Busyme Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni Jeg vurderer en sidehustle. Det er snakk om et amerikansk selskap som betaler lønn via paypal. Jeg er ikke ansatt, har ingen kontrakter eller fordeler. Jeg får sporadiske prosjekter som jeg jobber med. Jeg jobber når jeg selv vil og når jeg har tilgjengelige prosjekter. Hvordan skal jeg skatte av lønnen som jeg tar ut av paypal? Er det en sum jeg kan tjene før jeg må begynne å skatte? Blir dette sett på som frilansarbeid?
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni Busyme skrev (3 minutter siden): Jeg vurderer en sidehustle. Det er snakk om et amerikansk selskap som betaler lønn via paypal. Jeg er ikke ansatt, har ingen kontrakter eller fordeler. Jeg får sporadiske prosjekter som jeg jobber med. Jeg jobber når jeg selv vil og når jeg har tilgjengelige prosjekter. Hvordan skal jeg skatte av lønnen som jeg tar ut av paypal? Er det en sum jeg kan tjene før jeg må begynne å skatte? Blir dette sett på som frilansarbeid? Høyst tvilsomt prosjekt, med svart betaling. Anonymkode: 22a34...29d 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Du kan tjene opp til 100 000 i året skattefritt. Men hvis du har jobb fra før så kommer du jo over den grensen. Kjenner flere som f.eks synger i bryllup og slik som ikke betaler skatt. Det går jo helt du blir tatt da. Da kan der smelle hvis dem går bake i tid i tillegg. Så jeg oppfordrer dem til å starte et selskap og ha alt på det tørre. Anonymkode: dd5a0...738
AnonymBruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Du oppgir beløpet du tjener på skattemeldinen, så enkelt. Du kan spørre skatteetaten om det inngår som tjent i utlandet og da kommer inn under skatteavtalen med USA. Hvorvidt du tar pengene ut av paypalkontoen spiller ingen rolle. Anonymkode: 73f2b...127 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni Du oppgir på selvangivelsen, i alle fall opp til en viss sum, lurer på om det er 50K? Jeg tjente noen tusenlapper i året på iHerb før, gjennom en blogg, ved at folk brukte mine linker. Førte det opp på selvangivelsen. Anonymkode: a30fd...fcf 1
Busyme Skrevet 7. juni Forfatter #6 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du oppgir på selvangivelsen, i alle fall opp til en viss sum, lurer på om det er 50K? Jeg tjente noen tusenlapper i året på iHerb før, gjennom en blogg, ved at folk brukte mine linker. Førte det opp på selvangivelsen. Anonymkode: a30fd...fcf Takk for svar! Men hvordan gjør jeg det? Beklager min uvitenhet når det gjelder skatt osv😂
AnonymBruker Skrevet 7. juni #7 Skrevet 7. juni Busyme skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Men hvordan gjør jeg det? Beklager min uvitenhet når det gjelder skatt osv😂 Du legger til arbeidsgiver og inntekt. Siden du trolig ikke får årsoppgave må du selv holde orden på inntektene. Anonymkode: 73f2b...127
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni Busyme skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Men hvordan gjør jeg det? Beklager min uvitenhet når det gjelder skatt osv😂 Mange år siden jeg la ned bloggen nå.. men det var et eget felt man kunne fylle inn lønn fra utlandet, tror jeg. Var ganske selvforklarende mener jeg å huske! Bare let på selvangivelsen neste år ☺️ Anonymkode: a30fd...fcf 1
Busyme Skrevet 7. juni Forfatter #9 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange år siden jeg la ned bloggen nå.. men det var et eget felt man kunne fylle inn lønn fra utlandet, tror jeg. Var ganske selvforklarende mener jeg å huske! Bare let på selvangivelsen neste år ☺️ Anonymkode: a30fd...fcf Okay, takk! Har lest litt rundt nå, forstår det som at jeg må legge det inn under «Lønn og tilsvarende ytelser - Annen arbeidsinntekt», og så oppgi beløpet jeg tror jeg kommer til å tjene?
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Busyme skrev (Akkurat nå): Okay, takk! Har lest litt rundt nå, forstår det som at jeg må legge det inn under «Lønn og tilsvarende ytelser - Annen arbeidsinntekt», og så oppgi beløpet jeg tror jeg kommer til å tjene? Hm, mener det var i etterkant jeg da? At jeg la inn på selvangivelsen året etter.. bare plusset sammen alt jeg hadde tjent fra iHerb året før og la det inn i et felt som passet, for inntekt fra utlandet, eller noe sånt. Anonymkode: a30fd...fcf
Busyme Skrevet 7. juni Forfatter #11 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm, mener det var i etterkant jeg da? At jeg la inn på selvangivelsen året etter.. bare plusset sammen alt jeg hadde tjent fra iHerb året før og la det inn i et felt som passet, for inntekt fra utlandet, eller noe sånt. Anonymkode: a30fd...fcf Ja, det gir mening!
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni Busyme skrev (Akkurat nå): Ja, det gir mening! Men du kan legge det inn allerede nå, og skatte fortløpende - så slipper du stor baksmell til våren (med mindre du VIL vente med å betale skatten da, noen vil jo det og.) Anonymkode: ee12d...019 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni Busyme skrev (8 minutter siden): Okay, takk! Har lest litt rundt nå, forstår det som at jeg må legge det inn under «Lønn og tilsvarende ytelser - Annen arbeidsinntekt», og så oppgi beløpet jeg tror jeg kommer til å tjene? På skattemeldingen fører du inn det du tjente i året du leverer skattemelding for. Det du tjener i år, skriver du i skattemeldingen neste år. Siden det ikke trekkes skatt må du sette av penger til det. Anonymkode: 73f2b...127 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan tjene opp til 100 000 i året skattefritt. Men hvis du har jobb fra før så kommer du jo over den grensen. Kjenner flere som f.eks synger i bryllup og slik som ikke betaler skatt. Det går jo helt du blir tatt da. Da kan der smelle hvis dem går bake i tid i tillegg. Så jeg oppfordrer dem til å starte et selskap og ha alt på det tørre. Anonymkode: dd5a0...738 Forsåvidt riktig at fribeløpet er 100 000. Men beløpet skal jo rapporteres. Anonymkode: 2a38c...d54
Busyme Skrevet 10. juni Forfatter #15 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 22.04): På skattemeldingen fører du inn det du tjente i året du leverer skattemelding for. Det du tjener i år, skriver du i skattemeldingen neste år. Siden det ikke trekkes skatt må du sette av penger til det. Anonymkode: 73f2b...127 Må jeg bare sette av penger til smellen eller betaler jeg forskuddsskatt som privatperson? Jeg er jo ikke fast eller midlertidig ansatt og får betalt for hvert prosjekt jeg gjennomfører, så jeg kvalifiserer jo ikke til å drive næring.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #16 Skrevet 10. juni Busyme skrev (1 time siden): Må jeg bare sette av penger til smellen eller betaler jeg forskuddsskatt som privatperson? Jeg er jo ikke fast eller midlertidig ansatt og får betalt for hvert prosjekt jeg gjennomfører, så jeg kvalifiserer jo ikke til å drive næring. Du bør regne ut ca hvor mye skatt hvert oppdrag vil "koste deg", og sette av på en egen konto fortløpende i nettbanken. Opprett kontoen (det tar noen sekunder), og merk den med "skattepenger" eller noe, og ikke rør pengene som settes der. Da har du pengene klare til å betale når skatteoppgjøret kommer neste år. Du betaler ikke forskuddsskatt. Anonymkode: b2037...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #17 Skrevet 10. juni Busyme skrev (2 timer siden): Må jeg bare sette av penger til smellen eller betaler jeg forskuddsskatt som privatperson? Jeg er jo ikke fast eller midlertidig ansatt og får betalt for hvert prosjekt jeg gjennomfører, så jeg kvalifiserer jo ikke til å drive næring. Du kan fint opprette ENK og ta inntekten via dette. Da kan du trekke fra utgifter også. Anonymkode: 4522e...4f8
Busyme Skrevet 10. juni Forfatter #18 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du bør regne ut ca hvor mye skatt hvert oppdrag vil "koste deg", og sette av på en egen konto fortløpende i nettbanken. Opprett kontoen (det tar noen sekunder), og merk den med "skattepenger" eller noe, og ikke rør pengene som settes der. Da har du pengene klare til å betale når skatteoppgjøret kommer neste år. Du betaler ikke forskuddsskatt. Anonymkode: b2037...fbb Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå