Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid (30+0), og ble for noen uker siden oppmerksom på at det er litt mindre liv i magen enn hva det har vært tidligere.

Har vært i tett oppfølging på sykehus siden da, og har tatt CTG og ultralyd i flere omganger. Forutenom få «spark» under CTG-målingene, har alle ultralydbilder og målinger sett fine ut. Babyen vokser også ellers normalt, og hjerte/lunger/nyrer/svelg mm. ser helt fint ut. Jeg blir likevel ekstremt usikker når jeg blir forespeilet at jeg burde «kjent mer» under CTG, og at de ser veldig få bevegelser på ultralyd. Neste steg er antakeligvis en fostervannsprøve. 

Jeg vet at baby ligger i seteleie, og at dette kan ha noe å si. Det skal også sies at jeg kjenner noen spark her og der, men langt fra «10 ila. 20 min» osv.  

Spørsmålet mitt er derfor: Er det noen som har opplevd noe lignende, og hvor det har gått helt fint? Eventuelt noen som vil dele noe om hvor mye liv de kjenner i magen? Vet at dette er veldig individuelt, så her er det kanskje mest interessant (for min del) å høre om de som har kjent lite.

Anonymkode: 032f4...4b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som måtte inn tre ganger på ultralyd, fordi babyen lå helt stille i magen. Det skjedde hver gang, og legene ble selvsagt veldig bekymret. Men babyen vokste helt fint og kom frisk til termin. Babyen var en helt ekstremt rolig og bedagelig baby. Var rett og slett bare det. Nå er gutten 8 år, helt normal og aktiv. 

Jeg var også inne for det samme som deg da jeg var gravid. Responderte ikke så mye på saft under målingen. Men hjemme på kveldene ble det full fest i magen. Men tror du gjør helt rett i å følge godt med og få oppfølging hvis du kjenner mindre liv og er bekymret. 

Anonymkode: 5dc21...10d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med å kjenne liv er ekstremt ullent fordi det varierer veldig hva som er normalt. Babyene er ulike og har ulik rytme, leiet barnet ligger i har mye å si, samt forhold som går på vinkelen til livmor, plassering av morkake etc. 

Ut ifra alt jeg har lest så er det først og fremst endringer i barnets mønster man skal være oppmerksom på, og som bør sjekkes ut selv om mange babyer også blir litt roligere når man får mindre plass på slutten. 

Mest alvorlige bekymring for lite liv er at det skal være noe galt med morkaken, og hvis dere ser at baby legger på seg som normalt mellom disse kontrollene du har hatt så er i alle fall dette et godt tegn, men jeg tror ikke det alene utelukker alle muligheter - her må man nesten bare spørre helsepersonell. Om fostervannsprøve blir drøftet så håper jeg at du har fått informasjon fra sykehuset om hva det er de ønsker å se etter, hvis ikke ville jeg så absolutt bedt om å få mer informasjon. 

Min personlig erfaring er at nr. 1 var en relativt lugn baby. Jeg kjente bevegelse ofte, men veldig rolige bevegelser og jeg husker at det var litt dritt å jobbe med to stykk som var gravid samtidige og som hele tiden skulle overgå hverandre i historier om at baby sparket og romsterte så mye at de fikk vond, våknet av det også videre. Det merket jeg aldri noe av. Har heller ikke merket at noen av mine babyer har hikket, slik andre jeg kjenner har merket veldig godt, noe som har gjort meg bekymret. 

Min første baby var uansett født frisk og er en helt normal 5-åring i dag. Nr. 2 var mye mer aktiv, merket stor forskjell og grublet egentlig aldri over mengden liv der. Jeg var på mange CTG-registreringer i begge svangerskap pga. svangerskapsforgiftning og der så vi tidvis at nr. 2 hadde symptomer på å være stresset, altså høy puls etc. men ingenting galt med henne heller. 

Anonymkode: 46f7c...4a8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...