Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har etter 30 år som ansatt blitt selvstendig næringsdrivende. ENK. Jeg jobber kun hjemmefra. 
Jeg har alltid hørt at man kan skrive av «alt» som næringsdrivende.  Prøver å sette meg inn i det, men ser ut som jeg har lite jeg kan ta med som fradrag og det blir derfor en del  mer skatt som selvstendig enn som ansatt med ca samme inntekt.

Jeg kan trekke fra 2192,- for hjemmekontor. 
3,50 pr km

50 % av kostnader nett og tlf.

innkjøp av div utstyr og porto på sending av brev 

forsikring 

Noe annet jeg kan ta med? 

Anonymkode: 3607f...699

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har etter 30 år som ansatt blitt selvstendig næringsdrivende. ENK. Jeg jobber kun hjemmefra. 
Jeg har alltid hørt at man kan skrive av «alt» som næringsdrivende.  Prøver å sette meg inn i det, men ser ut som jeg har lite jeg kan ta med som fradrag og det blir derfor en del  mer skatt som selvstendig enn som ansatt med ca samme inntekt.

3,50 pr km

50 % av kostnader nett og tlf.

innkjøp av div utstyr og porto på sending av brev 

forsikring 

Noe annet jeg kan ta med? 

Anonymkode: 3607f...699

Du kan omtrent ikke skrive av noe som ikke arbeidsgiver kunne gitt deg skattefritt fra før av. 

Det er en myte at personlig næringsdrivende har rett til å skrive av noe ekstra. Som regel så kan eier av AS gi mer i skattefrie frynsegoder til sine ansatte enn du som personlig næringsdrivende kan fradrags føre. 

Du kan ta 100% av kostnadene til tlf og internett minus 4392 kr per år. (For skatteformål) 

For mva så kan du kun ta fradrag for den andelen av tlf og internett du bruker i næring kontra privat. Veldig vanlig å bruke 50%. 

Ett tilfelle hvor det muligens er lettere å fradrags føre ting som personlig næringsdrivende er hvis du leier boligen og bruker deler av den for næringsformål(f.eks hjemmekontor). Da kan du kostnadsføre en forholdsmessig del av leien. F.eks 20 %. 

Hvis du eier boligen selv er det vanskelig. Du kan i teorien kostnadsføre forholdsmessige kostnader. 

Du kan ikke leie ut kontor til deg selv sånn som eier av AS kan. 

Hvis du bor ett sted med arbeidsgiveravgift på 14,1% så ender du som regel opp med litt lavere total skatt for de fleste normale inntekts nivåer. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha høyere inntekt i ENK enn du kunne fått i jobb, for at det skal lønne seg .

Du får ikke minstefradrag, betaler høyere trygdeavgift, ikke lønn under ferie/sykefravær og uten pensjonsordning utover folketrygden.  Tror veldig mange ikke er klar over hvor mye dette utgjør, og det lille du kan trekke fra på skatten veier på ingen måte opp for dette.

Anonymkode: a5a71...f0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

OBS  https://blogg.fiken.no/hjemmekontor-skatt/

På generell basis anbefaler vi ingen å benytte seg av standardfradraget for hjemmekontor.

Dette er det to grunner til:

1. Det kan få store, kostbare konsekvenser for et eventuelt salg av boligen din.
  2. Det finnes andre (og bedre) fradrag du kan benytte deg av.

Dette er naturligvis en avgjørelse du selv må ta, med utgangspunkt i ditt foretak, men vi råder våre kunder konsekvent: Ikke bruk standardfradraget.

Anonymkode: defab...622

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

OBS  https://blogg.fiken.no/hjemmekontor-skatt/

På generell basis anbefaler vi ingen å benytte seg av standardfradraget for hjemmekontor.

Dette er det to grunner til:

1. Det kan få store, kostbare konsekvenser for et eventuelt salg av boligen din.
  2. Det finnes andre (og bedre) fradrag du kan benytte deg av.

Dette er naturligvis en avgjørelse du selv må ta, med utgangspunkt i ditt foretak, men vi råder våre kunder konsekvent: Ikke bruk standardfradraget.

Anonymkode: defab...622

Ja, jeg skrev akkurat det samme i et innlegg over. Syntes ikke innlegget mitt? 

Anonymkode: 2d424...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Som andre over her understreker jeg også dette med å trekke fra for hjemmekontor. Vær ytterst forsiktig. 

Husker ikke reglene i detalj, men det har noe med skatteplikt ved gevinst ved salg tror jeg. Sett deg i alle fall godt inn i konsekvensene før du velger å gjøre det. Fradraget er tross alt relativt lite så det er ikke så mye skatt du sparer på det. 

Anonymkode: 79154...028

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som du har solgt deg selv litt for billig?

Om man skal gå fra ansatt til innleid, bør man øke timeprisen med minst 50 %, men gjerne mer. 

Anonymkode: dd5de...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...