Druid Skrevet 8. juni #41 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): "En dollar brukt på familieplanlegging vil redusere CO2-utslippene like mye som 24 dollar brukt på vindteknologi, 51 på solkraft og 131 dollar på elbiler.” Men: "De aller fleste politikere ser helt bort fra å diskutere reduksjon av velstand og planlegge for en lavere befolkning som ledd i arbeidet med å forbedre klimaet. " Det er fordi politikerne instinktivt vet at det er umulig. Det er også den viktigste utfordringen med «fremtiden i våre hender» gruppen av miljøorganisasjoner: barn og kontinuerlig velstandsutvikling er fundementalt motivasjon for mennesker. Det ligger programmert i genene våre, og kan ikke samfunnsstrukturelt undertrykkes uten reaksjon. Vi vil slakte ned naboen og selge invollene deres før vi aksepterer å systematisk ofre vårt avkom og utvikling. Dette er også grunnen til hvorfor politikere er så begeistret for Rosling og Gapminder: det dokumenterer at utviklingshjelp virker og at det finnes en løsning som kun trenger penger. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #42 Skrevet 8. juni Druid skrev (6 minutter siden): Det er fordi politikerne instinktivt vet at det er umulig. Det er også den viktigste utfordringen med «fremtiden i våre hender» gruppen av miljøorganisasjoner: barn og kontinuerlig velstandsutvikling er fundementalt motivasjon for mennesker. Det ligger programmert i genene våre, og kan ikke samfunnsstrukturelt undertrykkes uten reaksjon. Vi vil slakte ned naboen og selge invollene deres før vi aksepterer å systematisk ofre vårt avkom og utvikling. Dette er også grunnen til hvorfor politikere er så begeistret for Rosling og Gapminder: det dokumenterer at utviklingshjelp virker og at det finnes en løsning som kun trenger penger. Det er riktig. Vi elsker å kaste penger på problemene, tenke at det løses da. Sorterer søppel, men har gassgrill, pizzaovn, varmelamper og to biler. El-sparkesykler var jo en kjempeide feks. Benyttes der folk før gikk på beina. Fint å ta den til SATS da, når tidsklemma presser. Anonymkode: 46639...f87 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #43 Skrevet 8. juni De som ønsker hetebølger er ofte imot flyktninger, som er ganske ironisk, fordi hvis det blir nok hetebølger i Sør-Europa, så vil vi få mange klimaflyktninger til Norge. Anonymkode: a00e1...1ba 1 3
Virrevirrevapp Skrevet 8. juni #44 Skrevet 8. juni Jeg synes hetebølge kan være ok eller tom deilig. Ja, jeg har opplevd det. Det betyr ikke at jeg synes det er generelt lurt. Det er jo ikke det samme for meg å være på ferie som for andre å jobbe i heten. Men jeg personlig har ikke noe imot det 3 1
Virrevirrevapp Skrevet 8. juni #45 Skrevet 8. juni Skjønner i utgangspunkt ikke debatten, vi styrer jo ikke dette. Er jo bare fantasi. 2 4
Hmmmmmm Skrevet 8. juni #46 Skrevet 8. juni Hater varmen. Var ikke sånn før jeg kom i overgangsalderen. Elsket varmen før. Sykt at det har endret seg så mye. Jeg klarer ikke å reise til utlandet på sommeren lengre. Så en hetebølge er ikke ønsket her. Stakkars folk som må oppleve det 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #47 Skrevet 8. juni Hvis man ikke takler varmen veldig godt,så reiser man vel ikke til innlandet i feks Spania i august?! Da får man holde seg i Norge og heller reise sydover i november. Anonymkode: 917fd...912 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #48 Skrevet 8. juni Vann- og energimangel ja... AI og ting som bitcoin er store forbruker av dette. Anonymkode: 2e473...779 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #49 Skrevet 8. juni Jeg tenker at folk er uvitende! Anonymkode: 7e5c4...0f3 5
Druid Skrevet 8. juni #50 Skrevet 8. juni (endret) Det er ikke noe å ønske seg, men jeg har forståelse for tankene de har. Det er det samme i Norge med gule og røde farevarsler for … snø, regn eller vind. Vi bor i Norge : vi får av og til mye snø, styrtregn, og av og til orkan : ingen vits i å gjøre noe stort utav det, det er vær. Men dette handler dels om at nye generasjoner ikke er lært opp til å respektere vær og denne typen værvarsel gjør at folk tar forhåndsregler de ellers ikke ville tatt. Og det er ikke lenge siden vi hadde en ekstraordinær værtype man godt kunne varslet bedre. Selv ikke politiet var forberedt her. Denne typen varsel redder liv. Hetebølger er ikke det mest problematiske som kan skje i Norge, selv om vi sikkert også kan oppleve 40+ utvalgte steder. Da er det havtemperaturer, lavtrykksmønster og vintertemperaturer som bekymrer meg mest. Foreløpig ser vi kun signaler… som høststorm på våren. Endret 8. juni av Druid 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #51 Skrevet 8. juni Jeg er redd for hetebølger og holder meg hjemme i Norge på sommeren. Når jeg er på ferie vil jeg gjerne gå på turer i området men det går jo ikke i 40 grader+. Anonymkode: 5e94d...45d
AnonymBruker Skrevet 8. juni #52 Skrevet 8. juni De hetebølgene er minst like vanlig i Spania/omegn som regn og vind er i Norge i disse tider. Men media krisemaksimerer som alltid, skremselspropaganda så saueflokken er mer innstilt på å kaste bort enda mer av samfunnets midler på drit mens hele velferdsstaten faller sammen. Heia Norge 🙃 Anonymkode: 21beb...15f 3 2
Druid Skrevet 8. juni #53 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man ikke takler varmen veldig godt,så reiser man vel ikke til innlandet i feks Spania i august?! Da får man holde seg i Norge og heller reise sydover i november. Anonymkode: 917fd...912 Utfordringen er at man snakker mai-juni. Så hvis man aksepterer at Spania sitt klima er varmest i August, så betyr det at man også risikerer hetebølger i november. Hvis man i tillegg fokuserer på Innlandet, snakker vi enten industrielle områder med mange mennesker, eller jordbruksland, begge deler som kan oppleve utfordring med konstante eller ekstraordinære varmeperioder. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #54 Skrevet 8. juni Jeg tenker at det alltid har vært hetebølger, og at det er noe man forbereder seg på. På lik måte som vi her oppe forbereder oss på stort snøfall. Vi har hus i Sør-Europa og er der hver sommer. Det er ikke hetebølgene som er det verste med klimaforandringene. Anonymkode: 804a9...607 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #55 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.dagsavisen.no/nyheter/fn-rapport-vannmangel-kan-utlose-global-krise/5450493 "Rundt 2 milliarder mennesker, eller 26 prosent av befolkningen, mangler tilgang på trygt drikkevann og 3,6 milliarder, om lag 46 prosent av verdens befolkning, mangler tilgang til fungerende sanitærtjenester, står det i en felles rapport fra FNs vannforum og Unesco i anledning FNs markering av verdens vanndag onsdag. I rapporten heter det at «vampyrisk overforbruk og overutvikling» har ført til at vannmangel er blitt vanlig mange steder i verden og at situasjonen skaper grobunn for «nær forestående risiko» for global krise." https://fn.no/nyheter/fn-juridisk-beskyttelse-avgjoerende-for-klimaflyktninger «Klimaflyktning» er et begrep som blir brukt om de som må flykte på grunn av disse klimaendringene. Verdensbanken anslår at antallet klimaflyktninger vil være 140 millioner innen 2050." https://www.kraftkommune.no/artikkel/kraftunderskudd "Vannkraftlandet Norge er i ferd med å gå tom for strøm." https://www.nytimes.com/2025/02/03/business/ukraine-russia-energy-europe.html "Europe Grapples With Energy Crisis, Three Years After Ukraine Invasion" https://www.finansavisen.no/energi/2025/01/31/8227282/befolkningsvekst-og-okt-velstand-er-et-baerekraftproblem-som-ikke-snakkes-om "En dollar brukt på familieplanlegging vil redusere CO2-utslippene like mye som 24 dollar brukt på vindteknologi, 51 på solkraft og 131 dollar på elbiler.” Men: "De aller fleste politikere ser helt bort fra å diskutere reduksjon av velstand og planlegge for en lavere befolkning som ledd i arbeidet med å forbedre klimaet. " Vi er Titanic på vei mot isfjellet. Kan bremse litt kanskje, men det vil ramme hardt. Anonymkode: 46639...f87 Og likevel, med vannmangel og dårlige sanitærforhold, og mye mer ekstremvær så har folketallet aldri økt så mye som nå. Det kan tyde på at det er lenge før disse rammebetingelsene har noen reell innvirkning på menneskenes evne til å overleve på denne planeten. Anonymkode: 1dd58...318 1 1
NatNat Skrevet 8. juni #56 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De som ønsker hetebølger er ofte imot flyktninger, som er ganske ironisk, fordi hvis det blir nok hetebølger i Sør-Europa, så vil vi få mange klimaflyktninger til Norge. Anonymkode: a00e1...1ba generalisering much ?? i tillegg, jeg tviler sterk at dere får særlig mange innvandrer fra Sør Europa... 🥴 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #57 Skrevet 8. juni NatNat skrev (20 minutter siden): generalisering much ?? i tillegg, jeg tviler sterk at dere får særlig mange innvandrer fra Sør Europa... 🥴 Det har skjedd allerede. Mange flytter fra sør-europa til nord. Pga klima og økonomi. Anonymkode: 46639...f87 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #58 Skrevet 8. juni NatNat skrev (1 time siden): generalisering much ?? i tillegg, jeg tviler sterk at dere får særlig mange innvandrer fra Sør Europa... 🥴 Ingen ønsker å leve i 50+ grader – selvfølgelig reiser de nordover hvis det fortsetter slikt. Anonymkode: a00e1...1ba 1 1
NatNat Skrevet 8. juni #59 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen ønsker å leve i 50+ grader – selvfølgelig reiser de nordover hvis det fortsetter slikt. Anonymkode: a00e1...1ba 50 pluss grader ? da må du krysse Middelhavet og gå mot Sahara... 1
NatNat Skrevet 8. juni #60 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har skjedd allerede. Mange flytter fra sør-europa til nord. Pga klima og økonomi. Anonymkode: 46639...f87 ja, og en del Nordmenn reiser fra Norge til Spania. pga klima og kansje økonomi også 😅 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå