AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg har veldig mye baggasje og nå har mine tidligere traumer blitt for mye for han. Han vil gjerne at vi fortsetter men at jeg gir han litt space i form av at han ikke behøver å være samtale terapeut hver kveld ( det har dessverre blitt sånn , og jeg har vært nede pga alvorlig sykt barn «mitt» barn ikke felles. Jeg har gitt han valget og sagt jeg forstår vist han vil gå, for det hadde jeg muligens gjort, til det svarer han at nei vi har det veldig godt og nesten perfekt sammen om jeg bare kan la være med dele feks de største «egene « problemene jeg har som han tydelig ikke kan gjøre noe forskjell med. så er spm hvordan holde meg litt for opptatt altså at jeg ikke trenger muligens å snakke med han 3 timer hver kveld. hvor ofte snakker du og kjæresten sammen (dere som har vært sammen i 2 år ) Anonymkode: cf15d...7de 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Vi snakker sammen hver dag om alt mulig. Men han er ikke min hobby psykolog. Hvertfall ikke hver dag eller ukentlig. Du vil bruke opp mannen til slutt. 3 timer hver kveld med personlige problemer er ekstremt. Anonymkode: 0b150...df0 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Kanskje du skal bestille deg time hos psykolog? Anonymkode: a9cb1...cbd 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Tror de fleste hadde ønsket space hvis kjæresten ville snakke om store traumer hver kveld. Anonymkode: dca80...349 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni Vi snakker hver dag, men ikke om traumer og ting man bør snakke med psykologer om. Anonymkode: c8407...5bc 4
Fjaselina Skrevet 7. juni #6 Skrevet 7. juni Menn sitt fokus i samtale er ofte å kome med løysingsforslag. Dette er problem som han ikkje kan løyse, og dermed blir det veldig slitende for han å lytte kvar kveld. Eg hadde klikka sjøl😄 Skaff deg ein psykolog som du kan snakke til. Og lydbok på propper gjer at du ikkje må snakke med han ! 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #7 Skrevet 7. juni Har du andre du kan snakke med? Er nok litt viktig at du «ventilerer» litt andre steder sånn at du ikke mister han . Det er litt å «tåle» over tid , selv om han sikkert ønsker også å være der for deg. Anonymkode: f4a02...5a1 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni Jeg skjønner godt at du vil snakke om bekymringer ifht barn og tidligere dårlige erfaringer. Det er en del av å være i et forhold, men det at kjæresten din må bruke 3 timer som ufaglært psykolog hver kveld kan ta knekken på selv det beste forholdet. Du må finne balansen. Det finnes en mellomting, mellom å si alt hele tiden og å ikke snakke sammen i det hele tatt. Det at kjæresten din lager en grense i forholdet deres er et godt utgangspunkt for deg å søke hjelp med problemene dine hos en kvalifisert profesjonell. Ser du selv at det kan være gunstig? Og ønsker du å få hjelp av noen som faktisk har verktøy til å hjelpe? Anonymkode: 1c521...4f7 5 1 2
Perfume Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni Dette er noe leger og terapauter ofte må repetere. Partnere skal IKKE være terapauten din. Men å prate om alt er såklart fint, dersom det er rom og ønske om det begge veier. Inngående traumer og slike ting er ikke ting alle klarer å takle eller ØNSKER å være en del av. Det må man respektere! Selv snakker jeg og mannen mange timer daglig ( vi har vært sammen i 10 år og bodd sammen nesten like lenge) Om alt. Men å være hverandres psykologer prøver vi å unngå. 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Ser du ham i samtalene og temaer dere snakker om? Husk at samtaler er ikke en monolog eller enveis terapi for den ene parten. Du må øve deg på å lytte og være nysgjerrig også på den andre. 3 timer med samtale, hver kveld, for traumer og terapi er sinnsvakt. Han må være emosjonelt utmattet, stakkars fyr! Du må faktisk stoppe dette. Du bruker han opp og tømmer ham. Bruk profesjonelle til å sortere og bearbeide din baggasje. Han trenger ikke og han ønsker ikke jobben med å reparere deg. Anonymkode: 8eaf5...673 2 1
Snok1 Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni Vi snakker med hverandre hver kveld og snapper gjennom dagen. På kvelden ka vi si natta eller snakke i dybden i en time. vi har begge fra tid til annen utfordringer. Vi er åpne om det, men vi er begge nøye på å ikke gjøre egne utfordringer til begges utfordringer. Vi forsøker å finne løsninger selv, men bruker gjerne den andre som en konsulent som kan se oss utenfra. Ingen av oss vil være krykke for den andre, men vi hjelper gjerne slik at den andre ikke trenger krykker. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni Jeg og forloveden prater i timer hver dag. Og har vi tøffe ting vi trenger å prate om så lytter vi. Men det er annerledes om du har traumer å bearbeide og kverner om de samme tingene hver dag i timer. Det er ikke en samtale, det er en monolog fra din side om dine ting du trenger å bearbeide. Du burde definitivt oppsøke psykolog. Anonymkode: 8354b...839 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #13 Skrevet 9. juni Jeg er kvinne, og også veldig raus og empatisk, men jeg hadde blitt mentalt utslitt av så lange samtaler om utfordringer hver dag. Det er ikke noe du bør belaste din kjære med. Støtter forslaget om psykolog. Jeg sendte selv min mann til psykolog da han holdt på å slite meg ut ved å bruke meg som terapeut stadig, og det var ikke engang daglige samtaler om slikt. Anonymkode: 3eb82...efa 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #14 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 11.05): Tror de fleste hadde ønsket space hvis kjæresten ville snakke om store traumer hver kveld. Anonymkode: dca80...349 Ihvertfall hvis det bare er det samme om igjen og om igjen og om igjen. Anonymkode: e5f97...67b
Taffel Skrevet 9. juni #15 Skrevet 9. juni Du har kommet kjempelangt med at du forstår ham, og vil gjøre en endring for å ikke slite ham ut. Veldig god start! Du må sette litt grenser for deg selv, og kanskje skaffe en kognitiv terapaut eller psykolog for å få det bedre selv, men på kveldstid så må du endre litt fokus. Kan dere finne gode serier som begge liker, slange dere i sofa med behagelig tøy og litt snacks på bordet og koble av? Da er dere sammen, kan snakke om det dere ser og koble av. Det fungerer i allefall hos oss:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå