Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en som har mange års erfaring med Windows, men som aldri har rørt Linux. Hva vil være de største forskjellene når man setter seg ned med en nyinstallert Linux-maskin for første gang?

Anonymkode: 1a61a...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bruke Adobe-programmer (Photoshop, Premiere etc). Det kan også være andre programmer du vanligvis bruker som ikke har en Linux-versjon.

Exe-filer fungerer ikke på Linux - ut av boksen hvertfall. Mange programmer laget for Windows kan likevel fåes til å kjøre ved bruk av WINE, men det kan være lurt å lete etter alternative programmer som er laget spesifikt for Linux så langt det går.

Avhengig av hvilken distribusjon du kjører følger det gjerne med et program der du laster ned andre programmer (á la Apple Store eller Google Play), istedenfor at man går til alle mulige nettsider for å laste ned og installere programmer.

Det kan hende du må bruke terminalen (tilsvarende command prompt i windows) til å kjøre kommandoer i ny og ne, men det er ikke så skummelt som det høres ut, og man får litt følelse av å være en hacker på film. Terminalen er din venn, så det skader ikke å lære seg grunnleggende bruk av den.

Ellers kjøres jo veldig mange ting gjennom nettleseren i våre dager, så der er opplevelsen identisk andre operativsystemer.

Du må også vende deg av med at operativsystemet maser om CandyCrush og A.I.-funksjonalitet 😓

Bruker selv Kubuntu (Ubuntu med KDE istedenfor Gnome) og er svært fornøyd med det, men har hørt at Linux Mint kan være veien å gå for nybegynnere :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke WSL (windows system for linux) app i microsoft store, for å kjøre linux. 

image.thumb.png.32966fbdfedc835d9d93898500c5e35e.png

Anonymkode: f7549...dc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan bruke WSL (windows system for linux) app i microsoft store, for å kjøre linux. 

image.thumb.png.32966fbdfedc835d9d93898500c5e35e.png

Anonymkode: f7549...dc4

WSL er vel og greit det, men TS nevner "nyinstallert Linux-maskin", og ikke "terminalmiljø for linux", så det blir vel ikke helt det samme?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 10.01):

For en som har mange års erfaring med Windows, men som aldri har rørt Linux. Hva vil være de største forskjellene når man setter seg ned med en nyinstallert Linux-maskin for første gang?

Brukergrensesnittet på de største distroene er likt Windows. (Altså desktop) Jeg har satt opp Ubuntu hos mine gamle foreldre, og de klarer å bruke det. 

Min personlige oppfatning er at Ubuntu er den beste løsningen om man ikke skal "under panseret" (Jeg er sertifisert på Linux Red Hat)

Her er hva jeg gjør når jeg setter opp Ubuntu
- Kjør alle oppdateringer - (Ligger på system og programoppdateringer) Har du en eks. en trådløs printer kan det hende denne installeres under oppdateringene. Oppdatering bør kjøres noen runder. 
- Etter alle oppdateringer er kjørt laster jeg ned Google Chrome og Opera fra deres hjemmesider. (Firefox ligger med i systemet) Før var installasjon litt 'hassel', men nå har du en 'software installer' når du klikker på nedlastet installasjonsfil
- Libre office ligger med i Ubuntu. Det du må huske på når du bruker Libre er at du må lagre (tekst i .doc/.docx eller regeark i .xls/xlsx også videre, ellers lagres det i Libre Office sitt standard format. Velg [Lagre som] Da resten av verden bruker MS Office er det greit å ha dokumenter i disse formatene. (Du kan også endre standard lagringsformat i Libre)
- Last også ned VLC mediaplayer fra hjemmeside til avspilling av video. (Sett VLC som standard)
- Ellers finner du alternativer til de fleste program du måtte savne på windows til Linux ved å google litt. (Ev. virtuelle maskin med win)

(Du finner en million sider om linux distroer. Støter du på et problem, bruk youtube, da det garantert er noen som har hatt samme problem/løst problemet)

Alt du kan gjøre ved å klikke på desktop kan gjøres via kommandoer, men siden du er en 'newbie' tenker jeg du fint kan google deg til det senere :)

Endret av test1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...