Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett at flere foreldre gir barna belønning for å score mål. Er ikke å skåre mål belønning i seg selv? Om en må belønne, er det ikke da bedre å belønne godt lagspill? 

Anonymkode: 9112d...94d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bry deg om hva andre gjør, det skader ikke deg akkurat 

Anonymkode: acc60...e94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor bry deg om hva andre gjør, det skader ikke deg akkurat 

Det skader ungene og laget.

Hos oss er det ikke fokus på mål, og målene skal helst ikke regnes med heller. Ser at det er et foreldrepar som har hatt veldig fokus på prestasjon, og der går sønnen helt i svart når han slipper inn mål på det nivået at han må gå av banen.

Anonymkode: dd30d...ecd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er gutten 5 eller 17 ? 

Anonymkode: 80cdd...44b

Skrevet

Synes det er helt greit jeg, livet er jo sånn at det er din egen innsats som belønner deg.

Jeg synes samtidig at det er svært viktig å lære om lagspill, omsorg og samarbeid. Noe vi trenger mer av i denne verdenen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hos oss er det ikke fokus på mål, og målene skal helst ikke regnes med heller. Ser at det er et foreldrepar som har hatt veldig fokus på prestasjon, og der går sønnen helt i svart når han slipper inn mål på det nivået at han må gå av banen.

Selve poenget er jo faktisk å score...

Anonymkode: e110d...ccb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det er helt bak mål at foreldre premierer mål, og det ødelegger for hele laget. 

Jeg er trener, og vi har opplevd at foreldre gir penger til barna for mål de scorer. Da har vi gitt direkte beskjed til forelderen om at vi ikke ønsker at det skjer, og også tatt opp på foreldremøte at det er en uting vi ikke vil ha på laget. 

For det første er (i mitt tilfelle) håndball et lagspill, der det er viktig at alle tør dersom man skal bli et godt lag. Egospill kan gi et mål der og da, men på lang sikt ødelegger det muligheten for å få et lag som spiller hverandre gode. I tillegg er det veldig fort at det barn/ ungdom som vet de får belønning av foreldrene, får blod på tann og skyter og skyter helt ukritisk for å prøve å få mål. Og da ødelegger de for resten av laget. 

Vi er nå årsklasse 16, og vi fokuserer selvsagt på resultat, men vi fokuserer på assist, nest siste på ball, godt lagspill, godt forsvarsspill, godt keeperspill og god innsats. Den som scoret målet får selvsagt et "bra Oscar", men vi skryter alltid av den eller de som ledet opp mot Oscars mulighet til å score også. Rett og slett fordi det er et lagspill. Foreldre som gir ungene penger for å score mål, ødelegger det arbeidet. 

(Og vi har med det fokuset vi har, nå et lag som er samspilt, backer hverandre opp, og der samtlige er på scoringslisten, med unntak av keeper. Det betyr at vi har et lag der vi ikke er avhengig av "skytteren Hans" og "finteren Fia" for å klare å spille bra/ vinne kamper. Vi har ingen "enere", men et lag som er solid på alle plasser. )

Endret av Lidhun
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med @Lidhun utfra egen mangeårig erfaring med en ballsport/lagsport. Det var ikke de som fikk betalt for hvert mål som etterhvert ble tatt ut på kretslag eller landslag. De fikk heller ikke mest spilletid etter at vi ble eldre. De var mer fokuserte på å selv score enn å spille som et lag.

Anonymkode: 4648e...a4f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det skader hverken unger eller laget 

AnonymBruker
Skrevet
Lidhun skrev (1 time siden):

Det er helt bak mål at foreldre premierer mål, og det ødelegger for hele laget. 

Jeg er trener, og vi har opplevd at foreldre gir penger til barna for mål de scorer. Da har vi gitt direkte beskjed til forelderen om at vi ikke ønsker at det skjer, og også tatt opp på foreldremøte at det er en uting vi ikke vil ha på laget. 

For det første er (i mitt tilfelle) håndball et lagspill, der det er viktig at alle tør dersom man skal bli et godt lag. Egospill kan gi et mål der og da, men på lang sikt ødelegger det muligheten for å få et lag som spiller hverandre gode. I tillegg er det veldig fort at det barn/ ungdom som vet de får belønning av foreldrene, får blod på tann og skyter og skyter helt ukritisk for å prøve å få mål. Og da ødelegger de for resten av laget. 

Vi er nå årsklasse 16, og vi fokuserer selvsagt på resultat, men vi fokuserer på assist, nest siste på ball, godt lagspill, godt forsvarsspill, godt keeperspill og god innsats. Den som scoret målet får selvsagt et "bra Oscar", men vi skryter alltid av den eller de som ledet opp mot Oscars mulighet til å score også. Rett og slett fordi det er et lagspill. Foreldre som gir ungene penger for å score mål, ødelegger det arbeidet. 

(Og vi har med det fokuset vi har, nå et lag som er samspilt, backer hverandre opp, og der samtlige er på scoringslisten, med unntak av keeper. Det betyr at vi har et lag der vi ikke er avhengig av "skytteren Hans" og "finteren Fia" for å klare å spille bra/ vinne kamper. Vi har ingen "enere", men et lag som er solid på alle plasser. )

Vel det er faktisk foreldrene selv som bestemmer, ikke du som trener, jeg har vært lagleder å det kunne ikke falt meg inn å legge meg borti dette  og ikke har det ødelagt for laget

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det skader hverken unger eller laget 

Selvsagt skader det laget når noen velger å være ego, for egen vinnings del..da har man misforstått sporten totalt. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi….. er det slik det foregår? Viser at det ikke er så mye fokus på forsvar av eget mål, da. 

jeg har en sønn som er forsvarer. Vi foreldre er veldig bevisste på å heie og klappe når keeper eller forsvarer gjør en bra rednnng/blokkering. Det betyr jo like mye som å score?

Min sønn sier også at han ikke lenger liker å stå i forsvar, fordi det er så mye ansvar. Hvis han ikke klarer å stoppe en angriper, og ballen går i mål, er det hans feil, og han føler veldig på det. At laget går et mål i minus hvis han ikke gjør jobben sin godt nok. Jeg prøver å si at hvis en spiss/spiller i front bommer på mål, og sløser bort en målsjanse, er det akkurat det samme som om en i forsvaret ikke klarer å stoppe et angrep. Men hvis en spiss bommer på mål, får han applaus i stedet: bra skudd! Neste gang går den inn! 

Så den opphausinga av målscoringer, mens det som foregår lengre bak ikke betyr så mye, synes jeg ikke noe særlig om.

Anonymkode: e7439...5a4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bare la dem holde på. Dette er barn som faller fra før eller siden. De lærer at motivasjonen kommer utenfra. Foreldrene gjør barna en stor bjørnetjeneste. Men det er deres problem. 

Du må lære ditt barn å navigere i en gruppe med slike. For dem vil barnet ditt møte på i alle faser av livet. 

Anonymkode: 6089b...c50

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel det er faktisk foreldrene selv som bestemmer, ikke du som trener, jeg har vært lagleder å det kunne ikke falt meg inn å legge meg borti dette  og ikke har det ødelagt for laget

Vel, på banen er det faktisk treneren som bestemmer, ikke foreldrene.  Og hvis treneren mener at foreldrene ødelegger for det han/hun prøver å oppnå er det på sin plass å si i fra til foreldrene om det.

Anonymkode: 65835...c4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om, men det er jo fullstendig galskap? Selvsagt er det ødeleggende for lagspillet og motivasjonen. 

Anonymkode: 72e46...838

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kjent ett par sånne foreldre. De guttene ble egoistisk på banen og sluttet etter hvert. 

Anonymkode: 67031...11e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel, på banen er det faktisk treneren som bestemmer, ikke foreldrene.  Og hvis treneren mener at foreldrene ødelegger for det han/hun prøver å oppnå er det på sin plass å si i fra til foreldrene om det.

Anonymkode: 65835...c4a

Nettopp! Og derfor er det vårt bord å si ifra om uønsket adferd fra foreldre. I ytterste konsekvens resulterer bare slike valg fra foreldrene i at den håpefulle må benkes. Vi hadde en spiller der foreldrene premierte mye for mål. Det resulterte i at spilleren skjøt for å prøve å få mål hver gang spilleren nærmet seg mål, uansett hvor dårlig sjanse det var. Det gikk helt til hodet og hen tok heller ikke til seg beskjeder om at vi skulle spille oss til sjanser før vi skjøt. Resultatet ble at vi måtte sette hen på benken store deler av de neste kampene fordi hen fullstendig mistet evnen til lagspill og ødela for alle sammen. Det er resultatet av slik premiering. (Noen takler det selvsagt bedre, men uansett ønsker ikke vi premiering for personlige prestasjoner da det er et lagspill. Og etter vi sa ifra, har heldigvis foreldrene respektert det )

Og hva med godt forsvarsspill? Det er like viktig, nesten enda viktigere. Et mål fremover hjelper ingenting om man slipper inn alt bakover. 

Jeg har også spilt selv med ei som ble premiert. Møkka irriterende, ødela for alle, og vi andre var bare sure på de foreldrene.😅 Nytter ikke med lagspill når ei skyter ukritisk så fort hun er på 10 meters avstand fra mål. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er så vanvittig feilslått at dette virker til å ha blitt normen til langt opp i barneskolen. 

Anonymkode: c03f2...ca3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette lager ego spillere, som ikke ser hva et lagspill er

Så jenta her hadde en slik på laget, foreldrene betalte ham 50 kr pr mål. Til slutt ønsket ikke de andre spillerne å sentre til ho for ho bare løp med ballen fremover, så aldri at hu kunne sentre å gi ballen videre, som gjorde at hu ofte ødela spillet pga egoet at å dele ballen skulle hu ikke gjøre for da var det ikke hu som scoret å fikk penger av foreldre.  For å si det slik. Ble ikke valgt med å trenne med høyere alder og har heler ikke av de som nå spiller på sterke lag nå i alderen 19 år

Anonymkode: b08a5...c1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (3 timer siden):

Selvsagt skader det laget når noen velger å være ego, for egen vinnings del..da har man misforstått sporten totalt. 

At man før penger for mål betyr ikke At man er Ego

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...