Gå til innhold

Irritert nerve og frozen shoulder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått det legen tror er frozen shoulder og fikk kortisonsprøyte på onsdag. Etter det virker det som at betennelsen har roet seg. Men en del av smerten sitter igjen som har med det jeg antar er en irritert nerve. Jeg har prøvd å forklare for de har vært hos men ikke fått så mye forståelse eller råd vedr dette da jeg søkte hjelp før jeg fikk sprøyten. Men nå som alt det andre er borte og jeg bare sitter igjen med denne smerten så føles det så intenst og jeg blir redd. Det føles som en stram gitarstreng nedover armen som brenner og jeg får støt som går helt ut i hånden som hovner opp. Spesielt tommelen er hoven. Legen sa at hånden min bare er hoven fordi jeg har armen så mye hengende ned. Men jeg kjenner jo hvordan det svulmer opp når nerven blir ekstra irritert for eksempel hvis jeg går tur med hunden. Nå klarer jeg ikke å gå mer enn ca 10 minutter før jeg ikke holder ut mer. Jeg lurer på om noen har opplevd lignende. Legen sa jeg bare skal leve som normalt etter sprøyten. Men det er jo helt umulig. Vil helst bare ligge.

Anonymkode: f3bcf...a0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått det legen tror er frozen shoulder og fikk kortisonsprøyte på onsdag. Etter det virker det som at betennelsen har roet seg. Men en del av smerten sitter igjen som har med det jeg antar er en irritert nerve. Jeg har prøvd å forklare for de har vært hos men ikke fått så mye forståelse eller råd vedr dette da jeg søkte hjelp før jeg fikk sprøyten. Men nå som alt det andre er borte og jeg bare sitter igjen med denne smerten så føles det så intenst og jeg blir redd. Det føles som en stram gitarstreng nedover armen som brenner og jeg får støt som går helt ut i hånden som hovner opp. Spesielt tommelen er hoven. Legen sa at hånden min bare er hoven fordi jeg har armen så mye hengende ned. Men jeg kjenner jo hvordan det svulmer opp når nerven blir ekstra irritert for eksempel hvis jeg går tur med hunden. Nå klarer jeg ikke å gå mer enn ca 10 minutter før jeg ikke holder ut mer. Jeg lurer på om noen har opplevd lignende. Legen sa jeg bare skal leve som normalt etter sprøyten. Men det er jo helt umulig. Vil helst bare ligge.

Kan det komme fra ustabilitet i skulder, eller svak muskulatur i skulderbladene? Jeg hadde dette for mange år siden - strålefølelse nedover armen, smerter pg prikking i fingrene . Gjorde øvelser for skulderbladene/bakside av skuldrene og det forsvant. Har lest masse om dette på nett, og jeg tror ofte smerter nedover armen kommer fra svakhet/ustabilitet i skulder/øvre del av rygg/mellom skulderblad. 

Anonymkode: 6dd88...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det komme fra ustabilitet i skulder, eller svak muskulatur i skulderbladene? Jeg hadde dette for mange år siden - strålefølelse nedover armen, smerter pg prikking i fingrene . Gjorde øvelser for skulderbladene/bakside av skuldrene og det forsvant. Har lest masse om dette på nett, og jeg tror ofte smerter nedover armen kommer fra svakhet/ustabilitet i skulder/øvre del av rygg/mellom skulderblad. 

Anonymkode: 6dd88...e10

Takk for svar. Hadde du også en følelse av at det er en gitarstreng som noen spiller på på en måte? Plukker opp og slipper? Enten løst så det føles ut som et sårt og ubehagelig pop. Eller hardt slik at det føles som et elektrisk støt i armen  som er svært smertefullt så man nesten bare må rope høyt. Og hele armen og hånden blir vond lenge etterpå..?

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å oppsøke en fysioterapeut som har spesialisert seg på slike smerter og gjerne også injeksjonsbehandling. Fastleger kan generelt for lite om dette. 
Jeg hadde akutte smerter i skulderen og måtte oppsøke legevakt fordi det verket sånn. Legen der sa at å stikke i skulder uten ultralydveiledning var rene bingoen, da det er så mye sener og nerver der. Han sendte meg vider til fysio. Google hva som finnes i ditt nærområde.

Anonymkode: 79c95...40d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil anbefale deg å oppsøke en fysioterapeut som har spesialisert seg på slike smerter og gjerne også injeksjonsbehandling. Fastleger kan generelt for lite om dette. 
Jeg hadde akutte smerter i skulderen og måtte oppsøke legevakt fordi det verket sånn. Legen der sa at å stikke i skulder uten ultralydveiledning var rene bingoen, da det er så mye sener og nerver der. Han sendte meg vider til fysio. Google hva som finnes i ditt nærområde.

Jeg fikk injeksjonen med ultralyd. De sa at det så veldig bra ut når de stakk, at de traff veldig bra. Men nå er det dag 5 og jeg føler at jeg bare blir verre egentlig. Ligger bare på sofaen, orker ikke å gjøre noen ting for det blir så vondt når jeg rører meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk injeksjonen med ultralyd. De sa at det så veldig bra ut når de stakk, at de traff veldig bra. Men nå er det dag 5 og jeg føler at jeg bare blir verre egentlig. Ligger bare på sofaen, orker ikke å gjøre noen ting for det blir så vondt når jeg rører meg.

Jeg har ikke erfart at det blir verre etter injeksjon, kanskje det er en nerve som har blitt irritert? Hvis ikke det blir bedre, ville jeg ringt tilbake tirsdag og fått en ny ultralyd. Men håper jo selvsagt det er bedre til det.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk veldig tydelig beskjed om å kun gjøre lette aktiviteter etter jeg fikk injeksjoner. Spesielt de første 2-3 dagene skulle jeg unngå belastning. 

Kortison har smertelindrende effekt, som gjør at det er lett å overbelaste når den "velkjente smerten" er borte. 

Anonymkode: 7a8fc...5fd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 17.06):

Her har du fått mye feil råd fra legen din.

Eller du har oppdattet feil.

Frozen shoulder er i 3 faser. 

1. Frys og smerte

2. Frys uten smerte

3. Bevegelse  begynner å komme tilbake. 

Dette tar 1 til 3år.

Smerten min minnet om konstant tannverk i skulderen.  Kortison er ikke påvist å ha noen effekt  på frozen shoulder, men kan lindre smerten hos noen. Så heg valgte å ikke ta den. 

I alle faser skal du på ingen måte presse armen din.  Men du skal bruke  armen så normalt som mulig  uten at det gjør vond. Har du den i for mye ro, blir det værre, og er den for mye i aktivitet  så har du brukt den for mye eller feil.

Hos meg varte smerten i 3mnd, så hold ut.

Jeg gikk på rain frøsmoothie og  følte det hjalp. Men jeg vil ikke påstå. Iallefall  kunne jeg bevege armen 10cm mer etter en ukes bruk. Men om det var tilfeldig eller frøene vet jeg ikke. Men de går på ledd væsker og brusk. Samme tid ble brusk skadene  i knokene også bedre. De var 7 år gamle. Bare sånn tips om du vil prøve noe.

Ellers er det ingenting å gjøre, enn å vente. Hos meg var det værst første året. Nå 3 år etter er jeg nesten helt fin igjen,  men har en liten stivhet i dkulderen fortsatt. Og blir  litt  sliten i den armen.

Hvis du reagerer så mye  iht tur med hunden, så bruk fatle. Jeg brukte det når det begynte  å bli værre hver dag. For det er jo et tegn på overbelastning.  Bare pass på at du prøver  å slappe av i armen, selv om det er vondt. Også  er det lett at musklene rundt blir vonde også. 

Jeg tok en time hos kiropraktor,  for å fonne ut hva som var vondt pga skulder og hva som var vond pga muskler. Musklene kan du gjøre noe med, ikke frozen shoulder. Så det var en nyttig  time. Og lærte hvilke Bevegelser jeg ikke måtte  pushe.

Anonymkode: 57762...3a6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...