AnonymBruker Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni https://www.nrk.no/vestland/denne-sommaren-skal-up-ha-storre-fokus-pa-sinkene-i-trafikken-1.17444299 I altfor lang tid har fokuset vært på de som ligger over fartsgrensen. Endelig skal UP nå også ta tak i de som ligger under. Anonymkode: 0f16f...c61 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Jess! Veldig bra Håper de snart også setter en stopper for mopedbiler som sinker i 40 km/t Anonymkode: 391a7...f68 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Satan, så innmari på tide! Bor du naturskjønt, er tyske bobiler og svenske bestemødre i 40 km/t i 80-sonen et nesten permanent sommerfenomen. Det er skikkelig dritt. Anonymkode: 3bb0f...3cd 2 1
catman Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni Sitat Dei siste åra har bubilturismen i Noreg auka. Hellesund meiner bubilane kanskje får ufortent mykje skuld når det blir snakk om sinkene i trafikken. Fagsjef og dagleg leiar i Norsk Bobil og Caravan Club, Anita Hokholt Engh, har ikkje inntrykk av at denne gruppa køyrer noko saktare enn andre. 👀 Da har fagsjef og daglig leder Engh nok aldri kjørt bil på norsk vei før? Litt av et kvalifikasjonsproblem. 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #7 Skrevet 9. juni Det blir ikke bøter til alle for det kan ofte ha en grunn til at man kjører sakte. Og hvis man sier at man har tenkt å kjøre til side neste avkjørsel osv. Det skal ikke bli en enkel oppgave. Heldigvis for oss som ikke liker fart. Anonymkode: ae69f...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #8 Skrevet 9. juni Det hadde vært en sann glede å slippe å dra hjemmefra 30 minutter før ferga går. Fra oktober til mai bruker jeg under 10 minutter til ferga. Om sommeren regner jeg 20 minutter som dårlig tid... Joda, veien er smal, men det går helt fint å holde fartsgrensa. Det kommer ingen imot før ferga har lagt til kai (og da bør man være på kaien for å være sikker på å få plass). Anonymkode: 540c3...671
AnonymBruker Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni Jeg jobber for tiden i UP. De siste ukene har jeg stanset to sjåfører som kjørte 20 under fartsgrensen med lange køer bak seg. Det var så åpenbart at de lagde kø at de ble stanset på kontrollen vår. Begge to hadde varslingsenhet i bilen og visste det var kontroll. Så de ville kjøre ekstra forsiktig 👍 Anonymkode: 183a1...417 4 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni #10 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg jobber for tiden i UP. De siste ukene har jeg stanset to sjåfører som kjørte 20 under fartsgrensen med lange køer bak seg. Det var så åpenbart at de lagde kø at de ble stanset på kontrollen vår. Begge to hadde varslingsenhet i bilen og visste det var kontroll. Så de ville kjøre ekstra forsiktig 👍 Anonymkode: 183a1...417 Nei, seriøst? Så klovnete. Hva var konsekvensen for dem? Tilsnakk eller bot? Hva med alle disse bobilene som plugger veinettet for tida, ingen av de ble stoppet? Anonymkode: 3bb0f...3cd
Chiubi Skrevet 10. juni #11 Skrevet 10. juni Når ble det forbudt å kjøre under fartsgrensen? Jeg trodde det var max fart som står på skiltet, ikke minimum? 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #12 Skrevet 10. juni Chiubi skrev (21 minutter siden): Jeg trodde det var max fart som står på skiltet, ikke minimum? Ingen har noensinne påstått at det er minimumsfart. Hvis du har førerkort, har du hørt om aktsomhetsparagrafen i veitrafikkloven: Sitat § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Hindring og forstyrrelse av trafikk er når man kjører vesentlig under fartsgrensen. Det er det dessverre altfor mye av blant turister, og blant andre som kjører rundt i disse hvite festivaldoene med hjul på. Anonymkode: 3bb0f...3cd 5 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni #13 Skrevet 10. juni Chiubi skrev (33 minutter siden): Når ble det forbudt å kjøre under fartsgrensen? Jeg trodde det var max fart som står på skiltet, ikke minimum? Det er ikke forbudt. Men hvis du kjører sakte og noen vil forbi har du plikt til å slippe forbi og om nødvendig kjøre til siden og stanse. Å unnlate dette er lovbrudd iht trafikkreglene. Anonymkode: d9cea...562 6 4
Chiubi Skrevet 10. juni #14 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke forbudt. Men hvis du kjører sakte og noen vil forbi har du plikt til å slippe forbi og om nødvendig kjøre til siden og stanse. Å unnlate dette er lovbrudd iht trafikkreglene. Anonymkode: d9cea...562 Det gjør jeg da. Men det er ikke så enkelt å holde 80 km/t på sykkel 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #15 Skrevet 10. juni vel, gjenstår å se om de faktisk GJØR det 😝 men at det er på tide er utvilsomt! Alle disse som "kjører etter forholdene" i eget hode er en fare for alle andre.. Anonymkode: 39c92...e10 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #16 Skrevet 10. juni Chiubi skrev (19 minutter siden): Det gjør jeg da. Men det er ikke så enkelt å holde 80 km/t på sykkel 😅 Anonymkode: d9cea...562 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #17 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): vel, gjenstår å se om de faktisk GJØR det 😝 men at det er på tide er utvilsomt! Alle disse som "kjører etter forholdene" i eget hode er en fare for alle andre.. Anonymkode: 39c92...e10 Det hadde jo vært greit hvis fartsgrensene faktisk hadde vært satt riktig. Flere land har jo 50 i by/tettsted og 100 på landevei. F.eks Tyskland. Enkelt å forholde seg til og alle skjønner at man ikke tar en skarp kurve i 100. Farten tilpasses forholdene stort sett, og de som kjører sakte er flinke til å slippe forbi. Mens i Norge skifter vel fartsgrensen rundt tusen ganger på E6 mellom Svinesund og Kirkenes... Og mange er livredde for å bryte fartsgrensen og kjører derfor langt under. Sett grensa til 100 på landevei, og jeg tror ulykkene ville blitt færre. Anonymkode: d9cea...562 2
NakenPanda Skrevet 10. juni #18 Skrevet 10. juni Kanskje på tide at de nedbemanner UP og prøver å løse noen faktiske kriminelle handlinger istedenfor, men de elsker jo lavthengende "frukt" som bøter. Vi har verdens laveste ulykkes statestikk hvor mye tiltak skal man gi for å være litt bedre....... 6
Nevian Skrevet 10. juni #19 Skrevet 10. juni Jeg synes de som uten grunn ligger i 60-70 i 80-sonen er aller mest irriterende, men jeg mistenker at terskelen for å vinke inn folk vil bli lagt godt under det, så tror egentlig ikke det vil bety så mye. 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni #20 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, seriøst? Så klovnete. Hva var konsekvensen for dem? Tilsnakk eller bot? En av de ble anmeldt faktisk. Så det har skjedd og vil skje igjen. NakenPanda skrev (2 timer siden): Kanskje på tide at de nedbemanner UP og prøver å løse noen faktiske kriminelle handlinger istedenfor, men de elsker jo lavthengende "frukt" som bøter. Vi har verdens laveste ulykkes statestikk hvor mye tiltak skal man gi for å være litt bedre....... Verdens beste så da er 100 døde og 500+ hardt skadde i året akseptabelt? Eller hva mente du nå? Alle disse har familie som fikk en av sine nærmeste revet bort med null forvarsel. Å få disse tallene ned til 0 mener jeg er viktigere enn de fleste andre forbrytelser. Dersom det hadde blitt drept en person hver tredje dag tror jeg du hadde tenkt litt annet om det. Jeg er enig i (og det er de fleste av kollegene mine, inkludert UP-sjefen) at bøtesatsene er for høye. Alle er enige i det forsåvidt, til og med NAF. Økte bøtesatser for å hindre døde og hardt skadde hjelper veldig lite. Det som hjelper mest og koster minst, er flere kontroller. En tredobling av kontroller (økt oppdagelsesrisiko? hadde fått antall døde ned mot null. Men det koster jo penger i form av flere stillinger da.. Anonymkode: 183a1...417 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå