AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:43 #1 Skrevet lørdag kl 17:43 er det noe "idèel" puls når man jogger? hva er best å ligge på i snitt? Eller er det ingen fasit her? I dag lå jeg på 157 i snitt, 175 maks. Tenker dette høres fint ut men jeg har null peiling så mulig jeg bommer totalt. Er ganske fersk i gamet. Anonymkode: a71d9...0f4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:56 #2 Skrevet lørdag kl 17:56 Kommer jo an på hva som er målet med turen. Intervaller? 85-95% av makspuls i intervallene. Rolig langtur? 60-75% av makspuls, ikke 75% så mye av turen da. Hva din puls er må du se i forhold til makspuls, da makspuls ikke er statisk gjennom hele livet. Ny på jogging? Finn et program du kan følge, for å få gode tips, og en gradvis opptrapping. Så unngår du kanskje skader og går lei før du har begynt. Styrketrening for løpere er også lurt. Og husk - GODE sko beregnet for løping. Anonymkode: b87aa...a19 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:01 #3 Skrevet lørdag kl 18:01 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer jo an på hva som er målet med turen. Intervaller? 85-95% av makspuls i intervallene. Rolig langtur? 60-75% av makspuls, ikke 75% så mye av turen da. Hva din puls er må du se i forhold til makspuls, da makspuls ikke er statisk gjennom hele livet. Ny på jogging? Finn et program du kan følge, for å få gode tips, og en gradvis opptrapping. Så unngår du kanskje skader og går lei før du har begynt. Styrketrening for løpere er også lurt. Og husk - GODE sko beregnet for løping. Anonymkode: b87aa...a19 Er ny på jogging ja, så foreløpig ikke så lange turene heller. Trener styrke på treningssenter. Anonymkode: a71d9...0f4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:44 #4 Skrevet søndag kl 08:44 Hvis du skal se på puls når du løper, må du ta en makspulstest og stille inn sonene dine på klokka, helst etter olympiatoppen sine. Det går også heelt fint å løpe bare for å løpe og komme i gang, men bare pass på at du ikke alltid går all out, for det er litt demotiverende og hardt. Løp litt rolig, sånn at du kan snakke i hele setninger og løp raskere hvor du må puste for hvert 2.-4. steg du løper (indikasjon på intensitet). Det viktigste er å få løpt, gjøre det jevnlig og ikke for langt+ofte i starten. Så kan du heller avansere med puls når du er i gang. Anonymkode: 2e247...32c
Summeer Skrevet søndag kl 08:54 #5 Skrevet søndag kl 08:54 (endret) Jeg ville målt puls mest ifht "opplevd pulssone" og ikke tallet på pulsklokka. Puls er individuellt, den største målingen på om man er i god form er hvor fort pulsen faller tilbake til hvilepuls etter den har vært oppe i høyt turtall. Om du er ny på jogging vil du oppleve størst fysisk fremgang kjappest med intervaller, men det er kanskje ikke det som gjør at du får inn vanen om det oppleves veldig tungt og terskelen blir høy for å komme seg ut. Det ideelle om man er ute på tur i en time er å holde seg i litt over "behagelig pratetempo". Dvs du jogger og kunne ha småpratet. Som nybegynner ville jeg lagt meg på 20- 30 minutter jevn jogging også avsluttet med 5-10 intervall drag på slutten der du spurter 20 sekunder og hviler 10. Da får du litt av begge verdner, og det er ofte enklere mentalt og fysisk å ta litt intervall "når man først er i gang " og du kommer deg oftere ut og får innarbeidet en vane. Endret søndag kl 08:56 av Summeer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå