Gå til innhold

Dere som har gått ned i vekt - når skjønte dere at dere var ferdige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siden 2022 gått ned 23 kilo og nærmer meg nå målvakten min.

Men merkelig nok så føler jeg mer langt fra ferdig, kommer man noensinne dit at man er fornøyd? Hvordan merket dere det? 

Tok helbilde av meg selv idag og skvatt skikkelig - på en eller annen måte trodde jeg fortsatt at jeg var like stor som før.. 😝

Anonymkode: 8af1c...fcf

• Liker 2
Skrevet

BMI var nede i 19 og jeg syntes jeg så bra ut, om enn litt avmagra (det ordna seg og så bedre ut etter hvert selv om vekta holdt seg). Hadde ikke et spesifikt mål. Følte meg fornøyd og sprek. Man kan bli litt blind så kanskje ok å spørre noen også?

Skrevet

Jeg har gått ned 30 kg siden nov.-23 og hadde som mål om å gå ned til å kun være i kategori «overvektig» og der er jeg nå. Kjente at jeg hadde lyst å gå ned t KMI normalvektig, men der har jeg forsåvidt aldri vært i voksen alder. Vekta jeg har nå har jeg heller ikke hatt siden tenårene og da er jeg fornøyd med det. Skal satse på vedlikehold fremover, men om jeg likevel går ned sakte men sikkert, så er det kanskje fordi kroppen er annerledes nå enn i mine yngre dager🥴

AnonymBruker
Skrevet

Hadde et vektmål som jeg har ligget på tidligere. Men gikk aldri på kur, langvarig livsstilsendring med små grep.

Anonymkode: 1cfa1...318

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 20 kg på 9 mnd, følte meg ferdig, hadde nådd vektmålet mitt. 

Hadde da lagt om kosthold og beveget meg mer, endte med at jeg gikk ned ytterligere 5 kg.

Nå har vekta stagnert, og det har tatt meg 5 mnd å skjønne hvor mye jeg faktisk har gått ned og bli vant med min nye kropp.

Jeg ville latt det gått litt tid og bli vant til og kjent med din nye kropp - så ser du om du da ønsker å gå mer ned eller ikke.

Anonymkode: 79ad6...5df

AnonymBruker
Skrevet

det er nok mange som føler at man alderi blir fornøyd med venkte så dem til slutt ender med og bli for tynne

Anonymkode: 540aa...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men merkelig nok så føler jeg mer langt fra ferdig, kommer man noensinne dit at man er fornøyd?

Det er derfor dietter funker utrolig dårlig. Det er livsstilsendring som må til 

Sånne korny Knekkebrød/suppe/salat/sulte dietter fungerer, men med en gang man stopper så går man opp igjen . Jeg har lagt ut min livsstilsendring på noen tråder her på forumet, og det er noe man kan leve på 

AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (8 timer siden):

Sånne korny Knekkebrød/suppe/salat/sulte dietter fungerer, men med en gang man stopper så går man opp igjen . Jeg har lagt ut min livsstilsendring på noen tråder her på forumet, og det er noe man kan leve på 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til ser du har jeg har brukt nesten 3 år, så er helt klart en livsstilsendring som har vært gjort her også :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (10 timer siden):

Jeg har tidligere gått ned endel kg takket være knekkebrødkuren. For meg førte det til en mer omfattende livsstilendring, og jeg holdt vekten frem til jeg fikk kreft (la på meg som følge av behandlingen).

Selv om dette skjedde, hjalp kuren meg med å «knekke koden». Siden jeg visste at dette fungerer for min del, har jeg nylig tatt fatt på en ny runde, og gått ned 5 kg på 1 måned. Jeg er allerede fornøyd, selv om jeg har endel kg igjen.  Jeg passer på å nyte prosessen, der hvert gram ned er en seier. Jeg kjenner etter nesten hver dag på hvordan nedgangen påvirker meg positivt.  😊 

Vi har ulike "vektreiser", og forskjellige tankesett og erfaringer rundt hva som fungerer. Jeg skulle ønske at folk kunne respektere det mer. Jeg forstår iallfall ikke behovet for å kritisere andres valg. 

Anonymkode: ab8fd...d6c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har ulike "vektreiser", og forskjellige tankesett og erfaringer rundt hva som fungerer. Jeg skulle ønske at folk kunne respektere det mer. Jeg forstår iallfall ikke behovet for å kritisere andres valg. 

Anonymkode: ab8fd...d6c

Dette☝️🙏

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en som ikke klarte å slutte. Gikk ned fra 82-48, fikk anoreksi underveis. Syntes aldri jeg var tynn, men kroppen sviktet etterhvert og jeg ble sengeliggende med smerter og utmattelse. Fikk hjelp, og i dag er jeg ganske frisk og veier 57 kg. Har likevel fortsatt en del slitsomme tanker rundt mat. Anbefaler ikke å gå under bmi 20, det var da det ble vanskelig for meg. 

Anonymkode: f628a...17b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var vanskelig å si. Hadde ikke satt meg en målvekt, så endte med en BMI på 17.5, som er litt lite. Nå forsøker jeg å holde en BMI på 19/20.

Anonymkode: eeb6d...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 23.09):

det er nok mange som føler at man alderi blir fornøyd med venkte så dem til slutt ender med og bli for tynne

Anonymkode: 540aa...7d1

Og dette er fellen nesten alle overvektige går i. De gir seg ikke mens leken er god og det fører til at de raser opp igjen. Det er oppskriften på jojo-slanking. Tror det har noe med personligheten, man fråtser på en måte alle veier. Måtehold

Anonymkode: 90910...05e

• Liker 2
Skrevet

Når eg ikkje gidda å kutte ned meir mat for å gå ned meir. Visste at det å kutte ut laurdagsgodt o.l. ikkje kom til å funke over tid for meg.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra 108kg til 67kg på litt over ett år. Ble egentlig aldri fornøyd da neste utfordring var løs hud. Spesielt på magen og rumpa. 

Så gikk jeg opp igjen og er nå på 80kg. Det er så vanskelig. Skjønner ikke hvordan man skal holde vekta!

Anonymkode: 0d3b2...70a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk fra 108kg til 67kg på litt over ett år. Ble egentlig aldri fornøyd da neste utfordring var løs hud. Spesielt på magen og rumpa. 

Så gikk jeg opp igjen og er nå på 80kg. Det er så vanskelig. Skjønner ikke hvordan man skal holde vekta!

Anonymkode: 0d3b2...70a

Jeg veide ‘bare’ 78 kg før jeg gikk ned til 58 i løpet av fjoråret, og jeg har også fått en del løs hud. Spesielt på magen. Jeg har blitt 44 år så er ikke veldig ung lenger, men trodde faktisk ikke at jeg skulle slite med det. Mulig jeg var naiv, men ble overrasket over hvor slapp huden ble da kiloene raste  av. 

AnonymBruker
Skrevet
MissSkog skrev (6 minutter siden):

Jeg veide ‘bare’ 78 kg før jeg gikk ned til 58 i løpet av fjoråret, og jeg har også fått en del løs hud. Spesielt på magen. Jeg har blitt 44 år så er ikke veldig ung lenger, men trodde faktisk ikke at jeg skulle slite med det. Mulig jeg var naiv, men ble overrasket over hvor slapp huden ble da kiloene raste  av. 

Hvordan klarte du det?

Føler det er så mye råd til de som er veldig store. Jeg har gått ned mye, men har litt igjen, og de kg sitter som støpt. 

Anonymkode: 806b5...474

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg for et kilomål på forhånd. Når jeg nådde det målet så endret jeg mål til hvordan holde denne vekten, men øke muskelmassen. Jeg kan på dårlige dager tenke at jeg burde ned litt til, men minner meg selv på at det kommer til å bli beinhardt å opprettholde en lavere vekt over tid. Her jeg er nå er sundt og realistisk å bli værende. 

Anonymkode: c0d33...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du er aldri ferdig! Det er den innstillingen du vil feile på. Det var den innstillingen jeg selv hadde gang på gang når jeg slanket meg tidligere. "Ok, nå er jeg i mål. Fint. Da kan jeg slappe av, og spise mer "normalt". 

Denne gangen visste jeg at jeg skulle slanke meg for siste gang. Brukte 1,5 år på å gå ned 28 kg, og målet mitt var BMI på 24. Jeg ville bli normalvektig, men ikke tynn. Grunnen til at jeg var fornøyd med BMI på 24 er at det er urealistisk å sikte lavere når utgangspunktet var fedme. Og man har allerede fått alle helsegevinstene. 

Dette er for 6 år siden, og jeg har holdt vekten siden. Men jeg spiser jo det samme som da jeg slanket meg, har nøyaktig det samme kostholdet, bare med rom for enkelte utskeielser og snacks. Eller å kunne kose seg i ferier og høytider litt, men ikke mye ekstra. Med en gang jeg går opp litt så kutter jeg litt. Jeg veier meg opp passer på, for jeg vet hvor raskt ting kan skli ut. Og jeg er heller aldri fristet til å gå ned mer (det vet jeg vil føre med seg overspising på sikt)

Vekten har siden jeg kom i mål variert med 2 kg opp/ned. Det er en seier for meg etter et liv med en kropp som svinget mellom tynn/slank/lubben/fedme/slank/lubben/fedme - repeat. 

Anonymkode: 3de99...2cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...