Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen lærere eller andre som kan svare på dette?

Jobber som lærer i 100% stilling og har to små på 1 og 4 år. Har søkt om å få 20% permisjon neste skoleår da jeg ønsker å ha fri en dag i uka pga små barn/tidsklemme/partner som jobber en del skift og overtid etc. Har i utgangspunktet fått innvilga dette, men arbeidsgiver mener det ikke lar seg gjøre å gi meg fri en dag i uka. Altså er alternativet å gå en time tidligere eller begynne litt seinere noen dager i uka istedenfor. Erfaringsmessig mener jeg at om jeg må møte på skolen hver dag, blir det uansett fort til at jeg er der nesten like lenge som vanlig uansett. I tillegg må jeg også levere barna i barnehagen og kjøre til og fra jobb hver dag(har litt reisevei), så for meg mister det litt av poenget om jeg ikke kan få jobbe 80% som firedagersuke. Har jeg noe jeg skulle sagt her? Vet at man har rett til å søke om redusert arbeidstid når man har små barn, men det er kanskje ingen regler for hvordan arbeidstiden skal fordeles? Arbeidsgiver kan vel hevde at det medfører vesentlig ulempe feks.

Skrevet

Jeg tror styringsretten til arbeidsgiver slår inn her dessverre

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har fått innvilget 20% reduksjon av stilling. Du vil ta få timeantallet ditt redusert, hvordan dette organiseres er helt og holdent opp til arbeidsgiver. Min erfaring er at å redusere stillingen med 20% er at man jobber 100 og får betalt for 80%. Det er ofte svært vanskelig å komme seg hjem når man skal og for- og etterarbeid må man jo gjøre allikevel. 

Anonymkode: 18a7b...834

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror nok også at styringsretten til arbeidsgiver slår inn her, og at du ikke kan kreve en dag i uka fri. Ellers er jeg helt enig i problematikken få 80% lønn men jobbe 100%…som en annen var inne på.

Anonymkode: 67ef2...3f1

Skrevet
harehopp123 skrev (1 time siden):

Jobber som lærer i 100% stilling og har to små på 1 og 4 år. Har søkt om å få 20% permisjon neste skoleår da jeg ønsker å ha fri en dag i uka pga små barn/tidsklemme/partner som jobber en del skift og overtid etc. Har i utgangspunktet fått innvilga dette, men arbeidsgiver mener det ikke lar seg gjøre å gi meg fri en dag i uka. 

Da håper jeg du søkte om 80%  stilling under forutsetning av at det blir en dag fri i uken. Sånn at du ikke plutselig bare får 20% mindre lønn uten å få den arbeidstiden du ønsket. 

Anonymkode: 61e1d...02d

Skrevet

ville aldri i verden gått med på å jobbe redusert uten å få fri en dag hver uke. Alternativet med å jobbe mindre hver dag er det samme som å jobbe fullt for 80 % lønn. Kun arbeidsgiver som tjener på det. Dessverre er nok styringsretten til arbeidsgiver gjeldene her. Skader uansett ikke å forsøke å gå i dialog med arbeidsgiver for å forsøke å finne løsninger slik at du får fri en dag per uke. 

Anonymkode: 36c5d...124

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk dette innvilget da mine barn var små. Fikk en fast dag uten undervisning. Da rettet jeg masse og hadde vaskemaskin gående hele dagen. 

Det hjalp å minne abeidsgiver på at jeg hadde én dag mindre i uka å ta ut sykt barn dag... Sa også at jeg ikke ble å jobbe 80% om jeg ikke fikk en dag uten undervisning. 

Anonymkode: 24d60...36c

Skrevet

Klarer ikke skolen å få undervisningskvalitet til å gå opp med at du får fri en hel dag, så kan du ikke få fri en hel dag, men må nøye deg med fri slik du beskriver. Sånn er livet. 

Anonymkode: 0ba7b...482

Skrevet

Ei venninne forsøkte på det samme men endte opp med å jobbe 100% og få betalt for 80%, så tenkt nøye igjennom om det faktisk er realtisk at du vil jobbe 80%

Anonymkode: 283ec...5e7

• Liker 4
Skrevet

Takk for svarene. Jeg har allerede sagt til arbeidsgiver at det ikke er interessant for meg å jobbe redusert dersom jeg ikke får en dag fri, nettopp av samme erfaring som jeg ser flere av dere også nevner. Bare synes det er utrolig synd at jeg dermed i praksis blir «tvunget» til å jobbe 100%, noe som absolutt ikke er til det beste for familien vår i denne hektiske fasen. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig med deg. Det hadde jeg aldri gjort, det hadde sikkert blitt veldig kjedelig ,for du hadde du nok endt med å jobbe 100 % uansett.  Jeg jobber i barnehage,  jeg jobbet 80% til sønnen min begynte i 2 klasse.  Hadde selfølgelig fri 1 dag i uken, fast fri på mandag,  men jeg var veldig fleksibel med å bytte dag ,hvis det trengtes.  

Anonymkode: 1b59d...4f6

• Nyttig 1
Skrevet
harehopp123 skrev (7 minutter siden):

Takk for svarene. Jeg har allerede sagt til arbeidsgiver at det ikke er interessant for meg å jobbe redusert dersom jeg ikke får en dag fri, nettopp av samme erfaring som jeg ser flere av dere også nevner. Bare synes det er utrolig synd at jeg dermed i praksis blir «tvunget» til å jobbe 100%, noe som absolutt ikke er til det beste for familien vår i denne hektiske fasen. 

Kan far jobbe redusert da? For å få det til p gå rundt?

Anonymkode: 1fc4e...c16

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig sjelden man får en fridag, på min skole. Men vet at en kollega har 2 halve dager. Greit å kunne møte 12 en dag, og å kunne gå hjem 11.30 en annen.

• Liker 1
Skrevet

Min mor hadde samme ønske, og endte opp med å gå ned til 60%. Hun mente at uavhengig av om du får en hel fridag, ender man opp med å jobbe 100% når man har 80% stilling. Du får ikke sagt fra deg nok arbeid til å få en reell mindre arbeidsmengde.

Anonymkode: 10655...cee

Skrevet

Jeg jobbet ei som jobbet 80%. Hvis jeg husker rett jobbet hun til 15:30 hver dag, litt kortere 1-2 dager/uke. Det tilsvarte 80 % med fri i skolens ferier. Jeg skjønner på en måte at for arbeidsgiver er det vanskelig å få kabalen til å gå rundt med en dag fri i uken, i hvert fall med tanke på at du pga skoleferier jobber inn avspasering i løpet av året. Men kollegaen min jobbet slik i årevis uten å jobbe mer enn det du skulle. Får du redusert undervisningstid med 80%, eller sier de at du må ta alt fra plantid? Med redusert undervisningstid ville jeg gitt det et forsøk et halvt års tid eller noe, kan hende det funker bra😊

Anonymkode: d2555...9d4

Annonse
Skrevet

Har flere kollegaer som studerer deltid og har en fast dag fri fra jobben. Gjelder læreryrket.

Det er helt mulig å få timekabalen til å gå opp. Må bare legge inn dine timer i timeplanen først og så tenke på resten.

Skrevet

Jeg jobber ikke som lærer vel å merke, men har gått ned til 80% og valgte kortere dager fremfor fri en dag i uken av flere årsaker som kan være verdt å ta med i vurderingen; 1 dag fri i uken gjør at du mister 1 feriedag (har da bare rett på 24 feriedager mot 25 feriedager i 100% stilling), kortere dager gjør at hverdagens stress med henting/levering i bhg blir roligere, barna får litt kortere dager :) eller man kan bruke tiden på en treningsøkt eller handling uten barna osv, lettere å opparbeide seg fleksitid til avspasering om du har fleksitid og avspasering som en del av hverdagen :) 

Vær knallhard på å faktisk ta kortere dager om det er eneste mulighet! 

Anonymkode: 3c2b9...d2c

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber 80% som lærer selv (100% stilling med 20% permisjon). Avklarte at jeg skulle ha en fridag før jeg søkte, alt annet hadde vært uaktuelt for meg. 

Med en fridag i uka sparer jeg også den tiden som jeg bruker til/fra jobb (som selv med relativt kort vei til jobben utgjør ca. 50 minutter.

Jeg jobber på u-trinn som norsklærer og en del av tanken er å bruke den ekstra dagen til vurdering, for eksempel etter tentamen for å slippe kveldsarbeid.

Hadde den ekstra fritiden vært en time her og der hadde jeg mistet muligheten til å sette meg ned og ta, la oss si 2-4 timer på rappen for å få unna ting. Mye mindre effektivt. 

Også lettere å logge helt av jobben en dag enn å være litt mindre tilgjengelig alle dager. Hvis jeg er ferdig en time tidligere enn min kollega så kan det fortsatt komme en henvendelse rett før jeg skal til og gå hjem. Hvis min kollega vet at jeg ikke jobber den dagen er det enklere for vedkommende å vente til jeg er tilbake. 

Anonymkode: f67f1...77f

Skrevet

Hei. Jeg sitter og lager timeplaner for neste år nå. Vi er en relativt stor skole, og alle som søker redusert stilling (80 %) får en dag fri hvis det er det de ønsker. Det å jobbe 80 % uten en dag fri, er bare tull. Skjønner godt at du ikke ønsker det. Men her har ledelsen styringsrett. Går ikke timeplanen opp, så gjør den ikke det. Det er nok vanskeligere å få kabalen til å gå opp på mindre skoler med færre ansatte å ta av. Hadde jobbet 100 % hvis jeg var deg, hvis de ikke får til å gi deg en dag fri.

Anonymkode: f8dd1...5a3

Skrevet
Ny Bruker skrev (6 timer siden):

Har flere kollegaer som studerer deltid og har en fast dag fri fra jobben. Gjelder læreryrket.

Det er helt mulig å få timekabalen til å gå opp. Må bare legge inn dine timer i timeplanen først og så tenke på resten.

På min jobb får alle som jobber 80% fri en dag i uka. Eneste er at man ikke nødvendigvis får velge dag selv. Da lager de bare disse timeplanene først, ja. Og setter inn en fast person denne dagen som "er" den som har fri. 

Anonymkode: 9f5fc...5af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...