AnonymBruker Skrevet 9. juni #121 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 18.58): De som liker hetebølger som er sør i Europa nå og har vært de siste somrene, og ønsker dem velkomne, de ser jeg på som kunnskapsløse og ignorante. Anonymkode: 345de...035 Disse hetebølgene har vel pågått så lenge mennesker har eksistert på jorda, jeg har nå bare eksistert i litt over 30år og husker at det alltid har vært slik i sør-europa. Anonymkode: 9cdc2...d17 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #122 Skrevet 9. juni Bålkaffe skrev (12 minutter siden): Merkelig, jeg synes å huske at sommeren 2018 ikke var så innmari innbringende for noen i landbruket, men jeg husker sikkert helt feil. Du spurte om en forklaring og jeg ga deg den. Jeg har tidligere jobbet med både korn og potet på mine foreldres gård, og kan ikke gjøre så mye mer enn å forklare ut fra egne erfaringer, og en over gjennomsnittlig interesse rent historisk for disse tingene. Hva du husker fra 2018 vet jeg ikke, men jeg oppfatter kanskje at du ikke vet så mye om hvordan disse tingene henger sammen? Anonymkode: 1dd58...318
NatNat Skrevet 9. juni #123 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Disse hetebølgene har vel pågått så lenge mennesker har eksistert på jorda, jeg har nå bare eksistert i litt over 30år og husker at det alltid har vært slik i sør-europa. Anonymkode: 9cdc2...d17 enig. Er fra Frankrike og 64 år gammel. Vi har alltid hatt hetebølger. 1911 sommer drepte 40 000 mennesker.. Det er blitt kansje verre men det er ikke så mye verre en enkelte ville få oss til å tro.
AnonymBruker Skrevet 9. juni #124 Skrevet 9. juni Det dauer vel mange ganger flere folk av kulden på vinteren enn av varmen på sommeren. Men klimafanatikerene har vel sikkert kommet fram til at det kommer til å bli mer ekstremkulde om vinteren og av klimaendringene om kjenner jeg de riktig. Anonymkode: cf6b1...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #125 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det dauer vel mange ganger flere folk av kulden på vinteren enn av varmen på sommeren. Men klimafanatikerene har vel sikkert kommet fram til at det kommer til å bli mer ekstremkulde om vinteren og av klimaendringene om kjenner jeg de riktig. Anonymkode: cf6b1...4f6 For hver person som dør av hete, dør 17 personer av kulde.. Vi hører bare ikke så mye om det med kulden.. Anonymkode: 02566...38e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #126 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For hver person som dør av hete, dør 17 personer av kulde.. Vi hører bare ikke så mye om det med kulden.. Anonymkode: 02566...38e Vi snakker ikke bare om dødsfall, men om brent jord og vannmangel. Det var da ikke slik før. det er tull. Siste 50 år har temperaturene steget, og 1 grad mer i året har MYE å si. Det er katastrofalt for mange land. Men ikke for oss. Og ikke for turistene. Noen løsning finnes heller ikke. Så nyt parasolldrinken. Men ikke lat som det ikke skjer. Anonymkode: 46639...f87 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #127 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Disse hetebølgene har vel pågått så lenge mennesker har eksistert på jorda, jeg har nå bare eksistert i litt over 30år og husker at det alltid har vært slik i sør-europa. Anonymkode: 9cdc2...d17 Ja, det har alltid vært hetebølger. Men i de siste årene har hetebølgene startet tidligere, blitt varmere og de har økt frekvens. Konsekvensene av hetebølgene har blitt større, og mer alvorlige, for de som bor i landene fast. Anonymkode: 9248e...65d 1
Bålkaffe Skrevet 9. juni #128 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du spurte om en forklaring og jeg ga deg den. Jeg har tidligere jobbet med både korn og potet på mine foreldres gård, og kan ikke gjøre så mye mer enn å forklare ut fra egne erfaringer, og en over gjennomsnittlig interesse rent historisk for disse tingene. Hva du husker fra 2018 vet jeg ikke, men jeg oppfatter kanskje at du ikke vet så mye om hvordan disse tingene henger sammen? Anonymkode: 1dd58...318 Du husker ikke sommeren 2018, men har erfaring fra landbruket? Vel, det har jeg også. Og sommeren 2018 så var det en hetebølge her i Norge som kom rett oppi en tørkeperiode som gjorde at avlingene til gården jeg er fra og alle gårdene rundt tørka på rot. Trærne og skogene rundt oss trodde det var høst og slapp alt av blader, brønnene tørka opp og både privatpersoner og landbruket måtte få hjelp fra staten til å ha nok vann innomhus og til avlingene sine. Bønder over hele Østlandet måtte se på at avlingene svikta, at foret ble borte og at de kanskje måtte masseslakte dyr. https://www.smaalenene.no/torke/jordbruk/bonder/krisemoter-pa-ostlandet-slik-skal-de-unnga-masseslakt/s/5-38-526557 https://www.met.no/publikasjoner/met-info/_/attachment/download/e0ef32dc-d9ac-4506-b6bb-3ceeb0d88ce6:98ec5c085e3d8ddc04f158cda767c676b6fbc142/Tørkesommeren 2018.pdf I 2021 døde fremdeles skoger på Østlandet etter tørken i 2018, https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fremdeles-skogdod-etter-torkesommeren-2018-1.15354243 Er du klar over hvordan to ytterpunkter av vær henger sammen? Styrtregn som drukner avlingene og tørke som dreper avlinger og hvordan dette går utover jordbruket? 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #129 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For hver person som dør av hete, dør 17 personer av kulde.. Vi hører bare ikke så mye om det med kulden.. Anonymkode: 02566...38e Tallene er vel 1 av hete mot 8,3 av kulde. Med klimaendringer vil ikke tallet på de som dør av kulde stige, det vil trolig synke noe. Men tallet på de som dør av hete vil øke betydelig. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-news-and-updates/temperature-related-mortality-burden-worsen-europe-2024-08-22_en?utm_source=chatgpt.com Anonymkode: 9248e...65d 1
Meowmere Skrevet 9. juni #130 Skrevet 9. juni (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan tror du folk i f.eks. sør i USA overlever? I Phoenix er det jevnlig 45 grader C på sommeren, men de overlever helt fint pga aircondition. Anonymkode: 59709...74f Jeg har ikke nevnt noe om 45 grader. Man skal ikke så mye høyere enn det før du ikke får kjøleeffekt avhengig av hva slags gass om brukes. Gassen klarer ikke gå over i væskeform. Da må de vannkjøles, og hvis det er tørke samtidig, kan jeg se for meg at det blir vanskelig noen steder. Endret 9. juni av Meowmere 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #131 Skrevet 9. juni Bålkaffe skrev (2 timer siden): Du husker ikke sommeren 2018, men har erfaring fra landbruket? Vel, det har jeg også. Og sommeren 2018 så var det en hetebølge her i Norge som kom rett oppi en tørkeperiode som gjorde at avlingene til gården jeg er fra og alle gårdene rundt tørka på rot. Trærne og skogene rundt oss trodde det var høst og slapp alt av blader, brønnene tørka opp og både privatpersoner og landbruket måtte få hjelp fra staten til å ha nok vann innomhus og til avlingene sine. Bønder over hele Østlandet måtte se på at avlingene svikta, at foret ble borte og at de kanskje måtte masseslakte dyr. https://www.smaalenene.no/torke/jordbruk/bonder/krisemoter-pa-ostlandet-slik-skal-de-unnga-masseslakt/s/5-38-526557 https://www.met.no/publikasjoner/met-info/_/attachment/download/e0ef32dc-d9ac-4506-b6bb-3ceeb0d88ce6:98ec5c085e3d8ddc04f158cda767c676b6fbc142/Tørkesommeren 2018.pdf I 2021 døde fremdeles skoger på Østlandet etter tørken i 2018, https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fremdeles-skogdod-etter-torkesommeren-2018-1.15354243 Er du klar over hvordan to ytterpunkter av vær henger sammen? Styrtregn som drukner avlingene og tørke som dreper avlinger og hvordan dette går utover jordbruket? Jeg jobbet ikke med dette i 2018, det er mye lenger siden. Og Norge er ikke bare Østlandet, så det er jo ikke alltid man er opptatt av ting som skjer ett sted. For et par år siden måtte mange her i Trøndelag bare pløye ned kornet pga at det aldri modnet -og/eller råtnet - pga svært kald og fuktig sommer. Tror ikke det var så mange som var opptatt av det utover Trøndelags grenser. Det vil jo alltid være lokale variasjoner. Anonymkode: 1dd58...318
Bålkaffe Skrevet 9. juni #132 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg jobbet ikke med dette i 2018, det er mye lenger siden. Og Norge er ikke bare Østlandet, så det er jo ikke alltid man er opptatt av ting som skjer ett sted. For et par år siden måtte mange her i Trøndelag bare pløye ned kornet pga at det aldri modnet -og/eller råtnet - pga svært kald og fuktig sommer. Tror ikke det var så mange som var opptatt av det utover Trøndelags grenser. Det vil jo alltid være lokale variasjoner. Anonymkode: 1dd58...318 Aha, så du jobber ikke i landbruket nå og kjenner ikke forandringene i klima og vær på kroppen lenger, som mange andre bønder og jeg gjorde og har gjort siden 2018? Interessant. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #133 Skrevet 10. juni Bålkaffe skrev (16 timer siden): Aha, så du jobber ikke i landbruket nå og kjenner ikke forandringene i klima og vær på kroppen lenger, som mange andre bønder og jeg gjorde og har gjort siden 2018? Interessant. Jordbrukere har til alle tider kjent vær på kroppen. Ordet "uår" har eksistert siden jordbruket ble innført. I Norge har vi en værtype som gjør at jordbruk har relativt sett mye dårligere kår enn andre steder i verden med et varmere klima og hvor vekstsesongen er mye lenger. Et jordbruk med stramme rammebetingelser er mer sårbart for dårlig vær enn der man har større handlingsrom. Ditt enkelteksempel fra 2018 i et geografisk avgrenset område hvor tørke på våren ødela senere avling er ikke noe annet enn ett av titusenvis av ulike værfenomener som har påvirket jordbruket i Norge i negativ retning. Det er ikke bevis for noe som helst, det er "vær". Til slutt, det virker som du har som hersketeknikk å angripe person når du ikke har særlig vektige argumenter, og hvis du insisterer på å fortsette med det så gir det lite mening i å debattere videre med deg. Anonymkode: 1dd58...318
Bålkaffe Skrevet 10. juni #134 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jordbrukere har til alle tider kjent vær på kroppen. Ordet "uår" har eksistert siden jordbruket ble innført. I Norge har vi en værtype som gjør at jordbruk har relativt sett mye dårligere kår enn andre steder i verden med et varmere klima og hvor vekstsesongen er mye lenger. Et jordbruk med stramme rammebetingelser er mer sårbart for dårlig vær enn der man har større handlingsrom. Ditt enkelteksempel fra 2018 i et geografisk avgrenset område hvor tørke på våren ødela senere avling er ikke noe annet enn ett av titusenvis av ulike værfenomener som har påvirket jordbruket i Norge i negativ retning. Det er ikke bevis for noe som helst, det er "vær". Til slutt, det virker som du har som hersketeknikk å angripe person når du ikke har særlig vektige argumenter, og hvis du insisterer på å fortsette med det så gir det lite mening i å debattere videre med deg. Anonymkode: 1dd58...318 Hvorfor tror folk det er greit å gå på person mot noen de diskuterer med, men ikke greit for den personen å ta igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #135 Skrevet 10. juni Bålkaffe skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror folk det er greit å gå på person mot noen de diskuterer med, men ikke greit for den personen å ta igjen? Jeg vet ikke hvorfor du er så opptatt av en enkelthendelse i 2018, det er mulig den var veldig skremmende for deg, og jeg beklager hvis det at jeg setter den litt i kontekst og perspektiv gjør at du føler at den ikke har tilstrekkelig fokus hos meg. Anonymkode: 1dd58...318
Bålkaffe Skrevet 10. juni #136 Skrevet 10. juni (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hvorfor du er så opptatt av en enkelthendelse i 2018, det er mulig den var veldig skremmende for deg, og jeg beklager hvis det at jeg setter den litt i kontekst og perspektiv gjør at du føler at den ikke har tilstrekkelig fokus hos meg. Anonymkode: 1dd58...318 Du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor er det greit å gjøre det den ene veien og ikke den andre? Hvorfor skal du sette strek når du får tilbake det du sender ut? Endret 10. juni av Bålkaffe 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #137 Skrevet 10. juni Bålkaffe skrev (3 minutter siden): Du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor er det greit å gjøre det den ene veien og ikke den andre? Hvorfor skal du sette strek når du får tilbake det du sender ut? Jo jeg svarte på spørsmålet, men du er misfornøyd med svaret virker det som. Du har forøvrig besvart hvert av mine tidligere svar med å stille spørsmål ved min kunnskap og bakgrunn i stedet for å bringe noe som helst argumentasjon til torgs, og det blir ærlig talt helt meningsløst å bruke tid på sånt tøv. Anonymkode: 1dd58...318
Bålkaffe Skrevet 10. juni #138 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo jeg svarte på spørsmålet, men du er misfornøyd med svaret virker det som. Du har forøvrig besvart hvert av mine tidligere svar med å stille spørsmål ved min kunnskap og bakgrunn i stedet for å bringe noe som helst argumentasjon til torgs, og det blir ærlig talt helt meningsløst å bruke tid på sånt tøv. Anonymkode: 1dd58...318 Hvem var det som insinuerte hva jeg hadde av erfaring og bakgrunn først, tro..... 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #139 Skrevet 10. juni Man har, opp igjennom tidene, levd uten airconditioner. Min svigersønn fra Iran er vandt med opp til 50 grader om sommeren. Men de holdt seg inne i hus/ i skyggen. Husene er bygget for å holde varmen ute om sommeren. For meg hadde det nok vært uutholdelig, men jeg er ikke vandt med et slikt klima. Har også venner i Spania. Mange spanske har ikke airconditioner. De fleste fastboende utlendinger har det. Så folk lever både med og uten. Klimaendringer er reelt, det vet vi alle. Men pressens kriseoverskrifter er en egen historie, der alt tas ut av sammenheng. De skal selge nyheter. Anonymkode: 541fb...a34
AnonymBruker Skrevet 10. juni #140 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man har, opp igjennom tidene, levd uten airconditioner. Min svigersønn fra Iran er vandt med opp til 50 grader om sommeren. Men de holdt seg inne i hus/ i skyggen. Husene er bygget for å holde varmen ute om sommeren. For meg hadde det nok vært uutholdelig, men jeg er ikke vandt med et slikt klima. Har også venner i Spania. Mange spanske har ikke airconditioner. De fleste fastboende utlendinger har det. Så folk lever både med og uten. Klimaendringer er reelt, det vet vi alle. Men pressens kriseoverskrifter er en egen historie, der alt tas ut av sammenheng. De skal selge nyheter. Anonymkode: 541fb...a34 Jeg er enig i at media og politikere benytter det som klikkbait og slår mynt på det. Popolustiske løsninger, som bare vil føre til mer elendighet. Rike folk som blir rikere på "grønne løsninger". Men de må forsøke å holde motet til folk oppe. Det er grusomme tider menneskene går i møte. Og det kan fort føre til kaos om alle innser realitetene. Som en skrev lenger opp så fører katastrofer ofte til økt forbruk, flere fødsler og kaos. Folk må ha håp. Anonymkode: 46639...f87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå