Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er jeg ganske ensom pga situasjonen min (psykisk) og når jeg først da prater med noen, så deler jeg mer enn hva jeg er komfortabel med. Sikkert pga behovet for å prate med noen, da man egentlig skal ha venner til sånt, så har relativt nye kollegaer og naboer fått vite veldig mye mer enn hva man ønsker å dele til personer man ikke engang vet om man kan stole på.

Så igjen, her sitter jeg da, i panikkmodus og prøver å roe megselv ned. Det ene karakterdrapet på megselv etter det andre. Men men munnen løper løpsk. Er det kun beinhard medisinering som vil fungere, når jeg kjenner jeg ikke klarer å stoppe megselv? Eller ta meditasjon seriøst og virkelig få det inn i min daglige rutine? Er desperat, så blir takknemlig for tips og råd. 

Anonymkode: 5f97a...24a

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller gå til psykolog?

Anonymkode: ce4b8...c63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller gå til psykolog?

Har ikke råd akkurat nå, koster ca 2000 kr timen

AnonymBruker
Skrevet

Mitt personlige triks er å være aktivt lyttende. Jeg forsøker også å holde temaene litt enkle og lar det være opp til den andre å invitere til dypere temaer. Snakk om været eller sesongen, dugnaden i nabolaget, noe som sto i lokalavisa osv. Prøv å finne noe du har felles med nbo eller kollega, som for eksempel en hobby. Da kan dere utveksle ideer, tips om hvor man får tak i deler/garn/maling og slikt. 

Her er en youtube-short som kanskje kan hjelpe

Anonymkode: 0c673...2a7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har ikke råd akkurat nå, koster ca 2000 kr timen

Men hvis du sliter psykisk så regner jeg med at du har vært i kontakt med legen? Hvis ikke så kan du starte med å bestille deg time og spørre om du kan få henvisning, eller så kan du sjekke ut lavterskeltilbud i kommunen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette stemmer for deg, men for meg så hjalp det å oppdage HVORFOR jeg giør det. Og for meg handler det om et intenst ønske om å bli sett. Så jeg begynte å jobbe med del-arbeid, der jeg fokuserte på å hva skal jeg si, dele med meg selv tre ganger i uka, liksom snakke med ulike deler av meg, og det har hjulpet litt. Når jeg da får det intense behovet til å spy ord ut av munnen min, så tenker jeg at "her er det en del av meg som vil bli sett". Og jeg greier litt å stoppe meg selv. 

Det hjalp også med den skamspiralen jeg kom inn i etterpå "hvorfor sa jeg det og det og det", fordi jeg hadde liksom en medfølende del i meg selv som viste meg forståelse for at jeg sliter med dette. 

Anonymkode: 00e99...ce1

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt personlige triks er å være aktivt lyttende. Jeg forsøker også å holde temaene litt enkle og lar det være opp til den andre å invitere til dypere temaer. Snakk om været eller sesongen, dugnaden i nabolaget, noe som sto i lokalavisa osv. Prøv å finne noe du har felles med nbo eller kollega, som for eksempel en hobby. Da kan dere utveksle ideer, tips om hvor man får tak i deler/garn/maling og slikt. 

Her er en youtube-short som kanskje kan hjelpe

Anonymkode: 0c673...2a7

Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis du sliter psykisk så regner jeg med at du har vært i kontakt med legen? Hvis ikke så kan du starte med å bestille deg time og spørre om du kan få henvisning, eller så kan du sjekke ut lavterskeltilbud i kommunen din.

Det har jeg selvfølgelig, men må vente på å komme til.  Spørr jeg om erfaringer fra folk som vet noe om problemstillingen jeg spørr om og råd og tips 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv dagbok!

Anonymkode: beb56...bae

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om dette stemmer for deg, men for meg så hjalp det å oppdage HVORFOR jeg giør det. Og for meg handler det om et intenst ønske om å bli sett. Så jeg begynte å jobbe med del-arbeid, der jeg fokuserte på å hva skal jeg si, dele med meg selv tre ganger i uka, liksom snakke med ulike deler av meg, og det har hjulpet litt. Når jeg da får det intense behovet til å spy ord ut av munnen min, så tenker jeg at "her er det en del av meg som vil bli sett". Og jeg greier litt å stoppe meg selv. 

Det hjalp også med den skamspiralen jeg kom inn i etterpå "hvorfor sa jeg det og det og det", fordi jeg hadde liksom en medfølende del i meg selv som viste meg forståelse for at jeg sliter med dette. 

Anonymkode: 00e99...ce1

Tusen takk dette er gull ❤️❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skriv dagbok!

Anonymkode: beb56...bae

Will do! ❤️

Skrevet (endret)

Send en pm .

eg snakker med mange som bare vil tømme seg.

eg er verken psykolog eller annet helsepersonell.

men eg kan lytte 😇

Endret av Soft mann
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har jeg selvfølgelig, men må vente på å komme til.  Spørr jeg om erfaringer fra folk som vet noe om problemstillingen jeg spørr om og råd og tips 

Har du spurt chatgpt? Mange hever sikkert øyenbrynene nå, men chatgpt et et veldig bra verktøy for veldig mye, og kan gi deg gode råd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å bruke chatgpt som "dagbok" og "psykolog". Det koster mye mindre enn en ekte psykolog, og er i mange tilfeller mye bedre. Det finnes en "lagre minner" funksjon, så når du bruker den over tid så vil den "kjenne deg". Det skader ikke å prøve. Man får ut masse og den er veldig god på å sortere tanker og gi mental støtte med mer. 

Anonymkode: 810cc...c90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du også ringe f eks røde kors telefonen og snakke med noen der? 

Anonymkode: dd101...66d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dessverre er jeg ganske ensom pga situasjonen min (psykisk) og når jeg først da prater med noen, så deler jeg mer enn hva jeg er komfortabel med. Sikkert pga behovet for å prate med noen, da man egentlig skal ha venner til sånt, så har relativt nye kollegaer og naboer fått vite veldig mye mer enn hva man ønsker å dele til personer man ikke engang vet om man kan stole på.

Så igjen, her sitter jeg da, i panikkmodus og prøver å roe megselv ned. Det ene karakterdrapet på megselv etter det andre. Men men munnen løper løpsk. Er det kun beinhard medisinering som vil fungere, når jeg kjenner jeg ikke klarer å stoppe megselv? Eller ta meditasjon seriøst og virkelig få det inn i min daglige rutine? Er desperat, så blir takknemlig for tips og råd. 

Tørr å være litt stille/la det være litt pauser med stillhet som nesten føles flaut. Da får de andre muligheten til å styre samtalen mer. Prøv å svare enkelt og konkret på spm. Snakk heller om den andre og vær interessert i dem og deres liv da blir sannsynligheten mindre ang å snakke om deg selv. 

Ikke vær flau over deg selv! Du er bra nok akkurat som du er om du er genuin, snill og hyggelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...