med andre. Jeg har hørt at hunnkatter generelt er mer territorielle enn hannkatter, i såfall er mine to unntaket som bekrefter regelen

Anonymkode: 33a2b...97e

Annonse
Skrevet

Jeg har verdens snilleste og mest kosete hannkatt. Kjenner ikke til hunkatter noe særlig, bortsett fra ei vi hadde som barn som klorte masse. 

Vi fikk beskjed om å gi masse våtfor for å forhindre nyretrøbbel fordi katter er dårlige til å drikke vann. Vurdert å prøve det? 

Anonymkode: ddbef...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en av hver, de er like gamle. Begge ble kastrert som unge katter. Begge har tisset inne, men kun ved urinveisinfeksjon. Hunnkatten har hatt flere tilfeller av det enn  hannkatten, ingen har hatt det etter at jeg byttet over til spesialfôr. Begge er kosete med meg, kun hunnkatten er kosete med andre. Jeg har hørt at hunnkatter generelt er mer territorielle enn hannkatter, i såfall er mine to unntaket som bekrefter regelen

Hva mener du med at de er unntaket? 

om bare den ene pusen koser med den andre kan det bety at pusen som koser er den dominerende. Litt som den blir den voksne katten som steller «kattungen». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva mener du med at de er unntaket? 

om bare den ene pusen koser med den andre kan det bety at pusen som koser er den dominerende. Litt som den blir den voksne katten som steller «kattungen». 

Jeg mener at de er unntaket som bekrefter regelen når det kommer til å være territoriell. Det er det hannkatten som er. Ingen nabokatter får lov til å bevege seg på «hans» område (ingen slåssing, men han jager de effektivt unna). Det gjør ikke hunnkatten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...