Gå til innhold

Deg og husarbeid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du rutiner på husarbeid? Eller tar du bare det underveis og ved behov? 

For mange år siden vasket jeg leiligheten hver onsdag, vasket bad, kjøkken, gulv, tørket støv av alle overflater osv. Støvsuget annen hver til hver dag. Og ukeshandlet hver torsdag.

I dag støvsuger jeg kanskje en dag i uken, vasker sjeldent gulv, kjøkken ryddes og tørkes av hver dag, overflater vaskes av en gang pr måned kanskje. Og handler nesten hver dag 🤭

Ser jo at livet har vært altfor hektisk de siste årene og det da ikke er overskudd til å kose meg med husarbeid. Så skal prøve å få inn rutiner igjen, men ble litt nysgjerrig på hva andre gjør! 😇

Anonymkode: e15f3...01e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lister jeg fulgte før jeg fikk barn. Etter barn tar jeg det jeg rekker og orker, rett og slett. 

Anonymkode: 58c7c...487

AnonymBruker
Skrevet

Utenom bytte av sengetøy hver fredag/lørdag, så tar jeg det litt sånn når jeg kommer på det eller ser at det er behov. Er kronisk syk, så har ikke ork til å ta alt samtidig lenger. Kjører robotstøvsugeren noen ganger i uken, vasker kjøkkenbenk og stekeplate etter middag og tørker av servanten før vi legger oss. Resten blir når jeg føler for det. Vi er to voksne personer som bor i huset, så det er begrenset hvor skittent det blir. Vi handler for en måned av gangen (mesteparten på Oda, og tar en runde i matbutikken for det som mangler + påfyll av grønt etterhvert)

Anonymkode: c5179...c7e

AnonymBruker
Skrevet

Den viktigste rutinen jeg har, er at jeg tar 10-15 minutt hver formiddag og hver kveld. Det gjør at overflater er rene og ryddige. Klær er brettet, og så videre. 

Jeg bytter og vasker sengetøy hver søndag, og alle handklær søndag og torsdag. 

Mannen tar normalt badene torsdag, og støvsuger der det trengs ca annenhver dag. 

Ellers skjer det mye etter behov, og lyst. Jeg har perioder der jeg elsker å sortere og rydde, og går da systematisk gjennom alle rom i huset. Eller vi blir enige om at kjøkkenet trenger en nedvask, og bruker en ettermiddag på det. 

Anonymkode: bf417...271

AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus, men vasker hele leiligheten en gang i uken.Har katt så må støvsuge et par ganger ekstra. En gang pr mnd tar jeg en deap cleen på badet. 

Anonymkode: 44ab0...474

AnonymBruker
Skrevet

Hver torsdag vasker vi huset, da må alle hjelpe til. Smårydder gjennom dagen, og shiner opp når ungene legges, en av oss tar legging, den andre rydder. Tørker over vask og toalett etter legging. Robotstøvsuger kjøkken og stue annenhver dag. Dagen i mellom setter vi den inn på et av de andre rommene. 

Anonymkode: b4ea1...7c4

Skrevet

Bytter på sengen hver søndag

Vasker badet hver 3 dag

Robotstøvsugeren vasker 2 ganger i uken

Vasker klær 2 hver dag

Smårydder hver dag

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en bra husmor i tidlige år, men kjenner at jeg blir slappere med tiden. Er det så nøye å ha det som en forside på Bonytt da? Noen ganger er det slik "ryddig på glanset papir", men ellers har jeg det avslappet. :) Det er helt ok og passer for meg.

Anonymkode: 4e630...dd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

K58. Adopterte opplegget hjemmefra, og hadde husvask hver torsdag i massevis av år. Nå er jeg kronisk syk, og tar det når jeg klarer. Ofte ett rom om gangen.

Men har robot som støvsuger og vasker gulv. Og tørker som regel over salongbord, speil/benk/do hver fredag. Skifter sengetøy hver 8 - 10 dag.

Anonymkode: bd107...9bb

Skrevet

jeg har prøvd mange forskjellige varianter, og det som fungerer best et å ta litt av den ukentlige vasken hver dag. Vi har fire barn, så jeg får ikke satt av to-tre timer til en ukesvask. Hvis jeg ikke rekker en dag så er det ingen krise, da tar vi det neste uke. 

Det er sånn:

mandag: vaske bad (toalettet, dusk, andre overflater)

tirsdag: tørke støv

onsdag: støvsuge grundig (inkl sofa osv)

torsdag: vaske gulv

fredag: tømmer alt søppel, vasker dører speil og lysbrytere

lørdag: bytte sengetøy og vaske det samme dag

ellers gjør jeg hver dag: re opp senger, vaske over badet (kjapt over do og servant, speil), som regel støvsuger jeg litt hver dag pga vi er så mange, vasker og legger på plass en vaskemaskin med tøy (av og til to). 

og så roterer jeg på grundigere vasking og rydding av skuffer, f.eks denne uken er det kjøkken

det er mye arbeid å holde et hus i orden 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å vaske leiligheten en gang i uken før, sengen ble skiftet på annenhver uke, klær vaskes ved behov og søppel tas ved behov. 

Så ble jeg syk og da flyter det litt mer enn før. Samboeren min har mye høyere terskel for når ting må tas. Jeg tar litt når jeg orker det og han tar litt her og der. 

Anonymkode: d0f34...bd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...