Gå til innhold

Er det forventet at forlovere skal gjøre så mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På fb er det innlegg på innlegg fra bruder som er skuffet over forloverne sine. De klager på at de har pyntet feil, tilbudt seg for lite osv. Hva er det som er vanlig egentlig, skal forlovere virkelig stå på pinne hele bryllupshelgen? Det siste innlegget jeg leste hadde forloveren bestilt flere skilt til bryllupet blant annet og bidratt under pynting. Men det var da pyntet på feil måte og ikke etter brudens ønske. 

jeg var veldig happy med utdrikningslaget som forloverne mine ordnet. Er også fornøyd med at en har tilbudt seg å komme til lokalet og pynte med oss og den andre skal sminke og ordne håret mitt som tar mange timer på selve dagen. De gidder også begge å ha på kjolene jeg har valgt ut. 

er ikke selve bryllupet mitt og mannen sin jobb egentlig? De skriver om hvor utslitte de er og hvor forferdelig det er. Men bare planlegg bedre da.. Kanskje folk rett og slett har for mye tid? Da kan det bli vanskelig å planlegge. 
Her har vi en baby som nettopp startet i bhg og er syk annenhver uke, jeg har eksamen to uker før bryllupet, mannen jobber vanvittig mye akkurat nå, de store barna krever stadig mer kjøring sent på kvelden og vi har ordnet så og si alt med bryllupet selv. Og jeg føler meg bare heldig når noen tilbyr seg hjelp eller viser interesse. Det er bra nok liksom. Så hvorfor er folk så misfornøyde ? Tanker rundt dette?

Anonymkode: bada4...7ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at det er en rolle der man er "høyre hand" gjennom dagen, ja. Ordne småting og gjøre små tjenester, ta tak i ting om det ikke går som det skal. Hente ting og fikse på morgenen.  Slik at bruden skal kunne nyte mest mulig. Gjerne i samarbeid med familie. I søskens bryllup har jeg passet på og fikset en del. 

Og så er det selvfølgelig viktig med forventningsavklaring i forkant. Om det kun kommer beskjeder og kommandoer ut av det blå gjennom dagen, så er det ufint. 

Og man skal ikke bli brukt som en tjener i tiden før bryllupet - det er brudeparets ansvar. 

Anonymkode: 0bf22...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mye jobb som forlover (for damer). Utdrikningslaget er det minst stressende momentet, vil jeg hevde. 

Anonymkode: 62ae4...c18

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er mye jobb som forlover (for damer). Utdrikningslaget er det minst stressende momentet, vil jeg hevde. 

Dette tror jeg er veldig individuelt , som alt annet . Kommer vel veldig an på hvor «krevende « bruden er . 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er vant til at det er en rolle der man er "høyre hand" gjennom dagen, ja. Ordne småting og gjøre små tjenester, ta tak i ting om det ikke går som det skal. Hente ting og fikse på morgenen.  Slik at bruden skal kunne nyte mest mulig. 

Rart at det er i hovedsak kvinnens forlover som skal fikse, være assistent, ordne og sørge for. Hva gjør mannens forlover?? 

Anonymkode: f91ca...f3f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rart at det er i hovedsak kvinnens forlover som skal fikse, være assistent, ordne og sørge for. Hva gjør mannens forlover?? 

Fordi damer har en tendens til og være perfeksjonister og langt mer opptatt av at ting skal være på en bestemt måte. Bruden har fantasert om eget bryllup siden barndommen, menn flest gleder seg til å bli ferdig med hele greia og alt maset. 

Anonymkode: 1630c...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen trenger vel ikke så mye hjelp med å holde kjolen på do, dandere hår og kjoler på bilder og i kirken. Det er heller ikke behov for å fikse sminke og bytte revnet strømpebukser i løpet av dagen. Man må heller ikke sitte tre timer på en frisørsalong. 

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen har hatt forlovere, og vært forlovere, går omtrent i det samme :)

Henter ting, følger opp om gjester har spørsmål, om ting ikke går som det skal. Sørger for å være rett i nærheten med en paraply under fotografering. Ordner opp om det er tull med bordkortet. Passe på ringer (det er det stort sett den mannlige forloveren som gjør). Hjelpe og holde selskap ved påkledning. Holde kontakt med toastmaster. 

Jeg tror det eneste jeg har gjort som mannen ikke har gjort er å hjelpe med toalettbesøk 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen trenger vel ikke så mye hjelp med å holde kjolen på do, dandere hår og kjoler på bilder og i kirken. Det er heller ikke behov for å fikse sminke og bytte revnet strømpebukser i løpet av dagen. Man må heller ikke sitte tre timer på en frisørsalong. 

Gjør dere slike ting?? Trenger bruden støttekontakt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mens vi koste oss med litt bobler under frisørbesøk og sminke. Kjørte mannen rundt etter de siste blomstene, kake, og fulgte opp med lokalet. Og han passet ringene  - det hadde vært skrekken for meg, tenk om de ble borte. 

Foretrekker å være kvinnelig forlover, sett mot hva mannen har gjort når han er forlover. 

AnonymBruker
Skrevet

Glad at mine venninner ikke er så kravstore. Pyntet lokalet og bakte kake.Jeg hentet barn og kjørte de til kirken. Og hjalp til i lokalet under festen. 

Anonymkode: d44a4...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Gjør dere slike ting?? Trenger bruden støttekontakt?

KG - stedet der folk ikke har et sosialt nettverk, og knapt vet hva et bryllup går i 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen har hatt forlovere, og vært forlovere, går omtrent i det samme :)

Henter ting, følger opp om gjester har spørsmål, om ting ikke går som det skal. Sørger for å være rett i nærheten med en paraply under fotografering. Ordner opp om det er tull med bordkortet. Passe på ringer (det er det stort sett den mannlige forloveren som gjør). Hjelpe og holde selskap ved påkledning. Holde kontakt med toastmaster. 

Jeg tror det eneste jeg har gjort som mannen ikke har gjort er å hjelpe med toalettbesøk 😂

Dette tenker jeg er mer naturlige oppgaver, for begge forloverne

AnonymBruker
Skrevet

Min forlover ordnet utdrikningslag. Jeg sov hos henne natten før bryllupet, fikk god frokost, og hun var med meg til frisør/sminke. Jeg gjorde det samme for henne. 

Anonymkode: 72039...549

AnonymBruker
Skrevet

Glad at mine venninner ikke er så kravstore. Pyntet lokalet og bakte kake.Jeg hentet barn og kjørte de til kirken. Og hjalp til i lokalet under festen. 

Anonymkode: d44a4...c5e

Hvem gjorde ærendene som måtte gjøres samme morgen?

Hvem avklarte med kjøkkenet om det var endringer i timing? 

Hvem sørget for at kjolen lå som den skulle i kirka, og ved fotografering?

Hvem passet på ringene? Og handvesken til bruden? 

Hvem var det fotografen koordinerte med? 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem gjorde ærendene som måtte gjøres samme morgen?

Hvem avklarte med kjøkkenet om det var endringer i timing? 

Hvem sørget for at kjolen lå som den skulle i kirka, og ved fotografering?

Hvem passet på ringene? Og handvesken til bruden? 

Hvem var det fotografen koordinerte med? 

Jeg har vært i MANGE bryllup. Er i slutten av 40-åra så kanskje min generasjon er litt mer selvhjuplen, men stort sett så har brudeparet evnet å gjøre disse tingene selv. Bortsett fra ringene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i MANGE bryllup. Er i slutten av 40-åra så kanskje min generasjon er litt mer selvhjuplen, men stort sett så har brudeparet evnet å gjøre disse tingene selv. Bortsett fra ringene. 

Jeg er midt i 40-årene. Så årene der alle giftet seg ligger noen år tilbake i tid.

Og selvfølgelig stilte vi opp for hverandre rundt den store dagen. Ingen ønsker å koordinere med kjøkken, ta telefoner fra fotograf, være uheldig med kjole/hår på bilder, bære egen handveske, kjøre fullt av ærender samme morgen, på sin egen bryllupsdag. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at i sånne tilfeller der bruden ender opp med å bli skuffet, er det faktisk brudens ansvar å fortelle potensiell forlover om sine forventninger, slik at forloveren kan ta hensyn til det før de sier ja til oppdraget. Akkurat dette må brudeparet ta ansvar for selv, og det er urettferdig ovenfor forloveren som har gjort det de tror er forventet av dem, at brudeparet er skuffet over dem i ettertid. 

I utgangspunktet skal jo forloveren signere vielsesattesten, og det er også helt normalt at forloveren holder utdrikningslaget (men ikke alle er innforstått med det, så det er det egentlig greit å avklare) og hjelper brudeparet på bryllupsdagen (men deltaljerne er det veldig lurt å avklare på forhånd). Utover det er det viktig at man avklarer forventninger som at forloveren er med på planlegging, bruker spesielle klær, bidrar økonomisk med å kjøpe inn diverse, pynter lokalet/kirken osv. Og sier forloveren da ja til oppdraget uten å følge opp forventningene, er det selvsagt «lov» å bli skuffet. 

Anonymkode: 78206...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke lommer i en brudekjole, og hvem vil vel drasse rundt på en diger bag i sitt eget bryllup? 

Det er jo forloveren som har telefon, sminke og kleenex tilgjengelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg aldri skal gifte meg…🫣 i så fall skal vi gjøre det i hemmelighet, uten alt dette styret.

Anonymkode: 8790f...85b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...