Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Nå som begge barna har forlatt redet så tenker vi å selge huset vårt og nedskalere størrelse på både hus og tomt. I tillegg er huset vårt et gammelt kråkeslott med i ulike «deler» (alt henger sammen asså) med både hel og halv etasjer (som datteren min sa en dag hun var hjemme og var ikke ute hele dagen; visste ikke at det faktisk er mulig å gå en kilometer innendørs ila en dag😄)

Uansett; vi har sett på et nydelig hus på 153kvm ( dvs ca halve boarealet av det vi har nå), med god planløsning, mye mindre tomt og fantastisk utsikt mot havet. Bygget i 2022, så ganske nytt. Oppfyller alle ønsker vi har mtp et nytt hus. Årsaken til salg allerede er et samlivsbrudd der ingen av partene har økonomi til å kjøpe ut den andre.

Huset har ligget ute ei stund, og da vi var på visning så hadde de allerede begynt å flytte ut. Det ligger ute til 5,6mill ( pluss saksomkostninger)  Tenker at siden det har ligget ute ei stund så kan vi prøve på å by litt under takst, men samtidig så ønsker vi ikke å komme med skambud (for det første er skambud både frekt og flaut, og for det andre så behøver de jo pengene)

Minus to av tre soverom som må males, bare pga jeg liker ikke fargen som er der nå, pluss vi må sette inn en vedovn (det er allerede rør som stikker ut så det er ferdig opplegg for vedovn), så blir det ingen andre utgifter på huset. Eller; de har ikke gjort noe rundt huset, så vi må lage uteområde med plen og beplantning, men tomten er flat og ikke stor, så ifg mannen min skal det være fort gjort. Man får jo kjøpt ferdig plen også. Men det er det eneste vi må gjøre

Hva ville dere ha bydd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hvor mye dere har å gå på? Har dere økonomi til å sitte med to boliger om ikke dere får solgt den gamle med en gang?

Ville kanskje forsøkt meg på 5,3. 

Anonymkode: 6fea4...375

AnonymBruker
Skrevet

Mer 15% under prisantydning er skambud. Men vet dere noe om de har fått noen bud som de har takket nei til? 

Å male kaster lite og ikke noe. Å sette inn en ovn er heller ikke kostbart med tanke på hva dette huset koster dere. 

Bud på 5,3 tenker jeg er helt innafor. 

Anonymkode: 8f8f2...34b

AnonymBruker
Skrevet

Helt utenfor tema -men en km er jo ikke mye å gå i et hus på en dag. Når jeg styrer og ordner i huset har jeg klart å komme opp i 1,2 mil på en dag uten å ha vært utenfor døra🙈(Vi har nybygd praktisk hu som er over dobbelt så stort da🤣)

Anonymkode: c2776...6d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi så på et hus som hadde stått ledig i et år. prisen var på 2,2. vi la inn bud på 1,9. detter er riktig nok mange år siden. Men dem ble bare glad for å bli kvitt det. 

Anonymkode: a7bae...916

AnonymBruker
Skrevet

Hva betalte de for huset i 2022 da de kjøpte det? Det må dere først vite for de vil neppe selge boligen med tap. De vil sikkert tjene inn litt så de ikke mister egenkapital + at de sikkert ønsker å gå litt i pluss med tanke på mulig nytt boligkjøp. Utfra det kan dere regne på hva som kan være et realistisk bud de kanskje kan godta

Anonymkode: 8806f...649

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utenfor tema -men en km er jo ikke mye å gå i et hus på en dag. Når jeg styrer og ordner i huset har jeg klart å komme opp i 1,2 mil på en dag uten å ha vært utenfor døra🙈(Vi har nybygd praktisk hu som er over dobbelt så stort da🤣)

Over 600 m2?

Anonymkode: 1a3e0...576

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som er skambud i Norge, boligene er latterlig dyre 

Anonymkode: dcd6a...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 9.47):

Spørs jo hvor mye dere har å gå på? Har dere økonomi til å sitte med to boliger om ikke dere får solgt den gamle med en gang?

Ville kanskje forsøkt meg på 5,3. 

Anonymkode: 6fea4...375

Vi har økonomi til det i verste fall, men tror vi vil få solgt vårt sitt hus relativt fort da vi har vært i kontakt med meglerbyråer og «droppet» at vi kommer til å selge, og har fått tilbakemelding om flere interesserte….. huset vårt er ei sjelden perle mtp historie, utseende, uteområde, og kort beliggenhet til både sentrum og turterreng + det ligger litt for seg selv i et boligfelt; lite lyd/støy fra biler…enveiskjørt sidegate mtp barnevennlig, samt det er 1 mål tomt som vi har beplantet sånn at man kan sitte ute uten innsyn fra naboer) Vi hadde flaks da vi kjøpte huset for 19 år siden og kjøpte rett før det ble et prishopp i markedet. Og ila 19 år så har vi betalt mye ned på lånet. Vi har og oppgradert en del mtp varmeanlegg i huset, ene badet er nytt.. 

AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 9.47):

Mer 15% under prisantydning er skambud. Men vet dere noe om de har fått noen bud som de har takket nei til? 

Å male kaster lite og ikke noe. Å sette inn en ovn er heller ikke kostbart med tanke på hva dette huset koster dere. 

Bud på 5,3 tenker jeg er helt innafor. 

Anonymkode: 8f8f2...34b

Det er jeg ikke helt sikker på, ikke annet enn at det har ligget ute ei stund. De har nok ikke hatt stor økning på huset siden det var nytt i 2022. Vi vil nok få rundt samme pris for vårt hus, om ikke mere. Forrige verdivurdering før totalrenovering av bad var 4,4 for 6 år siden. 

AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 9.48):

Her snakker vi om ei studentjente som ikke fyker rundt og gjør mye husarbeid når hun er hjemme, så 1km bare ved å være inne en dag er mye for henne😄 Meg derimot har nok flere skritt ila en dag der jeg bare er hjemme..(hadde jeg hatt over 600kvm boareal å holde orden på sånn som deg så tror jeg at jeg hadde funnet meg en hybel😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...