Gå til innhold

Nå skal UP ta de som ligger under fartsgrensen


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper dem fikk bot, så de kanskje lærer...

Anonymkode: 56583...a98

Det er ikke snakk om at de skal få bot, kun tilsnakk. 

Anonymkode: 68da1...e99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal de ut å dele ut t-skjorter igjen?

Jeg håper virkelig ikke de starter med bøtelegging av de som kjører under fartsgrensen. Jeg vil mye heller ha sinker, enn usikre sjåfører som blir presset til å kjøre fortere enn de er komfortabel med på ukjente veier.

Anonymkode: 0b0ec...068

Jeg håper virkelig de bøtelegger sinkene, for det er mange av de, og nesten ingen av de vet hva speil er.

Anonymkode: 68b49...78d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper virkelig de bøtelegger sinkene, for det er mange av de, og nesten ingen av de vet hva speil er.

Anonymkode: 68b49...78d

La meg gjenta: det er det heldigvis ikke snakk om. Kun i evt ekstremtilfeller. Tilsnakk om de lager mye kø, er temaet.

Det er ikke veldig mange direkte sinker. Men en sjelden gang kommer man over noen som lager lang kø uten å svinge tilsides. 

Som ofte kjører den forreste i en "kø" ca farstgrensen, ikke langt under.

Anonymkode: 68da1...e99

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, UP har 300 ansatte totalt sett. Det inkluderer jurister, konsulenter, rådgivere, politiansatte som ikke er operative mm. Den nøyaktige brøken har jeg ikke. 

Men si at 300 er tallet. Ettersom dette kun gir 16stk 24/7 patruljer og det er 108 byer i Norge, i tillegg til alle grisgrendte strøk, vil disse stillingene tilføre til svært lite. Kanskje et par vinningslivbrudd hadde blitt oppklart, men hvor mange døde og hardt skadde er det verdt?

Forøvrig er 300 av 10.000 3%, ikke 6-7. 

Jeg tror du bør være litt varsom med å si jeg tar feil all den tid jeg jobber i særorganet og har ganske god peil på fagfeltet. UP har ikke egne saksjurister og har kun et kontor som ligger i Stavern. Tjenesten styres fra den enkelte patrulje og det er ingen "UP-kontorer". Man har såklart tilgang til PC og skrivepult på stasjonene, men det er ingen utgift. Treningen forgår også sammen med distriktene så UP har heller ikke egne treningslokaler. 

Videre står UP for 80-90% av trafikkreaksjonene i distriktene. Lokalt politi har ikke kapasitet til dette arbeidet og UP er derfor øremerket til det. Nettopp fordi det forhindrer dødsfall og derfor er viktig. 

Det er såklart irriterende at åpenbare saker med bildebevis henlegges. Men at "Lars Ronny vinningsforbryter" stjeler sykkelen min er ikke farlig. Det er bare irriterende. 

Det jeg som småbarnsforelder er oppriktig bekymret for er at "Lars Ronny" kjører ruset forbi barneskolen midt i slippet av barn. Eller at 19 - åringen med sprek BMW kjører i 85km/t på skoleveien hvor det er fartsgrense 40. 

Ingen av disse eksemplene er satt på spissen for å understreke et poeng. Det var en vanlig arbeidsdag i mai i år. 

Anonymkode: 183a1...417

Ah jeg ser det er mer egeninteresse, men du har noen gode poenger, men vi har hatt ca 5 innbrudd i garasje siste 4 år det er egentlig fritt fram for sigøynere og annet mer eller mindre småkriminelle å vandre rundt og gjøre som de vil , selv med billedbevis og faktiske POLITI kameraer rett ved siden skjer det ingenting, det er 100% en forsikrings sak og koster oss på økte premier og vakthold og sikringstiltak i 100 tusens klassen.

Så fra min side mener jeg at politiet fremdeles burde vri oppmerksomhet fra trafikk og tilbake til det som faktisk er kriminalitet. Jeg må også innrømme at det politioppbud for demontrasjer er totalt overkill og hver gang være det seg ukrainere eller andre grupper står foran stortinget så ser jeg minst 4 politimenn som står og henger.

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Ah jeg ser det er mer egeninteresse, men du har noen gode poenger, men vi har hatt ca 5 innbrudd i garasje siste 4 år det er egentlig fritt fram for sigøynere og annet mer eller mindre småkriminelle å vandre rundt og gjøre som de vil , selv med billedbevis og faktiske POLITI kameraer rett ved siden skjer det ingenting, det er 100% en forsikrings sak og koster oss på økte premier og vakthold og sikringstiltak i 100 tusens klassen.

Så fra min side mener jeg at politiet fremdeles burde vri oppmerksomhet fra trafikk og tilbake til det som faktisk er kriminalitet. Jeg må også innrømme at det politioppbud for demontrasjer er totalt overkill og hver gang være det seg ukrainere eller andre grupper står foran stortinget så ser jeg minst 4 politimenn som står og henger.

Jeg har anmeldt noen sykkeltyveri selv, det er jo plagsomt og gjør noe med følelsen av sikkerhet i eget hjem. Men grunnen til at folk stjeler er sammensatt og ikke noe man løser med flere politifolk og flere dommer og bøter. Enkelte stjeler uansett. 

Tallene snakker litt for seg selv mener jeg, kontrollvirksomhet påvirker antall døde og hardt skadde, akkurat det er det tverrfaglig enighet om. Så å fjerne ressurser fra ting som hindrer dødsfall til å oppklare vinningskriminalitet mener jeg er veldig veldig feil prioritering. Men at politidistriktene trenger mer folk og økt kapasitet - så absolutt. 

Anonymkode: 183a1...417

AnonymBruker
Skrevet

Haha, @NakenPanda, "jeg ser det er mer egeninteresse", og så "men min garasje"...lol. 

UP-AB har noen veldig gode poeng. Var ikke klar over at kun 3% av politiet er UP, og kun en andel av de igjen er operative. Det forklarer jo hvorfor man aldri ser noe politi.

Anonymkode: 3bb0f...3cd

  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og svar til dette. 

Elaine Marley, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 22.02):

Verdens beste så da er 100 døde og 500+ hardt skadde i året akseptabelt? Eller hva mente du nå?

Faktisk mer akseptabelt enn dagens henleggelsesrater (hva, 85% eller noe slikt sykt?!).

Tillitten til politiet begynner å bli tynnslitt, og det vi ser mest av når det kommer til "tiltak" er hyppige kontroller på Norges bortimot mest trafikksikre vei (E18, 110 km/t!). Der dør så å si INGEN, men innsatsen settes likevel inn der.

Mens i byen ranes folk, unger knivstikker andre, ungdomskriminaliteten når nye høyder. Når folk anmelder så VET de at det er en særdeles høy sjanse for at det bare blir henlagt.

Og samtidig ser vi altså massive ressurser bli kastet bort på å gi bøter til folk som kjører for fort på en vei ingen dør på uansett.

Anonymkode: 99751...336

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Haha, @NakenPanda, "jeg ser det er mer egeninteresse", og så "men min garasje"...lol. 

UP-AB har noen veldig gode poeng. Var ikke klar over at kun 3% av politiet er UP, og kun en andel av de igjen er operative. Det forklarer jo hvorfor man aldri ser noe politi.

Anonymkode: 3bb0f...3cd

Bare å se synlig politi har en dempende effekt på kriminalitet. Så UP kunne i det minste blitt brukt til å vise nærvær der det faktisk teller.

Anonymkode: 99751...336

  • Liker 2
Skrevet

Og det neste bør være å hanke inn de som ligger klin oppi analen på bilen foran, selv om de holder fartsgrensen. 

Deretter kan de ta de som kjører over heltrukket sperrelinje, har sett maaaaange tilfeller av det, gjerne på de samme plassene.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RaulAngelsk skrev (2 minutter siden):

Og det neste bør være å hanke inn de som ligger klin oppi analen på bilen foran, selv om de holder fartsgrensen. 
 

Det hadde gjort seg. Trailere for det meste.

Anonymkode: 68da1...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tillitten til politiet begynner å bli tynnslitt, og det vi ser mest av når det kommer til "tiltak" er hyppige kontroller på Norges bortimot mest trafikksikre vei (E18, 110 km/t!). Der dør så å si INGEN, men innsatsen settes likevel inn der.

Og det er forsvinnende få kontroller på E18 sammenlignet med andre veinett. Det dør få der, men hva skjer når det faktisk er ulykker på f.eks. E6? 4 mil kø og millioner i samfunnsmessige kostnader. Folk som ikke får hentet barn i barnehage, folk som ikke rekker flyene sine. Tror alle har kjørt forbi en ulykke i motsatt retning og sett køen strekke seg langt bakover.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mens i byen ranes folk, unger knivstikker andre, ungdomskriminaliteten når nye høyder. Når folk anmelder så VET de at det er en særdeles høy sjanse for at det bare blir henlagt.

Ja, det er ikke bra i det hele tatt. Men igjen, det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Å flytte ansatte i UP til distriktene vil ha en marginal effekt for utfordringene du nevner men vil bety at langt flere dør eller blir hardt skadd.

Problemene du nevner er svært sammensatt og vil på ingen måte løse seg ved at 10% av landets byer får en ekstra patrulje. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og samtidig ser vi altså massive ressurser bli kastet bort på å gi bøter til folk som kjører for fort på en vei ingen dør på uansett.

Igjen, europaveikontroller er sjeldne. De er også forbeholdt tidsrom hvor det statistisk sett er ulykker. Det er på ingen måte «massive ressurser» som bruker der.

Anonymkode: 183a1...417

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis en kjører ut fra speedometeret da? Ser på bilen til ene ungdommen her. Testet et sted og der mente måleren at når jeg lå i 82, så stod det 72. Aldri i livet jeg hadde turt å trykke på gassen og ligge i nesten 90 for at det skulle stå 80 på den tavla🙈

Anonymkode: 2e6e7...9cd

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kjører ofte saktere enn fartsgrensa på svingete veier. Dette er fordi jeg har hund i bilen, og jeg vil ikke at den skal bli slengt rundt i bilburet sitt og ha en forferdelig tur. Så det kan være mange grunner til at folk kjører sakte. Dårlig bil, bilsyke barn, nervøs sjåfør .. 

Når det er sagt så passer jeg alltid på å slippe forbi og det syns jeg alle som kjører sakte skal gjøre. Det er på sin plass at politiet vinker inn de som ikke gjør det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 17.39):

Hva hvis en kjører ut fra speedometeret da? Ser på bilen til ene ungdommen her. Testet et sted og der mente måleren at når jeg lå i 82, så stod det 72. Aldri i livet jeg hadde turt å trykke på gassen og ligge i nesten 90 for at det skulle stå 80 på den tavla🙈

Anonymkode: 2e6e7...9cd

Hvorfor ikke?  I 80-sonen må jeg ligge i 88 for å holde 80 på vår bil. Hva i all verden er skummelt med å kjøre i 80 i 80-sonen? 

Anonymkode: 807d1...d48

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor ikke?  I 80-sonen må jeg ligge i 88 for å holde 80 på vår bil. Hva i all verden er skummelt med å kjøre i 80 i 80-sonen? 

Anonymkode: 807d1...d48

Vanlig avvik i f.eks. Nissan LEAF.

Anonymkode: 3bb0f...3cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke?  I 80-sonen må jeg ligge i 88 for å holde 80 på vår bil. Hva i all verden er skummelt med å kjøre i 80 i 80-sonen? 

Anonymkode: 807d1...d48

Årsak har opplevd at disse målene langs veien kan ha avikk og dermed få bot. Hjelper ikke å si at i måleren dee viser at jeg må holde den og den farta. 

Anonymkode: 2e6e7...9cd

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (På 22.6.2025 den 16.12):

Jeg kjører ofte saktere enn fartsgrensa på svingete veier. Dette er fordi jeg har hund i bilen, og jeg vil ikke at den skal bli slengt rundt i bilburet sitt og ha en forferdelig tur. Så det kan være mange grunner til at folk kjører sakte. Dårlig bil, bilsyke barn, nervøs sjåfør .. 

Når det er sagt så passer jeg alltid på å slippe forbi og det syns jeg alle som kjører sakte skal gjøre. Det er på sin plass at politiet vinker inn de som ikke gjør det. 

Nettopp! Det kan være en som kjører sin aller første tur alene,det kan være en som kjører første tur etter en ulykke,eller noen av de tingene du nevner. Å stresse opp disse tik å kjøre fortere enn de er komfortable med,er ikke greit. Kanskje er det din 18-åring med helt ferskt førerkort neste gang? Ønsker du da at noen som kommer bak skal "jage på" for å få barnet ditt til å kjøre fortere?

Anonymkode: 6a4be...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...