Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom nettopp hjem fra jobbreise. Jeg skulle virkelig ha slått plenen, men er det egentlig innafor nå på pinseaften? I morgen er det Søndag og 1 pinsedag, mandag 2 pinsedag.. 

Hva tenker dere? Bor i boligfelt. 

Anonymkode: 57cac...f85

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor jobber folk i hagene i dag. De fleste av oss her har robotklipper, så ikke noe lyd av det da. Hadde ikke reagert om du var min nabo. Men hvis du ser folk ute, så kan du jo spørre om det er ok? Hvis de er inne, plager vel ikke lyden dem så mye.

Anonymkode: 2aa42...9f2

Skrevet

Jeg ville ikke reagert nevneverdig om noen klippet plenen nå. Ville ikke reagert om det ble gjort i morgen eller på mandag heller, men folk er forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig et aktuelt problem om noen, i 2025, ikke «verner om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager»?

Anonymkode: aab7a...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Bare klipp i vei, det er ikke helligdag i dag.  Det heter visst at man skal holde fred etter kl 16, men ingen her som reagerer i hvert fall.

Helligdagsfred: Regler for støy på helligdagene

Jovisst er det helligdag i dag etter kl 16. La klipperen stå! 

Må virkelig folk ha det inn med teskje hver eneste hellig aften?

Anonymkode: f7a52...b71

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

kjør på, både i dag, i morgen og Mandag er perfekte dager for plenklipping og litt jobbing ute,

Anonymkode: 809f2...460

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før 16 00 i dag hadde vært ok. Nå er det helligdag og da klipper en ikke plenen.

Anonymkode: 8e5ab...a9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå bryr ikke jeg meg så mye om at andre gjør det, men f.eks skal jeg støvsuge så gjør jeg det alltid lørdag - jeg respekterer at andre kan reagere at jeg gjør det på en søndag. Mange som har et spesielt forhold til at søndag skal det være "stille" og "ro".

Så selv om det er f.eks en skjærtorsdag, langfredag eller påskeaften, så ville jeg støvsugd, men søndagen 1 påskedag ville jeg latt være.

Anonymkode: bdead...409

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig et aktuelt problem om noen, i 2025, ikke «verner om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager»?

Nei, men det er et problem at mange forstyrrer med unødig støy på helligdager. Vi har en lov i fra 1990 - tallet om at en ikke skal forstyrre med unødig støy på helligdager , som ble vedtatt i stortinget med vekt på at vi i dagens samfunn har mer behov for ro en noensinne. Det behovet har ikke blitt mindre de siste 30 årene , allikevel er det flere som velger og gi faen i denne loven. Politiet bruker mye ressurser på dette , og det derfor bøtene har økt, det skal svi som en påminner om at loven følges opp. Til glede for oss som liker og TRENGER litt ro innimellom i et veldig masete og støyende samfunn. 
pinsaften er ikke helligdag. Vært mye bråk her i dag. Gleder meg til i morgen , da skal jeg sitte på verandaen og lese bok. 

Anonymkode: 60a56...f48

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja! Å ha litt fred og ro er godt for alle 

Anonymkode: 6b8b8...b2a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Før 16 00 i dag hadde vært ok. Nå er det helligdag og da klipper en ikke plenen.

Anonymkode: 8e5ab...a9a

Her kjører naboen støyete klipper akkurat nå. Hva gjør man med det, mener du? 

Anonymkode: ed4ae...c3d

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Bare klipp i vei, det er ikke helligdag i dag.  Det heter visst at man skal holde fred etter kl 16, men ingen her som reagerer i hvert fall.

« ingen her som reagerer på det « blir dumt i et diskusjonsforum. Da må du i så fall fortelle mer nøyaktig hvor du bor. Her har det vært full kjør i hele dag, men nå er det stille og behagelig etter kl 16. Her hadde mange reagert om det plutselig ble mye støy igjen. Her er tettbebodd i Oslo. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her kjører naboen støyete klipper akkurat nå. Hva gjør man med det, mener du? 

Anonymkode: ed4ae...c3d

Snakker med naboen først og fremst. Kan jo være en forglemmelse? Om det er bevisst på pur f.. ringer du politiet og melder om lovbrudd. Litt avhengig av hvor du bor , de følger ofte bedre opp i tettbebodde strøk enn landlige strøk. Boten for lovbruddet naboen din gjør er 10.000 kroner, men ville gjort vedkommende oppmerksom på klokkeslettet først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå bryr ikke jeg meg så mye om at andre gjør det, men f.eks skal jeg støvsuge så gjør jeg det alltid lørdag - jeg respekterer at andre kan reagere at jeg gjør det på en søndag. Mange som har et spesielt forhold til at søndag skal det være "stille" og "ro".

Så selv om det er f.eks en skjærtorsdag, langfredag eller påskeaften, så ville jeg støvsugd, men søndagen 1 påskedag ville jeg latt være.

Anonymkode: bdead...409

Antar du bor i lytt blokk . Hvorfor skiller du skjærtorsdag og langfredag ut? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lørdag, hvem fan som bryr seg? Kirke gjengen har to dager å styre på. 

Anonymkode: 78cb1...a43

AnonymBruker
Skrevet

Her driver naboen med bråkete oppussing og jeg tror ikke noen reagerer på det selv om det er lydt i blokka og stillereglene sier at etter kl 17 på lørdager samt hele røde dager skal det være ro. Det er 2025, folk må nesten gjøre ting når de kan innenfor nogenlunde rimelige grenser. Regner med naboen tar kveld ila 1-2 timer.

Anonymkode: 0d172...61e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom nettopp hjem fra jobbreise. Jeg skulle virkelig ha slått plenen, men er det egentlig innafor nå på pinseaften? I morgen er det Søndag og 1 pinsedag, mandag 2 pinsedag.. 

Hva tenker dere? Bor i boligfelt. 

Anonymkode: 57cac...f85

La insektene få pinsefred i plenen din. De liker ikke nyklippet plen. 

Anonymkode: 8d2e9...d56

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her jeg bor jobber folk i hagene i dag. De fleste av oss her har robotklipper, så ikke noe lyd av det da. Hadde ikke reagert om du var min nabo. Men hvis du ser folk ute, så kan du jo spørre om det er ok? Hvis de er inne, plager vel ikke lyden dem så mye.

Anonymkode: 2aa42...9f2

Det har nesten alle her jeg bor og, så plenklipping er vel snart ikke et problem.

Var en fyr her som begynte og snekre ute 2 pinsedag for et par år siden 😅 halve nabolaget våknet til liv og var på vei for og ta en prat.  kunne gjøre hva han ville i egen hage visstnok. Politiet var ikke enige . 

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (6 timer siden):

Selv om folk ikke sier noe, betyr det ikke at man ikke reagerer. Jeg sier ikke ifra til naboen om han begynner å støvsuge på en søndag, men jeg synes ærlig talt at det er en uting. Vi har godt av en dag i uka med litt stillhet.

Anonymkode: ad62c...854

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...