Gå til innhold

Hvorfor pakker "alle andre" matvarene dobbelt så fort som meg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Flere som frykter dette spørsmålet nå vil forbli ubesvart for alltid? 😐

Anonymkode: b35ce...2bf

Ikke meg du spør men kjøttdeig og dopapir har jo ingenting med hverandre å gjøre. Hvert sitt rom,hver sin kategori. Ikke samme pose. 

Anonymkode: d80df...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er sikkert treig.

Tunge og stabile ting stables nederst, alt av lette ting slenges på toppen. En full habdlekurv verdt 2-3k kan pakkes i 4 poser i løpet av 2 minutter.

Anonymkode: 4a808...7fe

To minutter? Så lang tid får man da aldri på å pakke varer før man har nestemanns varer oppå sine. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør men kjøttdeig og dopapir har jo ingenting med hverandre å gjøre. Hvert sitt rom,hver sin kategori. Ikke samme pose. 

Hvem pakker varene etter hvor de skal i huset? Tenker man sånn er det kanskje ikke rart det tar lang tid. 

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Der tar du feil. Man tenker også på at kjølevarer kommer i et nett, frysevarer i nr 2 og tørrvarer i nr tre. Jeg er også treg men det får folk tåle. 

Det er jo ganske åpenbart da. Men det tar mindre tid å pakke ned i nett vs poser for de aller fleste. Det var poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Vel når jeg legger varene på båndet så sørger jeg for at de tyngste tingene kommer først ned på andre siden. Pakket da i 2 poser av gangen så ikke alt det tunge havner i en. Jorbærne er det siste som blir lagt oppi så da forsvinner klemmefaren.

Anonymkode: 0d49c...5cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem pakker varene etter hvor de skal i huset? Tenker man sånn er det kanskje ikke rart det tar lang tid. 

Det gjør jeg alltid. Jeg er sliten når jeg kommer hjem og da må utpakking gå effektivt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Moren min pakker alltid i banankasser husker jeg, skulle ønske de hadde litt esker og sånn stående ved kassa slik at man kunne gjort det enkelt nå også. Jeg får meg aldri til å spørre etter det når jeg er og handler. 

Anonymkode: f28ac...df3

Spør du så får du, som regel. De eskene som eggpakkene kommer i, pleier jeg å be om når jeg skal sende pakker. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er sikkert treig.

Tunge og stabile ting stables nederst, alt av lette ting slenges på toppen. En full habdlekurv verdt 2-3k kan pakkes i 4 poser i løpet av 2 minutter.

Anonymkode: 4a808...7fe

2 minutters pakking er for dem som trener til VM i hutigpakking av handlekurv, og de gjelder ikke denne tråden for. 

Anonymkode: 0a8b3...7f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2 minutters pakking er for dem som trener til VM i hutigpakking av handlekurv, og de gjelder ikke denne tråden for. 

Da er de dårlig trent. Tenk om det skulle tatt 20 minutter å få unna en kø på 10 personer i matbutikken 😅

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Åi, er det folk som faktisk bruker betjente kasser ennå? Istedet for å scanne og pakke varene i posen mens man handler 🤣

Anonymkode: f3807...09b

Er ikke alle butikker som har selvbetjent og ofte så stopper de litt opp fordi noen ikke vet hva de gjør eller det blir trukket ut for sjekk og så må man vente på betjening. Da er det enklere gå i betjent kasse.

Når jeg handler på Obs da går jeg rundt med scanner, det er strålende synes jeg. :D Utenom der så går jeg helst i betjente kasser for enten så har de ikke selvbetjening åpen eller så er det så mye surr der og noen ganger så har de ikke selvbetjening i det hele tatt.

Ts, jeg pakker raskt for det er vanen, har jo handlet i flere år og vet hvordan jeg vil ha det da går det jo raskt. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Åi, er det folk som faktisk bruker betjente kasser ennå? Istedet for å scanne og pakke varene i posen mens man handler 🤣

Kunne ikke falle meg inn å bruke selvbetjente kasser, jeg vil se mennesker og ikke maskiner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne ikke falle meg inn å bruke selvbetjente kasser, jeg vil se mennesker og ikke maskiner. 

Jeg vil se maskiner, det går raskere og enklere. Aldri kø i selvbetjent. Men det er jo ikke alle butikker som har selvbetjent, og noen har dessverre kuttet ut pga folk som stjeler som ravner. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som er treg. 

Hvis jeg storhandler og må sortere fryst/kaldt med tørt så pakker jeg to poser samtidig. Står ikke å sorterer i sneglefart og tar en og en pose hvis jeg fyller opp 3-4 stk. Det tar en brøkdel av et sekund å vite hva som skal hvor. Jeg tenker ikke over det en gang.

Når man legger matvarene på båndet så legger man logisk nok på det tyngste først, og da går det tyngste nederst først. Handler man mye tungt så må man fordele tyngden over flere handlenett og da kan man fort stå å sortere ned i 3 handlenett samtidig. 
Kjølevarer og frysevarer ligger som oftest sammen oppi kurven, fordi de kommer fra samme avdeling inne i butikken, og da går det fort å legge de på båndet sammen og å pakke de ned sammen etterpå. 

Det er ikke så vanskelig å være rask og effektiv når man har gjort det en million ganger tidligere. 

Nå storhandler jeg aldri i vanlig kasse, bruker skanner og pakker underveis. Men det er samme logistisk og "arbeidsmåte" da også. 

Anonymkode: 1941d...405

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lager deg helt arbitrære regler om pakking tar det nok lang tid ja. Knuselige ting øverst. Ellers er det virkelig det samme om dopapiret i pose er sammen med gulrøttene i pose

Anonymkode: cf681...06e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Derfor planlegger man hva man plukker ut av handlevogn eller kurv og legger på båndet til kassen. 
Tunge ting som skal nederst i posen først, deretter jordbær og alt annet som ikke skal klemmes på bunnen av bærenettet. 

Forleden så jeg en eldre dame som hadde fått tomme pappkartonger og pakket vare sine i, ala det de gjorde på landet for x antall generasjoner siden. Smart, fordi da blir ikke ting klemt nederst i bunnen på handleposen.

Synes du det går for langsomt, fortsatt, så gå i selvbetjeningskassen og bruk den tiden du trenger. 

Og dere andre, ikke stå opp på oss som trenger tid i selvbetjeningskassen. Det går ikke fortere av den grunn. Når det så blir kommentert, så ikke svar at det går greit for dere, fordi dette handler ikke om dere, det handler om oss som står der og trenger tid, uten å bli presset ut av kassen på grunn av deres handlevogner og deres påtrengende væremåte. Vi tar den tiden vi trenger, og har våre grunner for å trenge tid. 

På de fleste stedene så står det hurtigkasse, og det heter det med en god grunn. Folk som er trege i selvbetjeningskasser er irriterende. Hvis du storhandler en full handlevogn og går i selvbetjeningskassen så er du bare dum. Det går dobbelt så fort i betjent kasse hvis du ikke står der som en hodeløs kylling og heller pakker mens varene blir skannet inn av de ansatte. I to av mine nærbutikker så får du ikke lov å bruke selvbetjenningskasse om du har handlevogn, det står skilt og det står ansatte der som stopper deg. 

Før, da disse kassene først kom, så het de alle hurtigkasser. I dag bruker de to ordene omhverandre, men konseptet er fortsatt det samme. Det er en hurtigkasse. Er du treg så får du bruke betjent kasse. 

Anonymkode: 1941d...405

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en av dem som pakker tregt, men håper det er en viss forståelse for det. Jeg storhandler én gang i uka og skal få med meg alt til en familie på tre – på sykkelen. Det er litt for langt og upraktisk å bære alt i hendene.

Derfor må pakkingen optimaliseres både med tanke på kjøl/frys og hvor varene skal plasseres på sykkelen for å fordele vekten riktig: lette ting på styret, tunge ting i barnesetet bak og i ryggsekken. Med andre ord – mye å tenke på!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bare jeg som føler at hele butikken går i "speed mode" idet man kommer til kassa?

Jeg står og prøver å stable varene så melkekartongen ikke klemmer jordbærene og at kjøttdeigen ikke havner sammen med dopapiret – mens kundene foran og bak meg pakker ned alt i et tempo som får det til å se ut som de skal rekke et fly. Og når de er ferdige, så spurter de nærmest ut av butikken som om de er på flukt.

Er dette en ny trend jeg ikke har fått med meg? Har folk begynt å trene på dette hjemme? Er det uhøflig å bruke mer enn 10 sekunder på å pakke posen sin nå? 🙄

Anonymkode: 7c693...222

Ineffektive folk får lov å bruke den tiden de trenger. Jeg foretrekker å bruke kortest mulig tid på gørrkjedelige ting.

• Liker 2
Skrevet

Litt som å legge tannbørsten i bestikkskuffen. Du kan gjøre det – men du bør kanskje ikke.

Anonymkode: 7c693...222

Har du ikke tenkt å pakke det ut?

• Liker 4
Skrevet

Du skjønner sikkert at ikke alle kan velge?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pakker som regel mens de scanner inn varer, pakker organisert (et nett med tørrvarer, en med mer "knuselig", en med frossen/kjølevarer som regel når vi storhandler osv) og føler det går fort pga det. Om du venter med å pakke til alt er scannet ferdig så er det ikke så rart det tar litt mer tid. 

Anonymkode: e9517...653

Skrevet (endret)

Alt man skal tenke på... Jeg bruker den tiden jeg trenger, tenker ikke et øyeblikk på hvilken rekkefølge varene havner i på båndet, men pakker praktisk i sekken uten at det krever så mye aktiv vurdering og innsats. Det jeg hvertfall ikke bruker tid og krefter på underveis er å følge med på hvordan og hvor raskt andte pakker...

Jeg unngår stort sett å handle i de travleste ettermiddagstimene siden jeg kan - for egen del, ikke fordi folk i jobb (vi som står utenfor arbeidslivet har tydeligvis ikke noe liv, plikter, avtaker eller andre mennesker rundt oss som kan påvirke dagene våre...) har fortrinnsvis på visse tidspunkt.

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...